Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cries

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2020.4
mandag 10. februar 2020, klokken 10:56
Oppdatering vedrørende batterivarming med Range mode med X75 (2017):

Da har jeg ved flere anledninger forvarmet bilen, både med og uten ladekabel, og på steder hvor jeg har og ikke har ladet tidligere og med range mode på.
I alle tilfeller vil batteriet varmes så lenge det er med forvarming eller "Keep climate on". Det som er interessant, sammenlignet med Muffinmanns funn, er at uavhengig av lengden med varme vil "regen-begrensning" i bilen vise ca 25-30kW. Viser da her til den stiplede gule linjen i energidisplayet. I natt hadde varmen i bilen stått på under lading av en eller annen grunn (hadde noen bugs med precondition i går som kanskje var årsaken) og Teslafi angir at batterivarmen var på 3% av 5timer og 37 minutter. Får dessverre ikke lest av noen verdi utover dette

Dessverre kan jeg ikke si noe om hvilken temperatur batteriet har ved denne effektbegrensningen, men utetemperatur var ca 2-4°C, parkert i garasje med åpen port. Dersom 25-30kW tilsvarer ca 18-20°C på batteriet, tilsvarende det som Muffinmann beskriver, så virker det å være enten en tilsiktet funksjon, eller en relativt stabil bug.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2020.4
onsdag 05. februar 2020, klokken 08:37
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2020, klokken 07:47
Nytt datapunkt. Forvarmet 85D i dag tidlig, 4-5 plussgrader. Batterivarme til 20 grader, tok 5% av batteriet på en liten halvtime.

Eneste avviket på P85`en som IKKE koblet batterivarmer i går var at den stod parkert på en lokasjon hvor den aldri har vært ladet. Kan det tenkes at batterivarmeren trigges når man står på et sted hvor det er registrert lading tidligere? Fint hvis noen gidder å teste.

Har 2 steder jeg stopped med forvarming i går hvor ingen av stedene har blitt ladet på tidligere, og heller ikke i umiddelbar nærhet. Likevel så var batterivarming aktiv når jeg hadde forvarming på sted 1) og "keep climate on" på sted nummer 2. Gjelder en X75 2017-modell om det skulle ha betydning.

Ved parkering med "keep climate on" så ble det på 7minutter trekt 0,52kWh som tilsvarer en effekt på 4,45kW, og da er bilen allerede varm, så uten at jeg har målt, vil jeg tippe at klima ligger på rundt 1kW effekt, som gir 3-3,5kW som går til batterivarmer.

Dette er med Range Mode On.
#3
Sitat fra: Sirup på tirsdag 04. februar 2020, klokken 09:54
Sitat fra: Cries på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:42
Hva ønsker man å oppnå med denne statistikken?

Jeg prøver ikke være negativ her, men når spørreundersøkelser legges ut er det en fordel å spesifisere litt hva tallet skal brukes til, hvilke faktorer man skal ta hensyn til etc.

Dersom undersøkelsen er for å eksempelvis kartlegge merforbruk etter nyeste software, burde man heller oppgitt nettopp dette, altså merforbruket.

Men for å spørre: Hva er grunnlaget for undersøkelsen? Jeg er veldig interessert i statistikk for bilene, og har selv fått økt forbruk etter at Range Mode-funksjonen er relativt fånyttes etter nyeste softwareoppdatering i min X75

Det er ingen dypere mening annet enn at jeg reagerer på at forbruket på min bil ligger veldig høyt, og at jeg lurer på hvordan andres forbruk er.

Det var et høyere forbruk enn jeg vil si er normalt ja, spesielt dersom dette er "vanlig" forbruk for deg. Jeg er oppe i forbruket du nevner hvis jeg har range mode OFF, kald bil og rundt -10°C utetemperatur. Ligger på 210-270wh/km i siste 50km litt avhengig av når jeg sjekker (bor på en høyde, og kjører 60-80km pr dag).

Har du sjekket om bremsene dine er veldig varme etter kjøring? Det er flere (inkludert meg) som har hatt svært mye slitasje på innerste bremsekloss fremme pga at denne setter seg.
Prøv med range mode ON med neste kjøring og se hvor mye dette påvirker forbruket.
#4
Hva ønsker man å oppnå med denne statistikken?
Som Øggen nevner, nå er batterivarme tilbake med nyeste software, som gir følgende forskjell:

- Biler med ikke-nyeste software som da ikke har batterivarme med range mode ON
- Biler med ikke-nyeste software som ikke har batterivarme men med range mode OFF
- Biler med nyeste software og range mode ON (det gir kun varme til batteri ved forvarming av bil, men ikke under kjøring)
- Biler med nyeste software med range mode OFF som gir batterivarme

I tillegg har man variabler som temperatur, regn, fuktighet, kulde, forvarming ja/nei, småkjøring ja/nei, lufttrykk, dekktype etc.

Jeg prøver ikke være negativ her, men når spørreundersøkelser legges ut er det en fordel å spesifisere litt hva tallet skal brukes til, hvilke faktorer man skal ta hensyn til etc.

Dersom undersøkelsen er for å eksempelvis kartlegge merforbruk etter nyeste software, burde man heller oppgitt nettopp dette, altså merforbruket.

Men for å spørre: Hva er grunnlaget for undersøkelsen? Jeg er veldig interessert i statistikk for bilene, og har selv fått økt forbruk etter at Range Mode-funksjonen er relativt fånyttes etter nyeste softwareoppdatering i min X75
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2020.4
mandag 03. februar 2020, klokken 18:21
Slutter meg til det som er sagt med at Range mode nå er omtrent ubrukelig, og kan ikke skjønne at dette skal være tilsiktet. Det man sitter igjen med nå er i hovedsak redusert effekt i kupe, som er ulempen med Range mode. Har mye småturer selv med levering i barnehage, hvor jeg lar klimakontroll stå på under levering og henting. Mange bekker små....  Ganske massivt merforbruk i dag, som var første normale dag siden oppdatering.

Som flere nevner skulle Range Mode vært byttet ut med "battery heating ON/OFF" og latt kupeeffekten vært uforandret. Slik den er nå trengs det uansett litt maniøuell tilpasning for å unngå digging med Range med på.

Når det er sagt, hva er beste måte å få meldt fra til Tesla om dette? Finnes det er form for feedbackside som er offisiell?
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Svært ujevn slitasje bremseskiver/klosser
tirsdag 07. januar 2020, klokken 15:47
Hadde samme problem som trådstarter, se diskusjonstråd for denne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=48809.0

Slitasjeforskjellen skyldes sannsynligvis at den innerste klossen er mer skjult, og ikke blir rengjort ved vanlig vask, som gjør at den korroderer fast gradvis, og dermed har tidvis press på skiven om ikke avtar før det er slitt ned. Dette gjentas for hver oppbremsing frem til klossen er brukt opp.

Jeg endte opp med å kun bytte innerste skive med ny klosse på min nå i høst, så ser jeg hvordan det ligger an med den innerste skiven ved hjulbytte i vår. Flyttet den "gamle ytterskiven" innerst ved bytte, og satte nyeste skive ytterst.
#7
Vil anbefale denne videoen her vedrørende vedlikehold og oppsmøring av bremser. Den omtaler Model 3, men jeg brukte denne for veiledning til skifte på min model X.


https://www.youtube.com/watch?v=9h3W-0iWYvc
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85 døde ganske brått
fredag 25. oktober 2019, klokken 13:10
Sitat fra: Muffinman på torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:10
Har forresten lagt solfilm på lilleskjermen i begge biler, og nå stoppes uansett 80% av lyset. Det ble fint i mørket.

Off-topic alert:
Muffinmann, hvordan gikk du frem for å legge solfilmen? Har tok du mål og kappet til sånn ca, eller fikk du tak i ferdige mål noe sted? Hvilken % solfilm brukte du? Var det enkelt å få et godt resultat?

Jeg sliter med akkurat det samme i mørketiden, og ønsker å få dimmet ned den lille skjermen
#9
Jeg har en X75 fra september 2017, som har gått ca 48 000 km. Jeg tok første service på bremseklosser etter ca 37 000km, men da det var første gangen jeg utførte en slik jobb, tok jeg ikke merknad av hvor mye belegg som var igjen på bremseklossene i forhold til hverandre.

Jeg skiftet til vinterdekk i går, og tok en service på bremseklossene på alle fire hjul samtidig. Når jeg tar ut bremseklossene fremme, ser jeg at klossen som ligger på innsiden av skiven er nesten helt nedslitt (2-3mm igjen), mens klossen som ligger mot utsiden av skiven har omtrent (10-11mm). Dette indikerer en ganske stor forskjell på skiven. Basert på slitasjen, vil jeg tro at den mest slitte klossen har lagt med litt trykk på skiven, som har ført til differansen.

Det var samme tilfellet på begge hjulene fremme, hvor innerklossen har vesentlig mer slitasje. Som en midlertidig løsning til jeg får skaffet nye skiver, har jeg nå byttet plass på skivene, slik at den med mest belegg nå er lagt der slitasjen virker å være størst.

Så da kommer spørsmålene:

1) Antar dette ikke er normalt, men hva er det å gjøre med dette? Kan det være så enkelt som at grunnet at bremsene ikke ble godt vedlikeholdt første 1,5 året, at bremseklossen ikke klarte å skli vekk fra skiven etter endt bremsetrykk?

2) Hvis ja på spørsmål to, hvorfor er det forskjell i slitasjen mellom inner og ytterside? Er det noe å gjøre med dette?

3) Har noen erfaring med klosser som passer en 2017 modell av Tesla X fremme? Forslag til gode klosser mottas med takk
#10
Prøver meg på å slenge inn et spørsmål i denne tråden vedrørende kontakt med Tesla.

Jeg har prøvd å kontakte Tesla Trondheim nå i lang tid (2 måneder) for en korreksjon på en avtale. Har avtalen i appen, og lagt til informasjon, men det skjer ikke noe. Prøvde også e-post og fikk svar om å bruke app så skulle de svare.

Men, det er nevnt en chat-funksjon med Tesla på forumet her. Hvor finner jeg denne? Har prøvd å lete men har ikke lyktes. Tips mottas med takk!
#11
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: TMX Vinterdekk
onsdag 18. september 2019, klokken 10:54
Kan legge inn et ord om egne erfaringer med R2.
Jeg har har hatt 2stk model S og 1 stk modell S siden 2013, og har brukt R2 på alle sammen.
Jeg er bosatt i Trøndelag, og har i hovedsak brukt dekkene ca 50/50 på saltede veger og usaltede veger, samt småveger som kun er tidvis brøytet.

Model S85 - 2013 til 2015 (bakhjulsdrift)
Kjørte ca 15-20 000 på R2 på vinter. Erindrer at disse hadde rett under 6mm igjen i mønsterdybde når bilen ble solgt. Kjøper av bilen brukte disse i 2 sesonger etterpå, totalt 4 sesonger med i underkant av 50 000km kjørt på dekkene før bytte. Dekkene er ikke super på saltede/våte veger, men tilpasser man seg føret er det ikke noe problem. Dekkene opplevdes som myke før jeg fylte i 0,3-0,5bar overtrykk (ca 10-15% mer trykk) enn oppgitt i spesifikasjoner i bildøren. Har kun to ganger opplevd at dekkene ikke klarte å ta meg dit jeg skulle, og det var på holkeføre i regnvær og opp en bakke rundt 180° sving. På vinteren kjørte jeg med regen satt til LOW grunnet bakhjulsdrift

Model S70D - 2015 til 2017 (all wheel drive)
Samme erfaring og varighet som for S85. Eneste forskjellen var at jeg ikke roterte dekkene, da slitasjen var relativt lik foran og bak grunnet drift på alle 4 hjul. Kjørte med regen satt til STANDARD grunnet drift og regen på alle hjul.

Model X75D - 2017 til nå (all wheel drive)
Kjørt ca 28 000km på R2. Valgt oppsett 265/45/20 på alle 4 dekkene. Originale felger fra Tesla. Kjører med ca 3,2bar trykk ved ca +4°C. Samme kjøreforhold som tidligere, i hovedsak 50/50 saltede/brøytede veger. Lite kjøring på motorvei, stort sett 80km/t som fartsgrense. Med overtrykket i dekkene føles ikke de veldig myke, men det er merkbar forskjell fra sommerdekk. I skrivende stund har de over 6mm mønster igjen, indikator som viser 8mm er akkurat slitt vekk, kun en antydning igjen.

Konklusjon:
Jeg har vært svært fornøyd med R2, men jeg vil si de er mindre egnet i sør og vestlandet med kjøring hovedsakelig på motorveg. De er mer egnet i distrikter eller til frekvente hytteturer til fjells. Jeg har testet litt andre vinterdekk også på lånebiler, men ikke nok til å sammenligne. De er mykere dekk enn mange andre vinterdekk, men jeg vil påstå at det ikke er noe mangel på slitestyrke basert på egne erfaringer
#12
Jeg synes Bilens/navigasjonens andlag som regel stemmer +/- et par prosentpoeng, sjelden mer en 5%-poeng feil. Temperatur tror jeg den tar hensyn til til en viss grad der man er, men ikke langs ruten. Den tar derimot hensyn til topografi.

Kort sagt: om bilen mener du akkurat kommer frem har du ikke marginene på din side og bør være dreven i økonomisk kjørestil. Hvis bilen derimot sier 10-15% igjen ved ankomst treffer dette ganske bra, og med noe margin. Selvsagt et forbehold om hvilken fart man holder og om det regner (reg og vpt veibane apiaer rekkevidde)
#13
Sitat fra: Smurfboy på mandag 15. juli 2019, klokken 20:51
Høres ut som samme problem hos alle da? Antar det er «as designed» eller er det noen andre med bil fra slutten av 2017 hvor HF funker som den skal?

Har X75 produsert juni/juli 2017 og har hatt samme problem som omtales i tråden. Jeg har hatt software 8.0 frem til nylig, hvorpå jeg ble tvunget over på 9.0. Etter dette har jeg fått tilbakemelding om at handsfree er bedre, dvs de hører bedre. Men jeg vil fremdeles si at handsfree i bilen er en mangel fremdeles hos meg. Å sitte å rope i bilen er ikke en god løsning. Har hatt modell S før, og der var det ikke samme problem.
#14
Lading av Tesla / Sv: Hjemmelader
tirsdag 25. juni 2019, klokken 23:34
Jeg mener man overkompliserer denne prosessen, og la meg gå litt i detalj på dette.

Man har en 100D modell som til daglig kjøres 50km. Det vil si et forbruk på 10kWh i rent forbruk, og antatt 20% standby/vampire drain for en total på 12kWh på en normal sommerdag. På vinter økes dette til 18kWh for enkelhets skyld. Man har tilgang til 22kW på en 32A kurs, da man har 400V TN inn på huset. Bilen vil likevel ikke kunne benytte mer enn 16,5kW inn, som tilsvarer 24A på 400V TN.

Det KAN være en fordyrende prosess med å installere høyere strømstyrke, spesielt med tanke på kabel, vern, ombygging sikringsskap og kanskje også effektsatsene som kommer etterhvert. Dette gjøres da for å spare 10-25øre/kWh ved å lade når prisen er lavere på natten. Det vil si at man har en besparelse på 3-4,5kr hver dag som teoretisk maksimum. Uten å ha erfaring med variasjonene i strømprisen, mener jeg at 2kr er mer realistisk som et snitt. Med 220 arbeidsdager i året + 50 andre dager hvor bilen brukes, utgjør dette 540kr i året for en ladeinvistering som sannsynligvis koster i størrelsesorden 15-25 000,-. Med andre ord så er invisteringen nedbetalt over ca 27-47 år, ikke ulikt et boliglån som refinansieres en eller annen gang ila nedbetalingsperioden.

Og for dette ønskes en spesialløsning på 400V 24A kurs, som gir 16,5kW, som lader bilen på 45-70 minutter med normalt mønster. Den enkleste løsningen er å sette scheduled charging på bilen, slik at den starter ladingen si klokken 02:00 (hvis dette er statistisk sett når strømmen er billigst, det har jeg ikke sjekket). Da er bilen ferdig til 03:00, lenge før strømmen normalt sett går opp i pris. Og de (sjeldne?) gangene man forbruker mer enn de 12-18kWh som er forespeilet, så utgjør dette lite så lenge det ikke er normalen.

Jeg mener ikke å være nedsettende, men ser eksempel på eksempel at man ønsker å overkomplisere ting for å spare penger, som viser seg å være svært lite om man går over tallene. Elbil er svært billig i bruk omtrent uansett strømpris, om man sammenligner med standard ICE biler av sammenlignbar størrelse.

Vurder invisteringskostnadene opp mot besparelse og faktisk behov, det er som regel et mindre strømbehov (les: effektbehov) enn man normalt sett tror i starten av eierskapet. Jeg har selv en X75 og har 230V 32A kurs, dvs 7,2kW, og det er langt over det jeg normalt trenger, men det gir meg fleksibilitet til å ha fulladet bil dagen etter en langkjøring.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Maskinskade
fredag 10. mai 2019, klokken 09:13
Sitat fra: TeslaK på torsdag 09. mai 2019, klokken 19:17
Hvis batteriet blir ødelagt pga. ytre skade vil jo dette gå på kasko uansett.

Nå beveger jeg meg litt ut på halvtynn is, men mener at batteri ikke dekkes av alle typer kasko. Jeg vet Gjensidiges toppforsikring spesifikt dekker hovedbatteri i elbiler. Det var en sak tilbake her der en eier fikk skader på batteri etter å ha ladet på en ladestasjon fra Fortum med Chademo.

Her er saken:https://www.dinside.no/motor/elbiler-skadet-pa-ladestasjon/70336846
Utklipt: "I mellomtiden ber Fortum og Tesla bileierne om å henvende seg til forsikringsselskapet. Forsikringsselskapene har svart eierne at deres forsikring ikke dekker dette, fordi det dreier seg om batteriet."

Jeg ville stilt spørsmålet direkte til ditt forsikringsselskap på din forsikring, og ikke et generelt spørsmål siden dette kan avvike mye mellom produkter og ikke minst selskap. Men jeg tror at du må ha en spesifikk forsikring for å dekke batteriet
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA