Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Amper

Sider: [1] 2 3 ... 33
1
Lading av Tesla / Sv: Va skjer ed utbygging av hurtigladere i evropa
« på: Torsdag 17. ſeptember 2015, klokken 09:20 »
August er også ferietid lengre syd..  men jeg tror neppe de klarer å få inn alle som er planlagt i 2015 feks. i Spania..

2
Model S / Sv: Henge opp dekk på vegg
« på: Tirsdag 11. August 2015, klokken 21:57 »
Jeg har disse fra biltema : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Hjul-og-Dekk/Dekkhenger-4-stk-2000017032/, og utenpå de har jeg tatt på denne rørisolasjonen: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/.

Fungerer utmerket.


Jeg bruker også biltema opphenget, men tar bare en bit hageslange å trer over kroken så felgene får myk kontakt. Og utsiden av felgen henges mot veggen så det blir minst bøyemoment og belastning på oppheng og skrue i veggen...

3
Model S / Sv: Annual shareholder meeting - 2015
« på: Onsdag 10. Juni 2015, klokken 00:35 »
fikk med meg litt på slutten.... blant annet at model 3 også vil tilbys med dual motor etterhvert...  ::)  mindre vekt mer futt..  ;D

4
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
« på: ſøndag 07. Juni 2015, klokken 17:38 »
eller Evje & Røldal...

5
Model S / Sv: Vindusvisker som "danser"
« på: Tirsdag 02. Juni 2015, klokken 13:31 »
de prøver å hoppe etter wirkola..  :o

7
Tesla / Sv: Hvilket bilmerke kvittet du deg meg da du kjøpte din TMS?
« på: Lørdag 16. Mai 2015, klokken 22:50 »
vi har hatt en liknende undersøkelse før her inne... en tråd i tiden..

8
Model S / Sv: Reservehjul?
« på: Onsdag 06. Mai 2015, klokken 12:06 »
BMW i3 hjul passer på boltsirkel og går over bremsene (19 og 20"). de tar ikke så mye plass.. skulle jeg hatt med reservehjul ville jeg satset på et slikt som nødhjul...

9
Model S / Sv: Avsteminig: Liker du "like-knappen"?
« på: ſøndag 26. April 2015, klokken 23:28 »
det er 4 av 5 som IKKE fortrekker vil ha denne knappen... 

10
Model S / Sv: P85D teknisk info
« på: Onsdag 15. April 2015, klokken 00:19 »
Hva er poenget med å oppgi 700 hk hvis det blir et teoretisk tall man ikke kan oppnå ? DET ER FULLSTENDIG MISLEDENDE.  DET BURDE UANSETT VÆRE KLARE OPPLYSNINGER OM AT MOTOR BAK OG FORAN IKKE KAN GI FULL EFFEKT SAMTIDIG og samtidig angi begrensingen.

Hvilke forutsetninger har den menige mann i gata til å forstå at elbil-effekt oppgitt for 2 motorer ikke kan sees i sammenheng...  jeg forventet at jeg skulle også få et betydelig ekstra punch over 100km/t i forhold til P+ og dette er fraværende...

 

11
Model S / Sv: P85D teknisk info
« på: Tirsdag 14. April 2015, klokken 21:40 »
For dere som ikke kjenner til griffel... han vet hva han prater om, og det er så nær som alltid pinlig korrekt.

Tilbake til problemstillingen, moment/hk diskusjon løser ikke problemstillingen...

Tesla bruker 700 hk i reklamen ved bestilling... så nær som alle oppfatter dette som 700 hk man vil få kunne få oppleve under kjøreturen.. hvis vi i realiteten får max. 550 hk eller noe sånt så tror jeg alle som er opptatt av effekt og ikke med i tesla-menigheten føle seg direkte lurt med sin P85D.. >:( :-[ >:(


   

12
Model S / Sv: P85D teknisk info
« på: Tirsdag 14. April 2015, klokken 17:50 »
Mippen,

effekt = dreimoment x turtall x konstant.

forhold deg til det sammen med effektkurvene til tesla.  De nye motorene er neppe ikke langt fra samme utformingen som tidligere effektkurver. Grunnen til teslas redusert effekt og moment på høyere fart/turtall er mer med kjøleteknisk problemstillinger gjøre, samt sannsynligvis litt politiske så at de tømmer batteriet senere som gir en bedre rekkevidde.

Når du har 2 motorer vil du få 2 kurver.. de må legger over hverandre og summeres for å gi totalen over hele skalaen.. denne totalen bør Tesla spesielt oppgi. Hvis de har andre begrensinger som gjør at de ikke vil kjøre de fullt samtidig (software evt. begrenset kjølesystem) bør dette også oppgis slik at vi forstår hva vi kjøper.

Din diskusjon ang. om effekt eller dreimoment i akselerasjonen er heller ikke vesentlig.  De her helt linjære for hvis du ser formelen over.  Tesla bruker konstant moment inntil full effekt oppnås, noe som er det beste som kan oppnås for bilakselrasjon, (til gitt turtall) deretter går den over til konstant effekt inntil den er software regulert nedover igjen...


På fossilmotorer er saken andreledes siden effekt/dreimoment kurver varierer veldig med motor, drivstoff og tvangsmating av luft eller ikke som normalt er den begrensende part der. Og jeg synes du tenker fossil ennå... og jeg har vært der selv inntil jeg leste spesifikasjonen til tesla-motor, 

Hvis du ikke forstår hva jeg skriver så er det ikke noe poeng med denne dialogen.


13
Model S / Sv: P85D teknisk info
« på: Tirsdag 14. April 2015, klokken 17:08 »

Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som ikke forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  snarere skarve 500-550 hk...   :-\
590hk.. mangler 100 ;)
men uansett ville jeg hevet kjøpet hvis jeg var deg. Håper du gjør det også


Krishell,
hvor kommer 590 hk fra ? og ved hvilke hastigheter oppnår man dem ?


14
Model S / Sv: P85D teknisk info
« på: Tirsdag 14. April 2015, klokken 17:05 »

Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som ikke forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  snarere skarve 500-550 hk...   :-\


Nå vet ikke jeg hvor aktiv du har vært på denne siden og på nettet generelt før du bestilte din P85D. De fleste som har vært på denne siden en stund har sikkert fått med seg alle diskusjonene som gikk på nettet i tiden etter lanseringen av P85D angående reell effekt. Lenge før bilen ble levert ut til kunder hadde flere av oss teorier om at bilen ikke tar ut all effekten på en gang bla. pga det er så stor forskjell i ytelsen på de to motorene. Det var også teorier om at den ene motoren hadde en annen utveksling enn den andre - derfor kunne ikke de yte maksimalt på samme tid. En annen poeng var i forhold til dreiemoment. Under akselrasjon er det dreiemomentet man har mest nytte av. Å la motorene møtes på maksimalt dreiemoment i stedet for topp effekt i hk vil man derfor få et mye mer brutalt skyv. På Tesla når man maks dreiemoment før man når maks effekt. Siden det er to ulike motorer er det ikke sikkert effekt/moment sammensettningen på de to motorene passer over ens. At det derfor er mer gunstig å ha høyest mulig dreiemoment i stedet for å gå etter høyest mulig toppeffekt i hk. Bilen har som sagt 700 hk men siden det er to ulike motorer må de gjøre grep for å utnytte denne kraften mest mulig. De kan sikkert få bilen til å yte 700hk i toppeffekt men det kan hende den vil gå dårligere da momentkurven til de to motorene gjerne ikke møter hverandre der de skal, og da vil man i stedet få en tregere bil.

Man må ikke bare se på effekten i HK. En bil som har "lavt"dreiemoment har dårlig bunndrag. Den våkner ikke før den kommer på høyt turtall.  Her får man en bil som har et sinnsykt dreiemoment som gjør at den sparker fra 0 med G krefter her i fra og til himmelen. Ikke minst har den en respektabel toppeffekt samlet. Til sammen flytter det en bil på 2,2 tonn på rundt 3 sekunder. Skjønner ikke at dere er skuffet.... En Lamborghini Aventador har 690nm i maksimalt dreiemoment, en P85D har 930 NM. Ikke rart Lamboen blir knust i akselrasjon før de kommer opp i skikkelig fart. Lamboen har fordelen av vanlig utveksling i høy fart slik at den bare kan fortsette, mens på elmotoren vil effekten avta når den kommer opp større hastighet pga bare 1 "gir".



Jeg synes du synser noe veldig og snakker som en elmotor levere moment og effektkurver som fossilmotorer..


Her er link til kurvene for tesla sine modeller før 4wd..  og jeg forventer 4wd motorene er relativt like.. utveksling justerer bare vinklene og utstrekningen i kurvene.

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=23100&d=1370283832


uansett, bør Tesla oppgi max. effekt tilgjengelig effekt til benyttelse under kjøring... ikke teoretiske tall som ikke vi kan nyttegjøre..  Hva skal enn med slike unyttige tall til egentlig ?????  >:(

15
Model S / Sv: P85D teknisk info
« på: Tirsdag 14. April 2015, klokken 15:49 »
Jeg synes nå dette er veldig enkelt.  Tesla har markedsført 700 hk og det var hovedgrunnen som fikk meg til å bytte/oppgradere. Og det er mange der ute som har kjøpt bilen med 700 hk i tankene...  Jeg trodde i utgangspunktet de ikke ville komme med mer enn 500-550hk når jeg forsto de skulle lansere 4wd.  Men når Tesla overrasket med 700 hk og bilen ville få ca. 300 hk/tonn mot 200 hk/tonn i min p85.  Dette fikk på helt andre tanker.. og bestilte p85d. 

Effekt må alltid holdes igjen ved lavere hastigheter for ellers bli det bare hjulspinn.. konstant moment er helt ideelt som er akkurat det el-motoren gir, slik er det for både p85 og p85d. D modellen har den store fordelen av ekstra trekk på fremhjulene som gjør at den kan komme raskere i gang..

Forskjellen i akselerasjon blir mindre etterhvert som hastigheten øker og nå ser vi tester viser relativ liten forskjell på p85 og p85d fra ca. 100km/t og oppover.

Referanse til andre bilers driverkstap etc. er helt irrelevant og har ikke noe i denne diskusjonen og gjøre.
   
Jeg kjøpte bilen fordi jeg ville 300 hk/tonn fordelt over 4 hjørner...  altså 50% mer hk/tonn enn i p85. I virkeligheten ser det ut som vi har fått 10% mer effekt/tonn i følge aks målingene på youtube (bb - bjørns video).

Tesla har misledet meg fullstendig hvis de ikke kommer med en ny software som tar ut mer effekt. Jeg kan leve kortere intervaller.. men uteblir dette vil jeg kreve heving av kjøpet.

Jeg avventer fortsatt svar fra tesla..  og jeg tipper det er bare 1 av 10 der ute som forstår at de ikke har 700 hk tilgjengelig...  tipper skarve 500-550 hk...   :-\

Sider: [1] 2 3 ... 33