Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jsu224

#1
Lading av Tesla / Sv: Lader støtter 400V men bil får bare 230V
torsdag 12. oktober 2023, klokken 14:33
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. oktober 2023, klokken 07:37Disse tallene går ikke opp. Ville tatt Xen med til en annen 3-fas AC lader og testet. Mitt tips er feil på laderen i bilen.
Ja trur jeg begynner med det faktisk, flere ELbiler i nabolaget her og alle husene er bygd i samme periode så..
#2
Lading av Tesla / Sv: Lader støtter 400V men bil får bare 230V
onsdag 11. oktober 2023, klokken 23:16
Sitat fra: Handyman på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:37
Sitat fra: jsu224 på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:50
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:43400V 3-fas gir deg 400V mellom fasene, og 230V mot nøytral. Bilen lader kun mellom fase og nøytral, og oppgir derfor ladespenningen som L-N som er 230V nominelt på et 400V-anlegg.

Men den oppgir jo ikke bare 240v, hastigheten tyder ikke på at den lader på 400v heller vel?
Når man diskuterer ladeeffekt må du si oss hvilken effekt appem viser (kW) og ikke km/t.
Bytt til % og se hvilke effekt bilen lader med. Lading med 16 A trefas på et 400V anlegg skal bli 11kW.
Jepp jeg vet, men det blir det altså ikke.
#3
Lading av Tesla / Sv: Lader støtter 400V men bil får bare 230V
onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:50
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:43400V 3-fas gir deg 400V mellom fasene, og 230V mot nøytral. Bilen lader kun mellom fase og nøytral, og oppgir derfor ladespenningen som L-N som er 230V nominelt på et 400V-anlegg.

Men den oppgir jo ikke bare 240v, hastigheten tyder ikke på at den lader på 400v heller vel?
#4
Lading av Tesla / Sv: Lader støtter 400V men bil får bare 230V
onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:22
Jeg blåser liv i denne igjen ( var det nærmeste jeg fant som kunne passe  :D )

Jeg har 400v anlegg i hus bygd 2013. Hadde en Mod S P85 da som ladet raskere enn min Mod X 75D 2018mod gjør nå.

Vi har også en Mod 3 som lader nesten 3 ganger raskere enn Mod X. Det er en 2021mod så sikkert bedre onboardcharger. Når huset ble bygd fikk jeg satt opp eget sikringskap i garasjen og rød industrikontakt, ladet en del år med det. Fikk mod x sent 2018 og fikk da 54km/t hastighet med det oppsettet mener jeg å huske. Det kan rime med 400v, 16A. Så falt hastigheten til 28km/t og forble den samme når Tesla wall charger ble installert. Appen viser dog 240v 16a 3fas. Jeg er fryktelig langt unna å være ekspert, men kan noen tenke seg hvorfor bilen i appen gjenkjenner strømmen som 240v?Appen sier bilen lader på 239v, 16A 3fas.

NB: Jeg VET jeg har TN nett.
#5
Model 3 / Sv: SR+ og varme i ratt og baksete.
onsdag 15. desember 2021, klokken 16:08
Må få kjøpt nytt ratt da mao...
Da spørs det om det giddes..
#6
Model 3 / Sv: SR+ og varme i ratt og baksete.
onsdag 15. desember 2021, klokken 07:55
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:54
Sitat fra: jsu224 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:31
Altså...dette kommer ikke på LR utgavene? Ikke installert med riktig hardware da eller? Noen som vet?

Har en 2021mod LR hentet april 2021. Ikke fått det verken via oppdatering eller som kjøpsmulighet i appen...

Baksetevarme var standard, men den rattvarmen er savnet.


Ratt varme kom standard på LR fra sommeren 2021, så du var et par måneder for tidlig ute. Bilen din har ikke nødvendig hardware.

Men eldre SR har nødvendig hardware?
Spesielt...

Trist.
#7
Model 3 / Sv: SR+ og varme i ratt og baksete.
tirsdag 14. desember 2021, klokken 17:31
Altså...dette kommer ikke på LR utgavene? Ikke installert med riktig hardware da eller? Noen som vet?

Har en 2021mod LR hentet april 2021. Ikke fått det verken via oppdatering eller som kjøpsmulighet i appen...

Baksetevarme var standard, men den rattvarmen er savnet.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Stort hundebur i Model X
lørdag 23. november 2019, klokken 18:01
Sitat fra: pkhamre på mandag 25. mars 2019, klokken 13:31
Sitat fra: andrjor på mandag 25. mars 2019, klokken 12:28
66 cm i høyden er grensen da med andre ord, veldig bra å vite.

Det er i hvertfall grensen om du ikke vil ha buret midt i bagasjerommet og effektivt bruke all bagasjeplassen til hundebur :)

Hm...etter mine målinger sliter man med 65cm høyt bur i ytterkantene der taket buer ned?
Noen som har prøvd seg på dette buret i en 5seter Mod X?
https://www.zoopermarked.no/hundetransport/trixie-hundebur-4011905393438

#9
Any news om Øyer?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lakkere Model S helt ned
torsdag 03. desember 2015, klokken 18:49
Takk for bilder karer. Det har hjulpet meg til å ta en beslutning..er rimelig sikker på hvordan jeg vil ha det nå :-)

#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lakkere Model S helt ned
onsdag 02. desember 2015, klokken 10:15
Sitat fra: mbrattg1 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 14:54
Kan legge ut de bildene som er tatt så langt. Ingen sol i Trondheim i dag, så bildene er ganske mørke. Ser ikke store forskjellene. Kan se om jeg får tatt noen nye i penere vær.

Begynte å lese denne tråden da jeg har vunnet plastlakkering av DK. Jeg er veldig usikker på hvor langt jeg vil gå og er redd for å gjøre bilen "harry". Synes denne brune ble stilig. Vanskelig å se så må nesten spørre: Er frontleppa lakkert i bilens farge? Det blir vel penest å gjøre det siden den jo går rundt og mot frem hjulbue? Jeg vurderer å foliere i karbonfiber difuseren ( eller hva det kalles ) men ønsker nok å beholde kromdetaljer.
#12
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Her snakkes det om type, men forskjellige kw effekt.

Det er en og samme kabel til alle disse eller?

Sånn? http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type-2-kabel-32a-4m#product

#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde
lørdag 29. mars 2014, klokken 19:54
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. mars 2014, klokken 17:17
Sitat fra: jsu224 på lørdag 29. mars 2014, klokken 16:45
Har sinka trafikken fra Strømstad en periode og bygd en buffer på 4 mil nå så.. 7 mil igjen med 11 på "tanken"
Er du på vei hjem fra Gøteborg til Oslo?
Om du har satt måleren på Typical klarer du fint å kjøre så langt dashen sier om du ligger på fartsgrensen. Har du 11 mil på typical måleren har du i praksis 12-13 mil rekkevidde i rundt 100km/t med vær/føre som er akkurat nå.

Om du ikke har rekkevidde til å komme deg til Oslo, ta en ladepause i Sarpsborg ved Inspira. Ikke kjør som en sinke på motorveien. Det er dårlig gjort overfor alle andre på veien, og overfor andre elbilister da det gir mange et inntrykk av at elbilen ikke duger. Ta et ladestopp.
Jeg var på vei fra Mjølkerød nedenfor Strømstad til Aurskog. Kjørte ned på morgenen og "brukte" 195 km på strekningen som er 167km. Skulle eksakt samme vei hjem og hadde 195km ved start..altså prekært, men jeg mente det skulle være mulig å kjøre "billigere". Sinke trafikken var vel noe overdrevet fra min side. Alle kunne kjøre forbi i eget felt og jeg holdt vel 10km under fartsgrensa. I mitt hode uproblematisk. Kjedelig, men ingen led noe nød..ellers takk for leksjonen.

Jeg får vel sette meg inn i litt flere av disse lademulighetene og kablene der ute og leite opp en ladestolpe med litt hastighet. Skal samme tur på onsdag så..stoppe å lade med 13 km/t er lite forlokkende. Kanskje Nordby kjøpesenter har noe spennende trøkk i ladinga..
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde
lørdag 29. mars 2014, klokken 16:45
Har sinka trafikken fra Strømstad en periode og bygd en buffer på 4 mil nå så.. 7 mil igjen med 11 på "tanken"
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde
lørdag 29. mars 2014, klokken 16:32
Er det 10km skal jeg klare meg
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA