Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sebbamok

#1
Tesla / Sv: Foredrag om Nikola Tesla på Litteraturhuset
onsdag 07. januar 2015, klokken 15:03
Oi oi!
Takk for at dere gjør oppmerksom på dette. Burde kjent igjen navnet. Tenkte i utgangspunktet det kunne vært interessant å høre et foredrag om Nikola Tesla, da jeg har inntrykk av at det er begrenset med gode bøker der ute (noen anbefalinger forresten?). Ble inspirert av dette intervjuet med mannen selv i Colliers magazine fra 1936. Virkelig imponerende karakter!

http://paleofuture.gizmodo.com/nikola-teslas-incredible-predictions-for-our-connected-1661107313/+kcampbelldollaghan

http://www.tfcbooks.com/tesla/1926-01-30.htm

Vurderer nesten å gå allikevel for underholdningens skyld, men 100kr er en dealbuster.
#2
Tesla / Foredrag om Nikola Tesla på Litteraturhuset
onsdag 07. januar 2015, klokken 12:46
Våger å starte ny tråd for å melde at det vil bli holdt et foredrag om Nikola Tesla på Litteraturhuset førstkommende lørdag 10. januar 2015, kl 13:00.

http://litteraturhuset.no/program/2015/01/tesla.html
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Til dere uten parkeringssensorer
fredag 12. september 2014, klokken 09:53
Jeg kjøpte uten ryggesensorer og er fornøyd med det. Sensorer er veldig praktisk, men prinsipielt mener jeg man må ha oversikt på omgivelsene uten å være avhengig av hjelpemidler. Det blir litt som GPS VS kart og kompass når man er på tur i fjellet. En annen bonus er at det er mer estetisk uten sensorer foran og bak.
Skal innrømme at jeg er bekymret når andre bruker bilen, da folk er vant med sensorer/alarmer som standard.
#4
Hva slags løsning kom de med?
#5
Mye kjærlighet her på forumet. Jeg liker det!
#6
Jeg kjøpte min hos elbilforeningen, så man kan jo også høre med dem. Du rekker sikkert å finne en kabel innen to uker. Om det skjærer seg kan du sikkert få låne min. Hvor lenge trenger du å låne den?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftfjæring for høy av seg selv
torsdag 24. juli 2014, klokken 14:15
Opplever også at min bil står for høyt i blant. Spesielt ofte på vinteren. Fikk forklart på Drammen karosseri at dette skyldes kalibrering når bilen starter. Den justerer høyden med utgangspunkt til et eller annet målepunkt ved hjulene. Visstnok var dette et kjent problem som ble rettet opp ved service. Høres logisk ut, men aner ikke om det stemmer. Skal sies at jeg opplever bilen som ganske høyt innstilt i utgangspunktet. På autobahn i sommer var jeg oppe i 200 km/t ved en anledning for å teste bilen. Det føltes ekstremt ustabilt fra 170-180 km/t og oppover. Selv om bilen stod i low setting var det veldig vinglete.

Vet ikke om dette gir svar på noe, men jeg deler iallefall din erfaring med at bilen er justert for høyt.
#8
Høres ut som du har mer enn nok med kabler og adaptere!

Hos tesla hamburg har de 4 ladepunkt. Ville ikke vært bekymret for ledig ladeplass. På det meste var det maks to biler de gangene jeg var der (egen bil inkludert). Om 3g-dekning faller ut kan du koble deg på deres wifi Teslaguest (passord abcd123456).

Det er mye forskjellige ladesystemer i europa. Enkelte av dem har ikke aktivert betalingstjeneste enda og lar seg derfor aktivere med et hvilket som helst RFID-kort. I og med at de nye biometriske passene har dette, skal det la seg gjøre å aktivere en ladestasjon med pass.

God tur!
#9
Hei

Jeg kom nettopp tilbake fra alpene i går natt med Model S. Kjørte tur/retur:

Oslo
Sarpsborg SC
Helsingborg IKEA (hurtig AC)
Middelfart SC
Hamburg Tesla service type2 (110km/t lading)
Lutterberg SC
Bad Rappenau SC
Lully SC
L'alpe d'huez - vanlig stikkontakt

Erfaringer:
Tur/retur ca 4800 km. Ved konservativ kjøring på motorvei var jeg istand til å holde forbruket nede i 160 kw/km.
Turen gikk tregere enn returen. Dette pga dårlig planlegging og usikkerhet på om man ville nå frem til neste ladestasjon, endte opp med å lade for mye. Slik jeg ser det per i dag er SC-nettverket delt i to med skandinavisk og europeisk del. Hamburg er broen mellom de to nettverkene (SC skal settes opp der innen 4 uker iflg SC-tekniker jeg møtte i Tyskland). Jeg ladet på Tesla sitt servicesenter like nord for Hamburg. Det ligger i et industriområde og de har fått endel klager på at folk lader der til alle døgnets tider. Deres nylige "offisielle" policy er derfor at lading kun er tillatt i åpningstidene, men det er ingenting som hindrer deg i å lade utover dette. Med dobbellader får du ladet 110km/t. Bare husk at de opplever stress fra andre bedrifter etablert i samme område, så vis hensyn. 2 min gange fra laderen deres ligger en veldig god restaurant, Marlin.

Lully SC (sveits) - Bad Rappenau (Tyskland) via Basel lar seg fullføre uten lading, men da skal du kjøre ekstremt konservativt med forbruk på ca 150 kw/km. Beste er å toppe opp litt i Basel. De beste stasjonene vi fant var på parkeringshus i sentrum (Elisabeth P-hus og Sykehusets P-hus), Type2 lader som ga ca 40 km/t med lading. Alternativt kan man plugge inn i laderen som står utenfor i Hilton i sentrum av Basel som leverer 51 km/t med lading på rød industriplugg, men denne er av større type enn den som følger med Tesla sin UMC, så du må ha med adapter (kan lånes av meg om du er i Oslo).

Hint: Dersom Ladenetz bruker RFID men du kan alltids prøve å sveipe med ditt norske biometriske pass samtidig som du med klar og tydelig stemme sier "NORSK!".

Vil si at mine erfaringer med Model S på europatur i sommer var veldig gode. Ønsker dere en fin reise!

PS: Jeg svarer gjerne på spørsmål underveis og kan som sagt låne deg adapter til rød industriplugg om du ønsker det.

PPS: 3G-dekning falt ofte ut når man krysset landegrensene. Kom noen ganger ikke tilbake før man krysset en ny landegrense. Tesla er kjent med problemet og jobber med saken. Vi opplevde null 3g-dekning på vår retur gjennom tyskland. Resetting, etc hjalp ikke. Tesla fant heller ingen løsning. Skrudde seg på med en gang vi passerte grensen til Danmark.

-seb-
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rekkevidde
tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:03
Kjørte fra Rygge til Gøteborg i kulden med 90% opplading. Var litt spent underveis, men hadde rundt 50 km igjen på batteriet da jeg kom frem. Kjører Performance som bruker litt mer og lå i ca 110-120 hele veien. Beste måten å garantere suksess er å redusere farten. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøre fra oslo med 100% på batteri og litt moderat kjørestil. Alternativt kan man toppe opp noen kilometer hos Inspiria utenfor Sarpsborg. De har vel satt opp noen 22kw-punkter.

PS: Dette var på natten, så jeg fikk prøvd ut hvordan det var å ligge i dragsuget på en buss over tid. Vesentlig redukskjon i forbruket. Dessverre husker jeg ikke nøyaktige tall. God tur!
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Med eller uten panorama
onsdag 11. desember 2013, klokken 18:26
Mine argumenter mot panotak:

- Mer som kan bli ødelagt
- Ødelegger det estetiske innvendig
- Støy
- Irriterende sollys
- Billigere uten (prisen var faktisk laveste prioritet i dette tilfellet)

Nedsiden er at jeg ikke kan feste takstativ. Håper at innvendig volum kan gjøre opp for det. Skeptisk til å montere whisperbar skistativ med popnagler. Ser den an foreløpig.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Luftempere - nyttig ved lading!!
søndag 01. desember 2013, klokken 23:00
Gladbilde det der! Spor i sneen bort til superladeren. Hadde sendt det til Tesla sin Twitter. De liker å poste feelgood bilder fra kundene. Smooth farge!
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
onsdag 20. november 2013, klokken 13:07
Her var det mye kokker gitt. For meg virker det mest fornuftig (og solidarisk) å sette opp 22kw type 2 bokser uten tilgangskontroll hos aktører som er villig (og tjent med) å dekke strømregningen. Viktig å ikke overkomplisere dette, samtidig som det gir mest valuta for pengene.
Er vi kommet nærmere målet om å velge ut en slags komite/gruppe som skal jobbe med dette? Jeg er fortsatt klar for å overføre penger til de som måtte ønske å bære fanen.
#14

  • Opplevd at bakhjul har låst seg rett før en bratt sving pga regen braking. Ubehagelig å miste kontrollen i et par tidels sekunder. Ved glatt føre bytter jeg til low regen.

  • Åpnet høyre bakdør forsiktig i dag morges og oppdaget at den var så frosset at vinduet ikke gikk langt nok ned og klar av listen. Fikk ikke lukket døren uten å forsiktig bøye glasset tilbake. Fra nå av kommer jeg til å tilstrebe oppvarmet bil før bakdørene åpnes.

  • Ellers veldig fornøyd med hvordan bilen klarer seg på vinterføre.

#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
mandag 18. november 2013, klokken 00:06
Foreslår at man stemmer med kroner. Eks: Opprett X antall kontonummer, ett for hver lokalisasjon. Man setter så penger inn på den kontoen man selv ønsker å se et ladepunkt opprettet. Mer penger på konto indikerer mer interesse og vil samtidig kunne finansiere flere punkter på en lokalisasjon. Jeg kan lett spytte inn noen tusenlapper for å se et slik prosjekt stables opp på bena.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA