Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oyvind86

#1
Tesla / Sv: Refresh TMS/TMX i inventory nå
tirsdag 03. januar 2023, klokken 19:18
Sitat fra: geear på tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:32
UNDER hva de har kjøpt de for? Ser ingen Plaid under 1,33 mill, og det er i tillegg en X, som i utgangspunktet er dyrere enn S. De fleste som har fått bil nå har sikkert gamle bestillinger og betalt mindre enn det?

Stemmer det du sier. Så en rød Model S med originale 19 vinterdekk felger, 21" Arachnid felger med sommerdekk, FSD som jeg trodde var lagt ut rimeligere. Etter litt regning ser jeg denne personen har lagt seg 10.000,- over innkjøpspris på prisene før nyttår. Kan godt hende personene har betalt mindre, det vet jeg ikke.

Uansett så tror jeg flipping har nådd toppen nå. Se også på Model Y, særlig Performance.

Det jeg først og fremst mente var at mange tror på nissen med disse prisene.  :)
#2
Tesla / Sv: Refresh TMS/TMX i inventory nå
tirsdag 03. januar 2023, klokken 16:27
Sitat fra: B1 på lørdag 31. desember 2022, klokken 11:53
Da var 313 Plaid registrert. Det blir en unik bil på veien. Klart, flere kommer i årene som kommer, men grunnet prisen, vil nok dette ikke bli de store volumene.

Da ligger rundt 20 % av de ute på finn.no med økende antall. Blir interessant å se prisutviklingen som er diskutert. Kan ikke se at en av de er solgt enda.

Noen tror på julenissen og priser seg høyere enn med dagens pris fra tesla med moms, mens et fåtall faktisk har lagt seg litt under hva de har kjøpt den for.

 
#3
Tesla / Sv: Refresh TMS/TMX i inventory nå
fredag 23. desember 2022, klokken 15:06
Tesla reduserer vel prisen på Y og 3 biler med rundt 7500 dollar for de som velger å ta ut bilen i år for bla. Amerikanske kunder.

Billån er i utgangspunktet som et boliglån. Man kan låne 5 ganger inntekt totalt i lån på bolig/bil eller andre ting. Så er det vel alltids noen som kan trikse litt utenfor dette regelverket.

Lurer på om det er en del av de som har tatt ut bil kun for flipping nå er litt nervøse. Model S/X Plaid har i skrivende stund 20 + biler på finn og antallet er økende. Ser det er en som har redusert prisen allerede den første uken med 230 000,-. Blir spennende å følge med fremover og se om Tesla evt. "tar momsen".

Jeg er i markedet for en slik bil, men synes det er helt ok og avvente litt.
#4
Tesla / Sv: Refresh TMS/TMX i inventory nå
fredag 23. desember 2022, klokken 12:09
Min spådom er at Tesla reduserer prisen med ca. 100 000,- til neste år og at det blir mulig å plukke opp Model S Plaid på bruktmarkedet til rundt millionen.

Har kommet ut en del bruktbiler på finn nå og ser det er mange som tror på nissen.
#5
Tesla / Sv: Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?
lørdag 17. desember 2022, klokken 11:52
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:35
Synes det er litt spesielt å true med å gå ut av kontrakten hvis man ikke får med seg dekk til kr. 36.000.-. Tesla gir meg bekjent verken rabatter, eller gratis tilbehør av noen særlig verdi. Tror heller ikke Teslas "kunderådgivere" får provisjon av salget. Rabatt-jaget ved bilkjøp synes jeg egentlig det er bra at Tesla holder seg vekk fra.

Nå avbestilte jeg ikke bilen fordi jeg ikke fikk dekk-settet. Jeg avbestilte bilen fordi selger ba meg om å forplikte meg til å ta ut bilen om den skulle komme i år (i samtale sept/okt), i tillegg til at han ikke svarte opp noen av mine senere henvendelser på mail eller sms. Ei heller svarte han eller tesla teamet opp min avbestilling før som sagt  jeg sende en sms til et 55  99 nr.  .. .. i start desember. Da var bilen raskt borte uten en lyd.
#6
Sitat fra: kodax på fredag 16. desember 2022, klokken 21:33
Hva mener du med at du måtte "forplikte deg til å ta i mot bilen"? Du kan jo uansett avbestille når som helst, og også levere den tilbake ila 14 dager etter at du har mottatt den.

Nettopp, men en viss selger i Tesla ville at jeg skulle forplikte meg til å ta ut bilen (Model S Plaid) om han skulle få den levert til meg i løpet av år 2022, samtalen skjedde rundt sept/okt 22. Samtalen var over telefon, så har ingen bevis, men synes det var på kanten og likte ikke dette så godt. Jeg fortalte han at jeg har en kontrakt å forholde meg til men kunne jo tenke på dette over litt vin i helgen. (Ringte meg på en fredag). (Har ellers all korrespondanse skriftlig over mail og sms).

Lørdagen etter sendte jeg en mail om at jeg kunne "gå ut av kontrakt" og forplikte meg mot at jeg f. eks. fikk et hjulsett som kompensasjon. Hørte ikke en dritt, sendte så en sms til personen om han hadde mottatt mailen og kunne bekrefte, ingen respons på et par uker. Valgte så og avbestille. Ingen respons før, som sagt, da jeg svarte opp denne sms`en om vinterdekk til 36 000,-. Da var bilen borte fra "mine sider" i løpet av 12 timer uten en eneste mail eller telefon fra Tesla salgs teamet.

En slik innvestering av en bil er på en måte ikke som og kjøpe bananer på Kiwi så egentlig glad jeg ga faen.
#7
Bestilte meg en Model S Plaid for å oppgradere min 4 år gamle P100D i sommer. Så får jeg en telefon fra en selger (Tesla) om at jeg må forplikte meg til å ta i mot bilen rundt 2 måneder før den kommer om jeg i det hele tatt skal få den før nyåret. Ikke helt det som står i kontrakten. Prøvde så å sende selger mail og sms om at jeg vil forplikte meg om jeg får med noe ekstra, et hjulsett foreslo jeg, men ble helt stille. Så avbestilte jeg, både via selger og tesla salgskontorer i Oslo, men hørte ingen ting på 5 uker. Så kom det en melding om at jeg kunne få vinterdekk på bilen for "tilbudspris" 36 000,- + og måtte bestemme meg med en gang. Sendte svar på sms at bilen var avbestilt, og vipps så var den borte fra mine sider uten en lyd.

Makan til arroganse. Det er faktisk andre merker som er meget bra i samme prisklasse. Hørte også at flere som har bestilt bilen må hente denne i drammen selv om bilen er bestilt til Bodø. Helt horribelt!!!

Musk får gjerne røyke det han vil eller kjøre Twitter i dass, det påvirker for øvrig ikke min fremtidige bil. Dog blir jeg litt usikker på om det blir Tesla etter min siste opplevelse. (Hatt 2 teslaer).
#8
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Hvordan resette dekksensorene?
fredag 04. oktober 2019, klokken 17:12
Jeg gikk inn på service og resatte dekkene igår etter bytte. Her får man valg om flere typer dekk. Fikk opp masse feilmeldinger like etter og sendte en "Bug report" i samme slengen. Idag var alt som det skulle igjen.  :)
#9
Tesla / Sv: Tesla Cars vs Competition
fredag 06. september 2019, klokken 13:02
Sitat fra: RuneW på fredag 06. september 2019, klokken 10:05
Sitat fra: oyvind86 på torsdag 05. september 2019, klokken 18:28
Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.

Hehe, så en eller annen "uhildet" test av Taycan der det ble sagt at "riktignok viser tallene at Tesla Model S akselererer raskere enn Taycanen, men det føles mye raskere i Taycanen".  :laugh:

Hehe, var denne jeg refererte til, ja!  :)

Ber om unnskyldning til de som følte seg støtt av dette, det var ikke meningen. Porsche Taycan er en flott bil, men pris og rekkevidde trekker noe ned etter mitt syn.
#10
Tesla / Sv: Tesla Cars vs Competition
torsdag 05. september 2019, klokken 18:28
Jeg var litt i tenkeboksen på høsten i fjor da jeg vurderte å gå til innkjøp av min andre Tesla, en P100D, eller vente å se hva Porsche kunne tilby.

Nå som det er klart er jeg glad jeg gikk for Tesla. Spekket en Porsche igår og man kommer fort opp i 1 800 000,- for en bil som sikkert er bedre på lakk/interiør osv. Men 750 000,- i mellom for en bil er ganske mye!  :o Jeg trodde at Toppmodellen til Porsche fikk en pris på 1 200 000-1 300 000,- Med det meste av utstyr som standard.

Det at Taycan skal klare et titalls akserelinger med samme tider, har de da tenkt på batteriet?

Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.





#11
Luftfjæringen står på normal. Lyden kommer typisk hvis jeg ligger i 70 km/t. Og gir bånn pinne opp til 100 km/t. (Kommer aldri om jeg bruker launch mode fra 0 og oppover).

Litt rart egentlig, på det første verksted besøket mente de det var akslingene. Disse ble byttet, lyden ble borte i en periode, men kom tilbake. Har flere videoer med lyd jeg har sendt Tesla, men de klarer ikke å finne ut av det. Som sagt så har jeg hatt samme lyden på lånebilene jeg har hatt så kan vel være at for motor starter. Kommer en liten "klukkklukkklukk" lyd foran dashbordet.

#12
Sitat fra: Tiger123 på torsdag 15. august 2019, klokken 18:50
Under foraksling? Jeg har innimellom en rar lyd ved pådrag, virker som den sitter litt ut mot venstre. Et par andre mener det bare er motoren foran som kobler inn.

Det stemmer. Sikkert den samme lyden vi hører. Får forske litt mer å dette fremover.
#13
Er det andre som har prøvd å utbedre en type "Klukk Klukk Klukk" lyd under aks. hos Tesla?

Vet at Tesla Bjørn har tatt video av samme lyd på sin P90D. Lyden kommer stort sett ved full akselerasjon og ved noe fuktighet i lufta.

Jeg har hatt bilen 3 ganger inne nå for utbedring av lyden og får beskjed at bilen "works perfect". Prøver så igjen, og lyden er der fortsatt. Har hatt 2 loanere og de har samme lyd under fullt pådrag. Lyden kommer ikke alltid, men av og til.

Har ikke Tesla noe fiks på dette eller er jeg en av de eneste som opplever dette?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 15. august 2019, klokken 14:50
Har et 100 batteri og dette ligger godt over 100 KW fra 10 % og opp til 70 % før lade hastigheten begynner å falle. Her må jeg si at jeg er fornøyd. Håper dere andre som har fått nedsatt rekkevidde/lading får dette fikset igjen og at Tesla kommuniserer hva som er årsak.

Når det gjelder Tesla sin praksis på fakturering i det siste så har jeg også merket at de prøver seg med mindre beløp. Hadde bilen inne for fiks av et dørhåndtak. Fikk den tilbake og dørhåndtaket stod fortsatt ca. 1 cm. Lenger ute enn de andre under utlevering fra verksted. På arbeids order stod det "Work as design" og de skulle fakturere meg for 1/2 time. Dette trakk de fort etter en prat med de og ny time ble oppsatt. På time nr. 2 ble dette utbedret på garanti.

Er nok en del kunder som er konflikt sky og betaler disse småbeløpene. Mange småbeløp blir til et større beløp og det er vel dette Tesla nå prøver på. Et tips er å dokumentere mest mulig med bilder/video når problemer oppstår som andre også har nevnt.
#15
Tesla / Sv: Aldri mer Tesla
onsdag 03. juli 2019, klokken 17:39
Føler med deg Mippen.  :+1:

Denne saken bør håndteres og prioriteres, fra Tesla, slik at du får igjen pengene for bilen, forsinkelse renter nå som saken har drøyd såpass lenge, kostnader i forbindelse med renter på ditt lån samt en erstatning for all tid du har brukt på dette.

Jeg har selv vært borte i problemer med garantiarbeider. Først 8 måneders ventetid, mail korrespondanse frem og tilbake uten resultat og de som hadde beslutnings myndighet på service stedet var alltid borte da jeg møtte opp. Det er rett og slett en håpløs og uholdbar praksis Tesla viser ved noen tilfeller.

Håper du ser bort i fra nett troll som skal kverulere her på forumet. Du har 100 % rett og Tesla har godttatt dette også. Stå på, håper saken løser seg for din del og at du blir kompensert økonomisk for utgifter og tiden du har brukt.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA