Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Bjoris

Sider: [1] 2 3 ... 246
1
Kia Niro EV / Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 19:36 »
E-Tron 50 er mye kvalitet for pengene om ikke rekkevidde er det viktigste. Tror mange overvurderer behovet for rekkevidde, men ser det er kjekt å ha på langtur, til daglig har det ingen verdi for oss, mer enn at vi nå lader den til 60% og likevel har nok strøm til ikke planlagte langturer...

Grattis, mye bedre valg med ETron50 enn Finn ENiro til 450 syns jeg

2
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 22:24 »
Da er vi hjemme igjen etter 3 uker på tur og 7500 km gjennom 7 land. Bilen har fungert 100% hele tiden og vi har bare blitt mer og mer fornøyd med bilen. Størrelsen er perfekt og flere ganger har vi priset oss lykkelig for at den ikke er større når vi har knept oss inn på trange parkeringsplasser og parkeringshus.

Lading er en issue med alt annet en Tesla nedover i Europa, men oppsummert er det enkelt å komme seg til Rivieraen om en bestiller Plugsurfing brikken. Vi hadde også ChargeMap, ElectroMaps og NewMotion. Sistnevnte ble ikke brukt, det var noen steder i Frankriket at bare ChargeMap fungerte.

Vi fikk ett tips om å finne gratis ladere via ChargeMap appen, der har du ett valgt som heter «free». Det kjekke med disse er at mange steder trengte vi heller ikke noe RFID kort, plugget bare i og ladet. Hjem gadd vi ikke å bruke tid på disse da de ikke var så mange i Frankriket og vi skulle raskt hjem, mange gratis ladere er strupet til 20 eller 30 kWh selvom de er oppgitt til 50...

Hjem kjørte vi via Andorra og Frankriket/Luxemburg til Moseldalen før vil kjørte til Hirtshals og heim. I Andorra fungerte ikke noen av RFID brikkene, alt så ut til å være levert av Freshmile så ett kort derfra kan være lurt, men vi stresset  litt for mye (fikk lader på shuko i ett garasjeanlegg etter mye om og men), det er korte avstander før en er i Frankriket. Vi ladet ved kysten av Spania, litt før Tarragona før vi la kursen innover fjellene og hadde hatt nok til å komme til lader i Frankriket. Uansett er det alltid kjekt å starte med 100%, det var sjelden vi lyktes med. De gangen vi fikk ladet på hotell så var det stikk kontakt og dermed rakk vi ikke å få ladet fult, men alle monner drar!

Det ble ett lite eventyr, det er langt, men vi merket ikke det så mye før vi skulle hjem raskt, da ble lading litt stress og vi savet Tesla sitt supre ladenettverk. Uansett fikk vi opplevd veldig mye, Strasbourg, Lausanne, Chamonix, Rivieraen, Costa Blanca kysten, Andorra, Frankriket og Moseldalen!

Rekkevidden på bilen har nok de fleste fått med seg at er veldig bra. De gjelder også på Autobahn, opptil ca 120 km/t er forbruket fornuftig og den farten er ofte nok. Mye mer blir slitsomt i lengden syns jeg, men vi kjørte en del i 140/150 også, av og til passet det slik i venstrefila og da er der bare å gi på. Snittet blir uansett oftest dratt ned av veiarbeid og kø. Snittet for hele turen har jeg glemt å sjekket, men det var 16.1 i Danmark så tipper der bikkker akkurat under totalt sett


3
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 22:02 »
Etter å ha kjørt ned til Spania med E-Niro så forstår jeg mer og mer at bilen kan forsvare en pris oppmot 450.000, den har vært om ikke fryd så iallefall veldig uproblematisk og fin bil å kjøre så langt med. Det er ingen utenom TM3 som kan ta en familie på 4 på en slik tur til denne prisen (som ny) og det vil ikke skje med det første heller så selv om jeg forstår motviljen mot å betale overpris så får en en veldig ok bil for pengene også om det må til litt overpris...

Tja, en Kona med takboks vil nok også fungere.

Jeg synes folk overdriver hvor liten plass det er i baksetene. Jeg og kona bytter på å sitte bak med ungen når vi er på tur og jeg har godt med plass foran knærne til setet foran. Eneste ulempen er at setet er litt lavt.

Jeg har ikke prøvd Kona, men kunne aldri kjørt på langtur med takboks, spes ikke på motorvei. Vi er 4, to tenåringer og vi fikk akkurat plass, det er ikke mer enn nok plass i bagasjerommet men akkurat nok uten at vi laster over setekanten, når en har med kjøleboks som en nesten må ha på en slik tur i opp mot 40 grader...

