Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gjermund

#1
Kia Soul EV / Sv: Noen dårlige erfaringer med Soul?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 12:25
Sitat fra: goggo på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:00
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:48
Hvar du noen løsning på problemet med at den fryser fast? Vi har kun en garasje, og jeg kan få samme problem med Teslaen.

Smøre inn gummilista med silikon hjelper jo litt, men det løser ikke hovedproblemet som er at det er mye leamikk inni der og mange steder som snø/is kan samle seg. Nå har jeg fått meg carport, så jeg er kvitt problemet selv. 

Det var noen som foreslo å dekke til med et sånt, som man fester med magneter på panseret. Har ikke forsøkt det selv.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Beskyttelse/Skjermbeskytter-2000019250/

mvh
Hugo

Takk for svr, vi må nok finne en enkel og praktisk måte å dekke til ladeport på vinter på bilen som står ute.
#2
Kia Soul EV / Sv: Noen dårlige erfaringer med Soul?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:48
Sitat fra: goggo på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:39
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:19
Hva med app for telefon? Finnes det? Er den god?

Finnes ikke app. Savner det egentlig ikke, da den blir veldig fort varm. Mye fortere enn alle de bensin/dieselbilene jeg har kjørt tidligere, og det har blitt en del biler og år for å si det sånn...

Jeg har kjørt rundt 15000 med min Soul EV nå, den har gått totalt 45000 km. Det eneste jeg har hatt problemer med er ladeluka som blåser full av snø/is og som fryser fast hvis man lader ute over natt om vinteren. 

Jeg ser også at lakken er av dårligere kvalitet enn på Trillingene jeg hadde tidligere.
Synes det lett blir steinsprut/småriper på Kiaen.

Ellers er bilen knallgod, og super behagelig å kjøre.

mvh
Hugo

Hvar du noen løsning på problemet med at den fryser fast? Vi har kun en garasje, og jeg kan få samme problem med Teslaen.
#3
Kia Soul EV / Er det mulig å fjernstarte klimaanlegget?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 10:02
Hei.

Er det mulig å fjernstarte klimaanlegget?
#4
Kia Soul EV / Sv: Noen dårlige erfaringer med Soul?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:19
Sitat fra: hanche på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:25
Skal jeg trekke frem noe negativt (tross at jeg er en godt fornøyd Soul-eier), må det være det innebygde kartet, som er under enhver kritikk. Joda, de gir deg gratis årlige oppdateringer, men selv de oppdaterte kartene er utdaterte når man får dem.

Det er underlig. Så vidt jeg kan bringe på det rene, kommer kartene fra Here, som generelt later til å være relativt oppegående på kart. Jeg kan bare slutte at forsinkelsen ligger i kjeden fra Here til Kias kartløsning.

At kartene ikke differensierer mellom hurtigladere og andre ladere hjelper heller ikke stort.

Hva med app for telefon? Finnes det? Er den god?
#5
Kia Soul EV / Sv: Noen dårlige erfaringer med Soul?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 07:32
Har det kommet app for fjernstyring av varme og lading nå?
#6
Kia Soul EV / Noen dårlige erfaringer med Soul?
mandag 02. oktober 2017, klokken 16:08
Hei.

Vurderer å kjøpe en til kona.

Noen dårlige erfaringer eller noe som er dårlig?
#7
"PS: nei, jeg jobber ikke hos Møller." LOL

Om en sammenligner fossil VW med fossil BMW så er jeg ikke i tivl om at BMW er premium og VW er "vanlig", men har faktisk ikke prøvd, kan nok være lurt å prøve de også.
#8
Nå har vi prøvekjørt alt unntatt Ampera, de er vel ikke så lett å oppdrive fant jeg ut så den utgår nok.

Vi ble positivt overrasket over kvaliteten i Kia, men jeg må si jeg hadde lavere forventnigner, hadde utelukket den, men ville prøve for å se. Zoe må jeg si vi ble litt skuffet over kvaliteten på, interiøret, dørene, og kjøreopplevelsen var ikke den jeg hadde forventet. BMW'en virket som har høyest kvalitet på interiøret spesielt, bittelitt skuffet over kjøreopplevelsen, hadde håpet på mer den typiske BMW følelsen, men synes den var litt for "myk".

Fant ut at Kia'en har veldig lang rustgaranti, så da er den bekymringen litt mindre. Jeg likte egentlig å kjøre BMW'en best, kona likte Kia'en best, hun er jo den som skal ha bilen (primært også), BMW'ens bakdører var ikke særlig praktiske når vi parkerte nær en annen bil, lukker opp bakdøra så er du fanget mellom dørene :-o

Kia'en hadde også veldig gode seter, hadde lave forventinger grunnet dårlig erfaring med koreansk bil, men nå heller vi mest imot Kia.

#9
Hei.

Jeg har Tesla fra før, hatt den i snart 4 år, så jeg er kjent med det meste"el-biltypiske", men Tesla er også den eneste el-bilen vi har hatt.

Kona har en fossil Merce nå, som vi ikke kommer til å ville dra gjennom eukontrollen. Vi har jo visst at vi ville bytte den ut i en mindre el-bil når denne tiden kom, men vet ikke helt hvilken.

Vi vurderer Zoe, i3, Soul som veldig relevante, tenkte også litt kanskje Ampera.

Noen som har gode eller dårlige erfaringer med disse, eller andre for den saks skyld.

Der vi bor er det veldig mye sjøsprut, og biler ruster veldig fort, har noen opplevd rust på noen av disse?
#10
Samme situasjon  >:(

Fikk også bilen i november. Har ikke fått sommerhjulene enda.

Fikk tilbud om å kjøpe cyclone felger, men det vil jeg ikke ha.
#11
Sitat fra: Cato76 på fredag 21. februar 2014, klokken 13:59
Er Masareti en premium bil?? Kikket på hvilke utstyr denne hadde, og det var ikke så mye mer enn det man får i Tesla (vil nok si at en får mer i en Tesla). Eneste store forskjellen var at den har adaptive LED kjørelys og valg av farger på skinn og søm. Utenom dette var det mye likt (utenom prisen)

At man sammenligner bilen med BMW og MB har kun å gjøre med prisen og hvilke forventninger man har til bilen. Hadde bilen kostet 1.5-2 mil så hadde vi samenlignet bilen med andre, ja kanskje en Masareti... eller andre performance biler, uten noe særlig med duppeditter  :)

http://www.maserati.com/maserati/en/en/index/models/granturismo/granturismo/granturismo_tech-specs.html

2011 Masareti GT - http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=42783952

Ja det er ganske vanlig på skikkelige premium biler at de ikke er fult av tullball du ikke trenger. Det viktige er at bilen er god å kjøre.  :D
#12
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 12:43
Ref. MB S-klasse, selv om utviklingskostnadene er tatt unna er det fremdeles store kostnader rundt det å bygge denne drivlinjen, og resten av alt utstyr den har. I tillegg har de store MB og BMW-modellene alltid gått foran og utvilklet "luksus" utstyr- og systemer som senere blir tilgjenglig på mellomklassebiler.
Sammenlign det mye omtalte setet til Tesla med MB S-klasse ->"innebygde vifter som sørger for å sirkulere svalende luft inne i setet. Er ikke det nok til å unngå skinnsmak i baken etter en lang dag bak rattet, kan man også velge et masserende sete. Ved å trykke på en knapp blåses luftputer i setet langsomt opp og ut. "Massasjen" er nesten umerkelig, men skal i følge Mercedes hjelpe på blodomløpet" Dette er bare étt eksempel, men S-klasse er full av slike overlegenheter. Det er dette Tesla må sammeligne seg med for å være "Premium"

Jeg har ikke troen på at marginene til de store etablere premiumbilene er så store som du antyder.
Hadde vært interessant og visst hva "selvkosten" uten utvikling var på en Tesla modell S og en Mercedes S-klasse.....selv om det er "off topic" fra denne tråden.

Du nevner utstyr som de har og ikke Tesla har andre nevner utstyr som Tesla har som ikke de har så har dere kommet like langt. Uasnett er utviklingskostnadene helt irrelvante.
#13
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 11:32
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 11:23
Sitat fra: Gjermund på fredag 21. februar 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. februar 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Newbee på fredag 21. februar 2014, klokken 07:50
Bilen uten avifter koster like mye som Mercedes S 4-matic, som er spekket med høyteknologiske nyvinninger, og en motor/girkasse som har hinsides med utviklingstimer bak seg.
Det som er hysterisk morsomt er at dette hinsides antall utviklingstimer har gått ned i en fossil drivlinje, som for alle som kjører Model S er død og begravet. Så og si ingen vil ha fossilmotor igjen etter å ha eid Model S en stund.

Så alle disse motorutviklings-timene hører fortiden til og de må starte med blanke ark. Elmotoren løfter kravene til kjøreglede noen hakk fra hva fossilmotoren kan klare, selv med automatkasse med ørten gir :)

Må si jeg kjenner igjen argumentasjonen ja. "Nå har vi brukt så mange timer på dette, så da må det jo være kjempebra." Typisk dårlig mellomlederarguemtnasjon :-)

Når fortidens teknologi er blitt så god at utviklingen er svær tung er det på tide med et teknologisk skifte. Det er derfor distruptiv innovasjon er så morsom, og det er derfor utfordrere som Tesla faktisk har en mulighet til å lykkes. Hadde de store trauste tatt endringen på alvor hadde de most Tesla for lenge siden.

I teknologibransjen finnes tonnevis med enkle illustrasjoner (se eks utviklingen i kapasitet HDD vs SSD). Slike enkle illustrasjoner fanger ikke opp økosystem (eks Teslas SC-nettverk), men det er lettest å starte med slike basic eksempler.

Ser dere henger dere opp i det med utviklingstimer for motor-/girkasse, men jeg tror dere misforstod hensikten. Ja, jeg digger det enkle ved Teslas drivlinje. Poenget med innspillet var at det ligger så uendelig mye støre kostnader bak det å ta frem Mercedes S-klasse. Allikevel koster Tesla like mye. I en slik sammenligning er det ikke rett å bake inn forskjellige lands avgifter. Fra fabrikk er prisene veldig like.

Her ser vi igjen den klassiske misforståelsen. Det er ikke hvor mey noe kostet eller hvor lang tid noen har brukt på noe som avgjør kvaliteten.

Denne diskusjone har jeg hatt mange ganger i jobbsammenheng, når jeg påpker at noe er for dålig, kommer argumentet om at det er brukt så mye tid på. Det spiller ingen rolle hvor mye tid dere har kastet bort på det, det er ikke bra nok :-)

Det er heller ikkehva noe har kostet å utvikle som avgjør salgsprisen, det er hva andre er villige til å betale.
#14
En 518D og en M5 har helt ulik kjøreopplevelse og blir helt feil å plasser i samme segment. De har også helt forskjellig kundegruppe. Om begge disse er i samme segment er det noe feil med segmenteringen.
#15
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. februar 2014, klokken 10:47
Er bilen min premium? Etter 3,5 mnd og 13000 km må jeg si nei. Close but no sigar.

Sånn går nu dagan. Kos dere videre med debatten.

utdypning på og begrunnelese er kanskje greit å ta med.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA