Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sense

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S utrygg på vinterføre/snø
søndag 12. desember 2021, klokken 18:30
Model S er den beste vinterbilen jeg har kjørt noen gang pga. den gode balansen, som gjør den lett å kontrollere uten overstyring eller understyring, og korrigeres enkelt med bare en arm. Her inkluderer jeg min første model S med kun RWD, som var litt mer tail-happy ved pådrag.
Men godt grep på en så tung bil fordrer at dekkene er verken gamle (maks 3 år) eller nedslitt.
#2
Javisst, det er mange valgparametre.
Øverst her kommer kanskje "status", selv om mange eiere av dyre biler sjelden innrømmer at det er hovedårsaken til bilvalget.

Bjørn Nyland gjorde 1000 km challenge der E-tron GT gikk til topps med kortest tid brukt på avstanden (9 timer og 35 min), med høy ladefart på Ionity-ladere.
Forbruket landet på 256 wh/km, mot Tesla model S Raven 217 wh/km.
Så Audien har definitivt gjort noe riktig.

Vi har flere rapporter om Tesla-eiere som har hurtigladet sine biler mye, og som konsekvens har fått redusert batterikapasiteten.
Er dette et problem Audi har løst med bedre batteriteknologi, eller er dette et underkommunisert tema?
#3
Både Kris Rifa og Bjørn Nyland virker imponert over forbruket til E-tron GT i sine youtube-videoer.
Det må skyldes forventningene om et enda høyere forbruk tatt i betrakning de store hjulene.
For jeg derimot var ikke like imponert over forbruket i de lave hastighetene.

Kris Rifa`s motorveitest viste et forbruk på 205 wh/km med snittfart på bare 92 km/t. (10,5 gr. C med lett regn på en liten del av turen.)
Bjørn Nyland`s test forsøk forbrukte 173 wh/km med snittfart på kun 89 km/t. (tørt og bart føre og 14,5 grader C.)

Jeg er helt enig at forbruket er pent, med tanke på bilens sportslige karakter.
Men likevel et godt stykke unna det lave forbruket Tesla model 3 og model S Raven kan prestere under samme forhold.
Min 2019 Model S Raven klarte nylig et forbruk på 164 wh/km med snittfart på 111 km/t med temp. på 18 gr. C fra A til B og tilbake til A. Model 3 er er enda mer økonomisk. (Da Bjørn Nyland testet model S Raven fikk han et forbruk på 144 wh/km i 90 km/t, men under varmere forhold og uten regn)

På dette grunnlag kan jeg ikke forstå at E-tron GT skal være noen Tesla killer akkurat, ned både høyere forbruk, kortere rekkevidde og dårligere ladenettverk enn Tesla. (De viktiste faktorene for en elbilist)

Audien har trolig flere flotte fordeler, som kjøreglede, kvalitetsopplevelse, nydelig lys, og flott design. Men hvordan kan de selge bilen til den prisen når det viktigste er dårligere enn hos den billigere konkurrenten?
#4
Men appen kan være koblet til ladeboksen, selv om autentifisering er avslått?
#5
Høres ut som et godt valg med tanke på fleksibiliteten av avanserte muligheter.
Har Easee Home noen svakheter?
Fungerer den stabilt? Har den stabil oppkobling til 4G/Wifi, så fremt signalene er sterke?
Er brukervennligheten ivaretatt mht. at leietakere bare kan plugge inn og starte lading. Eller må alle være koblet opp til appen eller gå gjennom ulike innstillinger?
#6
Kreves det ikke et abonnement for å fjernavlese forbruket med Easee Home?
Må man være kunde i et selskap ved bruk av appen, som Circel K eller Tibber?
#7
Brukererfaring Ladeutstyr / Trenger råd om ladeboks på hytta
tirsdag 18. mai 2021, klokken 21:49
Hei.
Trenger gode råd om valg av ladestasjon på hytta, som leies ut nå og da.
Det må være integrert jordfeilbryter type B.
Ladehastigheten trenger ikke være større enn 16A 1-fas, da oppholdet på hytta er av lengre art.
Finnes det ladestasjoner spm kan fjernavlese strømforbruket på ladingen gjennom app og wifi kobling til laderen?
(Det er uaktuelt med noe abonnement eller 4G for denne funksjonen.)

Bør jeg velge fastmontert ladekabel type 2, eller er det mer fleksibelt om bileierne har med egen kabel og event. adaptere?

Har kikket på ladestasjonen "Ratio Smart", "Wallbox Pulsar Plus" og "Easee Home", men vet ikke om strømmålerne kan fjernavleses over nettet? 

Er det noen merker av ladestasjoner som ikke holder kvalitetsmål?

(Ladestasjonen skal stå inne i en uisolert garasje)

Takker for råd og tips.
#8
Lade hjemme / Sv: Easee lader nr 2, lastdeling og app
søndag 09. mai 2021, klokken 21:05
Hei, jeg kan dessverre ikke besvare ditt spørsmål, men jeg vurderer samme ladeboks selv, så jeg har et par motspørsmål ! :)
Har man mulighet til å måle forbruket gjennom appen?
Kan man regulere strømstyrken gjennom appen også? Krever det et abonnement å være påkoblet med appen?

(Jeg spør fordi jeg har et hus som skal leies ut på ukesbasis der jeg tenkte å montere en ladeboks.)
#9
Nei, hva har de å tjene på å uttale seg. Det skaper vel bare negativ omtale som skader salget.
At saken er prinsippiell med tanke på om leverandøren kan tillate seg å forringe bilens egenskaper etter kjøp, burde være hevet over tvil.
Men så vil kanskje Tesla hevde det motsatte, nemlig at de foretar software-endringer for å hindre at rekkevidden blir redusert som følge av belastning på batteriet.

Ser for meg at nye kunder i nærmeste framtid må signere på at de er inneforstått med at slike endringer vil kunne forekomme.
#10
Vil det ikke være vanskelig å definere nøyaktig hvor mye ladehastigheten har tapt seg forårsaket av softwareupdates fra Tesla, kontra naturlig aldring og hvordan batteriet er blitt behandlet gjennom eierskapet. Da tenker jeg på ladevaner, antall sykluser batteriet har vært utsatt for og antall hurtigladinger. Alle 3 påvirker jo motstanden i batteriet over tid.

At Tesla legger inn software for å beskytte batteriet kan høres uskyldig ut, men sannheten er at dette er underkommunisert i kjøpsprosessen, om ikke fullstendig utelatt.

At batteriet og huriglading vil fungerer dårligere når bilen eldes, er kjent for alle oss som er opptatt av biler, men jeg har aldri jeg hørt en Tesla-selger si et ord om dette. At de bevisst legger inn programvare som forringer ladekurven, er en mer bevisst handling man ihvertfall burde konferere bileier om før iverksetting. (Ikke helt ulikt Diesel-gate der de endret programvaren for å lure målesystemet til å vise lavere utslipp enn hva som var reellt, hvilket skapte oppvask.)

Sånn sett burde man vel ha en god sak i henhold til norsk kjøpslov, som kanskje er ganske lik dansk. Men, jeg er ingen advokat.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Venter på ny Model S
fredag 26. mars 2021, klokken 16:12
Så Mr. Nyland`s video om leveringstidene til nye model S der han endret bestillingen sin fra Plaid+ til Long Range.

Han mener at den nye batteriteknologien til Plaid+ ikke vil bli ferdig utviklet til slutten av 2021, slik den norske nettsiden gjengir. Den amerikanske nettsiden derimot er mer oppdatert mener han, og der estimerer man Plaid+ levering først i midten av 2022. Med mindre Norge får levering av bilene før USA, hvilket neppe vil skje.
https://www.tesla.com/models/design#overview

Long Range og Plaid-versjonen uten + har kun 10-14 uker til levering i USA, ifølge den offisielle amerikanske Tesla nettsiden.
Så kanskje du kan få bilen i november likevel "OhmPaPa"? Så håper jeg vi ikke snakker om Tesla`s tidsforståelse.
Gleder meg til å se disse bilene knuse rendyrkede racingbiler på dragstripen,

Men "OhmPaPa", du hadde bestilt Plaid uten +, da får du nok bilen før
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Venter på ny Model S
onsdag 24. mars 2021, klokken 17:14
Sitat fra: fonberg på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:16
Tja, det er vel ikke så urealistisk å forvente at Tesla leverer ny S til Norge før årsskiftet i hvert fall.

@Sense: 18 mnd leveringstid i 2014 hørtes uvanlig langt ut. Selv bekreftet jeg min første S i mai 2013, og fikk den utlevert i november samme år, tre uker etter estimert leveringsdato (ref. forventet leveringstid på ny S i 2021)...

Jada, det var nok helt ekstra ordinært når Tesla "mistet" bestillingen mens jeg satt tålmodig i ventekø og trodde det snart var min tur. Men så måtte alt legges inn på nytt etter ca ett år, derav 18. mnd. Så det gikk faktisk den tiden fra jeg betalte depositum til levering. Bil nr. 2, en model 3, hadde ikke nevneverdig forsinkelse. Men min nåværende model S Raven fra 2019, kom over 3 mnd etter estimert leveringstid. Og det uten engang bestillingskø for denne modellen.

Jeg så Tesla-youtuber som mente han hadde opplysninger om produksjon av nye models S først i midten av 2022.

Beklager, men det er ikke meningen å ta forventningsgleden fra trådstarter, det kan godt være det er mer system i ordrebøkene denne gangen.
#13
Sitat fra: kirky på mandag 08. mars 2021, klokken 15:55
Trøsten får være at det ikke er noe (særlig) bedre kurve på 100D fra 2019.... Langt unna "supert" og Audi e-tron og andre konkurrenter. Mulig helt nye LR er bedre, og spesielt M3, men ikke Model S fra siste årene....

Nei, det stemmer. Har en 2019 100d Raven som ikke lenger lader over 120 kw, der hurtiglading er benyttet maks 20-25 ganger.
Men jeg ønsker heller redusert ladehastighet hvis det gir bedre levetid og rekkevidde på batteriet over tid.
Sånn sett er jeg veldig interessert i å se om E-tron får tilsvarende redusert hurtiglading eller nedbryting av batteriet over tid. Men de har kanskje så mye gjemt top buffer at batteriet aldri lader så høyt som indikatoren tilsier.
Med nesten halve rekkevidden av model S, men neste like stort batteri (95 kw) har de sikkert mer å gå på mht. ladekurven enn Tesla`S 100 kw batteri.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Venter på ny Model S
onsdag 24. mars 2021, klokken 11:11
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 19. mars 2021, klokken 17:41
Er det flere enn meg som venter på en ny Tesla Model S?

Plaid med FSD for min del.

Tesla estimerer leveranse i November.

Trenger bilen da så tok ikke sjansen på å drøye med bestillingen lengre.  :laugh:

Antar prisen i mellomtiden kan gå både opp og ned alt etter hvordan Tesla trenger  å styre etterspørselen. Men det får stå sin prøve.

Hvis du absolutt trenger bilen samme måned som du har fått estimert leveringstid, så høres du ut som optimismens mann! Kanskje har du vært heldig med dine tidligere Tesla-leveringer. For Tesla kan alle eksisterende triks for å legitimere en utsettelse. 
Og med tanke på at vi fortsatt har en pandemi-situasjon, så kan det være lurt å stikke fingeren i jorda!
(Jeg fikk min første model S i 2014, 18 måneder etter estimert leveringstid - uten pandemi.)

Men barnesykdommer ville jeg vært mindre bekymret over, siden mesteparten av delene er gjennomprøvd. Model S er blitt en fantastisk kjøremaskin med årene, også uten PLAID.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
tirsdag 23. mars 2021, klokken 02:10
Jeg har en 2019 mod. Raven 100D med FSD. På "grillen" helt nederst ved spoileren foran har jeg montert en 52 cm bred LED BAR. Vil denne kunne blokkere radaren, noe som rimeligvis kan påvirke FSD?
Eller er radaren plassert et annet sted, f.eks. innebygd bak støtfangeren foran?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA