Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kjbu

#1
Leaf 2010-2017 / Hurtiglading stopper med en gang
torsdag 01. februar 2024, klokken 18:12
 Min 2013 Leaf (euroleaf) vil ikke Hurtiglade lenger.
Selv om det er mye strøm på batteriet, sier hyrtigladere at det er 1%, før de stopper.

Noen som har en anelse om hva som er årsaken?
#2
Rust / Sv: Rustne skiver etter to måneder
søndag 07. mai 2023, klokken 00:54
Jeg gjør som leafnor. Sprayer zinkspray på skriver og caliper ved hvert hjulskift. Også inni kanalene på de ventilerte skivene foran.

Resultat: 10 år gammel Leaf, aldri byttet skiver! EU-kontrollør er like overrasket hver gang over alderen på skivene.

#3
Audi e-tron / El-motoren: En tikkende bombe?
søndag 30. april 2023, klokken 10:29
Hører om mange som har byttet El-motor i E-tron. Er dette en tikkende bombe som i verste fall blir en meget kostbar reparasjon når garanti-perioden er over? 3 dager på verksted pluss deler (motor etc). Blir fort 50-100k.

  • Hva er det egentlige problemet?
  • Er det samme tikkende bombe på alle årsmodell?
#4
Audi e-tron / Sv: Feil på Etron siden lansering
søndag 30. april 2023, klokken 10:18
Har hatt min 2020 modell inne til sjekk av dunkelyder i forstilling høyre side. De skulle bytte bærekulene samtidig.

Resultat: Verksted hører ingen dunkelyder og jeg hører fortsatt de samme dunkelydene selv etter bytte av bærekulene. Begynner å lure på om det er meg det er noe galt med  :-\

Dunkelyd er svak og høres best når hjulet kommer ned i forsenkninger i veien, ikke humper. Altså når hjuloppheng slippes raskt ned, ikke når det presses sammen.

Gir opp denne bilen.
#5
Jeg har ladeboks fra InnoHome, type Charlie-1, kjøpt hos Elektroimportøren.
https://innohome.com/no/produkter/innohome-charlie/

Pga. problemet som Easee har kommet opp i så stilte jeg spørsmål til InnoHome om de har valgt å bruke samme type vern som Easee (ikke-elektromekanisk).

Hvordan tolker dere svaret til InnoHome? Se svar under.



1.       The device is designed and made according to all applicable technical and safety regulations.

2.       Electrical installations and connections are carried out by a qualified electrician and in compliance with local regulations.
 

1.       Innohome Charlie charging stations have been tested by an independent, accredited testing laboratory before bringing them to the market. All the applicable standards are listed in our Installation and User Guide under EU Declaration of Conformity. It can be found behind this link: https://www.innohome.techmanuals.info/charlie/EN/topics/conformity_certificates.html

2.       According to elinstallatoren.se "Each connection point must be protected individually by an earth fault circuit breaker max 30 mA, according to the Electrical Installation Regulations SS 4364000 point 722.531.2.101."

This requirement is the same in Finland (picture below).

Charlie charging stations have a built-in 6mA DC residual current monitor, which in addition requires a Type-A residual-current device on the supply side, as described in our installation instructions. Both together, these cover the safety requirements for DC and AC residual current protection.

Referring to the Elsäkerhetsverkets article, Easee has used an electronic earth fault circuit breaker solution instead of an electromechanical one.

In Innohome Charlie installation guide, we always direct to make sure that a Type-A ≤ 30mA RCD (Residual Current Device) is installed.


Du kan ikke vise dette vedlegget.
#6
Audi e-tron / Sv: Klunkelyder i hjuloppheng er standard
fredag 23. desember 2022, klokken 12:11
Etter 3 år og flere sjekker hos forhandler har jeg fortsatt klunkelyd / dunkelyd i små humper, merkes spesielt bra på isete vei når det rister godt.

Er det flere som opplever dette på sin E-tron?

Virker som noe er løst eller slark i en foring.  Klarer ikke identifisere helt hvor det kommer fra, men det merkes spesielt ved humper på høyre side.

Verksted byttet noe for et par år siden, uten bedring. En annen gang sa de at det er normalt med dunkelyd i hjuloppheng på etron.

#7
Audi e-tron / Sv: Hva er best for batteriet
søndag 31. oktober 2021, klokken 13:45
Kan bidra med svar på spørsmålet ditt; hva er best for batteriet:
Alternativ 2.

Årsaker:
-unngå fulladet batteri
-unngå lav SOC
-unngå Lyn lading (50kW lading er ganske mild lading på et sånt stort batteri)


#8
Dessverre en dum bil som kun fokuserer på avreisetidspunkt, men heller ikke det klarer den godt, ref en annen tråd jeg startet.
#9
Lader på 4,7 kW (20A sannsynligvis). Enkel dum ladeboks uten smartfunksjoner. Det er bilen som bør være smart her.

Avgangstid 06:00, lademål 70%.
Når automatikken starter lading automatisk en gang på kvelden, kommer beskjeden i appen at den ikke blir ferdig til avreise.
Appen varsler lademål nådd 30-90min etter kl 06:00.

Enig at avviket er for lite til å være en defekt lademodul. Da må feilen ligge i dårlig beregning av bilen og flere må oppleve dette siden min bil er ikke så forskjellig fra andre sine.
#10
Får denne meldingen i appen hver natt bilen settes til lading med tidsur.
Det er mer enn nok tid til å rekke det, men bilen starter ladingen for sent til å rekke det, uavhengig av avreisetidspunkt.

Virker som bilen ikke klarer å beregne ladetiden godt nok. Blir ferdig ca. 30 min senere hver gang.

Er dette et vanlig problem?
Eller kan det være at en av laderne i bilen er defekt? Leste om dette problemet i en annen tråd og fikk en ide om dette kan være et problem hos meg også.
#11
Ja den metoden fungerer, men lite sexy for en bil til 700K.

Lokasjonsbasert fungerer som ikke-lokasjonsbasert; starter lading når den vil for å rekke avreisetidspunkt i ladetimer.

Jeg kjører kl 08:00 og hvis avreise er satt til fremtiden for billig strøm på nattestid, vil bilen lade mellom 06-08 også, som er nesten den dyreste tiden i døgnet å lade på.

Her har det vært noen mindre smarte ingeniører som bevisst eller ubevisst har glemt å ha funksjonen vi trenger. Ikke bare Norge som har ulike strømpriser gjennom døgnet.

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 25. februar 2021, klokken 10:46
Jeg kjenner ikke Audi, men for I-pace eksistere noe av det samme problemet, eller gjorde i alle fall. Bilen starter å lade tidligere enn satt hvis den ser at det ikke når målet. Trikset er da å sette målet litt inn i fremtiden, kanskje langt på dagen...

Men da må du tidlig opp å stoppe den manuelt  ;D
#12
Audi e-tron / Sv: Er det jeg eller bilen som er dum? Ladetimer krøll
onsdag 24. februar 2021, klokken 23:38
Hei, takk for forslag. Problemet med dette er at bilen starter å lade med en gang på ettermiddagen for å rekke å bli ferdig til avgangstid i tidsurmodus. Med lav % på batteriet og svak lader tar det lang tid.
Men jeg vil BARE lade mellom 00:00-06:00 selv om den ikke er ferdig oppladet.

Trauste gamle Leaf klarer dette med letthet.

Sitat fra: elektro på fredag 12. februar 2021, klokken 21:48
Du må aktivere «tidsurmodus», etter å ha aktivert ønsket avgangstid. Enten med knappen som kommer opp på skjermen når du slår av bilen, før du går ut og kobler til kabelen, eller i appen. Min er ikke tilkoblet strøm nå, men det vil stå «Skift til tidsurmodus» eller lignende hvis bilen allerede har startet lading. (Du ser at det funker ved at det grønne lyset blinker korte blink, i stedet for å lyse/pulsere.)

Jeg har selv avgangstid stilt inn på 07:00 alle dager, med mindre jeg skal noe spesielt. Bruker ikke lokasjonsbasert lading. Der kom jeg til kort.. ???
#13
Audi e-tron / Sv: Er det jeg eller bilen som er dum? Ladetimer krøll
fredag 12. februar 2021, klokken 21:37
Sitat fra: No-name på fredag 12. februar 2021, klokken 21:14
Har du prøvd å endre til ladetidsur i appen? Der kan du velge om bilen skal lade med en gang eller vente på tidsuret.

Ladetidsur styres etter avgangsklokkeslett og starter lading for å rekke lademålet før den tid.

Foreløpig er det bilen som er dum. Andre som har forslag?
#14
Audi e-tron / Er det jeg eller bilen som er dum? Ladetimer krøll
fredag 12. februar 2021, klokken 18:20
Hva jeg prøver å få til:
* Bilen skal lade KUN mellom 00:00-06:00, selv om den ikke rekker lademål

Har prøvd mange innstillinger og lurer nå på hvem av oss som er dum. Håper det er meg selv, for det kan lett ordnes med opplæring.

For bilen starter å lade umiddelbart når kontakt settes inn. Virker som at lademål er viktigere å nå enn å holde seg innenfor tidsbegrensningen.

Noen smarte sjeler som har gode råd?
#15
Rust / Sv: Min 2013-Leaf RUSTER OPP INNVENDIG!!
lørdag 06. februar 2021, klokken 21:13
Etter trussel om advokat gav Nissan seg.
De byttet alle seter og måtte i tillegg rustbehandle taket innvendig. Alt på garanti.

Nå 2-3 år senere har jeg ikke oppdaget nye innvendige rustangrep.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA