Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zneip

#1
Jeg tror mange glemmer at den teknologien Tesla prøver å overgå kommer fra et firma (Mobileeye) som utelukkende har drevet med "advanced driver assistance systems" siden 1999. Ingen tvil om at Mobileeye var det beste Tesla kunne velge på det tidspunktet AP1 ble lansert, og kanskje var det nettop Tesla som burde kjøpt dette selskapet, og ikke Intel??

Nå skal altså Tesla lage noe som er bedre enn Mobileeye har klart på 18 år i løpet av et meget kort tid? Beklager, men denne så mange komme. De startet å putte AP2.0 inn i biler kun et par uker etter at min X ble produsert. Jeg gikk en runde med meg selv i forhold til om jeg skulle avbestille og rebestille, men kom fram til at AP1.0 har alt jeg ønsker meg pr. i dag. Angrer ikke på den avgjørelsen nå.

Det at Tesla alltid er overoptimistiske når det gjelder tid bør ikke overraske mange som har vært med på dette herlige sirkuset en stund  ;D
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Endringer / Forbedringer på Model X
onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:45
Jeg synes det ser ut som at dette kameraet er produsert slik at det skal kunne trekke seg opp når det ikke er i bruk, kanskje kommer dette i fremtiden. Synd at kameraet ikke har denne funksjonen enda, da det ville blitt mye mer brukbart i "ikke-Californisk" vær  ???
#3
Var jammen ikke denne nyheten jeg ville ha dagen før jeg skal hente ut en TMX til en mill. Liker ikke følelsen av å skulle betale så mye for en bil som allerede er "utdatert" i det man kjører ut døra. Det høres kanskje rart ut, men AP var en av hovedårsakene til at jeg valgte å selge min 2013 TMS for å oppgradere til TMX. (Spesielt ACC da). Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå. Hva ville dere gjort?
#4
Sitat fra: Mr.TMX på onsdag 12. oktober 2016, klokken 23:14
Veldig utsatt ja. Får dette gjort 27. sammen med seterygger.

Hvor får du dette utført? Vet du pris?
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x er bare for korte mennesker
torsdag 13. oktober 2016, klokken 15:30
Sitat fra: Laaaban på torsdag 13. oktober 2016, klokken 10:08
Beklager off topic, men finner ikke noen av disse appene til iPhone. Forslag til gode iPhone apper?
https://itunes.apple.com/no/app/teslactrls/id1120560798?l=nb&mt=8
(siste off-topic fra meg.....i denne tråden  ::) )
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model x er bare for korte mennesker
søndag 09. oktober 2016, klokken 07:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:18
Sitat fra: V65 på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:41
Heh

Jeg har klemt inn nakkestøtten med en stropp som går bak seteryggen. Klarer å klemme den inn såpass at jeg ikke er plaget. Ser ikke bra ut.
Hadde bilen inne på service center for litt justeringer og garanti ting.
Fikk da bemerkning at de anbefalte ikke at jeg gjorde det.
Jeg sa da at jeg kan jo ikke kjøre med smerter i rygg/nakke.
De var jo enige i det.

I samme slengen skulle du bedt dem installere Defa Warm-up kupevarmer, med en stor kontakt stikkende ut foran ved panseret, som et hint om at de kanskje snart skal lage til tidsinnstilling på varmeapparatet, f.eks 07:30 hver hverdag.... så en slipper å huske og prøve å komme seg inn på appen hver morgen...

Kjøp appen 'Tesla CTRL' - den har innebygget "scheduling" av både lading, oppvarming m.m.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Cortana, Google Now, Siri
lørdag 01. oktober 2016, klokken 08:35
Jeg tror ikke dette er mulig. Jeg har i alle fall ikke funnet en slik mulighet med iPhone. Tesla har jo sin egen (men veldig begrenset) talestyring. Hadde vært kjekt å kunne aktivere Siri ja.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Firmware v8.0
mandag 19. september 2016, klokken 16:13
Sitat fra: cstromme på mandag 19. september 2016, klokken 15:27
Sitat fra: JorgenM på mandag 19. september 2016, klokken 11:39
Sitat fra: Guybrush på mandag 19. september 2016, klokken 07:46
Hva er poenget med å lansere bugfixer til 7.0 i dag hvis 8.0 skal komme om to dager?
Det er vel bare sagt at de skal STARTE å sende ut 8.0 på onsdag, ikke at alle får det med en gang.

Alle skulle få den innen uken er slutt har han sagt.

Mye den karen har sagt tidligere hva tid angår som ikke har holdt helt i mål.... :)
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Titanium med ultrawhite seats
tirsdag 13. september 2016, klokken 23:19
Jeg har bestilt denne kombinasjonen - ser lekkert ut i konfiguratoren. Valgte matt abachi tre, som står bra til Titanium. Tror bilen blir griselekker....får den ca. medio oktober :)
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap
lørdag 19. desember 2015, klokken 17:36
Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. desember 2015, klokken 17:00
Sitat fra: Zneip på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:16
Sitat fra: Muffinman på fredag 18. desember 2015, klokken 14:11
Min P85 får 323 på 90% og 359 på 100%. Teslanewbie, skal vi bytte  ;)

359km på 100% kan faktisk bety at du har tatt "godt(?)" vare på batteriet ditt (holdt deg stort sett mellom 30 og 70%, få fulladinger...osv). Anbefaler alle å ta en titt på regnearket jeg linker til nedenfor, og spesielt fanen som heter 'stats'. Litt rart det som kommer frem her - kan virke som at daglig lading til 90% er best for batteriet....men kan vi egentlig stole på det bilen selv "tror" den har av rekkevidde? Ta en titt folkens, og registrer gjerne deres egne data:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=490778289

Jeg har forresten en S85 fra desember 13, 61000km, og får 363 på 100%
Har ligget inne der en stund og var ved registrering "dårligst" av alle 85-bilene i arket (200+?). Bikker så vidt 68kWh energi 100-0%, men har forholdsvis høy begrensning ved charge now. Lader gjerne til 70% men er hyppig på langturer og har fulladet minst månedlig - og i høst to-tre ganger pr uke i perioder. Men har prøvd holde soc rundt 50% når bilen ikke har vært i bruk.

På nybilen får jeg ut nærmere 76kWh.

Høres jo ut som sunt batterihold det :) Jeg har i alle fall fulgt "alle" råd i boka (også de fra batteryuniversity.com), og har ikke skjønt hvorfor jeg ligger så lavt på statistikken med 363km ved 100%. Jeg kjører ca 100 km/dag, og har brukt visible Tesla til å fintune ladingen om vinteren for optimal batterihelse:
1. kommer hjem fra jobb med ca 40%
2. lader til 60%
3. Visible Tesla starter lading 1,5 time før jeg kjører på morningen for å varme batteriet og lade til 70%

På denne måten har jeg stort sett holdt batteriet rundt "sweet spot" som er 50%. Men jeg skjønner jo at  cellene kan bli noe ubalanserte med dette lademønsteret. For et par måneder siden kjørte jeg fra 100-0% og fikk ut ca 72kWh. Hadde dette vært i løpet av én kjøretur kunne jeg muligens fått ut et par kWh ekstra. Nei.....batterier er snåle dyr, og min egen konklusjon er at man har mer batteri på lager enn man tror (det skjermene viser) hvis man lader som jeg gjør...
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap
lørdag 19. desember 2015, klokken 16:16
Sitat fra: Muffinman på fredag 18. desember 2015, klokken 14:11
Min P85 får 323 på 90% og 359 på 100%. Teslanewbie, skal vi bytte  ;)

359km på 100% kan faktisk bety at du har tatt "godt(?)" vare på batteriet ditt (holdt deg stort sett mellom 30 og 70%, få fulladinger...osv). Anbefaler alle å ta en titt på regnearket jeg linker til nedenfor, og spesielt fanen som heter 'stats'. Litt rart det som kommer frem her - kan virke som at daglig lading til 90% er best for batteriet....men kan vi egentlig stole på det bilen selv "tror" den har av rekkevidde? Ta en titt folkens, og registrer gjerne deres egne data:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=490778289

Jeg har forresten en S85 fra desember 13, 61000km, og får 363 på 100%
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: X'ens nye nese - elsk eller hat? (Avstemming)
onsdag 30. september 2015, klokken 13:37
Samme her. Første tanke var "What the heck" (Som Bjørn ville sagt), men etter noen minutter med stirring så synes jeg den ble tøffere og tøffere. Jeg mener - en elbil trenger jo ingen grill, og dette er måten å vise det på - kanskje? Aerodynamisk og clean. Me like.
#13
Model X 2014 - 2022 / X'ens nye nese - elsk eller hat? (Avstemming)
onsdag 30. september 2015, klokken 13:18
Ser på mange forum (også amerikanske) at den nye nesa til Model X fremkaller enten elsk eller hat. Hvor står du?
#14
Gode nyheter for sørlandsfolk som liker å kjøre opp (eller ned) Setesdalen: har mottatt "inside information" om at superlader kommer til å bli bygd i Bygland. Plassering like ved "glasshytta" og museet for de som er kjent. Min kilde sier at denne skal bygges nå i sommer/høst :)
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
torsdag 11. september 2014, klokken 14:09
Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 11. september 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Zneip på torsdag 11. september 2014, klokken 11:02
Lurer på hvordan disse varslene skal foregå. Lastet ned den oppdaterte versjonen nå i sted. Ikke ber den om lov til å gi notifikasjon..... kan heller ikke se appen i "varslingssenter". Så da ligger det ikke an til push-notifikasjoner etter det jeg kan skjønne.

Det står jo tydelig at alle nye funksjoner krever v6...

Å få v6.0 på bilen vil ikke endre måten appen på telefonen er laget. Jeg konstaterer bare at appen ikke ligger i varslingssenteret - ergo ikke er forberedt for push-varsler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA