Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nuclear

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 20. august 2024, klokken 13:32
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:22Så du mener Tsjernobyl o
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:22Så du mener Tsjernobyl og Three mile er moderne teknologi!

Nå er det du som feilinformerer 🤷🏻
er moderne teknologi!

Nå er det du som feilinformerer 🤷🏻

Nå er det gammel teknologi, men Three Mile Island var ny teknologi når det ble bygget. Tsjernobyl var heller ikke så veldig gammelt når ulykken hendte, men det var jo en veldig tvilsom konstruksjon med mange sikkerhetsbrister.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 20. august 2024, klokken 12:53
Sitat fra: Counterpointer på mandag 19. august 2024, klokken 21:57Tsjernobyl var ett kraftverk bygget med meget gammel teknologi og hadde nesten ikke noe sikkerhet. Three Mile Island er også et kraftverk som var bygget på gammel teknologi.

Mye merkelige påstander om gammel teknologi?

Tsjernobyl sine RBMK-reaktorer var jo en spesiell og tvilsom konstruksjon, men at den var så veldig gammel i 1986 er ikke helt riktig.

Hvordan kan du påstå at en reaktor som er satt i drift på Three Mile Island et år før ulykken i 1979 er bygget på gammel teknologi? Nå er det gammel teknologi, men ikke i 1979.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 20. august 2024, klokken 09:36
Sitat fra: Counterpointer på mandag 19. august 2024, klokken 21:57Tsjernobyl var ett meget gammelt kraftverk og hadde nesten ikke noe sikkerhet. Three Mile Island er også et gammelt kraftverk.
Her kommer du med feilinformasjon.

Tsjernobyl: Reaktor 4, satt i drift 1983, eksploderte i 1986. (kilde: Store norske leksikon)

Three Mile Island: Arbeidet med å bygge kraftverket startet i 1968, og den første kjernereaktoren kom i drift i 1974.
Reaktor 2 kom i drift i 1978, men ble stengt ned allerede i 1979, etter å ha blitt ødelagt av kjernekraftulykken. (kilde: Store norske leksikon)

Nå er disse gamle, men når ulykkene skjedde var de ganske nye.
#4
Les Elsekerhetsverkets beslutning: https://bit.ly/3OJChn2
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Masete bilselgere
onsdag 25. oktober 2023, klokken 16:29
Sitat fra: Asterix på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 21:45For en uke siden var jeg hos Møller for å prøvekjøre en elbil og har siden det blitt oppringt hver eneste dag av selger, i tillegg sender vedkommende 1 SMS hver dag. Ikke alltid jeg har mulighet til å svare og da ringer han på nytt og på nytt...
Ved prøvekjøring ga jeg klart uttrykk for at jeg trenger litt betenkningstid, jeg ønsker å prøve flere biler og jeg har ingen hast.
Er det normalt at bilselger er så "på"? Eller er markedet så dårlig om dagen at de er helt desperate etter å selge? Kjenner jeg begynner å bli smålei maset...
Masete selgere slipper du hos Bilia. Spurte en selger på Bilia Skøyen etter tilbud på en lagerbil, kom aldri noe tilbud. Ringte etter en uke og etterlyste, fortsatt ikke noe tilbud. Sendte E-post, ikke noe svar. Etter en stund så kontaktet jeg Bilia sentralt og spurte hvorfor de ikke sendte noe tilbud, da fikk jeg endelig tilbudet, men tilbudet var gått ut på dato og ikke gyldig lenger. Jeg ga opp.

Kan legge til at prøvekjøring er også vanskelig på Bilia. Trodde det var meg det var noe galt med, så jeg reiste til en Mercedes forhandler, der fikk jeg prøvekjøre en EQE uten problem.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 09. august 2023, klokken 23:16
Alle kraftverk er ikke alltid i drift. Maskiner må vedlikeholdes, dette prøver eierne av kraftverk og gjøre når prisen og behovet er lavest, stort sett om sommeren. Det hender også at turbiner og generatorer havarer. Ved havarier kan nedetiden bli lang, deler er ikke hyllevare og må lages på bestilling.
#8
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 09. juni 2023, klokken 22:28Wow, det blir gøy. Håper NKOM gir Easee grønt lys og ikke lager mer krøll for Easee.

Jeg synes ikke dette er noe gøy, men dypt tragisk uansett hva slags konklusjon NKOM kommer med.

Det er vel Easee som har laget krøll for seg selv med en feilaktig samsvarserklæring og løsninger som ikke følger standarder som Easee feilaktig har oppgitt at de følger. Easee hadde heller ikke dokumentert at sine løsninger er like gode eller bedre enn det standarden krever.

Jeg håper ikke NKOM sier det er ok med feilaktige samsvarserklæringer, noe som kan gi en veldig uheldig presedens.
#9
NKOM klar med konklusjon i Easee-saken

Konklusjonen fra dette arbeidet offentliggjøres mandag klokka 9.
#10
BMW i4 / Sv: Flipping eller bare skuffet?
torsdag 04. mai 2023, klokken 23:34
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:13Hva tenker dere om ta bort fully charged pakken og strippe bilen ned mot mva.grensen på biler i bestilling ? Lettere å flippe?
Jeg synes det er en dårlig ide. Det virker som mange av dere flippere tror det er tøft med store hull i utstyrslisten. Jeg er på utkikk etter i4 M50, men ikke etter en dårlig utstyrt bil.
Biler med mye utstyr uten takluke er det mangel på. Nå er det sikkert mange som mener at en bil uten takluke ikke er godt utstyrt, men er du 190 cm så skaller du i taket med takluke.
Jeg ser også etter biler med ventilerte seter, noe det også er veldig få biler med.
#11
Easee fikk opprinnelig frist til 3. mai til å komme med en uttalelse.
Easees advokater leverte tirsdag inn en begjæring om utsatt frist til Förvaltningsrätten i Karlstad. Dette på grunn av den omfattende og teknisk kompliserte dokumentasjonen som skal på plass i svaret.
Domstolen behandlet onsdag forespørselen, og gir Easee frist til 24. mai med å komme med sin uttalelse i saken.
#12
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
torsdag 09. mars 2023, klokken 14:52
EUROPE EVO 2023-1 er nå tilgjengelig i Download Manager
#13
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
onsdag 06. april 2022, klokken 16:07
Gratis de 3 første årene.
#14
BMW i3 / Sv: Nytt kart tilgjengelig
tirsdag 05. april 2022, klokken 16:16
EUROPE EVO 2022-1 er nå tilgjengelig i Download Manager
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA