Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - TorC

Sider: [1] 2 3 ... 87
1
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
« på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 10:15 »
Det jeg har søkt å oppnå er å gjøre leteprosessen enklere for nye elbilbrukere.  Vi har nå et stort bruktmarked av elbiler og det tallmessing største av de er det som gjelder Leaf. 
Det er ingen som har tid til å hjelpe de nye eierne av brukte Leaf i de utfordringene som de møter.
Imidlertid så ligger de fleste svarene i dette forumet, da handler det bare om å organisere forumet.
Og det er det jeg har gjort.

Det rent forumtekniske har du sikkert god greie på, men jeg har aldri hatt noen problem med å klikke på søkefeltet i forumet og skrive inn relevante ord for det jeg lurer på.
Konsekvensen av denne nye ordningen er at ingen faktisk får med seg nye ting i disse underforumene. Da får garantert ingen hjelp. Tidligere kunne man gå rett inn på Leaf forumet og finne de siste aktive trådene. Også tråder som plutselig ble aktive igjen. Da er det litt for oss som faktisk ønsker å hjelpe andre å oppdage at noen trenger hjelp.
Og jeg kan garantere deg at ikke alle verdens problemer på LEAF er blitt omtalt her på forumet, men jeg kan nesten garantere at det finnes folk her som vet svaret.

Tellus sitt forslag om 1 sticky med viktige lenker til tråder gir jeg stående applaus!!! (Det forslaget var faktisk så godt at jeg slenger på enda noen ekstra utropstegn "!!!!!!!!!")

2
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
« på: Tirsdag 02. Juni 2020, klokken 00:10 »
Siden admin er såpass aktiv på forumet så tenkte jeg det var greit om også andre fikk komme med sine innspill. Jeg tipper admin har lest også denne tråden.

Jeg støtter meg fullt ut på Trekkoppbil. Skille elbilwiki fra forum.

For egen regning kan jeg legge til at etter "omleggingen" gidder jeg sjeldnere å sjekke forumet. Og dertil sjeldnere gidder å svare på innlegg. Dette medfører at den lille kunnskapen jeg har om LEAF går tapt. Jeg gidder nå bare å svare på PM jeg får. Og jeg tror ikke jeg er alene. Jeg vet at folk som Trekkoppbil har enorm kunnskap om LEAF, og jeg har selv ting jeg kan bidra med. Omleggingen gjør at sånne som meg ikke gidder å følge med på forumet, og dertil tap av vår kunnskap.

Og hele moroa med forumet er helt borte. Takket være denne omleggingen har jeg besluttet å ikke lenger tilby kabelkittet som gjør at man kan slå av varmen på de første LEAFene.

Takk for meg!

3
Leaf 2010-2017 / Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?
« på: Torsdag 28. Mai 2020, klokken 01:41 »
Noen har ødelagt LEAF seksjonen av forumet med haugevis med "sticky". Av haugevis med meningsløse stickies er "Norges mest nyttige bil...?" Hva i alle dager gjør at dette er veldig viktig, eller har noe som helst med diskusjon om LEAF å gjøre?

Den av adminnene som gjør dette bør slutte med det ASAP. Det du gjør medfører at forumet blir veldig mye vanskeligere å følge med på, og gjør at alle som er interessert i LEAF må bruke mer tid på å finne ting. SLUTT MED DET DU DRIVER MED!

Kan vi få tilbake slik det var før? Der de viktige sakene var sticky, og de andre sakene var dynamiske?






4
Jaguar i-Pace / Sv: L skilt på bilen
« på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 18:18 »
Blue tack/Tack it (Aka "lærertyggis")?


5
Leaf 2010-2017 / Sv: Er Leaf gen 1 batteriet seriekoblet?
« på: Tirsdag 24. Mars 2020, klokken 13:04 »
Både ja og nei, det kommer an på flere ting, og det kommer an på hvordan batteristyringssystemene er programmert.

For å ta det helt grunnleggende kan man si at hver celle har ca 4 volt.
LEAF bruker ca 400 volt. For å oppnå dette har man satt ca 100 celler i serie.  Hver enkelt celle er som tom ca 3,2 Volt og full ca 4,1 V.

Så når batteripakken er tom vil den være ca 320 Volt, og som full ca 410 Volt. 

Dette er veldig avrundede tall for å gjøre ting enkelt.

Når cellene blir slitt så er det ikke slik at de ikke kan komme seg opp til 4,1 Volt, men de mister spenningen mye raskere. Hvis de går helt i stykker så vil det være som om cellen bare er en metallbit.


Den batteripakken du snakker om til LEAFen har tilsammen 192 celler fordelt på 48 moduler.
I hver modul er det 2 celler i serie, satt i paralell. Disse 48 modulene er satt i serie.

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf mars 2013 tar ikke lading fra 220v hjemmelader.. HJELP!
« på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 10:26 »
Jeg sender deg en PM med telefonnummer og e-postadresse. Jeg bruker ikke messenger.

Når det gjelder tykk og slank kladd så er det "klumpen" som er på "nødlader", altså den man bruker på vanlig stikkontakt.

Uten å lese feilkodene så kan man ikke konkludere hva som er feil. Det kan like gjerne være dårlig kontakt i bilens kontakt, og da hjelper det svært lite å forsøke ulike kabler.


7
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf mars 2013 tar ikke lading fra 220v hjemmelader.. HJELP!
« på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 13:26 »
Hvis du skal forsøke å ordne dette selv må du nok starte med å få lest ut feilkodene. LeafSpy Pro et godt sted å starte. Litt avhengig av hvor du holder til så skal du ikke se bort fra at noen i området der du bor som kan hjelpe deg med å få ut feilkoder.

Hvis du holder til Oslo eller Sandefjord så kan jeg hjelpe deg med det.


8
Jaguar i-Pace / Sv: Svært pessemistiske anslag på ladetid både AC og DC.
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 23:04 »
Da har bilen vært kontroll nr 2.

Angivelig er det en haug med komponenter som har fått ny SW. Dette med pessemistisk ladetid ser nå ut til å være løst. De andre problemene trengs litt tid på å avklare er løst eller ikke.

Nå er vi på ca 15 timer med ca 45 % SOC på 3,6 kW, og det stemmer nok sånn høvelig hvis vi inkluderer litt tid på balansering. Det er svært stor forbedring fra der det på det verste kunne være godt over 30 timer på 7,2 kW ved ca 50% SOC. Den har også vært oppe i 59 timer på 7,2 kW, noe som åpenbart er helt rablende galt (59t x 7,2kW = 424,8 kWh).

9
Jaguar i-Pace / Sv: Kurs i avansert kjøreteknikk fra Jaguar Land Rover
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 21:16 »
Gol er vel Norges 'center of gravity' hvis du legger bosetting til grunn


Bosetting? Hvem bryr seg vel om bosetting...   :laugh:

Ifølge Bodøværinger skal man enda litt lenger nord for komme til midten av Norge... Nærmere bestemt... BODØ!

Følger man logikken fra Smiths venner så er angivelig ikke bare Norges sentrum, men hele verdens sentrum et jorde i Sandefjord.

10
Elbiler i media / Sv: Her dummer han seg ut igjen
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 19:55 »
Facinerende innlegg av Skonhoft!

Her er elbil (og da Tesla spesielt) den store satan, og bilen generelt den lille satan.

Hvis verden skal gå til helvete så skal iallefall de som forurenser minst betale like mye som de som forurenser mest, fordi de er alle forurensende svin. Iallefall når Skonhoft ikke får samme fordelene som de som forurenser minst selv om han forurenser mest.... 

Logikken er er altså at røykere bør få samme avgiftsbesparelse som ikke-røykere får ved å ikke røyke, siden det er urettferdig at røykere betaler mer avgift for å dekke de utgiftene man påfører samfunnet, og at samfunnet ønsker å redusere tobakksbruken. 






11
DRIFTSBATTERI / Sv: Er bilen skrot når batteriet er ferdig?
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 11:27 »
Om folk gidder å kjøpe biler som kun går 3-4 mil avhenger nok av hvilket avgiftsregime som finnes.
Hvis det ikke er noen veiavgift på den kan det jo være en god del mennesker som egentlig ikke trenger nr 2 bil som vil være villig til å bla opp litt for den, men neppe veldig mange tusenlappene.

Batteriet vil nok alltids ha en verdi så selv om bilen bare går 3-4 mil så vil det alltids være noen som kjøper opp slike biler for å pelle ut batteriet og skrote selve bilen. For stasjonær bruk kan disse modulene bruker enda en god stund.

12
Carwing / Sv: Stadig problemer med tilkobling via bluetooth
« på: Mandag 20. Januar 2020, klokken 11:47 »
Prøv å slett telefonen fra bilen, og bilen fra telefonen. Kople til på nytt.

Funker ikke det så kanskje innstillinger på telefonen...

13
Hyundai KONA / Sv: Ikke medfølgende verktøysett eller jekk?
« på: Lørdag 18. Januar 2020, klokken 21:50 »
Hva skal du med jekk i bilen, om du ikke har reservehjul med deg? Løsningen er vel gjerne at man enten bruker settet med skum, eller kaller bilberging og blir fraktet til nærmeste verksted. Der får man eventuelt verkstedet til å løfte opp bilen og plugge dekket.

Jeg har jekk, men ikke reservehjul. Om jeg punkterer så jekker jeg opp bilen og tar av hjulet. Deretter finner jeg punkteringen og plugger den med pluggesett fra Biltema. Fyller opp igjen dekket med 12V kompressor og setter det på. Tar 15 minutter, en brøkdel av den tiden det tar å vente på berging.

Men har du pluggsett så trenger du jo egentlig ikke jekk... det er jo bare å flytte bilen litt fremover til du finner lekkasjen.... 

Men fra spøk til alvor. Dekkverkstedene har sluttet å plugge dekk, ifølge min lokale så er det myndighetsbestemt. Nå er det skikkelig lapping som gjelder, som femdobler prisen.  Den gangen jeg jobben som smører i studietiden tok vi en 50 lapp for lapping, og en 50 lapp ekstra hvis vi måtte avbalansere. For 3 år siden betalte jeg nesten 500,- for lapping av dekk.

Jekk og basisverktøy burde være en selvfølge følger med bilen. Hvordan skal man etterstramme hjulbolter? Eller true andre bilister?

14
Jaguar i-Pace / Sv: Plutselig tap av % ved lav SOC
« på: Mandag 13. Januar 2020, klokken 01:00 »
Dette med lav 12v spenning fremstår som noe rart, med mindre en klok sjel i Jaguars R&D har fått det for seg at ved lav SOC skal man spare på DC-DC til 12v Noe som selvsagt ikke er noen dum idè for å skvise ut et par hundre wattimer. Samme sjelen burde da imidlertid tenkt at spenning på 12v ikke bør gå under et visst nivå.

Utifra tall jeg har hentet ut fra Incontrol og regnet ut så har bilen bare en tilgjengelig batterikapasitet på ca 69 kWh fra 100% ned til bilen selv rapporterte om 0% SOC. 

Jeg har imidlertid henvendt meg til selger og deres verksted, og fikk bare svar om at bilen må inn på feilsøking, og ladefeilene selvsagt ikke var deres feil... (ca 50% av QC har feilet). Jeg har purret, men ikke hørt noe. Siste mail fra meg var i romjulen.

Jeg antar at dette er en feil som kan repareres, men siden selger ikke ønsker å reparere så går vi igang med en reklamasjonsprosess kommende uke.

Feil kan skje i alle biler, men jeg er mest skuffet over hvordan dette er håndtert fra Jaguar sin side. Jeg trodde Jaguar var et premium-merke, men servicen tilsier ikke det.

Det er også en drøss andre småfeil som samlet sett burde gjort at de prioriterte å få denne bilen inn til feilsøk.
* Bakluken lever sitt eget liv. Opp og ned for eget forgodtbefinnende
* Ryggekamera lever sitt eget liv. Noen ganger slås det ikke på i det hele tatt. Noen ganger i fart flere minutter etter siste gang man rygget. Noen ganger uten striper.
* Frontkameraer lever sitt eget liv.
* Estimert ladetid er gjerne over 60 timer på 7,2 kW, og 4-5 timer på 50 kW DC. Den justeres riktignok nedover etter hvert som SOC øker. Selv min gamle LEAF klarer å gi korrekt estimat når vet hva den får av juice, samme med Konaen. Jaguaren derimot bommer med 300-400%
OSV OSV.


15
Hyundai KONA / Ikke medfølgende verktøysett eller jekk?
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 19:27 »
Følger det ikke med verktøysett eller jekk til Kona? Har lett overalt men finner ingen av delenel, bare slepekroker og dekklappsett. Noen som vet?

Sider: [1] 2 3 ... 87