Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 258
1
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: I går kl. 14:12 »
Legg til mercedes eqa på den lista og, skal lanseres nå om 40 minutters tid.

Spennende, har sett på dette som en småbil, men kanskje ikke?

Nja 138mm kortere enn id4 men igjen er bassert på fosil modellen gla så innvendig plass er nok vesentlig dårligere, du listet xc40 som er en små bil og med sine 4425mm lengde.
Og broom sier ferdig utstyrt eqa med forhjulstrekk vil koste rundt 450 så blir en konkurrent til id4

Det er jo langt fra alle som er så opptatt av mest bil for pengene sånn størrelsesmessig så klart at både XC40 og denne nye Mercen blir konkurrenter. Begge er jo mer premium sikkert noe som mange er opptatt av og sikkert kan svelge litt dårligere plass for! Men XC40en er jo også ganske dyr, men Volvo er Volvo, selges mange og mye feil forstår jeg:) Har tenkt meg en lite tur med en slik i neste uke når jeg nå allerede ser etter neste bil med AWD:) Innser at jeg kanskje bytter for ofte bil, men bare om det blir ok butikk, men er ikke redd for store tap på ID4 levere i mars, det tror jeg blir helt ok, litt tap er greit, men blir det type 50.000 på noen mnd så blir nok AWD utsatt. AWD av ID4 eller Enyaq evt TMY er jo de mest nærliggende. Prøvde Mach-e og den gikk rett ut, det ble bare helt feil for meg, men sikkert en fin bil, men nei, det var ikke noe kjemi på den for å si det slik:)

2
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: I går kl. 12:36 »
Legg til mercedes eqa på den lista og, skal lanseres nå om 40 minutters tid.

Spennende, har sett på dette som en småbil, men kanskje ikke?

3
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: I går kl. 09:00 »
Det ble inngått kontrakt på Ford lenge før demo-bilene kom. ID.3 ble utlevert uten prøvekjøring. Samme med Polestar osv.

De taper nok på å ikke ha demo, men poenget er at det er ikke noe nytt at det selges mange elbiler uten demo.

Det er lenge siden VW sa at det er solgt flere 1000 ID4 så det er jo på ingen måte slik at ikke bilene selges uten demobil i dag og jeg tror de hadde skaffet seg demobiler om de var misfornøyd med salget. Samtidig er det åpenbart at det å selge nye elbiler nå er mye tøffere enn før da en bare lente seg tilbake og kunden stod i kø, nå er det veldig mange aktuelle biler i denne super-klassen 400-600 kNOK for medium SUV.

* Ioniq5 - lanseres snart
* Ariya - lanseres snart
* Mach-E - noen har fått prøvd allerede
* Audi Q4 - lanseres snart
* Enyaq - visningsbiler på plass
* ID 4 - selges som spes.utgave i starten
* ENiro - fås på dagen med rabatter
* XC40 - demobil klar
* TMY - kommer vel den også i 2021, kan overraske med Kina biler allerede før sommeren

Sikkert glemt noen også, men alle disse skal ha mange kunder så jeg er spent jeg på om ikke det blir litt vel mye tilbud i 2021. Til tross for dette syns jeg og mange med meg at ID4 fremstår som mest for pengene.

Det har vært sagt lenge at det kommer ingen demobiler før vi første får våre biler, men vi får nå se. Tenker at den dagen 1ST versjonen er ferdig og det vanlige kommer så er det lettere å ta inn visningsbil siden det nå vil være dumt å ta inn en bil som har gått ut av produksjon.

Det er sagt at siste produksjonsuke på 1ST er uke 14 så tenker det kan ikke være så lenge til før Møller lanserer de andre utgavene. De som bestilte nå på omtalte kampanje har fått produksjonstid rundt uke 14 så da bør det jo ha vært blant de siste bilene som blir lagd av 1ST, men ja, virker som det er ledige slotter enda

4
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 12:23 »
Tja, sier nok litt mer om den lokale forhandleren ikke er up to date. Har jo vært kaos og kø med elbiler selv uten demo. Det har vært slik i 3-4 år nå..

«Alle» kan levere flotte elbiler i gunstig prissegmentet i 2021, klart at det ikke lengre er slik at køene er endeløse...

Men det fremstår fornuftig å skaffe visningsbil når både Ford og Skoda har dette allerede, de kan fort miste kunder dit...

5
ID.4. / Sv: Lovverk og Regler Møllerbil
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 23:03 »
Det med tilleggsfrist gjelder seneste levering. Du kan trekke deg om du ved signering sa fra at levering var avgjørende, da slipper du tilleggsfristen!

Merkelig om du ikke får signert på AWD og kansellert RWD bilen, men jeg tror dette viser hvor press det er hos Møller på å levere biler. Redd de har lovet for mange biler overfor fabrikken når det nå har blitt så mye problem med ID3. Samtidig er det merkelig at de ikke får inn visningsbil slik Skoda gjør...

Skal å se på Skoda igjen 26.1 ifht AWD. ID4 kan hende jeg selger til høsten til fordel for AWD. Dersom verdifallet blir stort til tross for gode priser på ID4 så er det bare å beholde tenker jeg så ikke stress. Skal prøve XC40 også😂

6
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 08:36 »
Jeg vet at en del forhandlere har bedt om visningsbiler - men fått nei. Hvorfor kan en bare fantasere om.
En mulighet er at varmestyringen av batteri og varmepumpe rett og slett fungerer så dårlig akkurat nå at de ikke tør å slippe biler inn i landet. Ser jo at det er noe riv ruskende galt med VW.ID3 mhp dette. Det ville være svært ødeleggende for satsningen til VW i hele Norden om de skulle levere en bil som har masse feil og mangler.

Tror varmestyringsproblematikken med ID3 er sterkt overdrevet. Bilen holder 13 grader i batteriet uansett, noe som er for mye for forbruket sin del, og for lite for god hurtiglading. Sannsynligvis kommer pre-heat funksjon i neste sw. Da vil megaforbruket på korte turer gå ned, selv om totalt forbruk blir noe ala det samme.

Helt enig, virker som noe default de har satt, men det bør være lett å endre på om de ønsker. Spørsmålet blir om VW vil ta risikoen for at bruker selv får lov til å vurdere hvordan de vil ha temp på batteriet. Vi vet jo at mange biler akseptere alt for høyt uttak fra kaldt batteri enn det som er bra for batteriet så jeg er ikke så sikker på at vi får løsninger som gjør at forbruket på småturere i kulde går ned, men samtidig er det jo normalt ett lite problem om bilen bruker mye strøm på korte turer sålenge den er effektiv når du trenger rekkevidde.

Tenker også at det vil komme oppvarming av batteri når du har lagt inn destinasjon hurtiglading, det blir bra!

Nå har jo Teslabjørn kjørt sine tester og han i tyskland og det er åpenbart noe som ikke er rett fatt med VP forøyeblikket, han i tyskland fikk jo høyere forbruk med VP enn uten. Tenker dette må være noe som er enkelt å fikse på eller så kan det være HW på VP, det er jo en helt ny teknologi på VPen i denne bilen med et medium som ikke er skadelig. Tenker det blir fikset og betyr lite for oss som får ID når vinteren nesten er over.

MEN, det som drukner litt i testene til TB er jo at ID3 er fortsatt svært effektiv, men han sammenligner mot TMD3, en helt annen type bil som for mange ikke er særlig aktuell, jeg ville iallefall ikke ha en bil du ligger å kjører i, så litt misvisende egentlig når ID3 egentlig er vedlig bra allerede og den kommer til å bli enda mye bedre når teknikkerene i Tyskland får lov til å begynne å optimalisere og ikke bare fikse bugs...:)

7
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 16:04 »
Jeg vet at en del forhandlere har bedt om visningsbiler - men fått nei. Hvorfor kan en bare fantasere om.
En mulighet er at varmestyringen av batteri og varmepumpe rett og slett fungerer så dårlig akkurat nå at de ikke tør å slippe biler inn i landet. Ser jo at det er noe riv ruskende galt med VW.ID3 mhp dette. Det ville være svært ødeleggende for satsningen til VW i hele Norden om de skulle levere en bil som har masse feil og mangler.

Visningsbiler som står i lokalet for å se og ta på kunne de uansett fått inn. Skoda kontaktet meg nettopp om dette, de har fått inn Enyaq nå, men får ikke prøve den. Skal nå ta turen å se på den neste gang jeg er i området selv om jeg har valgt ID4. Lurer jo litt på AWD...

Det vi begynnner å se er nok starten på en ubalanse i tilbud og etterspørsel, utrolig mange som kommer med nye gode elbiler nå, så det er ikke på langt nær slik at disse selger seg selv lengre. Veldig mange som kjøper bil tester dem skikkelig først, har dem kanskje over en helg, vil prøve en tur til hytta eller liknende

8
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: ſøndag 17. Januar 2021, klokken 13:55 »
Jeg tror alle problemene med ID3 har ødelagt for ID4 samtidig som alle innovatørene som kjøpe biler usett og uprøvd begynner å bli færre.

Tenker det er rart av Møller å ikke skaffe visningsbil om de ikke selger nok biler. Kanskje ønsker de å vente til de «normale» utgavene er klar, de må være rett rundt hjørnet nå. Siden det leveres 1000 vis i Nederland og svenskene har biler til journalister og publikum nå så måtte dette vært lett for Møller å fått til, om de ønsket!

9
ID.4. / Sv: Tester av ID4
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 20:25 »
Ingen grunn til panikk, svenskene er alltid mer kritiske enn andre testere og det er bra for jeg syns jo mange er litt for positive. Pirelli dekkene er nok hardere enn nordiske vinterdekk også så det vil også gi mer støy.

Kjørte en kort runde med Mach-e på 19 tommers Connti vinterhjul, ser mange har skrevet at denne er ekstremt stille, men det syns jeg ikke. Den var ikke ille på noen måte, men tenker at ID4 er nok i samme området. Godt dempet, men neppe premium til 400 kNOK. Forventningene må settes realistisk så får en heller bli positiv overrasket:)

10
ID.4. / Sv: Tester av ID4
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 23:31 »
https://www.dagensps.se/motor/biltester/forsta-svenska-testet-elbilen-vw-id-4-pa-hal-is/ Svenskene ikke imponert over bakhjulsdrift på vinterføre

Jeg som byttet fra 19 til 20 tommere i dag for å få sorte felger. Tror jeg bytter tilbake til 19 selv om det her er snakk om Pirelli dekk på toppen

11
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 23:15 »
Er bare vinterhjul til 13.000,-. Dvs rundt halv pris på vinterhjul? Ikke noe å rope hurra for.
Men et greit utgangpunkt for å starte forhandlinger. Evt bare vente på bedre tilbud senere.

Det er pluss leveringsomkostninger så det er ikke noe bedre enn fullpris før. Helt ok 1ST skal jo være en rabattert bil fra før. Møller må bare slutte med dette tullet at noen fint må betale full pris mens andre får masse rabatt. Vi har ett vennepar som også kjøpte ID4. Lokal Møller fulgte nok boka og gav tilbud uten rabatt, mens de da annet sted fikk 40.000 billigere bil. Lokal forhandler kom tilbake og sa etter på at de skulle fått samme tilbudet hos dem... Er jo bare kaos dette og det enest som er sikker er at mange blir misfornøyd

12
ID.4. / Sv: ID4 rabatter?
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 21:44 »
Møller annonserer nå for ID4 1st for 429.900 med vinterdekk https://mollerbil.no/id-4/

Ser leveringsomkostninger hos meg er over 11.000 så med siste prisjustering er det jo ikke egentlig noe tilbud...

13
ID.4. / Sv: Id4 4 hjulstrekk
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 09:11 »
Klippet ut fra en kommentar på Teknikens Världs test av ID.4:

Tyska ID4 priser:

52kWh ID.4 Pure: 36.995€

52kWh ID.4 Pure Performance: 37.795€

77kWh ID.4 Pro: 42.950€

77kWh ID.4 Pro Performance: 44.450€

77kWh ID.4 Pro Performance Life: 47.020€

77kWh ID.4 Pro Performance Business: 51.005€

77kWh ID.4 Pro Performance Family : 52.205€

77kWh ID.4 Pro Performance Tech: 55.410€

77kWh ID.4 Pro Performance Max: 58.820€

77kWh ID.4 Pro Performance 1st: 49.950€

77kWh ID.4 Pro Performance 1st Max : 59.950€

77kWh ID.4X Pro: 46950€

77kWh ID.4GTX: 49950€


Det antydes altså 4000€ for 4x4 på Pro-modellen. Men ta de to siste prisene med en stor klype salt, har ikke kunnet verifisere disse på noen tyske sider så langt.

Hadde jo vært kjekt om de stemte og at det var inkl tysk mva  :P

Det kan nok stemme bra, men det en må huske er at både met.lakk og hengerfeste er inkludert i 1ST, jeg antar det blir ca 15 kNOK ekstra for disse to tingene på alle utgaver etter 1ST og muligens det samme om du vil ha sort tak etc

14
ID.4. / Sv: Tester av ID4
« på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 09:38 »
Jeg tenker at det kommer oppdateringer på dette, men som det også skrives så har det nok vært armer og bein for å få SW til å funksjonere og optimalisering har nok blitt utsatt. Siden bilene får OTA så er det ikke noe stort problem for oss som får ID4. Der skal OTA være aktivert fra vi får bilene og vi får bilene når det er snart er vår så til neste vinter tenker jeg dette er på stell:)

Men imponerende test av nextmove, de har peiling de karene der, synd mye av det de lager er på tysk!

15
ID.4. / Sv: Tester av ID4
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 15:45 »
Lurer på om det kan være for at batteri tydeligvis ikke blir skikkelig varmt? Akkurat nå kjører jeg gml Soul (2016) model og det er helt utrolig hvor mye mer strøm den bruker før en hurtiglading som etter. Nå var det vel gjengs mer forbruk på IDen så sikkert ikke bare det, men aerodynamikken er vel enda viktigere på vinteren da luftmotstanden blir større i samme fart, men her er jo mange ting som hvor lett bilen ruller når det blir kaldt og selvsagt effektiviteten på klimanalegget. Det er jo også ett problem for Teslabjørn at han kjører med forskjellige dekk og jeg har ikke inntrykk av at han er så nøye på hvor mye lufttrykk han kjører med...

Dette med klimaanlegget får han vel testet i "neste episode" er nok beste med separat test av dette før en konkludere. Men spent på om varmepumpen til VW er noe sårlig, helt nytt medium som er mye bedre for miljøet, har jo en tendens til å være dårligere alt som er bra for noe annet:)

Sider: [1] 2 3 ... 258