Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Limodriver

Sider: [1] 2 3 ... 57
1
ID.4 / Sv: Hva lader 12 volt batteriet på ID4 ?
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 02:42 »
Jeg har vært på foredrag hos batterileverandører som er veldig klare på at det er veldig livsforlengende å «vedlikeholdslade» 12v batteriet med jevne mellomrom. Batteriet tar fort skade når spenningen er for lav som skjer når batteriet ikke får tilstrekkelig lading. Skaden oppstår raskere med lav spenning i varmt vær vs kaldt vær.

Jeg kobler på en smart lader en til to ganger i måneden på bilene mine og lar den stå over natten. Dette også på elbilene. Jeg har hittil ikke hatt noen utfordringer med 12v på elbilene. Dieselbilen har hatt samme batteriet i 12 år og uten noen form for problemer sommer eller vinter.

2
Hyundai KONA / Sv: 12v batteri pris
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 02:33 »
Jeg kan ikke se en eneste grunn til å kjøpe 12v batteri fra en Hyundaiforhandler. Prisene på Hyundaideler er svært overpriset isforholdene til alternative leverandører. Et eksempel er bremseklosser foran på Kona som koster mer enn kr 1600 for et sett. Hos alternative leverandører koster disse fra ca kr 200 og oppover. I tillegg har jeg hatt problemer med originalklossene der friksjonsbelegget har gått i oppløsning.

Kjøp batteri som passer i bilen hos alternativ leverandør, det er ikke slik at det er nødvendig å kjøpe «originalt» batteri. Forskjellen på originalt og uoriginalt er så godt som ingenting, de kan gjerne være produsert samme sted, men være påført Hyundailogo.

3
Jeg kan anbefale autodoc, lave priser og stort valg av produsenter slik at en selv kan avgjøre hvilken kvalitet en ønsker på erstatningsdelene. De har stort utvalg av deler til de fleste biler.

4
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 01:01 »
Jeg forstår selvfølgelig opportunismen i den midlertidige frakt og komponentkrisen. Spørsmålet er ikke om, men når og hvor hurtig tilbudssiden mer enn kompenserer for etterspørselssiden. Men, jeg tør påstå det er mer vågalt å øke prisen på biler du ikke klarer å levere. Høyere pris kombinert med lang leveringstid tror jeg kan være en giftig cocktail i forhold til salgsstatistikken. Men, høyere pris og færre solgte biler fører selvfølgelig til kortere leveringstid.

5
EV 6 / Sv: Kia EV6 med rekkevidde på hele 528 km
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 00:36 »
Jeg får 19 tommer Nokian hjul til min RWD.

På vinterhjulene eller sommerhjulene?

6
EV 6 / Sv: Kia EV6 med rekkevidde på hele 528 km
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 11:14 »
Jeg er i utgangspunktet tilhenger av mindre heller enn større hjul på biler. Et forhold er rekkevidde, men også komfort og pris for dekkbytte.

Imidlertid har jeg sett at EV6 med bakhjulsdrift leveres med Nexen dekk. Etter det jeg har forstått leveres AWD med 20 tommer og Continental. Jeg har Kona som ble levert originalt med Nexen dekk, utelukkende de dårligste dekkene jeg har hatt og opplevd på noen bil. De er så glatte på vått føre at en knapt nok tror det. Følgelig skal jeg aldri mer ha Nexendekk på en bil. Kostnaden ved å bytte ut nye dekk forsvarer å gå opp i dimensjon og ikke minst dekker det inn merkostnaden med GT-Line/AWD.

Ingen regel uten unntak, men her forsaker jeg både rekkevidde og kostnader og kjøper store hjul for å unngå mindre hjul med dårlige dekk.


7
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 10:45 »
Det er modig gjort av Møller. All informasjon jeg får fra godt informerte kilder i bilbransjen venter at priser på elbiler skal betydelig ned fremover.

Dette pga elbiler er langt enklere enn forbrenningsbiler og med volum og mer moden batteriteknologi og produksjon skal prisen betydelig ned.

Jeg har også plukket opp at nevnte importør ikke er positiv til å inngå leasingavtaler på dyre elbiler. For å få en akseptabel leasingpris må restverdien som de forplikter seg til også være fornuftig utforma dagens priser. Slår forventningen om lavere priser inn vil de tape på høy restverdien.

Den som lever får se om dette er et kortsiktig uklokt valg, for mitt vedkommende ble det et argument for å velge alternativt.

8
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 09:22 »
Denne tråden viser i seg selv at løsningen Hyundai har valgt ikke er uproblematisk.

Beløpets størrelse kan en diskutere frem og tilbake, men det er beløpet de har valgt. Jeg ser det som mer problematisk at det er verdikuponger som du kun får benytte på ChargemyHyundai.

Slik jeg ser det er dette en økonom sitt verk. Hyundai har trolig rabattavtaler slik at det ikke koster dem noe mindre enn gavekortene. I tillegg slipper de å betale for ubenyttede verdikuponger. I tillegg er kompensasjonen pr måned og de opererer med ca antall måneder rundet ned til deres fordel (ihvertfall i mitt tilfelle).

Jeg mener det ville vært langt enklere å overføre beløpet til kundene som en kompensasjon for ulempene som kunden kan lade for og kundene har fått kompensasjon for ulempene. Løsningen slik den er nå minner om matkupongene flyselskapene deler ut ved forsinkelse.

Hyundai sparer noen kroner og synes ikke veldig bekymret for hvordan kundene opplever løsningen. Det er faktisk så ille at et Hyuindaiverksted jeg snakket med var både oppgitt og litt fortvilet over hvordan Hyundai løser ettermarkedet med reklamasjoner og utbedringer. Vedkommende mente mye av problemet var knyttet til sentral styring i Europa som ikke forholder seg til norsk forbrukerlovgivning.

9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 Core på finn.no
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 14:26 »
Må du ha bil nå, eller kan du vente med bestilling til du ser hvordan leveringssituasjonen utvikler seg. Frie markeder agerer slik at høyere etterspørsel enn tilbud øker prisene. Dette gjelder nybilselgere og bruktbilselgere. Nå har mangelen på halvledere blitt hauset opp i lang tid og slik det så mange ganger tidligere har vært uttalt vil det ikke forandre seg på lang tid. Ofte endrer slike situasjoner seg raskere enn forventet.

Jeg sitter selv på gjerdet og skal bestille ny elbil (riktignok ikke Ioniq), men velger heller å vente enn å bestille bil med 6-12 måneders leveringstid. Jeg mistenker at en plutselig kan oppleve raskere leveringer og at flere bilmerker vil ha biler for rask levering, da vil pris være et typisk element å konkurrere på. Således tror jeg det kan være klokt å vente og muligens komme bedre ut enn å bestille nå. Dette forutsetter selvfølgelig at du kan klare deg med eksisterende bil en stund til.

10
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Onsdag 29. ſeptember 2021, klokken 13:47 »
Skatteplikt oppstår i utgangspunktet som følge av inntekt opptjent ved arbeid eller kapital. Det skal nok svært mye til å gjøre en slik erstatning eller kostnadskompensasjon skattepliktig.

Når det gjelder Hyundais unnskyldning om at det er flere aktører inne i bildet og det gjør det komplisert blir dette noe ynkelig. Det er Hyundai som har solgt bilene, ingen andre. Å ikke ta ansvar for egne kunder, men stikke hodet i sanden og skylde på andre forårsaker ikke annet enn skade på eget omdømme. Det er biler av Hyundai merke som har mangler, da kan en ikke skylde på underleverandører eller andre som Hyundai har forretningsmessige forhold til.

Uten sammenligning forøvrig kan Hyundais manglende kommunikasjon og aksept av ansvar sammenlignes med rasulykken i Vassdalen i 1986. For oss som er gamle nok til å huske denne ulykken der mange vernepliktige omkom, var det nok av befal som hadde ansvar og som stakk seg bort under nærmeste tue. Oberst Arne Pran stod frem og tok på seg alt ansvar som brigadesjef. Uten sammenligning med batteriproblemene forøvrig høstet Pran ære og honnør lang tid, om ikke livslangt, for sitt lederskap og ansvar. Hadde hyundai tidlig kommunisert tydelig og tatt ansvar ville de kommet ut bedre enn før vanskelighetene, nå tror jeg de har svekket seg selv.

11
Hyundai KONA / Sv: Batteriproblem på KONA- hva er det som skjer?
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 15:24 »
Slik jeg ser det er dine rettigheter delt i forhold til reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven og garantien fra Hyundai.

Garantien fra Hyundai er beskrevet i garantiheftet som fulgte bilen. I mitt står det at dette gjelder for biler solgt i Europa/EU. Dvs at forhold som er regulert i garantien kan du henvende deg til Hyundai om, hvorvidt Hyundai Norge håndterer det eller henviser deg til andre deler av Hyundaisystemet må du kontakte Hyundai Norge for å få avklart.

Reklamasjon i forhold til forbrukerkjøpsloven må rettes mot forhandler du kjøpte bilen av. Med andre ord er du avhengig av at denne forhandleren er søkegod og har økonomi til å følge opp sine forpliktelser. Dersom de ikke har det må du igjen lene deg på garantien til produsent.

Jeg er redd for at det eneste som nytter dersom du ikke får svar er å klage saken inn for forbrukermyndighetene. Dette er kostadsfritt, men tar dessverre lang tid. Dersom bilen ikke er brukbar i mellomtiden kan du kreve å heve kjøpet dersom mangelen ikke avhjelpes innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Første ledd i en slik klage er megling, da prøver de som regel å gi så lite som mulig. Da må en vurdere om en aksepterer å ikke få fulle rettigheter eller om du ønsker å ta det videre til forbrukerklagenemda eller til domstolen. De fleste aktører i bilbransjen er klar over at de ofte ikke gir forbrukeren de rettighetene de har og gjør mye for å unngå en rettslig vurdering.

Det som gjør forholdet mellom forhandler og Hyundai Norge (også for oss med norsksolgt bil) er at alle peker på alle og ingen tar ansvar. Dette koblet mot en gnienhet og motvilje mot å rydde opp er utfordrende. Det er egentlig sørgelig da Kona er en glimrende bil til sitt bruk, men har hatt noen feil som burde vært ryddet opp i og bileierne hadde vært strålende fornøyde.

12
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 15:12 »
Ca kr 500 pr måned har jeg etterhvert klart å få halt ut av Hyundai. Ca betyr antageligvis at de har etablert avrundingsregler som ikke kommer bileierene til gode.

13
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 12:10 »
Nå kan det fremstå som selv Hyundai begynner å oppfatte mangelen på avklaring som en belastning. Svar på spørsmål om kompensasjon til kundeservice besvares ikke lenger.

Noen andre som har plukket opp noe rundt dette temaet fra Hyundai?

14
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 09:25 »
Har fått inntrykk av at det er lite rabatt å få på elbil. Det er jo litt rart om det skal være veldig forskjellig å kjøpe bil sammenlignet med andre ting. Det er ikke slik lengre at du kan prute om du går på butikken og kjøper ny vaskemaskin. Hvis det slik at enkelte kan få avslag på prisen via relasjoner med firmaet da må jo de andre betale mer for å kompensere for dette.

Jeg pruter på vaskemaskin og bil. Jeg er også villig til å gå ut av butikken uten handel dersom jeg ikke får rabatt. På kapitalvarer er det mulig å få rabatter. Jeg tør hevde at en forhandler som ikke gir noen rabatter er uklok, det blir nesten som laug der de beskytter hverandre da kunden går til en annen i lauget om han ikke får rabatt.

Jeg fikk tilbud om ca 5% rabatt på GTX uten noen form for storkundeavtale. Jeg fikk beskjed om å ikke bruke det som brekkstang hos lokal forhandler da det blir bråk om en gir rabatter til kunder utenfor eget område. Praksisen om å dele inn markedet geografisk på denne måten kan det sies mye om, men er vel litt off tonic her.

15
Hyundai KONA / Sv: Bruktpriser på Kona
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 09:09 »
Var inne å tittet på finn og synes ikke verditapet var så voldsomt? Rundt 25-30000 pr år er vel akseptabelt? Det er vel bare Tesla som selger 5år gamle biler til nypris av uforståelige grunner

Tesla sitt lave verdifall i Norge har nok sammenheng med valutautviklingen NOK/USD. Når bilen stige i pris i Norge vil bruktbilene også bli mer verdt.

Sider: [1] 2 3 ... 57