Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ErlingH

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S videoer
onsdag 04. februar 2015, klokken 13:21
Testet min P85 i fjor vinter (mars). Fuktig vei, 6 grader med Dunlop Winter Sport 19".
0-100km/t på  4,9 sek. 0-60 mph på 4,7 sek.
Det vil si at jeg mistet 0,7 sek i fohold til testene på tørr asfalt som ligger på ca. 4,0 sek. Traction control lampa blinker helt til jeg passerer 85 km/t.

Bedre enn forventet, men ikke S85D tider :)
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: TPMS er gull verdt
lørdag 31. januar 2015, klokken 08:54
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 31. januar 2015, klokken 08:37
Jeg har et slikt liggende:
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Enkle spiker- skrueskader kan man vel reparere selv- jeg ville iallefall prøvd.

Pleier også å ha et reparasjonssett liggende i bilen. Fikser dekket på noen minutter.  Har kun hatt behov for det en gang, men bare den ene gangen sparte det meg for mye irritasjon :) Må i tillegg ha en kompressor eller en boks med trykkluft.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Traffic aware cruise control
mandag 26. januar 2015, klokken 21:32
Sitat fra: Pompel på onsdag 21. januar 2015, klokken 06:55
Jeg har forresten fått vite nå at TACC benytter både radaren i fronten og kameraet i frontvinduet. Jeg har ved et par tilfeller erfart at TACC slår av seg selv og da i tilfeller hvor det ikke kan ha vært snø/is som har dekket radaren. Det kan derimot godt hende at frontkameraet har vært tildekket av salt, noe som kan være nok til at TACC slår seg selv av med meldingen "Cruise Not Available".

Før 6.1 så kom det tidvis meldinger om at frontkameraet var tildekket, men jeg kan ikke huske å ha sett denne meldingen etter 6.1-oppdateringen. Er det noen andre som har samme erfaring?

Snakket med en som hadde dette problemet i dag på grunn av søle på sensoren. Cruise slår seg av, og en kan heller ikke benytte vanlig cruise control lenger. Andre som kjenner til dette?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Toppfart gamle S og P
mandag 26. januar 2015, klokken 18:01
Har kjørt mye på bane med M3, både med Bridgestone Potenza og Michelin Pilot Sport, og de mister også grepet fort. Skal en sette en god rundetid på en bane på rundt 2 km må det gjøres i løpet av de 3-4 første rundene.

Kjørte med de samme dekkene på Nürburgring på underkant av 10 minutter, men da tok vi det forholdsvis rolig.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: bekymret over kvalitet..
tirsdag 11. november 2014, klokken 19:27
Har kjørt TMS et år og 25 000 nå, uten feil eller problemer :). Finnes sikkert mandagsbiler fra Tesla også, men jeg har veldig positive erfaringer så langt.

Før Teslaen kjørte jeg BMW X3. Over 300 000 på åtte år, også helt problemfritt. Spent på om Teslaen er like stabil, men så langt virker det veldig bra :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Karbonfiberspoiler
mandag 10. november 2014, klokken 21:33
Litt typisk diskusjon på dette forumet, når det gjelder utstyr, mye følelser og lite fakta ;)

Jeg er helt enig i at Tesla Model S langt ifra er en banebil, til det er den alt for tung, har effektbegrensninger etc.. Er en typisk rattlås-rally bil :D. Men, jeg er helt sikker på at spoileren har effekt, f.eks. på Autobahn, hvor det ikke er uvanlig å være oppe i 200 km/t iblant. Dersom det er riktig at det er snakk om rundt 30 kg forskjell, så er jo det betraktelig i denne sammenheng.

Selv er jeg veldig fornøyd med bilen, med spoiler ;) Fantastisk bil, for eksempel til landeveiskjøring, men den har selvfølgelig også sine begrensninger.   
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Karbonfiberspoiler
tirsdag 04. november 2014, klokken 22:26
Tror også spoileren har effekt i høye hastigheter. At bilen er mer stabil, f.eks. i over 200 km/t, og det er jo da du har behov for denne stabiliteten. Har sett tall på downforce på forskjellige BMW aerodynamikk pakker, og selv om forskjellen ikke er så stor i kilo så bedrer det kjøreegenskapene betraktelig i høye hastigheter.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøreegenskaper
lørdag 01. november 2014, klokken 17:15
Sitat fra: Lokführer på lørdag 01. november 2014, klokken 14:43
Den tiden som imponerer meg mest er 7:08 med Nissan GT-R, sykt sykt fort med en 1745 kg tung bil og run flat dekk.

Men det er en GT-R Nismo, med nesten 600 hk og 0-100 på 2,7 sek. Mye her er hentet fra GT3 racing versjonen. Men uansett veldig imponerende :D Det samme gjelder de andre GT-R versjonene. Drømmebil  :) Litt stiv pris i Norge, men i Sverige koster de omtrent det samme som en Model S, men ikke Nismo versjonen da...
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøreegenskaper
lørdag 01. november 2014, klokken 13:14
Model S blir vel overopphetet på halvannen runde på Rudskogen (en runde er 3254 meter), mens en M3 eller M5 kan kjøre runde på runde. Nå finnes det ingen offisielle rundetider for TMS på Nürburgring, men det snakkes om at noen har kjørt på ca. 9 min 30 sek. En M5 bruker 7.55 og en Nissan GT-R ca. 7.20 (avhengig av modell). Dette sier ikke så mye om kjøreegenskapene til TMS, siden den får redusert effekt ganske tidlig i runden.

Største ulempen med TMS er jo vekten. På banekjøring utgjør jo bare noen titalls kilo ganske mye på en runde, dersom bilen ellers er lik. Har kjørt M3 både på Rudskogen og Nürburgring, og selv om Teslaen er en fantastisk bil, så ligger den nok noen hakk bak M3 og M5 på kjøreegenskaper. Om P85D er raskere enn P85+ på bane blir spennende å se, den har jo noen kilo mer og dra på, men effekter er jo samtidig større. Firehjulstrekk betyr jo lite eller ingenting her (Av de 100 raskeste bilene på Nürburgring har de aller fleste bakhjulstrekk)   
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Redusert Effekt?
lørdag 01. november 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Ebbe på lørdag 01. november 2014, klokken 11:20
Vi prøvde i går med 2 stk. P85+ begge med nøyaktig 90% ladet, en med 5.9 og en med 6.0
0-100 km ti ganger, byttet sjofør etter fem forsøk. P85+ med 5.9 vant testen 10 av 10 ganger.

Interessant, hvor stor var forskjellen mellom bilene? Burde vel ideelt sett vært gjort med samme bil, siden det kan være individuelle forskjeller mellom bilene. Var det samme dekk og lufttrykk på begge? Skal bli interessant å se resultatene fra Laumb, med samme bil før og etter (men det krever jo også like forhold temperatur, tørr veibane etc).
#12
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
søndag 12. januar 2014, klokken 18:21
En oppdatering fra meg også:
- Har original UMC
- Har ikke oppdatert med siste software oppgradering
- Har ikke range mode på
- Har aldri hatt problemer med lading (4800 km), bortsett fra at jeg av og til må ta ut kabelen og sette den inn igjen.

Får ladet nå. Gjorde følgende, men vet ikke hva som hjalp:
- Varmet UMCen inne
- Koplet til etter et par timer
- Funket fortsatt ikke, lyste alltid blått, viste 9V
- Lot bilen stå en stund for å teste om den startet lading, men nei
- Demonterte og monterte adapteret + reset på UMC, fungerte fortsatt ikke
- Byttet stikkontakt (for fjerde gang, samme kurs som sist), lading startet :)
- Startet på 4km/t men gikk raskt oppover
#13
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
søndag 12. januar 2014, klokken 14:19
Har også ladeproblemer i dag. Parkerte bilen på fredag kveld, og lading startet. Lading har fungert fint, og bilen var fulladet natt til lørdag. Kjørte en tur for en times tid siden, med typical range 338 km ved start og ca. 300 nå, med "halvvarme batterier" etter kjøreturen.

Kom tilbake og satte bilen på lading, får meldingen "Charge cable problem" og den angir kun 9V på spenningsindikatoren. Har prøvd på flere kurser uten hell :(. Det er ca. -10 ute.

Har nå tatt kabelen inn og lagt den til oppvarming. Håper det hjelper...
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bakgrunnstråling i Tesla S, helseskadelig?
tirsdag 31. desember 2013, klokken 16:01
Hva med lok-førere og folk som tilbringer en time på trikken hver dag? Finnes det noe statistikk på at det er høyere risiko for disse gruppene?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Feilfrie biler!
tirsdag 31. desember 2013, klokken 11:55
Feilfri bil så langt  :).

Har kjørt i overkant av 4000 km fra 20. november. Det som imponerer meg mest er hvor intuitivt alt er og hvor godt samspillet mellom elektronikk og mekanikk er, f.eks. en detalj som å få opp Save knappen når en justerer setet :). Og selvfølgelig akselerasjonen og kjøreegenskapene. 

Har valgt Dunlop Wintersport 3D vinterdekk, som også fungerer veldig bra, både på tørt, vått og snøføre. Merker omtrent ingen forskjell fra helårsdekkene på tørt. Bilen fungerer overraskende bra på vinterføre, sett i forholdt til tyngde, krefter og kun bakhjulstrekk.

Noen irritasjonsmomenter er hjulstøy og ikke like presis regnsensor som på f.eks. BMW, men totalt sett er jeg strålende fornøyd  :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA