Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - fonberg

Sider: [1] 2 3 ... 149
1
Lading av Tesla / Sv: 75, går lading fra 0% raskere nå?
« på: tirsdag 21. januar 2020, klokken 23:36 »
Kan sikkert stemme, min bil ble utlevert i nov 17 (AP2.5), og under første supercharging, den 10. februar 18, så startet jeg på 3 %, og den brukte bare noen sekunder opp til 50 kW og gikk over 90 kW allerede på 6 %, før den fortsatte sakte videre oppover... (i den tiden var 101 kW maks, nå er det vel ~130 kW, så går vel enda raskere under 10 % nå).

Siden starten i 13 har maks vært ca 118kW, nå er maks drøyt 140kW for S (gjelder i hvert fall min 90D).

2
Model Y / Sv: Reservere eller la være
« på: torsdag 16. januar 2020, klokken 10:24 »
Etter min mening er det ett godt argument for å reservere: "Prisgaranti": Dersom dollarkurs eller andre forhold gjør at prisen stiger fra du reserverer og frem til levering, får du prisen som var oppgitt ved reservasjon. Dette er det i hvert fall historisk belegg for at Tesla har praktisert tidligere. Nå skal det vel godt gjøres om kronekursen blir mye lavere fremover, men uansett - lite å tape på å reservere. Man kan jo kansellere med full tilbakebetaling når som helst.

3
Model S / Sv: Tesla og gode seter
« på: torsdag 16. januar 2020, klokken 10:07 »
Har de begynt å levere biler med de nye setene? De skulle komme med en ny serie seter som skulle ta mindre plass. Skal mye til å få det beste fra flere verdener, både mer kompakt og andre kvaliteter.

Jeg står fortsatt fast på at de beste Tesla-setene er delskinn-setene som var i 2017/2018, før de ble kuttet ut.  ::)

Enig - det er en av grunnene til at S-en ikke byttes med en 3-er her. Lever veldig godt med de setene (og bilen forøvrig) også på lange dagspass, som jeg har en del av.

4
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:56 »
Nytt 85kWh-batteri fra Tesla levert til en i USA.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-85kwh-battery-for-my-2013-p85.181716/

Virker som det er et moderne 100kWh-batteri med færre celler.

Got my original battery pack revision "B" (unsure of the part#) replaced over the weekend and just picked up my car. To my surprise, I now have a new battery showing a ~92% charge to be 265mi and according to the app, 100% is 288mi!!! I initially thought I got a 90kWH pack as a replacement but when I picked it up, battery label shows a part# 1014116-00-A with 85kWh, 350VDC (vs the old pack 400VDC)

Rated Range @ 100% = 289 miles (per iOS Tesla app)
Ideal Range @ 100% = 333 miles (per iOS Tesla app)

Dette betyr vel at energikapasiteten på denne batteripakken er noe høyere enn originalt 85-batteri?

5
Model S / Sv: Stor skjerm resetter seg under kjøring
« på: lørdag 11. januar 2020, klokken 00:22 »
Åtte uker til garanti går ut, greit å finne ut av det da :+1:

6
Model S / Sv: Månedsvis ventetid på service
« på: tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:40 »
Bergen Kokstad pr. i dag (07.01.20) første ledig 4. mars.
Tid er relativt, og jeg vet ikke hvilket forhold du har til begrepet, men 2 måneder mener jeg er lenge...

Hvor raskt man kan komme inn kommer vel an på hva man melder inn også.

7
Tesla SW og AP / Sv: Sidekamera får ta-syklisten-med-døra-preventer
« på: tirsdag 07. januar 2020, klokken 10:28 »
En slik funksjon bør etter hvert komme på kravspekken for å oppnå fem stjerner hos EURO NCAP. Pr. nå vurderes vel bare sikkerhet mot syklist som krysser foran bil, så vidt jeg forstår.

https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model-3/37573

8
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: mandag 06. januar 2020, klokken 11:57 »
20.600 var inkl arbeid (og MVA)?

9
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 15:02 »
Poenget var altså ikke å gjøre en nøyaktig sammenligning med fossilen, men vise til hvilken bilklasse man kanskje bør sammenligne med når man skal sette av penger til å holde TMS i stand når den drar på årene. Rimelig eller billig er ikke adjektiver som passer særlig bra i den sammenhengen - etter min mening :)

Med på den, ja👍

10
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 11:50 »
Har vanskelig for å tro at en TMS kan bli like dyr på vedlikeholdskostnader som en MB S... Har du virkelig tatt med alle sannsynlige fossilrelaterte utgifter i betraktningen? Tenker på slikt som turboer, toppakninger, eksosanlegg, katalysator, girkasse, oljeskift til motor og kasse, osv...

11
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 11:45 »
Y vil så klart gå ut over salgstallene til 3, uten at dette vil være et problem for Tesla, så klart.

-Er man i kjøpsmodus for 3, er man allerede åpen for Tesla.
-større plass (kupé+bagasje), bedre bakkeklaring, høyere sittestilling og større bakluke som gir mer praktisk innlasting er alle argumenterer mange vil vurdere som verdt noen titusener ekstra innkjøpspris. Samtidig er 3 også en romslig mellomklassesedan, som har mer enn nok plass for mange, og som gir mer rekkevidde for pengene enn Y vil gjøre.

Når det gjelder utseende, tror jeg man kan dele folk i tre kategorier:
-De som liker 3 best, og baserer bilvalget på dette.
-De som liker Y best, og baserer bilvalget på dette.
-De som ikke synes det er så stor forskjell, og som uansett ikke legger utseendet til grunn for valg mellom de to.

Jeg er forøvrig i siste kategori.

12
Model S / Sv: Noen som har erfaringer med LED bar ? Utfordringer?
« på: søndag 05. januar 2020, klokken 09:37 »
Sense, Muffinman eller andre som vil dele erfaringer når det gjelder kjøp og hjelp til montering?

13
Model S / Sv: Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.
« på: torsdag 02. januar 2020, klokken 20:05 »
Vi har ihvertfall 1 havarert og reparert november 2015 på tunet, og 1 fullt fungerende 2013 med like mange kilometer på telleren. Den har hatt over 2 år lenger enn den nyeste på å hamre minnebrikken.

Én med og én uten AP-logging...

14
Lading av Tesla / Sv: Jage vekk ikke-Tesla biler fra destination chargers?
« på: tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:48 »
Disse hotellene står vel fritt til å ikke motta utstyr til ca 15000kr (3xtwc) gratis hvis de ikke ønsker en løsning med to ladere forbeholdt Tesla.

Ja, og det er det jeg mener hotellene burde gjøre. Invester i ladere som kan brukes av alle elbiler isteden. Med andre ord ladere med type 2 uttak, ikke med fast kabel. Med kun TWC kan ikke biler med type 1 inntak lade i det hele tatt, og de andre ikke-Teslaene må kjempe om 1 av 3 ladere. Det mener jeg sender dårlige signaler om forskjellsbehandling til stedets gjester, noe jeg personlig også ville tatt dårlig opp selv om jeg kjører Tesla.
Hva med eiere av fossilbiler da? Skal de diskrimineres?! Både dyrt drivstoff og ingen fyllemulighet på hotellet? Selvfølgelig satt på spissen, men jeg forstår ikke logikken du bruker for å forklare dette. Dette er private foretak som velger å ta imot en til tre gratis ladebokser og plassere de et eller annet sted, mest sannsynlig basert på tilgang på strøm og lengde på kabling og graving, for å gi kundene sine et bedre tilbud, et tilbud de kanskje ikke hadde hatt i det hele tatt om ikke Tesla hadde levert gratis ladere. Det er 100 % opp til hvert enkelt foretak å søke Tesla om destinasjonsladere. Det er hva det er, verken mer eller mindre.

Det kan ikke sammenlignes. Om hotellet satte opp fyllemulighet for kun Ford-eiere så kan det sammenlignes. Om det hadde vært særdeles praktisk for BMW-eiere å også fylle på dette hotellet ville de nok blitt mugne de også.

Eller hva med om parkeringen nær inngangen ble forbeholdt Mercedes-eiere mens alle andre måtte parkere 400m unna?

Siden den største kostnaden med installasjon av ladebokser normalt er fremføring av strøm og andre elektriker-kostnader (og ikke selve ladestasjonen) ville jeg foretrukket at hotellet satte opp 2 stk. ladetasjoner med type 2 uttak fremfor 3 stk. TWC. Prisen ville nok ikke blitt veldig ulik.

Etablissementer som setter opp TWC-er sponset av Tesla kan naturligvis sette opp andre bokser uten fast kabel i tillegg, slik at også mindretallet av elektriske langturbiler (de med Type 1) kan lade.
Jeg synes de som setter opp to eller tre TWC-er der en av dem er åpen for alle elbiler (med Type 2) gir et supert tilbud, og jeg foretrekker slike overnattingssteder når jeg er på reise. Hvorvidt de ville satt opp noe som helst uten tilbudet om sponsa TWC-er, blir bare spekulasjoner.

15
Model S / Sv: Tesla S eller fossil som familiebil?
« på: tirsdag 24. desember 2019, klokken 15:31 »
Når vi kjører opp til hytta så synes jeg det er helt greit med de grøftelysene. Da får jeg bedre oversikt over grøftkanten.

Ellers er lysene helt OK. Men så er ikke jeg noen 1000 meter fyr som skal lyse opp hele Hardangervidda. Klarte meg i mange år med en gammel 5-serie og halogenlys :D

Er jo det som er problemet, alle sammenlikner tesla mot sin haug gamle bil fra forrige århundre. Lysene på min e-tron er episke i forhold til model 3 (som er det jeg har kjørt i senere tid)
Ser tidligere i tråden her, sammenlikne akselerasjon mot en pajero? En a6 3.0 tdi med 272hk er sprek nok som en familiebil, selv om den ikke følger model s.
Bil ramler ned til følelser, men man må sammenlikne nytt mot nytt og ikke eldgammelt mot nytt.
For min del ble det for mye stress med e-tron og lading nå i julen, og volvoen fikk oppgaven med å være årets juleslede. i det vanlige er det kun e-tronen som blir brukt, men å si at man aldri vil gå tilbake til fossilt som enkelte gjør skjønner jeg ikke, hvis man har hatt en litt moderne fossilbil.

Her er noen av mine grunner til at det er uaktuelt å gå tilbake til fossilt:
-full tank hver morgen, og slippe å bruke tid på drivstoffylling med unntak av på noen få langturer i året
-spare 25.000,- pr år i drivstoffutgifter
-enklere og 3x mer effektiv drivlinje
-totalt sett mye bedre pakke for pengene (plass, sikkerhet, prestanda, drivstofføkonomi mm.) enn man etter mine mål kan få om man velger fossilt
-beste 4wd jeg har prøvd til mitt bruk
-har blitt «allergisk» mot dieselkakling, kaldstart og stank 😊

Skulle gjerne hatt bedre lys på TMS-en min, men hadde jeg virkelig trengt det hadde jeg monter lysbar, verre er det ikke.

Sider: [1] 2 3 ... 149