Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fox81

#1
Som overskriften sier. Er det mer elektronikk i en elbil enn i en diesel/bensin bil? Batteri er batteri så de holder jeg utenom. Det er vel så mange styringsbokser som driver alt av elektrisk utstyr i en dieselbil enn i en elektrisk bil. En dieselbil har mye elektronikk i tilknyttning til plugger, følere, starter etc.
#2
Kia Soul EV / Sv: Kjøpte 2015...fikk 2016 !
søndag 04. oktober 2015, klokken 10:17
Vi fikk 2016 mod. da vi fikk bilen i Juli :)
#3
Kia Soul EV / Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV
torsdag 21. mai 2015, klokken 21:14
Bestilte helt i begynnelsen av januar. Har ikke dato for overlevering og det er en stor bommert. Spes når jeg kunne kjøpt ett annet sted å hatt den alt. Jeg får nok en tysk sølv bil, men jeg skal ha med skinn og parksensor. Noe annet er det ikke snakk om. Noen som vet om det er mange tyske biler uten skinn? Har noen fått tyske biler enda? Ble forespeilet bil i april. Null bil enda. Null leveringsdato også...
#4
Kia Soul EV / Sv: Hjelp til oppklaring rundt lader
søndag 18. januar 2015, klokken 22:31
Nå er bilen bestilt og jeg satt meg litt mer inn i dette. Funnet ut at jeg kommer til å få lagt opp 6kv kabel ut i garasjen og bruke en 16A lader (evnt den 10A som følger med). Må uansett oppgradere med el i garasjen da dagens tilførsel består av en skjøtekabel som blir brukt som luftstrekk :/ Dog trekker jeg ikke annet enn garasjeåpneren på den stort sett p.d.d. På jobben har vi 400V og 230V med 3x100amp sikringer. Her tenkte vi å få opp noe da vi har henholdsvis en Tesla, snart min Kia og en Think. Thinken kan ikke lades på mer enn 10 amp, men han skal få en kontakt i det minste. Hva er lurt med tanke på lading av Teslaen og Kia? Blir det mer slitasje på batteriet mitt om jeg lader på 32A enn f.eks 16A?
#5
Kia Soul EV / Hjelp til oppklaring rundt lader
mandag 12. januar 2015, klokken 20:35
Hei!

Nå har jeg lest og lest men trenger rett og slett en oppsummering sånn at jeg har fortstått dette rett.
Vi kommer til å kjøpe en Soul Exclusive.

Bilen har 6,6kw lader, selger kan selge oss ladestasjon til å ha hjemme 16A eller 32A. Er dette noe å gå for? Hva gjør denne ladestasjonen egentlig, laderen er jo i bilen. Like greit å kjøpe en ladekabel som kan lade på 16A i stede for en ladestasjon til 10 lapper?
#6
Kia Soul EV / Sv: Bilder av soul
lørdag 03. januar 2015, klokken 20:13
Har hele tiden vært 100% sikker på at Svart/Rød var tingen, men nå tror jeg faktisk sølv er favoritten. På tide å bestille bil så har jeg den til neste OL i Norge.
#7
Kia Soul EV / Sv: Prisliste
tirsdag 02. september 2014, klokken 18:58
Fikk selv 250000,- for metallic og vinterhjul. Kjøper "aldri" noe til fullpris så noe mer må jeg få med på den prisen jeg fikk. ;)
#8
Kia Soul EV / Prisliste
tirsdag 02. september 2014, klokken 18:24
Hva betalte du for din Soul og hva fikk du eventuelt med ekstra?
#9
Kia Soul EV / Sv: Fargevalg
søndag 20. juli 2014, klokken 13:51
Sjelden bilfarger setter en stopper for meg, men om den ikke kan leveres i andre farger enn de på kia.no så får det heller være. Fant svart/rød først og så oppdager jeg at den ikke er på kia.no. Skjønner at få valg fører til billigere biler, men det må da gå ann å ha flere farger enn tre fire stk.
#10
Elbil og økonomi / Sv: Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta
torsdag 26. juni 2014, klokken 21:51
Folk som er ute etter å spare penger med elbil må jo ta med verditapet, på samme måte som man må "verdivurdere" garanitperioden på en ny leaf. Man kan jo ikke regne med girkassehavarier etc i den perioden på en brenselsbil. Nå finnes det også forsikringer mot dette også om bilen er relativt ny, som en har erfart her. (Meg inkl).

Man kan få ett regnskap til å helle begge veier. Leaf vs lamo eller leaf vs 1989 volvo 240.

Nå vet jeg ikke årsmodellen focusen din er, men jeg har selv hatt en og de er jo skambillige brukte. Så det er jo en bil som gir mange km per krone. Har selv en ford som jeg hadde iregnestykket mitt og kom frem til at det var hipp som happ hva jeg gjorde. Veldig lavt verditap (har tapt seg ferdig for det meste når jeg kjøpte) men høyt drivstoff budsjett kontra stort verditap og lave driftsutgifter.

Den dagen forden ryker må man frem å regne litt igjen. Ny leaf kontra ny dieselbil går nok i favør leafen.
#11
Elbil og økonomi / Sv: Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta
torsdag 26. juni 2014, klokken 11:27
Jeg kjører enda litt til i forhold til trådstarter og sparer desto mer, heltt til jeg la inn verditapet. Da gikk det ca opp i opp. Så var det å veie fordeler mot ulemper. Flexibiliteten med diesel vant over ladetid i denne omgang
#12
Nå sitter jeg å regner på kjøp av brukt i-miev. Tror dette regnestykket er mer riktig:

Ser på dette i en periode på tre år. (Forutsetter 0 i lån, noe som går) Pris trilling 2011 mod 120.000,-
Connecten er ca verdt 25.000 om tre år (ser på 2003 modeller på finn) Spørsmålet er hva en trilling går for da? 50.000?

I såfall:

driftutgifter på connect i tre år = 90000,- + verditap på 25000 = 115000,-
driftsutgifter på trilling i tre år??? = 5000? I såfall 15000 + verditap på 70000? = 85000,-

30000 i dif.

Ikke tatt med forsikring etc som går ca opp i opp.

Hva tror dere om dette forenklede regnestykket?
#13
slå av 20.000, det får jeg i hvertfall på privatmarkedet. Får plukke av takboksen og 18" og selge de løst så får jeg inn en del av "tapet" :) Tror vi avventer å bytte avensisen. Så da er jeg tilbake til start igjen og vurderer en trilling som en forsøkskanin mens jeg fremdeles har connecten. rett og slett prøve i noen måneder før jeg selger trilling eller connect. Er min reisevei jeg må gjøre noe med først og fremst.
#14
Avensisen står oppført med 25.000,- i tap. Per dags dato får vi det samme for bilen som det vi ga for den. (Ga innbyttepris for bilen) Connecten er god så har ikke lyst til å kvitte meg med den heller. Får se hva som skjer i løpet av nær fremtid.
#15
Har fått tilbakefall for 2. gang.

Har nå prøvekjørt Leaf en gang for ca ett år siden og titta igjen på sensommeren. Nok en gang er jeg der hvor jeg vurderer Leaf. Vi har snakket litt om det her hjemme og funnet ut at vi skal regne ordentlig på dette en gang for alle. Sist skulle den erstatte pendlerbilen min, men denne gangen skal den erstatte hovedbilen våres. Så litt innspill er greit for at vi kommer frem til rette resultatet her.

I dag har vi:

Toyota Avensis stv. (automat) 2006/07 bensin kjører ca 10.000 i året hvorav kjøring til jobb er 1.000km. Tullete å ha en så "dyr" bil til dette. Den har kun gått 80.000km.

Ford Connect 2007 diesel. Megapraktisk og den beste (faktisk) bilen jeg har hatt noen sinne. Kjører ca 25.000km i året. Pendling og sjaue bil. Null utstyr = null problemer :)

Siden fruen har lappen på automat så må begge bilene byttes ut.

Da er planen å ha Leaf som jeg pendler med og bytte Connecten til en bil i ca samme prisklasse. (ca 50.000,-) Denne bilen blir da brukt til jobb bil for fruen (1.000km) og alternativ bil for meg til jobb/sjaue bil (grovt: 6.000km) da fruen skal lengre av sted (Leaf er tryggere enn en 50.000,- bil)

Leafen kommer til å tusle rundt 25.000 - 30.000km.

Så over til regnestykket.

Ford Connect:
Drivstoff: 23.000
Årsavgift: 3.500
Årlig vedlikehold: I løpet av tre år har den kostet meg ca 3.000,- i året. (Tar servicer etc selv) Nettopp EU ok, tipper fremtidig kostnad er ca samme.
Verditap: Fikk bilen billig så til nå ca 5.000,- i året, tipper den vil tape seg ca 10.000 i årene som kommer.
Bommer: ca 500,-

Årlig utgift (ikke tatt med dekk og forsikring siden alle biler har det)

ca 40.000,-

Toyota Avensis:
Drivstoff: 13.000,-
Årsavgift: 3.000,-
Årlig vedlikehold: ca 5.000,-
Verditap: Fikk også denne billig så til nå i løpet av to år er det 0,- Fremtidig tap er ca 25.000,-
Bommer: 500,-
Lån: 3.400,- x 12 = 40.800

ca 87.300,-

totalt begge biler ca 127.300,-


Connecten får jeg ca 50.000,- for så da dekker den kjøp av annen "billigbil".
Avensisen får vi ca 165.000,- for. Sitter igjen med ca 40.000 etter lånet er betalt.

Nissan Leaf koster da (ved kjøp av Tekna som jeg har mest lyst på) ca 255.000 - 40.000 i egen kap = 220.000 i lån (med etbl. geb og annet fjas)

Nissan Leaf:

Drivstoff: 1000,- til lading hjemme og på automater? (Lader gratis på jobben som holder tur retur)
Årsavgift: 415,-
Årlig vedlikehold: 3.500,- i service? Noe uteom?
Verditap: ??? 30.000 ??? Her trenger jeg hjelp. Bilen kommer jo til å gå nokså langt.
Bommer: 0,- (enn så lenge)
Lån: 4435 i mnd. x 12 = 53220

ca 87.000,-

Billigbilen:
Drivstoff: 8.100
Årsavgift: 3.000
Årlig vedlikehold: Aner ikke, 5.000,-
Verditap: 10.000,-
Bommer: ca 500,-

Sum: 26.600,-

Begge bilene: 113.600,-

Ser regnestykket sånn passe ok? Trodde jeg skulle spare mer enn 13.000,- i året. Mange parametere som spiller inn her. Leafen er langt dyrere og nyere enn Avensisen. Hvilke av dem er mest verdt om 5 år er jo også ett spørsmål. Kan velge en billigere Leaf, men erfaringsmessig så får jeg igjen for utstyret den dagen bilen selges. Ahhh.... Hva skal jeg gjøre :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA