Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: [1] 2 3 ... 860
1
Tesla SW og AP / Sv: Ny app - 4.0.0
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 16:56 »
Isj, den vent-knappen klin inntil knappen for å øke temperatur på klimaanlegget....vet ikke hvor mange ganger jeg har klart å åpne vinduene når jeg stod der i ørska om morgenen uten briller og fomlet for å få i gang varmen før jeg går i dusjen. Hjelper ikke at ting blir mindre og mer utydelig for brillebrukere altså. En boks med liten skrift om en virkelig vil åpne vinduene hjelper tydeligvis ikke da  :D

2
Model S / Sv: Dørhåndtak,bytte/rep - pris?
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 09:26 »
Tror faktisk Tesla tar mindre enn det for helt nytt håndtak av siste versjon. Litt usikker, men mener å ha lest 3600-ish.

3
Model S / Sv: Garantiutløpskontroll TMS 2013
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 23:09 »
Min lyver fremdeles like mye på tiden. Kompressor starter rundt 80% og gir seg ikke før batteritempen er et godt stykke nede på 20-tallet om man fortsetter ladingen. Selv om optimal temp ellers i ladesesjonen er opp mot 40 grader. Alt dette i tillegg til at bilene nå kjører sirkulasjonspumpene (ikke kjøling men utjevning) i 3 timer etter passering av 77 % også ved treglading tyder på Tesla ikke har noe lyst å havne i media med flere biler som får thermal runaway.

4
Model S / Sv: Garantiutløpskontroll TMS 2013
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 14:19 »
I så fall varierer det stort fra bil til bil. Min kan finne på å passere 100kW på tur ned ved 7-8% mot tidligere 31%. Med 38-40 grader snittemp på batteriet ved start.

5
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 13:45 »
Er veldig usikker på om det foreligger en mangel om hjulet er balansert og vibrasjonsfritt, selv med mye vekter.
Har for øvrig sett dette sporadisk både med rimelige og "premium" dekkmerker.

6
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 13:43 »
Kan vel fort bli endringer til revidert 2022. Får vel signaler oppunder juletider tenker jeg.

7
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 13:42 »
Jeg ville kjøpt en fungerende fra skroten og satt på, så kunne man evt fiklet med den lille leamikken når det passet. Koster vel 1500 eller deromkring.

Jeg synes det er noe herk å åpne disse. Noen ganger sitter skruene veldig, og disse tannhjulene er veldig små og tynne. Noget usikker på om jeg ville brukt tid på det, men så er tid en knapphetsressurs her da.

8
Model S / Sv: Oppgradert innmat i dørhåndtak
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 19:21 »
3.0 kom på biler produsert fra og med 24/7-2017. Så litt over fire år siden dette kom altså.

9
Model S / Sv: Oppgradert innmat i dørhåndtak
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 19:18 »
Har en mistanke om at disse kom i første utgave i 2017. Det siste som ble byttet på reklamasjon på 2013-modellen vår er av denne typen. Om jeg ikke tar helt feil monteres også en ekstern kontrollerboks i tillegg til det nye håndtaket (ikke forveksle med dørkontrollermodulen). Redeploy av software må gjøres før alt er i orden som det nevnes over her, men har sett håndtak fungere før det er gjort også. Før fikk man ihvertfall "software update required" i displayet inntil det var gjort, og Tesla måtte pushe dette OTA før man fikk muligheten til å gjøre det fra MCU.

10
Model S / Sv: Skru tilbake håndbrekkcaliper med 9Vbatteri og "brenne" nye klosser
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 16:06 »
Hva anbefaler Brembo av innkjøring på nye klosser?

11
Model S / Sv: pris på nytt batteri
« på: Torsdag 02. ſeptember 2021, klokken 19:24 »
Vel så interessant som statistikk er muligens informasjon om tekniske svakheter. Vi vet at det er krøll med mosfet`er som henger seg opp og forer BMS med falsk info så den tror batteriet har død(e) modul(er) og at det er veldig vanlig med irr på de to fremste modulene. Man har naturligvis gjort det som er mulig for å omgå dette via software uten at det går på sikkerheten løs, men jeg er temmelig overbevist om at ihvertfall de fleste av de tidlige bilene vil få batterikrøll før eller siden. Man bør ihvertfall sjekke med Tesla om bilen skal ha utført en såkalt "reseal" der blant annet paraplyventilene i pakken byttes. Det kan forebygge noe om det ikke allerede er skjedd noe innvendig.

Det er jo heller ikke sikkert at alt vil kreve bytte av batteri. Noe blir kanskje reparerbart lokalt i likhet med hovedkontaktorene. Litt av poenget her er hvor grensa går for at Tesla hevder at batteribytte faktisk er nødvendig slik at de store kostnadene utløses. Man kan ikke betale fra 140k og oppover for bytte ved den minste feil som kunne vært reparert til langt lavere kostnad.

12
Model S / Sv: pris på nytt batteri
« på: Torsdag 02. ſeptember 2021, klokken 10:36 »
Sitat
En reparasjon foretatt en dag før garantiutløp på en del som svikter to dager etter gir ingen rettigheter
Da er det nok noen garantivilkår som kan utfordres, også rettslig. Garantireparasjon som holder i tre dager er nok ikke å regne som oppfyllelse av kontrakten. Skulle tro at man er over på avtalerett da, men det er ikke min sterke side.

Sitat
mulighet for rettigheter dersom reparasjonen skjer en dag før utløpet av reklamasjonsperioden
Vil anbefale at man reklamerer skriftlig i så fall, slik at det er dokumentert at det er reklamert tidligere. Tesla registrerer ofte saker som "goodwill" eller "warranty" i sine systemer og jeg vil anta at man slipper litt saksgang om man kan trekke frem en mail hvor reklamasjonen i sin tid ble framsatt :)




13
Model S / Sv: pris på nytt batteri
« på: Torsdag 02. ſeptember 2021, klokken 10:01 »
Et batteri som er byttet på en bil på garanti senere enn 5 år etter kjøp vil ikke ha noen reklamasjonsrett. Unntaket er om bilen er eldre enn 5 år, men solgt fra profesjonell part til privatkunde for mindre enn 5 år siden.

Fkjl begrenser absolutt reklamasjonsfrist oppad til 5 år etter kjøp. Ytelser ut over det er frivillig fra selgers side. Så her er man prisgitt hvilke betingelser Tesla gir på et batteribytte.

Det stiller seg naturligvis annerledes om man betaler for batteribyttet selv.
Det høres ikke korrekt ut. Har du noen kilde på at lovverket er endret? Tidligere har det alltid vært slik at det påløper ny reklamasjonsrett på deler som er skiftet under reklamasjon. Noe som feiler på nytt, vil være en resultat av en mislykket reparasjon. Ref. https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

Altså, har Tesla reparert bilen med nytt batteri, så har du ny reklamasjonsrett på dette slik jeg forstår dette.

Og; noe annet vil sparke beina under alt av miljøhensyn gjennom lovverket. Det kan ikke være slik at noe kan repareres med "tape" eller dårlige deler, som akkurat holder frem til opprinnelig reklamasjonsrett er ute. Da vil vi få et enormt søppel-problem og det vil lønne seg å produsere ting som ikke varer. Slik kan vi ikke ha det.

PS, jeg ville sjekket dette med en advokat som kan slikt godt dersom Tesla krangler her...

Poenget her er at garantibytte ikke skjer på reklamasjon mellom 5-8 år etter kjøp. Fkjl §27, andre ledd angir absolutt reklamasjonsfrist. Etter 5 år er retten til å reklamere bortfalt.

Det følger av forarbeidene til fkjl at det løper ny reklamasjonsfrist på "vesentlige deler" av bilen hvis bytte skjer under reklamasjon, dvs at reklamasjonen fremsettes innen absolutt og relativ frist, og at mangelsvurderingen jfr §15 bokstavpunkt b) og §16 bokstavpunkt a) konkluderer med at det foreligger en mangel.

Det begynner naturligvis ikke å løpe ny reklamasjonsfrist på noe som er byttet på garanti ETTER at reklamasjonsfristen er utløpt. Om noe er reparert eller byttet under reklamasjon innenfor fristene og går istykker på nytt kan en under visse omstendigheter betrakte det som mislykket avhjelpsforsøk, fjr §30, andre ledd.

Edit: Merk at dette gjelder ved handel mellom profesjonell part og privatperson som ikke i hovedsak handler i næring og dermed omfattes av bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven. Er både selger og kjøper næringsdrivende eller private, dvs jevnbyrdige, er det bestemmelsene i kjøpsloven som gjelder. Den gir kjøper vesentlig svakere rettigheter, og en kan i tillegg avtale seg vekk fra vilkårene i loven i motsetning til forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig.

14
Model S / Sv: pris på nytt batteri
« på: Torsdag 02. ſeptember 2021, klokken 09:00 »
Jeg fikk byttet til et refurbished batteri for noen måneder siden. Med 5 års reklamasjon så regner jeg det som ganske safe å eie en gammel Model S i så måte.
Et batteri som er byttet på en bil på garanti senere enn 5 år etter kjøp vil ikke ha noen reklamasjonsrett. Unntaket er om bilen er eldre enn 5 år, men solgt fra profesjonell part til privatkunde for mindre enn 5 år siden.

Fkjl begrenser absolutt reklamasjonsfrist oppad til 5 år etter kjøp. Ytelser ut over det er frivillig fra selgers side. Så her er man prisgitt hvilke betingelser Tesla gir på et batteribytte.

Det stiller seg naturligvis annerledes om man betaler for batteribyttet selv.

15
Model S / Sv: Garantiutløpskontroll TMS 2013
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 10:30 »
Teller for ac og dc lading kom i oppdatering på et tidspunkt. Det vil dermed ikke vise korrekt på trådstarter sin bil.

Sider: [1] 2 3 ... 860