Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Corny

#1
Jeg fikk valget mellom tre dager. Husker ikke hvor mange klokkeslett, men vil tippe det var minst fem seks stk.
#2
Da ser det ut til at jeg har fått VIN, og den begynner på 259... Fant det ved å følge denne metoden som er beskrevet tidligere i tråden her:

"En metode for å lese ut VIN nummeret på er å gå på bestillingssiden, trykk F12 i Chrome/ Edge/ Firefox.
Gå til "Console" fanen og tast inn kommandoen: Tesla.ProductF.Data.Insurance.vin"


Ser også på teslastats at det er registrert fire stk. 259... VIN så langt i dag.
#3
Andre Elbiler / Sv: Lucid Air
onsdag 02. mars 2022, klokken 23:59
Tenkte deg samme i dag, at det kanskje var en Xpeng P7. Den er jo tilgjengelig for både prøvekjøring og kjøp her. Har nå bestilt prøvekjøring med den i neste uke.
#4
Andre Elbiler / Sv: Lucid Air
tirsdag 01. mars 2022, klokken 22:58
Hehe. Bra det ikke var kontroll i dag da.
Jeg mener bestemt det var en sportslig sedan, men som sagt så fikk jeg den ikke skikkelig med meg. Sannsynligvis bare hjernen som har lurt meg (og et ønske om å se flere Lucid biler på veien her hjemme).

Lucid har nevnt ønske om flere studioer (butikker) i Norge før, men det er nok for tidlig enda:

https://bilbransje24.no/nyheter/631165
#5
Andre Elbiler / Sv: Lucid Air
tirsdag 01. mars 2022, klokken 18:49
Kan det stemme at jeg så en Lucid Air i Stavanger i dag? Kom mot meg i tunellen ved sykehuset, og i det den kjørte forbi reagerte jeg på lyset som går under hele panseret. Eller er det andre biler som har tilsvarende lys som jeg kan ha blandet med i farten...
#6
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: TMY Hjulstøy!
onsdag 16. februar 2022, klokken 22:10
Var og prøvekjørte tre biler, Audi e-tron, Mercedes EQC og Model Y i nevnte rekkefølge).

Det var en enorm forskjell å komme fra de to første og over i Y'en. Så mye mer støy i Model Y at kona mente den var helt uaktuell å kjøpe. Jeg argumenterte med at det var vinterdekk, Nokian Hakka 3 er bråkete dekk etc., men må innrømme at jeg ble selv veldig overrasket over at det var stor forskjell. Anbefaler alle som vurderer å kjøpe ny Tesla å faktisk prøvekjøre andre biler samtidig, helst samme dag så det er lettest å sammenligne.

Vi kjørte samme ruten med alle tre bilene, og været var det samme sure vestlandsværet. Jeg antar at glasstak reflekterer alle lyder mye mer enn stofftak (som det var i EQC og e-tron), og er spent på hvor mye det går an å gjøre med lydbildet i Y'en.

Regner med at en hattehylle ville ha dempet en del støy fra bakdekkene, merket i hvert fall stor forskjell på vår gamle Model S når hattehyllen ikke ble brukt.

Håper også at andre dekk reduserer støyen litt.

Men så stopper ideene om andre tiltak. Hører det er ulike erfaringer med å leder bilen inn til et firma som kan «støydempe» den. 

#7
Prøvekjørte Audi e-tron og Model Y i helgen. Har kjørt Model S i åtte år og vært superfornøyde med den, så jeg var ganske sikker på at Model Y ville bli en klar favoritt.

Men etter å ha først kjørt e-tron, og så rett etterpå gå over i Model Y, ble jeg veldig skuffet over støynivået i Model Y. Det var så stor forskjell at for oss kan det være avgjørende for hvilken bil vi velger. Jeg er usikker på hvilke dekk og dimensjon som var på Y'en, og om det var det som gjorde forskjellen, men det var veldig stor forskjell.

Når jeg sjekket mer spesifikasjoner på begge bilene i dag, ble jeg veldig overrasket over at forbruket er så mye større på e-tron vs. Y (i teorien).
24,3 kWt/100 km på e-tron og 16,9 på Y.
Det vil si at e-tron har 44 % høyere forbruk enn Model Y, og er dermed også 44 % dyrere å kjøre pr. kilometer (forutsagt at de oppgitte tallene stemmer i virkeligheten)

Støy: Audi 1 - Tesla 0
Forbruk: Audi 0 - Tesla 1
#8
Den var ny. Holder det juridisk å si at tid på service ikke teller med...??

Jeg har uansett egentlig hatt veldig lite problemer med bilen i disse åtte årene, og har vært superfornøyd med den. Jeg har nok sikkert spart på drivstoff, avgifter og tid like mye disse årene som nytt batteri koster, men det er jo ikke lenger noen besparelse når verdien på bilen går i null over natten. Regner med at det stort sett er vrakpant den er verdt nå.

Pris på batteribytte er enten 130-140.000 eller 180-190.000, basert på om man velger refurbished eller nytt batteri. Tesla har med disse prisene allerede gitt deg 100.000,- i «pant» på det gamle batteriet sier de. Hadde jo vært gøy om jeg kunne pantet det ødelagte batteriet for 100K nå...

Kommer til å savne bagasjeplassen og gratis lading (hadde planlagt biltur til England i sommer) hvis det blir ny bil (Model 3).
#9
Elbiler i media / Sv: Råttent batteri
onsdag 19. januar 2022, klokken 18:16
Tilbake til trådstarter, så er svaret at ja, det lar seg fikse. Du må bare betale 130-140.000,- for nytt (ikke helt nytt, men «refurbished») batteri fra Tesla (evt. 180-190.000 for fabrikknyt batteri). Det nye batteriet vil ha fire års garanti uansett om det er refurbished eller fabrikknytt.

Det interessante nå når det begynner å bli en del Model S som passerer åtte år er jo hvor stor andel av disse bilene over åtte år som opplever at batteriet må byttes?

Og som saken nevnt i starten her gjelder, vi snakker ikke om bytte grunnet gradvis degradering, men et havari/nyoppstått feil som gjør at batteriet ikke lar seg lade skikkelig, og dermed for de fleste sannsynligvis vil oppleves å være ubrukelig.
#10
Det var vel rundt sommerstider i 2013 de første teslaene kom til Norge. Så nå begynner det å bli en del biler der garantien har utløpt, og flere gjør seg erfaringer med risikoen det medfører. Jeg tenker at den eneste risikoen som er større på en eldre Tesla enn for andre biler er hvis batteriet skulle ryke.

Ryker batteriet på en drøyt åtte år gammel Model S koster det 130-190.000,- alt etter om du vil ha et "refurbished" eller helt nytt batteri. På begge to får du da fire års garanti etter montering.

Andre småting som dørhåndtak, sidevinduer, hjuloppheng etc. må man regne med kan ryke, men det koster ikke all verden. Og småting som ryker må man uansett forvente på en åtte år gammel bil, om det er el- eller bensin/diesel drift.

En del av de eldre Model S har opplevd å fått byttet ut "Drive unit" tidlig i eierskapet, også jeg. Inntrykket av den versjonen som ble satt inn er at disse vil holde lenge så det hadde jeg ikke vært så redd for. 
#11
Ukens opplevelse: Åtte år og en måned etter mottak av bil får jeg beskjed om at batteriet må byttes...
#12
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 27. november 2018, klokken 13:15
Ser at mange skryter veldig av hvor stille Continental Conti Viking Contact 7 (CCVC7) er. Samtidig sier infoen på nettsider at Goodyear UltraGrip Ice 2 både har bedre rullemotstand og lavere støy enn CCVC7. 3 desibel i forskjell burde jo utgjøre ganske mye på støyen.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Noen dyrere for lading?
lørdag 26. mai 2018, klokken 21:48
Kragerø resort ladeplassene er nå «oppgradert» med Proxll type 2 ladestasjoner. Man må ha med egen type 2 kabel, men man betaler da 100,- for 6 timer med «max 11kw» (3*230V-16A), men bilen må fortsatt flyttes etter 6 timer («ved endt ladeperiode».
#14
Var og fikk byttet airbag på passasjersiden i Stavanger nå i dag (des. 13 utlevering). Tok en til en og en halv time fikk jeg beskjed om da jeg leverte bilen, og det stemte ganske bra.
#15
Lader på ChaDeMo nå, så alt ordner seg. Men var innom Tesla nettopp for å kjøpe en type 2 kanel, men det selges kun fra mandag til fredag... Tips til andre steder som selger type 2 kabel i Kristiansand på en lørdag?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA