Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - fonberg

Sider: [1] 2 3 ... 144
1
Model S / Sv: Inventory - noen spørsmål
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 13:45 »
Jeg signerte papirer i Drammen 29. desember, henta bil i Tromsø 31. desember  :laugh:

Går gjerne raskere dess nærmere kvartalsslutt man er.

2
Model S / Sv: Model Y Performance eller Model S Long Range?
« på: Fredag 13. ſeptember 2019, klokken 13:42 »
Begge bilene yter 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

 ???
Yup. Se bilde (vedlagt). Hentet fra nettsidene til Tesla for 2 sekunder siden. "Long Range" Model S vs. "Performance" Model Y.

Ser du har blandet 0-60 mph og 0-100km/t, så det stemmer ikke helt.

0-62mph er det samme som 0-100km/t, dermed er nok Y'n bittelitt raskere på den sprinten ;)
Ikke blandet. Er vel opp og vedtatt (trodde jeg..) at 0-60 mph og 0-100 km/t er det samme i bransjen når aks-tider oppgis, men er jo såvidt forskjell ja, så man kan jo komme litt heldigere ut av det med 0-60-måling fremfor 0-100. Ser på de norske sidene at Model S "Long Range" er målt til 3,8 sekunder, så du har rett sånn sett. 0,1 tidel i favør Model Y Performance da. :)

Der tar du feil. 0-60mph tilsvarer 0-96km/t. Tesla følger bransjestandard og oppgir forskjellige tall på de to øvelsene, avhengig av hvilken region de presenterer dem for.

3
Model S / Sv: Inventory - noen spørsmål
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 22:18 »
Det beste er å stikke innom dem.

4
Model S / Sv: Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 22:18 »
Av S og Y ville jeg valgt Y om jeg trengte krok og likte/trengte høyere inn/utstigning og sittestilling, ellers S.

5
Model S / Sv: Tesla P100D+
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 11:39 »

Jeg synes eksempelvis det virker rart om man ikke kan bruke de dekkene man vil så lenge de er godkjent for bruk på veg, men dette kan jeg ikke noe om.

Ifølge info på Michelin sine sider er dette dekket kun tillatt på vei på Porsche 911 GT2 RS.
Det kommer i 2 dimensjoner. 265/35R20 og 325/30R21.
Dekket er helt ekstremt. Michelin påstår 911 går 0,5 sek raskere pr km på Nordschleife enn med konkurrerende dekk.

Tja, det finnes i hvert fall også for Ferrari 488 (med 245-bredde foran).

Uansett var poenget mitt å høre om noen har kunnskap om hvorvidt det finnes etablerte retningslinjer (på tvers av bilprodusenter) for hva man kan justere på innenfor det som kan kalles en stock bil.

6
Model S / Sv: Tesla P100D+
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 07:43 »
https://www.autoblog.com/2019/09/11/tesla-model-s-p100d-spied-near-nurburgring/#slide-2168663

Står en + sist i modellbetegnelsen. Ca bilde nr. 8.

Ser denne «Autoblog» bruker mye plass på at Teslaen ikke er stock (med skjermbreddere, cup-dekk og større luftinntak), og at den derfor ikke kan sammenlignes med Taycan som Autoblog altså påstår var stock på ringen. Skjønt det er vel kjent at Taycan manglet alle passasjerseter mm.

Finnes det noen offisielle regler for hva som defineres som stock oppsett?
Noen som har sett en full oversikt over hva som var modifisert på Taycan?

Jeg synes eksempelvis det virker rart om man ikke kan bruke de dekkene man vil så lenge de er godkjent for bruk på veg, men dette kan jeg ikke noe om.

7
Model S / Sv: Kjøp av Model S Performance "Raven" - galskap?
« på: Onsdag 11. ſeptember 2019, klokken 09:49 »
Galskap, det er et definisjonsspørsmål. Det er neppe bedre nybilkjøp å gjøre til ca. en mill, med tanke på mye for penga. Som nevnt av andre taper den seg garantert mye i verdi, særlig første året - som investering er en vanlig Long Range (til 150 lapper mindre) bedre; all historikk på S tilsier at P-ene taper seg raskere enn standardvarianten med samme batteri.

Sjøl planla jeg å bytte fra S til 3, men har (hittil) ikke fått meg til å gjøre det. Vurderer å bytte til Y når den kommer, men inntil videre sitter jeg veldig godt i min S.

8
Tesla SW og AP / Sv: Tesla-biler med FSD får V10 først
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 23:00 »
For meg kommer det veldig an på hva slags Bugs det er. Det er bare å bruke fantasien.
De mest interessante på min bil ble levert fra fabrikk og ligger i baklyktene. Burde vel få en etymolog til å se på dem.

Tja, de har vel strengt tatt befolka lyktene dine etter bilen kom fram?

9
Model S / Sv: Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"
« på: Mandag 09. ſeptember 2019, klokken 13:33 »
De har vel heller ingen driver som har kjørt her tusen ganger slik Porsche har?
Det tror jeg er det minste problemet.

Slike sjåfører lever av slikt. Pluss at Nico Rosberg som er tidligere formel 1 sjåfør har allerede tilbudt seg.

Kan legges til at Rosberg dessuten er verdensmester i Formel 1, og har betydelig erfaring som Tesla-sjåfør.
Her er det bare å finne fram popcorn  8)

10
Model S / Sv: Fullmakt for tilgang til servicehistorikk?
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 09:47 »
Jeg solgte en Model S i februar 2016 og denne har nå tydeligvis fått ny eier. I denne forbindelse mottar jeg en forespørsel fra ny eier om jeg kan skrive en fullmakt hun kan gi til Tesla for at de skal kunne gi henne tilgang til servicehistorikken.

Er det bare meg som syntes dette høres merkelig ut eller er dette vanlig praksis hos Tesla?

Jeg skjønner ikke problemet - dvs. dette er jo ikke ditt problem, siden du ikke er part i handelen?

Dersom kjøper av en bruktbil ønsker tilgang til historikk på bilen så ligger naturligvis ansvaret på selger. Hvis selger ikke skaffet seg denne historikken da han/hun kjøpte bilen, er det hans/hennes problem, og hverken ditt eller Tesla Norge sitt.
Jeg synes det er bra at Tesla Norge tar GDPR på alvor, og tenker at bilforhandlere som bryter retningslinjene i GDPR for å sleike potensielle kunder oppetter ryggen, løper en betydelig risk.

11
Model S / Sv: Nettopp solgt bilen- Hvordan overføre bilen til nye eiers Mytesla?
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 17:22 »
Oppdatering:
Jeg ringte kundesenter i går og etterspurte overføring. Da sa de at de hadde mye å gjøre, men var på saken.
Ringte dem på nytt i dag og sa at jeg gjerne ville superlade og betale selv (hvit løgn), og vipps 1 time etterpå hadde jeg bilen i appen ;-)

Haha, good one. Money talks😎

12
Model S / Sv: Første elbil, 2016 90d eller 2017 100d?
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 17:21 »
Du bør etablere hensiktsmessig ladeløsning til daglig bruk. Dvs ladeboks på dedikert kurs - stikkontakt skal bare brukes provisorisk. Masse info om dette på f.eks undergruppa om lading her.

13
Lading av Tesla / Sv: Når vil SuC-stasjoner oppgraderes til 150kw i Europa?
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 14:55 »
På skjermen i bilen står det 150kW

Oki. Web som ikke er oppdatert, da.

14
Lading av Tesla / Sv: Når vil SuC-stasjoner oppgraderes til 150kw i Europa?
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 13:43 »

15
Tesla SW og AP / Sv: Tesla-Bjørn måler Sentry-mode forbruk
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 13:36 »
Går fra rundt 360W i bruk til rundt 180W mener jeg det var, etter oppgradering til 2019.28.3.1. Mindre og mindre «drain» ved bruk av Sentry.

Fortsatt alt for høyt forbruk. 180W tilsvarer 20-30 tkm i døgnet. Jeg vil si det bør under 100W eller 10 tkm/døgn før det er akseptabelt.

Sider: [1] 2 3 ... 144