Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Sanya på onsdag 03. juli 2019, klokken 17:44
Tesla som lånebil må vel være en storby fenomen. Min TM3 er på verksted , og jeg fikk tilbud om en Peugeot via Hertz Hamar , som jeg nektet å ta imot. Tesla bekreftet at de er ikke forpliktet til å tilby EV eller Tesla som lånebil
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. juli 2019, klokken 15:58Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:35
Enig med OhmPaPa at fokuset bør være til hvilken grad denne saken spiller noen rolle for TSLA. Jeg tror at det vil ha svært liten betydning. Men selv om det skulle være snakk om å bytte alle batteriene, så ville det havne på noe sånt som $15.000/stk og 80.000 stk, altså $1,2 mrd. Da har Tesla nok penger på konto til å dekke det fire ganger, sånn ca.
Og så kan du trekke av verdien av ca. 5GWh batterimoduler som kan brukes til stasjonær lagring eller andre bruksområder i mange år fremover. Det er vel nok til å drive ca. 5000 ferger av Amperes størrelse, for eksempel.
Sitat fra: Amoss på onsdag 03. juli 2019, klokken 15:22Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:43
1) Omdømmet får seg en smell i tillegg til de 10 milliardene kroner.
Hvordan får du til dette?
Dersom SW begrensingen blir stående og ingen batterier byttes så kan de nok helt klart få en omdømme "kostnad". Men dersom de faktisk går igjennom og bytter alle berørte batterier vil nok markedet reagere med at de reagerte i panikk da de fant ut dette, og derved overreagerte. Men i etterkant - når de hadde fått tenkt se om - snudde de og gjorde "Det Eneste Rette™". Omdømmet ville derved ha styrket seg istedet.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:35
Enig med OhmPaPa at fokuset bør være til hvilken grad denne saken spiller noen rolle for TSLA. Jeg tror at det vil ha svært liten betydning. Men selv om det skulle være snakk om å bytte alle batteriene, så ville det havne på noe sånt som $15.000/stk og 80.000 stk, altså $1,2 mrd. Da har Tesla nok penger på konto til å dekke det fire ganger, sånn ca.
Det som er viktig for Tesla er fremtiden. Tesla bør vokse raskest mulig til å selge millioner av elbiler per år.
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:27
Hei - kan dere ikke fortsette batteridiskusjonen i den tråden som er opprette for dette?
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:02Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:47Det er nok fortsatt tilpassninger som kan gjøres i forhold til å få opplevd kapasitet/effekt til å stemme mer med faktisk slitasje. Det er vel en utfordring at en del batterier har blitt byttet, slik at man ikke kan basere seg på dataene til bilen for å si hvordan batteripakken har blitt behandlet, men tror det vil være mulig å vurdere spenning/impedanse/kapasitet for å komme frem til et rimelig estimat på slitasjen. Og så tilpasse utifra dette.
Rulle tilbake er neppe aktuelt. Glem nå ikke at det er en grunn for at dette har skjedd. Den grunnen er at det etter alt å dømme er påvist en fundamental svakhet ved batteriene som gjør at de under visse omstendigheter kan selvantenne. Den svakheten kan ikke «rulles tilbake» i software. Den må repareres «the hard way». Amerikansk biltilsyn er ikke tilgivende. Tesla risikerer enorme bøter hvis de ikke tilbakekaller og erstatter innen frister som vil bli gitt.
Da kan det godt hende at de som har et 3 år gammelt batteri får tilbake 5-10%, mens de som har 7 år gammelt batteri ikke har noen endring fra i dag.