Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Limodriver

#1
Det kan ikke være lenge før denne typer «abonnementsfelter» blir regulert i EU/Europa. En slik løsning kan også være med på å forkorte bilens levetid. Når bilen synger på siste verset og en vurderer om den skal skrapes eller brukes videre vil en slik kostnad vekte mot vraking. Når dette er tjenester som en har blitt vant til og «må ha» tror jeg det forkorter bilens levetid. I et miljøperspektiv blir dette definitivt ikke optimalt.
#2
Elbiler i media / Sv: Elbil salget faller - broom.no
tirsdag 16. juli 2024, klokken 20:52
Dette er ikke spesielt for verken elbiler eller Broom. Det er slik journalistikken har utviklet seg, jo flere klikk jo «bedre» artikkel. Derfor trekkes merkelige påstander ut av sammenhengen og blir overskrift slik at en klikker seg inn.

Det ville vært interessant med den artikkel som underbygger salgsnedgangen og sett dette i en større sammenheng. I Norge Volvo få en nedgang i salget fordi vi ble så kjøpekort når vi endelig fikk biler uten avgifter. Vi kjøpte for mye for tidlig. Vedlikeholdskostnadene er i ferd med å bli for høye ved reparasjoner utenom garanti og da blir levetiden kortere og følgelig bilholdet dyrt.

Tysk bilindustri sliter fordi det ikke er etterspørsel etter elbiler som tilsvarer omleggingen av produksjonslinjene til elbiler. Jeg håper abroom eller noen seriøse medier kunne belyse problemstillingen om vi satte osss selv i en vanskelog situasjon ved å bruke avgifter som motivasjon heller enn å la teknologien være styrende.
#3
ID.4 / Sv: Ladeluken på min Id4 åpner seg ikke!
søndag 14. juli 2024, klokken 12:29
Noen elbiler har en «nødløsning» der en kan trekke i en «snor» som åpner ladeluken mekanisk slik en del fossilbiler også har. Dersom en må bryte opp ladeluken og skader lakken på skjermen ville jeg blitt veldig misfornøyd. Reparasjonslakkering blir aldri like bra som originallakken.

Jeg må vedgå at jeg lengter tilbake til da det var mulig å kjøre bil med en nøkkel som en stakk inn i dør-/tenningslås vred om, trakk ut lysbryteren og kjørte avgårde. Med reparasjonskostnadene en ser på elbiler er det ikke lenge før snittalderen kryper ned mot garantiperioden. Miljøvennlig?
#4
ID.4 / Sv: "Oppgradering" til brukt GTX
torsdag 04. juli 2024, klokken 15:19
Jeg er enig i at awd gir bedre fremkommelighet, akselerasjon osv. Imidlertid er det mulig å tilpasse kjøringen slik at en ikke må ha awd for å rekke en luke som krever grep på alle 4 hjul for at det ikke skal gå galt.

Jeg har ikke hatt awd før for et par år siden. Jeg har både kjørt mye og på vanskelige steder. Alt annet likt er awd bedre, men å kjøpe awd for å kjøre rundt i byen mener jeg er tull annet enn evt at det trolig er lettere å selge.

Dette blir som vandrehistorien om snekkeren som bygget hytte på en dyr hyttedestinasjon for flottenfeiere med mye penger fra Oslo. Han fikk spørsmål hvordan han klarte seg med bakjhulsdrevet Volvo 240 - da svarte han "du vet jeg kjører så lite innafor (les i byen) at jeg trenger ikke firehjulstrekk". Trolig var det ikke dårlig vintervedlikehold av veiene i Oslo han anså for å være utfordrende...

Videre vil jeg slå et slag for å opptre på en ordentlig måte på finn.no. Det er selvfølgelig greit å forhandle pris, men å gi bud på finn som det refereres til ovenfor krever takt og tone. Når jeg mottar skambud som ligger milevis under både prisantydning og markedet med f.eks bare et tall og ? eller gjentagende mas om "siste pris" da får jeg ikke lyst til å selge eller ha en dialog med vedkommende. Start en dialog, gjør undersøkelser og gi gjerne et bud som en evt begrunner eller f.eks still spørsmål om det er noe å gå på i pris el.l. Vi er alle tjent med en fornuftig og ryddig dialog ved salg/kjøp av bil og ikke minst forebygge etterpåfølgende krangler.
#5
Prøv Glommen bil på Oppaker. Jeg har brukt dem og fått vettuge priser. Dersom de er dyrere kan du jo høre om de matcher. Jeg er i utgangspunktet motstander av merkeverksteder, men Hyundai har hatt store softwareoppdateringer hver gang jeg hadde min på service.

Glommen bil er ihvertfall etter min mening mer jordnære (les "mindre overpriset") enn mobile/BNH.

Foruten software og aksjoner fra fabrikk er vel dessverre ikke service annet enn et stempel i serviceheftet som noen bruktbilkjøpere mener er viktigere enn alt annet. I tillegg får du regning på spylervæske som er dyrere enn cognac.
#6
bZ4 / Sv: Leasingtilbud BZ4x
tirsdag 11. juni 2024, klokken 18:28
Det er ikke et argument at de ikke får renteinntekter på pengene. Leasingtilbudet er på 1,95% fastrente. Dette er en subsidiert rente da rentenivået nå er høyere. Således er det positivt for Toyota Kreditt at en bryter ut av en leasingavtale da de kan låne ut (eller lease) til en høyere rente. Således tjener Toyota Kreditt på at en går ut av avtalen førtidig. Toyota Kreditt skal ha et påslag utover dette og med andre ord få tilbakebetalt mer enn lånesaldoen.
#7
bZ4 / Sv: Leasingtilbud BZ4x
tirsdag 11. juni 2024, klokken 10:46
Leasing er strengt tatt bare en finansieringsform der en ikke har ansvaret for eiendelen etter utløpt avtaleperiode. Da er det i tilfelle med biler forhandleren som har ansvaret for bilen og garanterer gjenkjøp fra selskapet som har finansiert leasingen. Leasingbetalingen har, sett bort fra termingebyr og mva, et renteelement og et avdragselememt. Renteelementet reduseres og avdragselememtet øker for hver betaling som foretas. I avtaleperioden er restlånet den naturlige restverdien ved utkjøp. Toyota kreditt krever imidlertid et påslag på restlånet slik at en får påslag både fra finansieringsselskap og forhandler.

Utkjøpspris = kostpris - avdrag på hovedstolen + et påslag til Toyota kreditt + påslag til forhandler.

En slik løsning har jeg ikke tidligere hørt om, det er kun forhandler sitt påslag jeg har hørt om. Tilsvarende ville være om banken skulle ha et påslag på restlånet på huset fordi du velger å selge eller refinansiere. En slik praksis er etter min vurdering ikke akseptabel. Er du bilforhandler skal du tjene på bilsalg, men er du bank skal du tjene på finansiering, ikke drive som en omreisende teppehandler.

#8
bZ4 / Leasingtilbud BZ4x
tirsdag 11. juni 2024, klokken 00:48
Toyota har kampanje på leasing av bz4x. I denne sammenhengen har jeg blitt fortalt av en som ville avslutte leasingen og kjøpe ut bilen at dette ikke var enkelt. Toyota sitt eget finansieringsselskap lot ikke vedkommende kjøpe ut bilen formrrstverdien, men de krevde et påslag på restverdien med et betydelig beløp. Med andre ord skulle de tjene på å avslutte leasingen, dette kom i tillegg til påslaget forhandleren skulle ha. Forhandleren sitt påslag er i og for seg rimelig i og med at de garanterer for gjenkjøp. Toyota kreditt sitt påslag har jeg aldri hørt maken til.

