Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mc_Herreington

#1
TAYCAN / Sv: Rekkevidde vinter
fredag 24. januar 2020, klokken 20:17
Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. januar 2020, klokken 18:24
Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 12:47
Gamle NEDC var også en test etter gitte kriterier, betyr det at den også stemte på alle bilmodeller i daglig bruk ?
NEDC er helt ubrukelig, det er bare et fåtall biler som kan klare den under helt optimale forhold.
WLTP er litt bedre, men har stor variasjon og er generelt vanskelig å oppnå for en god del den også.
EPA har vært den som er oppnåelig for flest biler og har fremstått som den mest realistiske.

Det er interessant å se på den store sammenligningstabellen som bruker Finnøy har laget her på forumet der kan en se de forskjellige standardene på alle biler som det er kjente data på.

At EPA er mest oppnåelig betyr ikke for meg at den er mest riktig. Der problemet til wltp og NEDC er at de er for optimistiske virker det for meg at problemet til EPA er at den favoriserer visse merker/modeller i mye større grad. Det sier meg at testen ikke tar hensyn til nok variabler til å kunne stoles på. Har hatt en god del elbiler og forskjellen på f.eks Model x og i pace er på langt nær så stor som EPA viser.

En taycan på småkjøring tipper jeg bruker ganske mye energi på aktiv aerodynamikk, batteritemperatur for å kunne yte maks uansett soc, aktive dempere osv osv. Men på langkjøring der man trenger rekkevidden virker det som den bruker lite, tipper 2 gir og lav luftmotstand spiller inn her. Det er jo også i tråd med andre sportsbiler/ der gapet til en gjerrig bil er gedigent ved småkjøring og jevner seg veldig ut ved langkjøring. Tipper en 911 4S bruker mindre drivstoff enn en XC90 hybrid på langkjøring i høy hastighet selv om EPA viser at 911 bruker dobbelt så mye drivstoff.

På en bensinbil bruker vi forbrukstall til å si noe om hva det koster å kjøre, ingenting om rekkevidde da bensin er lett tilgjengelig. Har i hvertfall aldri hørt om noen som har argumentert med høy rekkevidde på en bensinbil.

Når man da skal føre over samme test til en elbil, der det ikke er samlet forbruk som er viktig men rekkevidde på langtur mener jeg at real world tester på langkjøring er mye riktigere å bruke. 99% av fokuset ligger på om man kommer seg på hytta osv osv, ikke om man bruker 1, 2 eller 3 kWh til butikken.

En standardisert test på langkjøring har etter min mening vært absolutt å foretrekke på elbil. Når vi ikke har det foretrekker jeg heller tester utført av journalister, eiere osv enn en lab test som er utviklet for å si hvor mye drivstoff en bensinbil bruker gjennom levetiden.
#2
TAYCAN / Sv: Rekkevidde vinter
fredag 24. januar 2020, klokken 12:47
Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. januar 2020, klokken 10:44
Sitat fra: Mc_Herreington på fredag 24. januar 2020, klokken 09:05
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Rollep på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.

Og i tilfelle du har litt tungt for det har Turbo S lavere rekkevidde.....

Det var jo litt av en kommentar når det er du som skriver bare tull....

EPA blir ikke målt oppover ett fjell på vinteren så bilen knuser EPA rekkevidden, i forskjell fra mange andre elbiler som ikke er i nærheten av EPA rekkevidden, verken på kjøring oppover eller på vinteren.

Og den andre kommentaren din er bare flåsete, klart det finnes forhold med f.eks full snøstorm mot, 30 cm snø på veien osv osv der en bil med litt mindre rekkevidde akkurat vil ikke komme frem i motsetning til en annen bil som akkurat kommer frem.

Når testen viser 350km rekkevidde / 2,4 i forbruk opp fjellet på vinteren med fullastet bil og aggresiv kjøring så er det faktisk ikke mange elbiler overhodet som klarer å matche den rekkevidden / effektiviteten.
Du vet at Porsche selv oppgir vesentlig forskjell på 4S og Turbo S?

Skjønner at dere avskriver totalt EPA som faktisk er en test etter gitte kriterier.

Men så også film fra Dal Ionity nå, hvor to stk Taycan sto å ladet. De hadde begge 60% og hadde såvidt over 100 kW inn. Så det er ikke naturlig å konkludere med at Taycan konsekvent overpresterer på spesifikasjoner.

Vet ikke hva du regner som vesentlig forskjell, men Porsche oppgir 412 km WLTP for turbo S med 21 aeroblades felger. 4S med samme felgene er 424 km. 3 % mao....

Blir vanskeligere å ikke avskrive EPA testen når eiere, journalister, tester, WLTP osv osv konstant motbeviser tallene. Setter da heller spørsmålstegn med de som tviholder på den som fasit.

Gamle NEDC var også en test etter gitte kriterier, betyr det at den også stemte på alle bilmodeller i daglig bruk ?
#3
TAYCAN / Sv: Rekkevidde vinter
fredag 24. januar 2020, klokken 09:05
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Rollep på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:32
Virket som de fikk omtrent akkurat EPA rekkevidde, dvs litt over, men det var basert på GOM.

Litt kjedelig at om det er to naboer på Nesøya og dårlige forhold så kommer 4S frem, mens Turbo S må lade (eller sparekjøre.....)
Etter å ha kjørt fra Nesøya til Gudbrandsgard Hotell på Kvitfjell i temperaturer på rundt null grader, offensiv motorveihastighet og leken kjøring opp svingene til mellomstasjonen, kan vi bekrefte at Porsche Taycan avliver rekkeviddeangsten.

Etter å ha startet med 98 prosents batterikapasitet hadde vi 24 prosent, tilsvarende 86 kilometer igjen på batteriet, da vi parkerte utenfor hotellet. Med full bil, snøvær og ekstrem kulde hadde gjenstående kapasiteten vært lavere, men ikke med så mye som en fjerdedel.

Og i tilfelle du har litt tungt for det har Turbo S lavere rekkevidde.....

Det var jo litt av en kommentar når det er du som skriver bare tull....

EPA blir ikke målt oppover ett fjell på vinteren så bilen knuser EPA rekkevidden, i forskjell fra mange andre elbiler som ikke er i nærheten av EPA rekkevidden, verken på kjøring oppover eller på vinteren.

Og den andre kommentaren din er bare flåsete, klart det finnes forhold med f.eks full snøstorm mot, 30 cm snø på veien osv osv der en bil med litt mindre rekkevidde akkurat vil ikke komme frem i motsetning til en annen bil som akkurat kommer frem.

Når testen viser 350km rekkevidde / 2,4 i forbruk opp fjellet på vinteren med fullastet bil og aggresiv kjøring så er det faktisk ikke mange elbiler overhodet som klarer å matche den rekkevidden / effektiviteten.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
torsdag 07. november 2019, klokken 14:02
Enig at det er kult at ting begynner å skje med andre. jeg har selv hatt Tesla siden 2013 og i3 som 2.bil siden 2014.

Vært innom i-pace en kort tur i vinter, men beholdte model X og solgte i-pace igjen. Taycan kommer i januar så da blir jeg nok uten Tesla for første gang på 6,5 år.

Det Tesla har gjort er fantastisk, men for meg har dessverre Tesla ikke innfridd på servicesiden de siste årene.

Utlevert model 3p i et lagerlokale nesten uten lys i februar tåler Tesla uten konkurrenter og ikke noe stor sak, men mange bekker små osv.
Sprengt servicetilbud i Trondheim der kosmetiske skader fra utlevering ( 2 år siden ) ikke blir prioritert utbedret.
Slutt på "personlig service". Føles som man like gjerne kunne snakket med en skjerm. Virker som servicepersonalet har veldig klare retningslinjer og kan ikke utvise skjønn.
8-10 mnd ventetid på å få time om det ikke er kritisk feil ( vann som renner inn i bilen og i taktrekket når man åpner bakdørene ikke regnet som alvorlig nok til at man får satt opp time ).

Kombiner dette med at jeg ikke bruker superlading mer enn 1 gang i året så blir totalopplevelsen for meg at konkurrentene har tatt igjen Tesla og gått forbi på tross av at bilen i seg selv er super både på rekkevidde, teknologi osv. For meg er hele bilholdet en totalpakke, da må også kundeservice telle. Kan såklart være regionspesifikt og at østlandet har mye bedre servicetilbud

   
#5
Performance her  :+1: Har veldig trua at denne bilen er en game changer i forhold til kjøreglede. Enig at S eller X ikke er verdt å kjøpe med P, men tror Model 3 blir som å kjøpe en M3 kontra en 318d :)
#6
Model 3 / Sv: Autopilot i model 3
onsdag 05. desember 2018, klokken 19:23
OK, takk. Har ikke kjøpt ny Tesla på ett år, tydeligvis har de endret oppsett. Før var adaptiv og autopilot inkludert, og som noen sier utvidet autopilot ekstrakostnad for de som ikke hadde plass igjen på kontoen
#7
Model 3 / Autopilot i model 3
onsdag 05. desember 2018, klokken 18:27
Hei.

Da er model 3 bestilt  :+1:

Valgte som vanlig ikke oppgradert autopilot da vanlig fungerer mer enn bra nok i S og X. Ble usikker når jeg leste i avisen etterpå om model 3 ikke får adaptiv cruise eller noen form for autopilot om man ikke velger oppgradert ?
#8
Sitat fra: Taben på mandag 12. november 2018, klokken 10:07

Når faktisk rekkevidde nå er 270 km ved 4 plussgrader, så må en av og til lade til nesten fullt batteri. Ja, og det tar ca 2 timer på såkalt tilgjengelige hurtigladere.

Håper og tror på faktisk rekkevidde på 230-240 km rekkevidde når det blir ennå kaldere i været. er kanskje litt overpositiv der.


Skal også hente I-pace i morgen og har en X100 som blir brukt som hovedbil på lengre turer ( pga bagasjeplass, bikkje, 2 unger osv osv ). Har lest mye om forbruk de siste ukene på I-Pace, virker som det nesten er utlevert 2 forskjellige biler ( er det all elektronikken i First Edition som drar opp ? ). De fleste som har fått bil rapporterer forbruk på 2-2,5kwh pr mil, noe som er tilsvarende jeg har på model X og litt høyere enn tidligere model Ser. Så er det noen som rapporterer 3-3,6kwh som sitt vanlige forbruk og kalkulerer kjørelengde ut i fra det.
Har snittforbruk siden model X var ny ( 30 000km ) på 2,5kwh, men ved langkjøring vet jeg denne er nede i 2-2,2kwh alt etter årstid. Kan du si hva du har i vanlig forbruk på X100en ?

#9
i-Pace / Sv: Hvilken interiør farge har dere valgt?
søndag 18. mars 2018, klokken 19:20
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 18. mars 2018, klokken 19:13
Sitat fra: Mc_Herreington på søndag 18. mars 2018, klokken 17:39
Oyster/oyster på FE. Skulle gjerne hatt performance seter, men men

HSE FE med Ebony-Ebony.
Håper Performancesetene er grusomme å sitte i :D

Håpet jeg også, men prøvde en f-type med setene, helt magisk
#10
i-Pace / Sv: Hvilken interiør farge har dere valgt?
søndag 18. mars 2018, klokken 17:39
Oyster/oyster på FE. Skulle gjerne hatt performance seter, men men
#11
i-Pace / Sv: For de som har bestilt - leveringsdato
onsdag 14. mars 2018, klokken 08:12
Overraskende tidlige leverkngsdatoer dere har. Jeg er har tidlig nummer og bekreftet le 15.01. Byggedato 27.07 og levering 26.09, altså 2-3 mnd etter.

Får en mnd med sommerhjul i hvertfall
#12
Sitat fra: HelectriC på fredag 02. mars 2018, klokken 20:47
Sitat fra: daktari på fredag 02. mars 2018, klokken 20:30
Det tviler jeg på, de ser sjukt harde og ukomfortable ut. Vil nok appellere til noen kjøpergrupper som vil ha 22" og laveste setting på luftfjæringen.

Men 1 måned, mener du at "a la carte" kommer kun én måned senere enn launch edition?

Jeg fikk beskjed om at det blir en ekstra måned om jeg bytter til performanceseter.

Fikk du bytte til performance seter på FE bestilling ?
#13
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 02. mars 2018, klokken 08:51
Må si at jeg også er litt snurt etter å ha lest prislisten. HSE hadde nok vært det lureste valget. Da kunne jeg valgt Performance seter. Ser begrenset nyttefunksjon i skinnkledd dashbord..

Enig i det. Må høre om jeg kan få performance seter i fe jeg bestilte.
Overraskende lav grunnpris, kunne faktisk spece opp en bil akkurat som jeg vil ha den for 810 fra S versjonen, trodde det skulle koste mer enn 210k å få en «fullspekket» bil
#14
i-Pace / Sv: Felger til iPace
onsdag 28. februar 2018, klokken 23:21
Er vel kun den siste på bildet som har 20", resten 18". Bestilte selv std 20" FE felger. Har 20" på vinterfelg til X, gruer meg til å sette på 22" til sommeren på den pga støy og komfort. Har alltid hatt 21" på Model Sene på sommeren, var alltid utrolig behagelig å sette på 19" vinter.

Faen, begynner å bli gammel når jeg ikke bryr meg så mye om hvordan det ser ut :)
#15
i-Pace / Sv: Kjapp oppdatering for uinnvidde
onsdag 28. februar 2018, klokken 11:44
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 28. februar 2018, klokken 11:40
Sitat fra: Mc_Herreington på onsdag 28. februar 2018, klokken 11:31
Var jeg som sjekket det mot Velar. Tror det endte på 370k i sammenlignbart utstyr. Da har jo også Velar noe utstyr standard, men sannsynligvis ikke så mye som i-pace ( elbiler har vanligvis mer utstyr standard ).
Det som virkelig dro opp var felger og windsor skinn ( mente skinnpakken alene kostet rundt 80-90k :) ).

Personlig så tror jeg de 3 startpakkene som er nå er bra valuta, og når det vanlige salget av I-pace starter så vil tilsvarende utstyrnivå være vesentlig dyrere

Listepris på en utstilt F-Pace med 180 hk diesel hos forhandler var 1.080.000. Den hadde mindre utstyr enn i-Pace HSE FE

Den har vel en startpris på 700k :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA