Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Harlex

Sider: [1] 2 3 ... 55
1
Golf GTE / Div. GTE spørsmål
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 21:47 »
Hei. Erfaren elbillist men fersk GTE eier....

Sikker elementære spørsmål men jeg fyrer på.
Er regelen om å ikke la batteriet stå tomt eller helt fullt gjeldende på GTE også?
Dette med å planlegge lading er det for å unngå å ha for lenge fullt batteri eller dreier det seg om billigere strøm om natten og/eller forvarming av batteri.

Jeg ladet bilen opp her nå nettopp. Fikk 41 km med potensiale for 1 km til... Er det innafor? Hvilke parameter er det som styrer dette estimatet foruten klima og setevarme? Vil man kunne si noe om batteriet har tapt seg basert på det estimatet? Hvor mye må det tape seg for at det kvalifiserer til nytt. Rullet 50000km 2016 mod.
Dette med nedre landegrense for batteri.... hva anbefales å sette der? Er det slik å forstå at lading vil starte hvis man bikker det satte nivået/prosenten.
Dette med å tillate klimaregulering via batteriet.... dreier det seg om å kunne forvarme via app eller er det en måte å kunne overstyre fast kupetemperatur i e-styring innstillinger?

2
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
« på: Torsdag 09. November 2017, klokken 21:12 »
Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at jeg kan koble opp mitt nye dashkamera thinkware f800 pro til den trådløse Huawei Telenor routeren. Er meget muggen nå her jeg prøver å koble saker opp.

Jeg har ingen erfaring med noen av apparatene, og jeg går ut i fra at ruteren ellers fungerer greit med datamaskin/mobil, men det er ofte et problem med dingser som skal på nett at de ikke liker 5 GHz. Du kan antageligvis logge deg på Telenor-ruteren og endre det trådløse nettet fra 5 GHz til 2.4 GHz. Printeren min f.eks. klarer ikke kommunisere over 5 GHz, uten at den gir noen meningsfull tilbakemelding på dette.
Har nå fått bekreftet at den er tilkoblet til routeren men jeg får jo ikke bruke appen på mobilen? Det burde vel være mulig fordi om jeg bruker routeren sitt nett? Skjønner ikke bæret av dette her.

3
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
« på: Torsdag 09. November 2017, klokken 20:47 »
Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at jeg kan koble opp mitt nye dashkamera thinkware f800 pro til den trådløse Huawei Telenor routeren. Er meget muggen nå her jeg prøver å koble saker opp.

4
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
« på: Fredag 27. Oktober 2017, klokken 22:45 »
Ok. Såpass. Forstår at du har ok peiling ja. Låter vel helt greit det der kan jeg tenke meg. Jeg har en forventning i forhold til min oppgradering fra BRS og det er at det er merkbart bedre enn org. ultra hifi og sinnsykt bedre enn standard. Og hele anlegget skal være tilpasset/skjult.

Vil tro det funker bra, skal ikke så mye til for å få betraktelig bedre lyd. Den originale "hifi" kassa i plast er ikke så mye å skryte av :)
Håper det. På ultra hifien klarte jeg no å få frysninger ved gitte anledninger. Nå med standard tar jeg meg selv i å kjøre volumet på 11 og allikevel har jeg grinetryne :'(

5
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
« på: Fredag 27. Oktober 2017, klokken 21:43 »
Nesten enklere å liste opp hva jeg ikke har gjort :p

Sjekk prosjekttråden min her
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28995.0.html
Ok. Såpass. Forstår at du har ok peiling ja. Låter vel helt greit det der kan jeg tenke meg. Jeg har en forventning i forhold til min oppgradering fra BRS og det er at det er merkbart bedre enn org. ultra hifi og sinnsykt bedre enn standard. Og hele anlegget skal være tilpasset/skjult.

6
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
« på: Fredag 27. Oktober 2017, klokken 17:12 »
Ser bra ut. Satser på at min blir minst like bra ettersom jeg legger dette ut til proffer. Ikke trenger jeg å ta hensyn til ubeleilighetene heller siden jeg ikke skal gjøre det selv. Hvordan er det å ta ut et slikt anlegg og tilbakeføre til org.? Ikke at det er en aktuell problemstilling nå men hvis jeg mot all formodning vil selge bilen med standardanlegg om 4-5 år.

Tilbakeføring bør ikke være noe problem. Selv mitt anlegg som er betraktelig mer omfattende enn hva man typisk oppgraderer, så er det ikke store modifikasjoner jeg har gjort på selve bilen. Kun noen mindre modifikasjoner på interiørdeler (som jeg uansett har anskaffet fra en vrakbil, så de originale har jeg liggende)

Modifikasjoner man typisk må gjøre:
Tilkobling på 12v batteri - fullt reversibelt

Tilkobling til signal - kabel må klippes i, så reversering vil bli synlig om man inspiserer kablene, men vil ikke ha noen praktisk betydning så lenge de er loddet sammen skikkelig.

Gjennomføring av strøm igjennom torpedovegg - litt varierende, men her må man gjerne enten ta hull på en gjennomføring (ingen praktisk betydning) eller i enkelte tilfeller borre ett nytt hull. Ved borring av nytt hull må dette tettes med en gummipropp eller lignende.

Feste av kabel til jordingspunkt - fullt reversibelt

Montering av subkasse - veldig avhengig av type løsning, men i de fleste tilfeller blir det neppe gjort noe som ikke kan reverseres.
Høres bra ut. Hva har du gjort av oppgraderinger forresten? Ut over sub? Du har ultra hifi fra starten?

7
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
« på: Fredag 27. Oktober 2017, klokken 16:27 »
Forøvrig er min egen sub glassfiberstøpt, men neppe noe for hvermansen å sette i gang med :p
Ser bra ut. Satser på at min blir minst like bra ettersom jeg legger dette ut til proffer. Ikke trenger jeg å ta hensyn til ubeleilighetene heller siden jeg ikke skal gjøre det selv. Hvordan er det å ta ut et slikt anlegg og tilbakeføre til org.? Ikke at det er en aktuell problemstilling nå men hvis jeg mot all formodning vil selge bilen med standardanlegg om 4-5 år.

8
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
« på: Fredag 27. Oktober 2017, klokken 13:15 »
Når det gjelder tuning så henger dette sammen med hvilke element som blir brukt, men i korte trekk kan man si det slik:
Er man ute etter høy lyd og mye "dunk dunk" så bruker man gjerne høyere tuning. Årsaken er at høy tuning vil gi deg mer lyd ut av mindre effekt. Ulempen med dette er at man får en "peaky" respons, og ujevn frekvensgang. Dette er ikke spesielt gunstig for lydkvalitet.

Er man ute etter god lyd så bruker man gjerne en så dyp tuning som mulig, for å få god respons i det nedre registeret. Ulempen med dette er at det krever en svært lang port, og relativt stor kasse. Dette gjør gjerne byggingen mer komplisert.

På grunn av dette så velger de fleste fabrikanter å gå for løsningen med høy tuning,  da dette gir mest lyd  med en minst mulig komplisert løsning. Det er derimot ikke spesielt heldig for lydkvaliteten.

Vedlagt graf viser forskjellen i frekvenskurven på en kasse med 50hz tuning (gul graf) og en kasse med 33hz tuning. Merk at dette kan variere stort ut fra hvilke type element som blir brukt, men dette er tommelfingerreglen.
Jeg har forespurt å få en nøyaktig spesifikksjon på pakken inkl sub. Det de forklarte var at ved tenkte oppsett fikk jeg en svært dyp og fyldig bass. De monterer også en regulator for bassen i «taket» på rommet under skjermen forstod jeg.

9
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
« på: Fredag 27. Oktober 2017, klokken 13:10 »
Takk for de siste svarene begge :-)

Isopor: Det ga jeg opp etter å ha saget den første blokken! Makan for noe dritt! :-)

MDF VS Glassfiber: Så lenge jobben blir utført riktig så tror jeg resultatet blir bra uansett. Hele HIFI-verden vet at MDF lyder bra, men glassfiber kan også være kurant ref NVX B.O.O.S.Ts glassfiberkonstruksjon. Lyden i denne skal visstnok være svært bra.

Portet/lukket konstruksjon: Om jeg ender opp med å lage noe selv så blir det nok en lukket konstruksjon, da jeg forstår at dette er enklest å konstruere for en amatør; altså meg :-)

Har ikke HELT slått fra meg BOOST-kassa heller, men må ta noen økonomiske runder først.

Fikk nettopp tilbud fra BRS:
- Tilbud 1: Jeg kjøper BOOST-kassen privat og de monterer den sammen med resten av annlegget.
- Tilbud 2: Jeg bygger egen kasse, og de monterer 10" element i denne, oppgraderer resten som i tilbud 1:

Spesifisering tilbud 1:
Alpine SPR60C 17CM Splitt - 2.700.-
Rockford Fosgate 4x75w - 3.495.-
Dempematter frontdører - 600.-
KAbler/deler - 700.-
Montering (12t) - 10.680.-
Rabatt - 2.185.-
TOTALPRIS 16.000.- (pluss BOOST-sub til 13.000.-) Yikes

Spesifisering tilbud 2:
- Alpine PDXV9 5ch forsterker - 6.500.-
- Alpine SPR60C 17cm splitt - 2.700.-
- Alpine basskontroll PDX - 370.-
- Alpine 10" Type R Sub - 2.100.-
- Kabler/deler - 1.500.-
- Montering (12t) - 10.680.-
- Dempematter frontdører - 600.-
- Rabatt - 2.860.-
TOTALPRIS 21.600.- (+ Jeg må lage subkasse selv)..

Sparer som dere ser en hel del penger på å gå for alternativ 2, men er veldig usikker på om jeg klarer å lage en basskasse som gjør jobben skikkelig... Har for så vidt alt jeg trenger av verktøy etc., så det koster ikke mer enn innsatsen å prøve i hvert fall :-)
Jeg er i disse dager igang med oppgradering av mitt standardanlegg. Jeg venter på endelig spesifisering men pakken ligner nok mest på alt. 2. BRS er igang med å støpe basskasse i glassfiber. Jeg skal ha isolasjon i alle dører og bakluke. Har blitt forsikret om at oppsettet vil spille fletta av ultra hifi så nå gleder jeg meg. Gikk fra ultra hifi bil til ny med standard og har irritert meg over lyd fra jeg kjørte ut fra parkeringsplassen på Kokstad.

Mitt utgangspunkt var det samme som ditt, etter nesten fire år med ultra hifi ble overgangen til bil med standardanlegg som forventa en nedtur.

Bilradiospesialisten i Trondheim har laget en glassfiberkasse tilpasset høyre side i min bil med standardanlegg. De har aldri gjort dette før til en Tesla, men de har nå dermed støpeform til å gjøre dette også for fremtidige kunder med TMS.  De har tidligere hatt bilen inne ifm. å få riktig form på kassa, samt trekt opp kabler til strøm, signal, basskontroll mellom setene osv. I dag blir kassa med element og forsterker montert, så det blir spennende å få sluttresultatet. Godt mulig jeg er i mål med dette, men tar også høyde for å gå videre med å bytte ut høyttalerne i fordørene. Vi får se - og ikke minst høre :)
Meeget spennende. Ser frem til å høre din mening om resultatet. I Bergen har de visst gjort dette før for det virket som om de allerede hadde en støpeform.

10
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
« på: Fredag 27. Oktober 2017, klokken 08:29 »
Takk for de siste svarene begge :-)

Isopor: Det ga jeg opp etter å ha saget den første blokken! Makan for noe dritt! :-)

MDF VS Glassfiber: Så lenge jobben blir utført riktig så tror jeg resultatet blir bra uansett. Hele HIFI-verden vet at MDF lyder bra, men glassfiber kan også være kurant ref NVX B.O.O.S.Ts glassfiberkonstruksjon. Lyden i denne skal visstnok være svært bra.

Portet/lukket konstruksjon: Om jeg ender opp med å lage noe selv så blir det nok en lukket konstruksjon, da jeg forstår at dette er enklest å konstruere for en amatør; altså meg :-)

Har ikke HELT slått fra meg BOOST-kassa heller, men må ta noen økonomiske runder først.

Fikk nettopp tilbud fra BRS:
- Tilbud 1: Jeg kjøper BOOST-kassen privat og de monterer den sammen med resten av annlegget.
- Tilbud 2: Jeg bygger egen kasse, og de monterer 10" element i denne, oppgraderer resten som i tilbud 1:

Spesifisering tilbud 1:
Alpine SPR60C 17CM Splitt - 2.700.-
Rockford Fosgate 4x75w - 3.495.-
Dempematter frontdører - 600.-
KAbler/deler - 700.-
Montering (12t) - 10.680.-
Rabatt - 2.185.-
TOTALPRIS 16.000.- (pluss BOOST-sub til 13.000.-) Yikes

Spesifisering tilbud 2:
- Alpine PDXV9 5ch forsterker - 6.500.-
- Alpine SPR60C 17cm splitt - 2.700.-
- Alpine basskontroll PDX - 370.-
- Alpine 10" Type R Sub - 2.100.-
- Kabler/deler - 1.500.-
- Montering (12t) - 10.680.-
- Dempematter frontdører - 600.-
- Rabatt - 2.860.-
TOTALPRIS 21.600.- (+ Jeg må lage subkasse selv)..

Sparer som dere ser en hel del penger på å gå for alternativ 2, men er veldig usikker på om jeg klarer å lage en basskasse som gjør jobben skikkelig... Har for så vidt alt jeg trenger av verktøy etc., så det koster ikke mer enn innsatsen å prøve i hvert fall :-)
Jeg er i disse dager igang med oppgradering av mitt standardanlegg. Jeg venter på endelig spesifisering men pakken ligner nok mest på alt. 2. BRS er igang med å støpe basskasse i glassfiber. Jeg skal ha isolasjon i alle dører og bakluke. Har blitt forsikret om at oppsettet vil spille fletta av ultra hifi så nå gleder jeg meg. Gikk fra ultra hifi bil til ny med standard og har irritert meg over lyd fra jeg kjørte ut fra parkeringsplassen på Kokstad.

11
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Dekktrykksensorer til Tesla
« på: Mandag 09. Oktober 2017, klokken 21:27 »
Solgt

12
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Tesla stasj
« på: ſøndag 08. Oktober 2017, klokken 19:59 »
Fin de bagene. Har en lik men performance edition (røde sømmer) Kunne gitt deg en tusing neste gang jeg er i Oslo (om noen uker).

13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Dekktrykksensorer til Tesla
« på: Onsdag 04. Oktober 2017, klokken 21:22 »
Selger 4 nye ubrukte dekktrykksensorer til Tesla. Ny type. Originale Tesla.
1600,- pluss evt. frakt.

14
Kjøp og salg av deler og utstyr / Type 2 ladekabel. Passer flere biler.
« på: Onsdag 04. Oktober 2017, klokken 21:18 »
Brukt men helt fin og uten skader. Selges 1700,-
Jeg holder til i Bergensområdet.

https://www.google.no/search?q=type+2+kabel+7,5+meter+mennekes&rlz=1C9BKJA_enNO723NO723&hl=nb&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiA1K2X1NfWAhWya5oKHb1BCXUQ_AUIESgB&biw=1024&bih=653#imgrc=ykA8T92JCOgibM:

Passer: (dobbeltsjekk gjerne din bil) BMW, Volkswagen, Mercedes, Volvo, Tesla, Renault, Smart, Audi og Porsche.
Ladekabel Mode-3, Type2 til Type2 Strømtilførsel 400V 3-fase, maks 32A – for tilkobling mot biler med Type2 inntak. (Kan brukes over alt der det finnes et Type2 uttak, også på 1-fase). Ladeeffekt opp til 22kW 7,5meter lang, blå plugger og blå kabel med temperatur- og UV-bestandig PUR-ytterkappe.

15
Leaf 2010-2017 / Nissan Leaf klasseledende på bagasjeplass?
« på: Tirsdag 22. August 2017, klokken 22:55 »
Er helt sikker på at jeg leste en artikkel her om dagen der Leaf kom best ut i sin klasse når det gjelder bagasjeromsplass. Bedre enn Tesla model 3... Er det noen andre som har sett den artikkelen og kan linke til den?

Sider: [1] 2 3 ... 55