Dette man være et forhold som er verdt å vurdere dersom em ønsker å kjøpe ut bilen i løpet av leasingperioden. Dersom dette er tilfellet kan det være fornuftig å benytte et annet finansieringsselskap.
#9
ID.4 / Sv: Volkswagen med de minst fornøyde eiere
onsdag 05. juni 2024, klokken 20:41
For mitt vedkommende er det greit å dele VW-opplevelsen i to deler bilen og Møller.

Jeg har aldri eid en VW tidligere. I ettertid er det et av de kjøpene jeg gjerne skulle ha vært foruten. Dette har sin bakgrunn i både bil og Møller.

Bilen synes å være et produkt av kostnadsbesparelser, men det skal se fint og flott ut. Designet på bilen synes jeg er av de bedre elbilene. Men, brukergrensesnittet, kjøreopplevelsen og rekkevidde i kaldt vær kunne definitivt vært bedre. Jeg spekulerer i at VAG hadde og har et så sterkt ønske om å vise markedet at de ikke er dieseljuksere, men kan lage gode og attraktive biler at de har villet for mye. Når skal hoppe på ski vil så gjerne gjøre det bra at en ikke klarer å vente til hoppkanten med satsen, da blir det surr og rot og en ikke optimal ende på opplevelsen. Med andre ord, bilen virker litt uferdig og de har ønsket å få til en nyvinning som ble litt for uferdig for dem.

The Møller treatment gjør ikke saken bedre. Slik det er referert til 2-3 måneder ventetid på verkstedtime, krav om at det må renne vann i baklyktene for å akspetere reklamasjon og sis, men ikke minst en avvisende og arrogant holdning når de har fått pengene og dyttet bilen ut av porten. Det er rett og slett for dårlig. Et produkt som ikke er optimalt burde heller vært fulgt opp med ydmykhet og ekstra oppmerksomhet.

Samtidig, markedet bestemmer og det er tydeligvis mange merkelojale VW kunder som til tross for Møller treatment kjøper VAG produkter igjen og igjen. Det er vanskelig å argumentere for at markedet tar feil, men det er lov å ha andre oppfatninger av verdi og preferanser enn det som reflekteres i markedet. Vi som ikke er strålende fornøyd kan jo sette pris på at bilen trolig vil være mulig å bli kvitt til en fornuftig pris i og med at markedet etterspør bilen i stor grad.
#10
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
onsdag 05. juni 2024, klokken 20:02
Jeg tror sviktende Hyundaisalg skyldes pris, men også erfaring med forhandler/importør. Min erfaring med Kona var som bil veldig bra, ikke minst den fantastiske rekkevidden, men betjeningsvennligheten (fremdeles knapper og ikke bare skjerm) og liten størrelse som passer til bruk i nærområdet.

Prisen på ny Kona begynner å nærme seg andre, etter min vurdering, mer attraktive modeller samt at størrelsen er litt midt mellom. Verken stor eller liten.

Det som gjør meg mest skeptisk er ettermarkedsapparatet til Hyundai og oppfølging av forhandlerne. Jeg hadde en del feil på min bil, men som er typiske feil og ikke unike for min bil. Salget vokste nok for raskt for Hyundai Norge slik at de ikke hadde kompetanse eller kapasitet til å følge opp garanti/reklamasjoner. Da ble kundene lidende fordi forhandlerne heller ikke klarte å håndtere disse reklamasjonsarbeidene. Jeg har ikke noen problemer med at det er feil på en bil bare de blir utbedret innen rimelig tid og på en god måte. Når dette ikke er tilfellet blir jeg skeptisk og vegrer meg mot merket fordi jeg frykter ny tilsvarende opplevelse.
#11
ID.4 / Sv: Ratt + setevarme og Klimaanlegg
tirsdag 30. april 2024, klokken 18:51
Sitat fra: Happytroll på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Limodriver på mandag 29. april 2024, klokken 16:17Etter det jeg hører fra bekjente som prøver å reklamere hos Møller virker det som de har etablert en konkurranse med Tesla om hvem som klarer å gi den dårligste kundeopplevelsen :'(
Indeed! Eier nå min femte VW, og gått til samme Møller-forhandler i 17 år, og merker at retorikken er mindre og mindre kundevennlig....nesten er blitt litt "russisk":)
Meg: "Det er kondens i baklyktene mine (mens jeg viser bilde)
Møller-kundebehandler: "Det er ikke noen kondens der!"

Jeg har også kondens i en baklykt og tatt bilde av det. Jeg orker ikke reklamere for å bli idiotforklart med beskjed om at det ikke er kondens. Dersom jeg, mot formodning, klarer å få forståelse for at det er kondens i baklykten får jeg vel beskjed om at jeg har brukt spylervæske som ikke er VAG-godkjent.
#12
ID.4 / Sv: Ratt + setevarme og Klimaanlegg
mandag 29. april 2024, klokken 16:17
Interessant, min bil har skrudd av ratt og setevarme slik at jeg må aktivere det manuelt. Skrur heller ikke på setevarme i høyrestyrt når jeg har passasjer. Dette til tross for minusgrader ved start.

Brukergrensesnittet er jo selvforklarende i denne bilen... Jeg vil tro det beste er å la setevarmen stå,av inntil bilen er solgt. Det er trolig enklere å bytte bil enn å få forklaring hos Møller, reklamasjon tør jeg ikke tenke på. Etter det jeg hører fra bekjente som prøver å reklamere hos Møller virker det som de har etablert en konkurranse med Tesla om hvem som klarer å gi den dårligste kundeopplevelsen :'(
#13
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
søndag 17. mars 2024, klokken 19:31
Jeg tror Audi/Møller vil ha en utfordrende sak om den bringes inn for domstolene. Men, det skal gå en f... i en for å orke/gidde å kjempe kampen. Ære være de som tar kampene, men det er nok strategi fra forhandlere/importører å satse på at forbruker gir seg. De fleste betaler og lukker øynene.

Jeg for mitt vedkommende orker ikke å eie eller kjøpe biler av importør/forhandler som opptrer slik.

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/feil-spylervaeske-kan-koste-deg-dyrt/16468177/

Det er sikkert andre enn meg som ble forsømt under oppveksten og aldri ble advart mot verken aggressiv spylervæske, Audi eller Møller >:(
#14
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
lørdag 16. mars 2024, klokken 12:09
Understellet på min bil har vært klakkete fra den var ny - ingen smooth ride over dumper og hull mao. Bilen har originaldomemajon på hjul, men likevel er de relativt store. Således har understellet en noe mer utfordrende oppgave. Men, da burde VW kompensert for dette ved bedre og mer robust hjuloppheng slik at kjøreopplevelsen blir bedre.

Jeg tror ikke jeg orker å reklamere før bilen skal på service, eller den skal selges. Rekkevidde og kjøreopplevelsen på denne bilen gjør at den ikke er en keeper.

Første produsent som har rekkevidde som Hyundai (Kona) og kvalitet og evne til å rydde opp i feil og mangler slik som Toyota tror jeg blir en vinner.

Audi (Møller) som nekter reklamasjon på sprukne lykter fordi kunden ikke har brukt Audigodkjent spylervæske synes som et foreløpig høydepunkt for ansvarsfraskrivelse. På nivå med Tesla selvfølgelig.
#15
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
mandag 11. mars 2024, klokken 10:42
Jeg sliter med det samme. Erfaringen min et det stort sett fungerer im jeg legger hele håndbaken inntil dørhåndtaket. Jeg synes ikke funasjonen er presis og god nok.

Det virker som bilen ikke er ferdigutviklet og prøvd godt nok av VW. Tidligere biler har det vært enkelte feil som har kunnet utbedres. Det virker som VW hadde en forferdelig hast med å introdusere bilen og kun rakk å gjøre den halvferdig med dårlige og halvferdige løsninger. ID7 er en bil som rent størrelsesmessig, rekkevidde osv kunne passet med. Men i og med at ID4 ikke engang har levert på rekkevidde om vinteren tar jeg rett og slett ikke sjansen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA