Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - sjokomelk

Sider: [1] 2 3 ... 69
1
Blir interessant å se hvordan dette fungerer.

Nyttig funksjon
Hvis du har kjørt en Audi, BMW, Mercedes eller en annen bil med ABS fra Bosch som er lagd de siste 10-15 årene, så har du allerede prøvd det uten å vite om det. ;)

2
Lading med vekselstrøm (vanlig "treg" lading) har bare enveiskommunikasjon fra ladestasjonen og til bilen i dag. Så ladestasjonen kan kun se om bilen ønsker å trekke strøm eller ikke.
Hurtigladere derimot viser info om batterinivået på bilen. Men det er fordi de blir styrt av bilen, og batterinivået vises på skjermen som info til kunden.

Ladestasjoner med to plugger er ofte så dyrt, at det lønner seg heller å kjøpe to stasjoner og koble de sammen sånn at en får 100% hvis du kun kobler til en bil, og at de deler 50/50 hvis du kobler til to biler samtidig.

3
Jeg har fått en Tesla Silver Wall Connector og skal sette den opp på hytta.
Hva slags tverrsnitt på kabel må brukes? Har 400V. Hadde først tenkt at 16A kurs hadde holdt (42km/t ladefart). Men kanskje jeg burde øke noe. Hva tror dere?
Snakk med elektriker som kan fortelle deg hva som trengs i ditt spesifikke tilfelle.

4
Supert. Da gjør jeg det.

I tillegg til å kjøpe adapter for de gangene man låner henger på IKEA/Obs/Shell etc :-)
Sjelden man trenger det også nå. De siste gangene jeg har lånt henger på CircleK, så hadde de kabel med både 7 og 13-pin plugg. :+1:

5
Alternativ energi / Sv: Garasje med lading
« på: I går kl. 12:42 »
Dette er vel dårlig maskert reklame for egen nettside?

6
Nesten rart at VW ikke har brukt Q7 E-tron sin drivelinje i flere av søsknene tidligere.
Hvilken var først av Q7 og Cayenne som hybrid? Når kommer den i Urus, mon tro? :P

7
Lade hjemme / Sv: 32A lading med 32 sikring + andre kurser i garasje
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 14:06 »
Jeg har tilsvarende ut til min garasje. Er en trefase automatsikring i sikringskapet i huset, og så er det egen underfordeling i garasjen med jordfeilautomater til vanlige kurser og type B til ladestasjonene.

8
Tesla / Sv: Tyres low preassure warning
« på: mandag 11. november 2019, klokken 23:25 »
Noen som kan forklare hvorfor jeg får varning høyre bak men ikke venstre frem, som jo faktisk har lavere trykk?
Fordi bar har lavere oppløsning enn PSI på tallene som vises skjermen. Skift til PSI, så vil du se større forskjell.

9
Litt interessant at de bygger disse nå rett før E134 legges vekk fra byen :laugh:

10
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:44 »
Håper noen kan hjelpe meg og gi noe innspill. Syns dette med elbil er en stor overgang.
Litt sent innspill - men les nøye på hva som står i forsikringspapirene dine når du forsikrer bilen din når du får den. Der står det en del krav til det elektriske anlegget for at forsikringen skal dekke eventuelle skader som skjer under lading. Flere forsikringsselskaper krever nå at du har både overspenningsvern og fastmontert ladestasjon hjemme for at forsikinrgen skal gjelde.

11
Opel Ampera PH / Sv: Noen som kjenner til denne ?
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:14 »
Jeg ser bilen er solgt nå. Var det du som kjøpte den?
Jeg solgte min for to år siden, så litt usikker på om det har vært større problemer med de. Men ladeluken min ble skiftet til en nyere type på garanti. Servomotoren til låsemekanismen var litt muggen til tider og nektet å åpne luka.

Eneste jeg kan si er at jeg savner bilen fortsatt. Har aldri vært så fornøyd med en bil som jeg var med Amperaen min. :D

12
DS 3 Crossback / Sv: DS 3 Crossback
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:08 »
Liten nederlandsk test av DS3 E-Tense. Ingen teksting på engelsk enda, så vet ikke om det er så mange her inne som kan gjøre seg nytte av den.
http://www.youtube.com/watch?v=GEmE61fTJqE

13
Partner/Tepee/Berlingo / Sv: Forskjell Tepee/Berlingo
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:06 »
Logoen på rattet også :P
Ellers er de bygd på samme fabrikk samtidig, side om side og om hverandre. Er nøyaktig samme bilen.

14
Lading av Tesla / Sv: Tibber og Pulse med TWC
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:58 »
...på Model S og X ihvertfall. Her må du regne 226*25*1.157=6537,5W pga kvasi-flerfasekobling, ikke 1,73 som ved ekte trefase.

Det stemmer vel greit med økningen rapportert via Pulse.
Gjelder vel 3 også med TWC? Siden den ikke støtter full 230 V 3-fas...
Model 3 sier hvor mange ampere den trekker i full delta. Hos meg som har 3x16A på TWC sier Model 3 at den trekker 3x9A og 4kW på skjermen. (Egentlig 3,6kW).

9A er så mye Model S/X trekker på fase 1 og 2 når den trekker 16A på fase 3.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mange nye ladepunkter ved Kristiansund Lufthavn, men...
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 14:23 »
Så jeg lot bilen min stå plugget inn der to uker i mars mens jeg var på ferie.

Må være stort overskudd av ladeuttak i Haugesund siden alle kan belegge et uttak i 2 uker.
Ja, det er det. Jeg har til dags dato enda ikke sett mer enn halvparten i bruk.
Tror ingen som parkerer på f.eks. Gardermoen reiser hjem halvveis i ferien sin for å flytte bilen sin og så fly ut igjen? :P

Sider: [1] 2 3 ... 69