Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 247
1
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Lørdag 21. Mars 2020, klokken 21:30 »
Mangel på app er irriterende på denne bilen, ellers veldig kjekk bil. Velg en ny variant, men fremover nå så får en nok litt lavere pris på en brukt. Tenker at Kia også vil måtte heve prisene pga svak NOK snart... Import blir neppe noe stor sak fremover

2
Model Y / Sv: Prisstigning?
« på: Lørdag 21. Mars 2020, klokken 20:26 »
Jeg hadde egentlig tenkt til å vente til jeg kan prøvekjøre en før bestilling, men mtp dollarkursen så reserverte jeg en i dag. Ingen stor risiko tenker jeg....
Jeg gjorde det samme, men hvor er bekreftelsen på at jeg har reservert til prisen oppgitt på hjemmesiden? Står ingen pris i bekreftelsen jeg fikk.

Du logger inn på din side på www.tesla.com og velger administrer og din bil:)

3
Model Y / Sv: Prisstigning?
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 23:18 »
Ser en grå AWD LR Mod Y uten FSD koster 54 kUSD, med lit frakt og dagens kurs er vi nært 600. Det var slik at Tesla garanterte prisen for oss som har bestilt?

4
Model Y / Sv: Hengerfeste
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 19:09 »
De mister mange ordrer dersom de krever ny pris for de som vil legge på hengerfeste. Vil tro det er minst 80% i Norge...

Kommer nok til å gå fint:)

5
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
« på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 20:15 »
Det er jo riktig at ENiro etterhvert blir noe overpriset, litt avhengig av hva disse nykommerene faktisk kommer på med alt. Men det er fortsatt omtrent ett år til det er reelle alternativer for folk flest, i starten er det veldig mange slike som meg som har reservert en masse biler, men skal bare i beste fall ha en🤪. Hva disse kommer til å gjøre bestemmes av tilgangen, er det lav tilgang blir det mulig å tjene kroner også på disse.

Når røyken har lagt seg mener jeg at ENiro må ned i pris, følger derfor med, men personlig har jeg gått lei og risikoen fremover med kjøp og salg er for stor så det er på tide å beholde bilene lengre igjen, slik som i gml dager;)


6
Model Y / Sv: Priser opp og ned?
« på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 18:26 »
Nå er det vel lenge siden Tesla satte opp prisene pga valuta og det kan jo utgjøre ganske mye så svak som krona er nå, jeg er ikke så overrasket over at vi som bestilte tidlig ikke får sikret prisen, men for meg er mye av vitsen borte nå, vi får se litt om vi kansellerer eller ikke

7
Model Y / Sv: Priser opp og ned?
« på: ſøndag 20. Oktober 2019, klokken 23:01 »
Dette er interessant, hvis ikke prisen er låst gir det ingen mening å sponse Tesla med 15.000,-.

Har fundert på å droppe reservasjonen uansett da jeg neppe ønsker en tidlig produsert Tesla og uansett vil jeg nok vente til Skodaen er lansert...

8
Kia Niro EV / Sv: Gjelder fortsatt 80%-regelen?
« på: ſøndag 20. Oktober 2019, klokken 22:51 »
Det er lenge siden en måtte ladet helt opp for at cellene skal balanseres. Vår ENiro går fast mellom 30-60%, SOC

9
Kia Niro EV / Sv: Kontrakt
« på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 17:07 »
Vi skulle bare kjøpe og selge ENiroen, men det er faktisk en veldig bra bil. Joda den er gamledags ifht Tesla støyer litt og mangler HF, likevel stortrives vi i denne bilen, vi har ikke hatt så «rimelig» bil på mange år, men slik vi ser det nå så lar vi nok Skoda og TMY gå også, dette ble liksom folkebilen som passet oss, nå er det ikke krise lengre når første stripen kom, irriterende, men ikke krise, som det fort blir på altfor dyre biler og bare det hemmer spesielt fruen som blir stressa av slikt fokus!

Vi får se hva vi gjør fremover, men det ligger ann til at vi kommer til å beholde ENiroen ganske lenge

10
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 16:54 »
Hvor får du det fra at e-Niro går 50 % lengre rekkevidde? ID3 skal gå 420km. e-Niro går vel ca 445? Hurtigadingen går saktere hos e-Niro. Teslabjørn er glad i å ta race med 2 biler - ID3 hadde vunnet lett der pga ladingen.
ID3 kommer med tre forskjellige batteristørrelser, trodde det var den minste som kom til 330k, men ser at det er den mellomste de har valgt å lansere i Norge nå.

ID3 kommer til å snu opp ned på dette markedet, vi kan bare drømme om overpris på ENiro om ID3 blir levert i store antall. Samtidig er det mer plass i ENiroen så den er fortsatt en bedre familie bil enn ID3 med noe lengre rekkevidde, men også høyere pris og den begynner å bli gammeldags det blir spennende å se, vi beholder ENiroen nå. Gidder ikke å bytte og bytte, og akkurat nå er jeg også usikker på hva jeg ville byttet til...

11
Kia Niro EV / Sv: Kontrakt
« på: Lørdag 28. ſeptember 2019, klokken 21:08 »
Hadde du RESKIA 993? Da er det ikke levert mye biler i det siste, vi hentet vår 30. mai med RESKIA812!

12
Kia Niro EV / Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 19:36 »
E-Tron 50 er mye kvalitet for pengene om ikke rekkevidde er det viktigste. Tror mange overvurderer behovet for rekkevidde, men ser det er kjekt å ha på langtur, til daglig har det ingen verdi for oss, mer enn at vi nå lader den til 60% og likevel har nok strøm til ikke planlagte langturer...

Grattis, mye bedre valg med ETron50 enn Finn ENiro til 450 syns jeg

13
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 22:24 »
Da er vi hjemme igjen etter 3 uker på tur og 7500 km gjennom 7 land. Bilen har fungert 100% hele tiden og vi har bare blitt mer og mer fornøyd med bilen. Størrelsen er perfekt og flere ganger har vi priset oss lykkelig for at den ikke er større når vi har knept oss inn på trange parkeringsplasser og parkeringshus.

Lading er en issue med alt annet en Tesla nedover i Europa, men oppsummert er det enkelt å komme seg til Rivieraen om en bestiller Plugsurfing brikken. Vi hadde også ChargeMap, ElectroMaps og NewMotion. Sistnevnte ble ikke brukt, det var noen steder i Frankriket at bare ChargeMap fungerte.

Vi fikk ett tips om å finne gratis ladere via ChargeMap appen, der har du ett valgt som heter «free». Det kjekke med disse er at mange steder trengte vi heller ikke noe RFID kort, plugget bare i og ladet. Hjem gadd vi ikke å bruke tid på disse da de ikke var så mange i Frankriket og vi skulle raskt hjem, mange gratis ladere er strupet til 20 eller 30 kWh selvom de er oppgitt til 50...

Hjem kjørte vi via Andorra og Frankriket/Luxemburg til Moseldalen før vil kjørte til Hirtshals og heim. I Andorra fungerte ikke noen av RFID brikkene, alt så ut til å være levert av Freshmile så ett kort derfra kan være lurt, men vi stresset  litt for mye (fikk lader på shuko i ett garasjeanlegg etter mye om og men), det er korte avstander før en er i Frankriket. Vi ladet ved kysten av Spania, litt før Tarragona før vi la kursen innover fjellene og hadde hatt nok til å komme til lader i Frankriket. Uansett er det alltid kjekt å starte med 100%, det var sjelden vi lyktes med. De gangen vi fikk ladet på hotell så var det stikk kontakt og dermed rakk vi ikke å få ladet fult, men alle monner drar!

Det ble ett lite eventyr, det er langt, men vi merket ikke det så mye før vi skulle hjem raskt, da ble lading litt stress og vi savet Tesla sitt supre ladenettverk. Uansett fikk vi opplevd veldig mye, Strasbourg, Lausanne, Chamonix, Rivieraen, Costa Blanca kysten, Andorra, Frankriket og Moseldalen!

Rekkevidden på bilen har nok de fleste fått med seg at er veldig bra. De gjelder også på Autobahn, opptil ca 120 km/t er forbruket fornuftig og den farten er ofte nok. Mye mer blir slitsomt i lengden syns jeg, men vi kjørte en del i 140/150 også, av og til passet det slik i venstrefila og da er der bare å gi på. Snittet blir uansett oftest dratt ned av veiarbeid og kø. Snittet for hele turen har jeg glemt å sjekket, men det var 16.1 i Danmark så tipper der bikkker akkurat under totalt sett


14
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 22:02 »
Etter å ha kjørt ned til Spania med E-Niro så forstår jeg mer og mer at bilen kan forsvare en pris oppmot 450.000, den har vært om ikke fryd så iallefall veldig uproblematisk og fin bil å kjøre så langt med. Det er ingen utenom TM3 som kan ta en familie på 4 på en slik tur til denne prisen (som ny) og det vil ikke skje med det første heller så selv om jeg forstår motviljen mot å betale overpris så får en en veldig ok bil for pengene også om det må til litt overpris...

Tja, en Kona med takboks vil nok også fungere.

Jeg synes folk overdriver hvor liten plass det er i baksetene. Jeg og kona bytter på å sitte bak med ungen når vi er på tur og jeg har godt med plass foran knærne til setet foran. Eneste ulempen er at setet er litt lavt.

Jeg har ikke prøvd Kona, men kunne aldri kjørt på langtur med takboks, spes ikke på motorvei. Vi er 4, to tenåringer og vi fikk akkurat plass, det er ikke mer enn nok plass i bagasjerommet men akkurat nok uten at vi laster over setekanten, når en har med kjøleboks som en nesten må ha på en slik tur i opp mot 40 grader...

15
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Fredag 02. August 2019, klokken 17:45 »
Etter å ha kjørt ned til Spania med E-Niro så forstår jeg mer og mer at bilen kan forsvare en pris oppmot 450.000, den har vært om ikke fryd så iallefall veldig uproblematisk og fin bil å kjøre så langt med. Det er ingen utenom TM3 som kan ta en familie på 4 på en slik tur til denne prisen (som ny) og det vil ikke skje med det første heller så selv om jeg forstår motviljen mot å betale overpris så får en en veldig ok bil for pengene også om det må til litt overpris...

Sider: [1] 2 3 ... 247