Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - noto

#1
Gratis superlading tilbake (hvis det har vært borte): https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/ms

#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 03. juli 2019, klokken 18:05
Sitat fra fornuftig innlegg (nr.1017) på TMC-tråden:

«Any properly charged Lithium Ion battery will not develop excessive Li Plating. It only happens under certain conditions a properly programmed BMS should prevent it.

Any cell that has excessive Li Plating is damaged and unsafe and slapping a software fix on it to lock out capacity is a terrible idea for the long run and still a ticking time bomb. For the short run, it's a great idea to limit range and slap a message up on the display to tell the consumer to come to the service center as soon as possible.

This is not even a warranty issue. It's a safety issue and would apply to batteries even beyond the 8 year warranty. It should be a safety recall which has NO TIME OR MILEAGE LIMIT.»
#3
Model 3 / Sv: Lånebil av tesla / Lånebil gjennom forsikring
onsdag 03. juli 2019, klokken 17:52
Sitat fra: Sanya på onsdag 03. juli 2019, klokken 17:44
Tesla som lånebil må vel være en storby fenomen. Min TM3 er på verksted , og jeg fikk tilbud om en Peugeot via Hertz Hamar , som jeg nektet å ta imot. Tesla bekreftet at de er ikke forpliktet til å tilby EV eller Tesla som lånebil

Mulig det, men de har fått inn større antall Model S innbyttebiler. De er ikke forpliktet til å tilby EV, men jeg ble fortalt at de bare har Tesla-biler nå. Vi vet dog at info fra den kanten må tas med klyper salt. Mulig også at det bare gjaldt lokalt.
#4
Model 3 / Sv: Lånebil av tesla / Lånebil gjennom forsikring
onsdag 03. juli 2019, klokken 16:09
Tesla har bare Tesla lånebiler nå. Du får lånebil når det er garantisaker eller service. Ellers ikke. Forsikringsselskapet dekker ev lånebil ved f.eks. karosseriskader.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 16:04
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. juli 2019, klokken 15:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:35
Enig med OhmPaPa at fokuset bør være til hvilken grad denne saken spiller noen rolle for TSLA. Jeg tror at det vil ha svært liten betydning. Men selv om det skulle være snakk om å bytte alle batteriene, så ville det havne på noe sånt som $15.000/stk og 80.000 stk, altså $1,2 mrd. Da har Tesla nok penger på konto til å dekke det fire ganger, sånn ca.

Og så kan du trekke av verdien av ca. 5GWh batterimoduler som kan brukes til stasjonær lagring eller andre bruksområder i mange år fremover. Det er vel nok til å drive ca. 5000 ferger av Amperes størrelse, for eksempel.

Det er sant!
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 15:31
Sitat fra: Amoss på onsdag 03. juli 2019, klokken 15:22
Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:43
1) Omdømmet får seg en smell i tillegg til de 10 milliardene kroner.

Hvordan får du til dette?

Dersom SW begrensingen blir stående og ingen batterier byttes så kan de nok helt klart få en omdømme "kostnad". Men dersom de faktisk går igjennom og bytter alle berørte batterier vil nok markedet reagere med at de reagerte i panikk da de fant ut dette, og derved overreagerte. Men i etterkant - når de hadde fått tenkt se om - snudde de og gjorde "Det Eneste Rette™". Omdømmet ville derved ha styrket seg istedet.

Ja, mulig det. Det kan det hende du har rett i. På den annen side har «alle» betraktet Teslas batterieteknologi som i en egen klasse og noe andre må strekke seg etter. Not so any more. Men den skaden har forsåvidt allerede skjedd.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 03. juli 2019, klokken 15:12
Uff da. Lastet den ned i et (tullete) håp om at det skulle rette opp i «misforståelsene»..
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 15:10
Innlegget du refererer til er to "the point" i denne tråden.

Avsporingen stod du selv for.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 14:43
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:35
Enig med OhmPaPa at fokuset bør være til hvilken grad denne saken spiller noen rolle for TSLA. Jeg tror at det vil ha svært liten betydning. Men selv om det skulle være snakk om å bytte alle batteriene, så ville det havne på noe sånt som $15.000/stk og 80.000 stk, altså $1,2 mrd. Da har Tesla nok penger på konto til å dekke det fire ganger, sånn ca.

Det som er viktig for Tesla er fremtiden. Tesla bør vokse raskest mulig til å selge millioner av elbiler per år.

1) Omdømmet får seg en smell i tillegg til de 10 milliardene kroner.

2) 90-pakkene er antagelig heller ikke forskånet for problemet selv om de inneholder noe anode-silisium. Og hvem vet om 100-pakkene?

#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 14:36
Ser i farten ingen innlegg som ikke passer her. Hvilke sikter du til? (@ OhmPaPa)
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 14:30
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:27
Hei - kan dere ikke fortsette batteridiskusjonen i den tråden som er opprette for dette?

https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.0

Du har kanskje ikke lest alle innleggene? Dette handler ikke om batteri. Det handler om «Battery Gate» og dermed om TSLA.
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 14:11
Husker forresten en gammel tråd der en stakkar var bekymret for bilen sin som stod på verksted med 100% topplading i mange dager. Jeg delte hans bekymring, men du irettesatte meg kraftig og hevdet at det var av totalt null betydning. Litt andre toner nå..
#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 14:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:02
Sitat fra: noto på onsdag 03. juli 2019, klokken 13:47
Rulle tilbake er neppe aktuelt. Glem nå ikke at det er en grunn for at dette har skjedd. Den grunnen er at det etter alt å dømme er påvist en fundamental svakhet ved batteriene som gjør at de under visse omstendigheter kan selvantenne. Den svakheten kan ikke «rulles tilbake» i software. Den må repareres «the hard way». Amerikansk biltilsyn er ikke tilgivende. Tesla risikerer enorme bøter hvis de ikke tilbakekaller og erstatter innen frister som vil bli gitt.
Det er nok fortsatt tilpassninger som kan gjøres i forhold til å få opplevd kapasitet/effekt til å stemme mer med faktisk slitasje. Det er vel en utfordring at en del batterier har blitt byttet, slik at man ikke kan basere seg på dataene til bilen for å si hvordan batteripakken har blitt behandlet, men tror det vil være mulig å vurdere spenning/impedanse/kapasitet for å komme frem til et rimelig estimat på slitasjen. Og så tilpasse utifra dette.

Da kan det godt hende at de som har et 3 år gammelt batteri får tilbake 5-10%, mens de som har 7 år gammelt batteri ikke har noen endring fra i dag.

Dette er noe du tar helt ut av luften. Lite konstruktiv spekulasjon fra din side.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 13:58
Min evt(!) neste Tesla blir definitivt en med et i utgangspunktet software limited batteri hvis det er en opsjon. Like greit å få det med en gang. Ikke verd 100k kroner å få lade fra 85 til 100% i tre år.
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. juli 2019, klokken 13:47
Rulle tilbake er neppe aktuelt. Glem nå ikke at det er en grunn for at dette har skjedd. Den grunnen er at det etter alt å dømme er påvist en fundamental svakhet ved batteriene som gjør at de under visse omstendigheter kan selvantenne. Den svakheten kan ikke «rulles tilbake» i software. Den må repareres «the hard way». Amerikansk biltilsyn er ikke tilgivende. Tesla risikerer enorme bøter hvis de ikke tilbakekaller og erstatter innen frister som vil bli gitt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA