Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - kodalse

Sider: [1] 2 3 ... 59
1
MG ZS EV / Sv: Testtur Trondheim - Røros vinter ned mot -30 god rekkevidde
« på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 00:10 »
Jeg kjørte 125km før jeg ladet (Coop Ålen). Det var da 300 høydemeter oppover i stort sett -15 grader.
Hadde trolig rukket Røros 3,5 mil til, men tok meg tid til å ha godt med strøm.
Brukte to ladestreker fra Ålen til Røros, men hadde akkurat gått ned fra fire til tre da jeg ladet i Ålen.

2
MG ZS EV / Sv: Testtur Trondheim - Røros vinter ned mot -30 god rekkevidde
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 19:14 »
Ja bilen er "gulle-god" den ;)

3
MG ZS EV / Testtur Trondheim - Røros vinter ned mot -30 god rekkevidde
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 18:56 »
En liten status på testtur fra Trondheim til Røros når det var som kaldest.

Start spenning 453V
Høydemeter 600m opp til Røros
Lengde 16 mil hver vei, totalt altså 320km
Snitt forbruk opp til Røros 22,4kwh/100km, retur 17,9kwh/100km, totalt 20,2Kwh/100km for hele turen.
Temperatur -10C til -28C, regner med et snitt på ca -20 for hele turen.

https://youtu.be/Q-gk9G4n15M

4
MG ZS EV / Sv: Tester og medieomtaler av MG ZS EV
« på: Fredag 08. Januar 2021, klokken 15:57 »
De glemmer bare å nevne at rivalene har sunket i pris, og du får eksempelvis også el greit utstyrt Nissan Leaf 40 kWt med vinterdekk til 280 000. Samme pris som MG med vinterdekk.

Så kan folk vurdere selv hva de ønsker, men er ikke SUV og glasstak avgjørende, er Leaf en langt bedre bil, med er godt utbygget forhandlernettverk.

Her er nok definisjonen på "Leaf en langt bedre bil" særdeles subjektivt.
Som langvarig eier av Leaf 2012 (som har betraktelig bedre seter enn Leaf 2020 (subjektivt)) sto valget vårt mellom Leaf og MG (ja noen andre ble også testet).

Det er tre hovedpunkt som gjorde seg gjeldende.

  • Setene i MGen er mye bedre å sitte i både på korte og lengre turer. (subjektivt selvsagt, men fra en som også liker Leaf)
  • Speilet i MGen er plassert høyere som bedrer utsikten. Her har Nissan feilet katastrofalt. Speilet står så lavt (selv i høyeste stilling) at det var det ene utslagsgivende punktet for vår del. (Også her var 2012 modellen av Leaf langt bedre enn 2020 modellen)
  • Rekkevidde (effektivt) er bedre på MG enn Leaf 40Kwh. (Test subjektivt, men observasjon objektivt)

Deretter kommer bagasjeromsplass (fortsatt skjermbuer og hvis man kommer i skade for å oppgradere lyd på Leaf får man nok en gang en stor boks midt i bagasjerommet)

På plussiden kommer som du nevner SUV form, bakkeklaring, panorama takluke.
Videre støtte for android auto (vet ikke om Leaf har det)
Fantastisk god DAB dekning! Nå har jeg kjørt problemfritt med full DAB dekning i område som selv FM slet i alle år. DET trodde jeg aldri jeg skulle oppleve.

Negativt er appstyring (forhåndsvarming av kupeen er manuell, men lar seg gjøre)
Noen opplever en bug i oppdatering som går ut over rekkevidde (vi har ikke den bugen heldigvis)

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trille eller regenerere
« på: Torsdag 07. Januar 2021, klokken 11:58 »
Ja takk begge deler sier nå jeg.

Kjører som normalt uten bekymring rundt trilling eller regenerering, ei heller rust på bremseskiven.

Starter med en nedoverbakke 1km med snitt 10% helling. Bremsene ordner seg selv med det. Trilling ville vært noe ufint for alle andre i 30-sonen (og trolig for mitt førerkort).

For min del var diskusjonen slutt i 2016 da det også var et "Hot-topic".
Mener bestemt at det ble konkludert (av noen) at over 70Km/t ville regenerering være mest lønnsomt da den økte luftmotstanden brukte mer av den kinetiske energien enn regenerering.

Jeg velger begge deler etter forhold, men bryr meg egentlig ikke så lenge jeg rekker frem og tilbake.

6
MG ZS EV / Sv: Elendig rekkevidde på vinter!
« på: Mandag 28. Desember 2020, klokken 10:12 »
Jeg kjørte selv en tur like før jul strekning på 8 mil, deretter tre timer pause og tilbake 8 mil.
Totalt 16 mil etter lading til 100%.
Vel hjemme sto det 4mil rest (21% kapasitet da lading startet).
Utetemperatur jevnt -6.
Bilen har ikke fått siste oppdatering.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en elbil for oss?
« på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 13:57 »
Av interesse for andre, som ikke synes 800k++ er aktuelt å betale for bil, er vel dette bortimot den eneste crossover som kan fylle behov for lastekapasitet, hengerfeste (sykkelstativ), taklast og anstendig rekkevidde i dag?
eNiro, ID.4, Enyaq, e2008 er vel alle biler i den kategorien, og gruser vel MGen på rekkevidde.
Samt de gruser på pris (feil vei :) )
E2008 - Er langt mindre. Dårlig konstruert bagasjerom med hjulbuer som stjeler plass. Det var årsaken til at den ble tatt ut av listen vår.
eNiro - Samme bagasjevolum, men var mindre innvendig (trangere i baksete) og dyrere.
Enyaq - Har ikke testet, langt dyrere og er ikke på markedet enda.
ID4 - Ikke testet, har den kommet?

8
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en elbil for oss?
« på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 10:48 »
Med fare for at det blir for rimelig, ville jeg sett på MG ZS EV i salg til 281.000,- alt inklusive (minus app) til 0,9% finansiering.
Skjønner jo selvsagt at en elbil må koste, men den har en attraktiv lastekapasitet.
Har du i det hele tatt lest kravene? 720 liter bagasje, hengerfeste, firehjulstrekk, god rekkevidde?
Det ble vel slått fast tidlig at det ikke finnes elbiler til salgs i dag som oppfyller disse kravene.
Av interesse for andre, som ikke synes 800k++ er aktuelt å betale for bil, er vel dette bortimot den eneste crossover som kan fylle behov for lastekapasitet, hengerfeste (sykkelstativ), taklast og anstendig rekkevidde i dag?

9
Kjøpe elbil? / Sv: Finnes det en elbil for oss?
« på: Onsdag 09. Desember 2020, klokken 01:03 »
Med fare for at det blir for rimelig, ville jeg sett på MG ZS EV i salg til 281.000,- alt inklusive (minus app) til 0,9% finansiering.
Skjønner jo selvsagt at en elbil må koste, men den har en attraktiv lastekapasitet.

10
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Torsdag 27. Februar 2020, klokken 11:42 »
Hvis denne er ekte så er det nesten for godt til å være sant. Grunnleggeren av folkeopprøret som har vært ute med sin kildekritiske sans...  :o

Stemmer nok den ja, fra april 2019:

https://www.tv2.no/a/10570757/

11
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Onsdag 19. Februar 2020, klokken 10:13 »
FOLKEOPPRØRET MOT KLIMAHYSTERIET

Enig Svindel! Nå får det være nok med faktaopplysninger her.
Vredens Gnag legger også ballen død for all fremtid (tok du ironien i begrepet fremtid?)
https://www.vredens-gnag.no/klimakrisen-avlyst-etter-at-65-000-nordmenn-er-blitt-medlem-av-folkeopproret-mot-klimahysteriet/

Personlig anser jeg Vredens Gnag som noe over resett og document i pålitelighet  ;)

12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ingen kommende hurtigladere på Støren
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 08:53 »
Nå er det da vitterlig allerede en Fortum hurtiglader på Støren. Den står på parkeringstomta ved kjøpesenteret og har vært der i drøyt tre år allerede.
En hurtiglader til på Singsås støtter jeg dermed fullt ut. Da kunne gammel-Leafen faktisk vært brukt opp til Ålen (som også har hurtiglader).

https://www.tronderbladet.no/nyheter/2016/11/01/Nye-ladestasjoner-p%C3%A5-St%C3%B8ren-13727674.ece

13
Elbiler i media / Sv: NAF sitt sanne ansikt
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 13:08 »
Det er vel hverken overraskende eller kontroversielt at elbiler gradvis får er normalisert avgiftsnivå, inkludert bompenger. Stortinget har bestemt at elbiler maks kan betale halvparten av fossilbiler. Så det vil fremdeles være et bra insentiv. Hvis man tror at elbiler skal ha alt gratis i all fremtid så må man forvente å bli ofte skuffet i årene fremover
At avgifter vil komme var ikke en del av innleggets intensjon. Det vet vi alle vil komme og har slett ingen problemer med.

Temaet er NAF sin holdning til elbiler, eller annen type mer miljøvennlig transport. En holdning som i Trøndelag har vist seg år etter år.

Ser vi på Oslo og Bergen ble ikke bompengeinnkreving vedtatt før elbilandelen var over 20%.
I Trondheim (som også var først ute med fulle parkeringsavgifter for flere år siden) har elbilandelen såvidt rundet 18%.
Her tror lokale myndigheter at vi ved utløpet av 2020 vil nå 20% andel. Likevel innføres altså bompenger før tiden.

Problemet er som sagt holdningene, eller misunnelsesfaktoren om du vil.
Det skinner gjennom at det er ingen kunnskap om hvorfor vi faktisk vil ha flere miljøvennlige biler til fordel for bensin og diesel.
Overordnet for å redusere CO2 utslipp, sekundært bedre bymiljø i form av langt bedre luft og ikke minst mye mindre støy.
Det er opp til enhver å velge hva de selv setter som primær og sekundærmål. Resultatet er det samme, bedre miljø.

Norge har ikke svært mange områder å ta denne reduksjonen. Ikke har vi skitten kullkraft, ei heller gasskraft.
Vår industri mates på ren vannkraft, det samme private hjem og kontorer.
Transport skiller seg ut (i tillegg til gullkalven, oljeindustri) som det området hvor mesteparten av reduksjonen kan tas.

Jeg ville foretrukket at insentivene ble holdt så lenge som mulig for å sikre enda flere elbiler inn i bruktmarkedet.
For hver ny bil som selges omsettes det 10 brukte biler. Det er et rent miljøtiltak å fylle dette markedet med elbiler.
Det kan kun gjøres ved at noen faktisk kjøper nye elbiler, som igjen fortsatt er avhengig av insentiver til akkurat dette.

14
Elbiler i media / NAF sitt sanne ansikt
« på: Torsdag 26. Desember 2019, klokken 01:56 »
NAF har i lengre tid forsøkt å innynde seg overfor de som velger mer miljøvennlige alternativ enn bensin og diesel.
I dag viser deres politiske komité avdeling "SØR-TRØNDELAG" (deres eget lokallags navn, selv om Trøndelag ble ett fylke for snart to år siden) at agendaen nok er en helt annen.

Sitert siste del av innlegget:
"Vi ønsker styringsgruppen for Miljøpakken lykke til med arbeidet, og håper at bystyre og fylkesting fatter de nødvendige vedtak, slik at elbilistene fra 1. mai som en start kan begynne å betale en del av bomregningen sin selv."

For oss, sære mindretall, som opprinnelig kjøpte elbil av miljømessige årsaker er det noe forstemmende å høre slike uttalelser fra en organisasjon som fortvilet forsøker å omfavne det økende antall "alternative bilister" (min formulering)

Så kjære NAF, hvor jeg var medlem siden 1986, nå er det definitivt skilsmisse!

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/12/25/Ja-til-bompenger-for-elbiler-20683391.ece

Red: I ettertid ser jeg at den godeste Vidar Eidem i NAF sin programkomite har en agenda her de siste årene:
https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2018/12/22/Hvis-ikke-elbilene-skal-betale-bompenger-m%C3%A5-kommunen-ta-regningen-18116533.ece

15
Kjøpe elbil? / Sv: Billigst mulig elbil med 14km til kontoret
« på: Torsdag 17. Oktober 2019, klokken 11:38 »
Erfaringsmessig med Leaf 2012 i fem år kan du regne rekkevidde basert på gjenværende batteribarer.
en bar er en mil.
Når den var ny kunne den kjøre 12 mil og hadde 12 barer. Mange i dag har 10 og 11 barer og dekker fortsatt 10 - 11 mil på sommern.
Tommelfingerregel er halvparten på vinterføre.
Dvs en Leaf med også 8 barer holder 4 mil, selv på vinters tid.

Når batteriet tapes er det ingen problem å finne en eldre Leaf til 40-50k i dag.
Over fire år vil du da få et bilhold med maksimal avskriving 10-12k pr år. Bedre deal får du ikke!

Videre er vel Leaf den bilen det er absolutt minst vedlikehold med.
Vi har kun byttet kupefilter og bremseklosser bak på vår 2012 modell.
Korreksjon, vi byttet dekk i år også :)

Sider: [1] 2 3 ... 59