4
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Fredag 02. August 2019, klokken 17:45 »
Etter å ha kjørt ned til Spania med E-Niro så forstår jeg mer og mer at bilen kan forsvare en pris oppmot 450.000, den har vært om ikke fryd så iallefall veldig uproblematisk og fin bil å kjøre så langt med. Det er ingen utenom TM3 som kan ta en familie på 4 på en slik tur til denne prisen (som ny) og det vil ikke skje med det første heller så selv om jeg forstår motviljen mot å betale overpris så får en en veldig ok bil for pengene også om det må til litt overpris...

5
Kia Niro EV / Sv: Bildetråd: vis oss uoriginale felger på e-Niro
« på: Fredag 02. August 2019, klokken 17:43 »
Kom over orginale på nettet så kjøpte disse ferdig levert i Bergen for 12.000, har ikke hentet dem enda, men er vel sånne kjedelig ja:)

6
Kia Niro EV / Sv: e-Niro på Finn.no
« på: Fredag 02. August 2019, klokken 11:02 »
Ble tilbydd 420, muligens 425 for min uten soltak og vinterdekk. Men vi valgte å beholde bilen, bare TM3 som var aktuelt alternativ og ja, vi ville ikke sitte lavt og da utgikk den etter mye fundering, mest fordi jeg var redd TM3 blir verre å bli kvitt den dagen TMY/Skoda VisionE og evt Ford/Q4 er klar, da tror jeg veldig mange vil kvitte seg med sin Tesla sedan, en biltype folk normalt ikke er interessert i...

7
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: Torsdag 25. Juli 2019, klokken 22:33 »
Vi er kjempefornøyd etter 2500 km. Nå har vi hatt 2 kjørefrie dager i Frankriket, men i morgen bærer det avgårde til Spania, vi deler de nesten 1000 gjenværende km over to dager siden leiligheten vi har fått der gjennom jobb har lør-lør bytte. Litt mer spenning på ladefronten i Spania, men det dukker opp en del ladere om en ser på forskjellige apps, hittil har vi bare brukt Plugsurfing og «free» på ChargeMap. Med så god tid vi har hatt så har ikke optimal lading vært viktig. Vi har feks ikke tatt bryet med å lade bilen over natten. Vi bruker mye AirBNB og ingen av de vi har brukt har hatt mulighet, men jeg føler ikke det har vært noe problem. Vi har stoppet på Lidl og IKEA feks og hatt pause der og fått på 20-30 kWh på 1 til 1,5 time. Men en Ionity stopp i tillegg har vi hatt massevis med strøm til dagens økt.

Jeg skal oppsummere mer når vi er hjemme igjen, det er tross alt 4500 km igjen:) Men hittil er vi veldig imponert og må innrømme at dette er en mye bedre bil en jeg hadde trodd. Jeg må bare innse at jeg for forutinntatt når jeg testet demobilen for jeg så langt fra alle fordelene med ENiro da.

Dette er rett og slett en veldig god langtur bil, autopiloten har vi brukt veldig mye, jeg liker at den nesten er kjemisk fri for nervøsitet ved feks filskifte. Setene er veldig gode også etter mange timer. Navigasjonen trodde jeg ikke vi kom til å bruke, men den er veldig grei og milevis foran Leafen sin feks.

Forbruk og rekkevidden er helt rått, 164 wh på de første 2500 km er imponerende av denne «murklossen», vi har marsjet mest på 120-140 km/t og noe mer blir fort masete uansett. Kjørte gjennom Danmark mye i 150 for å teste og fordi det ble sent før vi kom fram, da gjekk det over 200 wh PR mil, men i 120-130-140 så ligger det mellom 160 og 180 wh og da kjører vi greit 300 km på en lading fra litt over 80 til  noe under 20%, ned mot 10% ser jeg vi har gjort noen ganger.

8
Kia Niro EV / Sv: Til Spania med E-Niro
« på: ſøndag 21. Juli 2019, klokken 00:02 »
Lite rapport fra turen så langt, etter 3 dager har vi kommet til Strasbourg. Det er etter planen, vi har kjørt ca 1550 km til nå. I morgen blir det kjørefri, og de neste 5 dagen blir det ikke så lange etapper. Før vi kjøre de sist 1000 km til La Zenia, Spania fredag og lørdag!

Bilen imponerer stort egentlig, den fungerer mye bedre til en slik tur enn forventet. Litt knapt med bagasjerom er det når tenåringene kjøper 4 brett med brus à 24 stk på Danskebåten🙈, men vi har altså 96 bokser brus og en stor kjølebag med baki og har bare lastet opp til sete ryggen så det er godt nok til oss 4. Lading har også gått smertefritt etter litt klur hjemme med Ionity når jeg bare testet for å se at det fungerte. Bare en passer på at pluggen er helt inne (gjerne lurt å presse på pistolen ved «handshake) mellom bil og lader.

Det som overrasker mest er hvor god bilen er å kjøre fort med, vi har kjørt mye i både 150 og 160 uten at den blir nervøs eller endrer noe særlig karakter. I dag var det mye vind og det merkes i så høy fart, men ingen stor sak. Det er klart at bilen bruker en del strøm i slik hastighet, vi har funnet sweetspot på 120-125, da klarer vi fint 300 km mellom ladingene (80-15%)

Jeg er også overrasket over hvor mange ladere som er gratis, fikk ett tips om å sortere på «free» i ChargeMap appen! Vi har ladet tre plasser med gratis ladere og dermed bare brukt 328 kr på de første 1550 km. Alle IKEA har feks 20 Kw CCE ladere, men vi fant også en ved en BurgerKing som hadde 50 Kw. Vi har ladet ca 100 Kw gratis til nå. Vet jeg høres ut som en sunnmøring på tur nå, men poenget er at mange hevder at det er svindyrt å lade nedover, men jeg vil si at det lett kan unngås med ørlite planlegging, iallefall på denne delen av turen!

Forbruket til nå totalt er ca 165 wh, i 120-130 så regn med ca 190 wh i tørt vær, litt mer om det ikke er noen ting som reduserer farten, men det er det jevnt og trutt . Helt håpløst mye veiarbeid med mye kø. Hamburg er ett mareritt.

Vel, bare fyr spørsmål. Ja, det er digg med kjøling i setene, 34-35 grader i dag. Ingen problem å holde kulden i bilen, ser klima bruker litt over 1 kWh på den jobben. Har også sett regen gi hele 96 kW ved full regen i høy fart, veldig imponert over det, altså vesentlig mer enn maks hurtiglading.

Kjølingen av batteriet har jeg bare opplevd en gang etter lading på Ionity, når vi lader med 20-30 som i dag trenger bilen ikke kjøle batteriet etterpå iallefall

9
Kia Niro EV / Sv: Hurtiglading stopper, feilmelding om at bilen ikke er slått av
« på: Torsdag 11. Juli 2019, klokken 21:29 »
Skjer dette på samme type lader/leverandør? Hvis det skjer på
vilkårlige ladere er det nok noe med bilen, men det kan lett være noe med laderene også, det skal gå å lade med bilen på... Bare den er av ved start og stopp...

10
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 17:29 »
Mer moderne enn E-Niro, men litt spec utseende og dårligere plass. Denne er vel på størrelse med Kona, men kanskje bedre plass?

E-Niro er jo ikke så spennende, men tror den for mange familier er "akkurat" stor nok og alle de andre i prisklassen blir "akkurat" for liten...

Slik jeg ser det er dette det geniale med E_Niro...

Det tror jeg du har rett i. Jeg anser Peugeot E-2008 som et mer reelt Niro alternativ.

Jo, men den har jo elendig rekkevidde igjen...

Nei slik jeg ser det så kommer E-Niro til å holde prisen veldig bra fremover når Kia nå mer en antyder at det blir elendig leveringstakt neste år også

11
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 14:41 »
Mer moderne enn E-Niro, men litt spes utseende og dårligere plass. Denne er vel på størrelse med Kona, men kanskje bedre plass?

E-Niro er jo ikke så spennende, men tror den for mange familier er "akkurat" stor nok og alle de andre i prisklassen blir "akkurat" for liten...

Slik jeg ser det er dette det geniale med E_Niro...

12
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Tirsdag 02. Juli 2019, klokken 22:19 »
Leaf faller hovedsaklig en del i pris fordi:

- 24/30 kWh er i minste laget.
- Den ikke har bra temperaturstyring på batteripakken. Mange importbiler har mistet en god del rekkevidde.
- Den benytter den utdaterte standarden CHAdeMO.

Men jeg kan ikke si at fallet er veldig ekstremt. Jeg leker litt fortløpende med tanken å kjøpe en bil nr 2, og jeg syns fortsatt Leaf er for dyr. Må minst opp på 30 kWh, og da er man på noe i området av 125.000 kroner.

Men i forhold til Model 3, så gjelder i hvert fall ingen av disse punktene.

Når du utelater tilgang på biler så har du jo rett, men det er jo liten tvil om at tilbud og etterspørsel påvirker pris...

13
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
« på: Mandag 01. Juli 2019, klokken 23:30 »
Enig i at de nok bevisst holder igjen til 2020, tilsvarende andre merker som kommer med en rekke biler i 2020. Det er neppe tilfeldig.

Dog likevel synd for Kia Norge da de neste år får mange flere konkurrenter på banen og etterspørselen etter en traust Niro vil falle noe.

De kunne nok fint solgt 3000-4000 biler i år.

Hva er det som kommer til neste år som konkurrerer med E-Niro? Det må være ID? Jeg har ikke fulgt så godt med i det siste, men sitter med inntrykk av at det blir få om noen rimelige elbiler også til neste år som har 500 km rekkevidde til pris under 400 for full pakket. Jeg tror Kia overlever dette også, det var samme styret med Soul også og det har jo hjulpet Nissan med sitt Leaf salg, nå hjelper Kia Tesla med sitt model 3 salg. Kia er greie sånn:)

Men jeg må si jeg liker denne E-Niroen tross at den er traust og kjedlig:) Hovedpoenget med å beholde denne heller enn å gå for 3 er nettopp antall solgte biler, Leaf faller mye i pris, det samme er jeg redd TM3 vil gjøre, det er en viktig vurdering fra min side, ønsker jo en ok bil med minst mulig verdifall og tror E-Niro kommer bedre ut av det også neste år enn TM3, men jeg kan ta feil...

14
Kia Niro EV / Sv: Peugeot e-2008; et alternativ til e-Niro
« på: Onsdag 26. Juni 2019, klokken 13:57 »
310 km rekkevidde vs 455 er betydelig. Tenker at E-Niro er veldig fremtidssikker, tross traust design. Det er veldig lenge til det kommer mer rekkevidde i familiebil format til lavere pris

Det er sjelden jeg kjører mer enn 30 mil på en dag og da tåler jeg en 30 min pause. Avhengig av pris så virker denne veldig bra som min neste bil med tanke på sterk teknologiutvikling og fallende bruktbilpriser de neste årene.

Sjeldent for oss også, men markedet taler sitt tydlige språk, når en ser på verdifallet på elbiler med kortere rekkevidde.

Vi syns Leaf30 var super når vi hadde den, men solgte for å kjøpe Leaf 2.0 i Feb 2018. Vi fikk da 220, pris nå er 150, ville tapet 70 på under 1,5 år.

Vår 2.0 Leaf ble solgt for 260 i april, nå ser det ut som vi snakker om ca 230. Vi tapte 20 på å selge etter 14 mnd, men tapet blir nok vesentlig større om den hadde blitt beholdt.

Vi har nå E-Niro, rimelig sikker på at verdifallet på denne blir vesentlig lavere enn på Leaf 2.0.

Det er nok litt flaks for oss siden ENiro leveres så få av, men vi takket nei til 40 i gevinst på denne når vi fikk den. Hvis den hadde blitt solgt ville vårt regnskap på elbil fra 1.2016 til 6.2019 blitt ett tap på 20.000. Hadde vi beholdt Leaf30 som ble kjøpt for 255, ville tapet blitt ca 105.000,-.

Dermed er det dyrt å kjøpe billig i elbilmarkedet akkurat nå, kan jo snu, men tror ikke det.

Det ble kanskje litt skrytete, men det var ikke poenget. Jeg har gjort mye dumt på investeringsfronten, blant annet tapt 500 på en seilbåt over 11 år, men, men...

Poenget er bare at det er rimelig sikkert at "rimelige" elbiler med lang rekkevidde blir vinnerene på 2. håndsverdien fremover... Jeg tror til og med at det gir litt mening å kjøpe for overpris, spesielt Kona som ikke har så mye overpris lengre. E-Niro også, jeg tror den lenge blir den rimeligste familiebilen med lang rekkevidde, om en ser bort fra TM3 som er helt super hadde det ikke vært for at det er en sedan...


15
Det nytter ikke å bare regne på kostpris på KWh ekstra og konkludere med at prisen er for høy!

Å få inn mer batteri i en bil krever mye FoU og markedet for 400 km biler er mye større enn for en 200 km bil. Enn 400 km bil er også mye mer «fremtidssikker» enn en 200 km bil så jeg er ikke så sikker på at verdifallet blir større på 62 kWh vs 40 kWh...

Nissan har i motsetning til andre priset seg slik at de tjener penger og fått solgt pga tilgjengelighet mer enn best teknologi. Samtidig har bilene vært helt ok for de aller fleste. Jeg liker den strategien mye bedre enn de som bare leker elbil produsent selv om jeg nå ser at en får vesentlig mer bil for pengene i en ENiro og derfor valgte vi å beholde den også...


Sider: [1] 2 3 ... 246