Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jejl

Sider: [1] 2 3 ... 90
1
Model S / Sv: Fordeler med Model s kontra Model 3
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 17:05 »
Får man bedre akselrasjon med fullere batteri?

Ja!

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: EL SUV på over 2,5 tonn - en utvikling i feil retning ?
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 16:41 »
Det gir ikke et rett bilde på risiko å bare se på ulykkesstatistikk, spesielt når det gjelder sykling. En trenger ikke noe sertifikat for å sykle, det er heller ikke noen klar promillegrense, ikke er det aldersgrense, noen velger å sykle med musikk i ørene og ikke er det noe påbud om hjelm.
Sånn rent statistisk så forkorter du livet like mye ved å sykle 1 km som å røyke 1,4 sigaretter. Jeg sykler likevel, for jeg mener det er en del ting en kan gjøre selv for å redusere risikoen betraktelig.

3
Model S / Sv: 12V batteri må byttes
« på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 16:44 »
Jeg har fått dekket bytte av 12V batteri på service.
Har 8 års serviceavtale (som også skal inkludere deler).

Forøvrig så jeg på YouTube at flere i USA nå har begynt å erstatte 12V bly-batteriet med et betydelig lettere og mye mer holdbart Litium batteri.


4
Model 3 / Sv: Levering av model 3
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 10:33 »
Tirsdag: "Hei, det er fra Tesla Delivery. Bilen din står i Belgia, og kommer til Drammen om 1 uke. Utlevering blir om ti dager XX kl. XX.00". Samme dag: "Hei. Det er fra Tesla Delivery. Tenkte vi skulle få avtalt en tid på levering. Passer det onsdag? Jeg: Jamen dere ringte for et øyeblikk siden og sa at bilen står i Belgia! Delivery: Det må være feil, men jeg skal sjekke det opp. Onsdag: Delivery: Vi beklager feilen, men bilen din blir ikke levert før om ca. en måned. Jeg: (sensurert). Torsdag: "Hei. Delivery her. Er lørdag ok? Det ble lørdag.
Tesla søker flere ansatte:
Kvalifikasjon(er): Må være over 18 år

5
Model 3 / Sv: Model 3, 126 kW på Ionity!
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 09:38 »
Kjenner noen som kjører 7 mil, og kaller det for langtur med gammel Leaf. De må hurtiglade den ene veien pga høydeforskjell. De lengste "langturene" de kjører er 17 mil, og da er det minst to ladestopp.

6
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 13:16 »
Dette er ikke jeg imponert over. Overlastet bil og i den farten!
Ikke noe forsøk på imponere noen heller, men noen har kanskje nytte av å vite forbruk på en slik kjøretur på vinteren. I gps fart blir det ca 14% over fartsgrensen.  34,2 km/t i 30 sone er tilsvarende.

Og den tyngste Model S kan ha 2720 kg totaltvekt. Ikke er det takluke på 69 kg og dobbellader på xx kg i bilen og totalvekten er også inkludert full spylervesketank, noe den ikke var. Ser ikke helt den store forskjellen på å ha noen få kg i bagasjen ekstra når samme bil kan ha høyere totalvekt pga en større batteripakke.

7
Model S / Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« på: Lørdag 09. Februar 2019, klokken 01:17 »
Litt lenge siden noen har skrevet noe her, så jeg får bidra litt med en tur vi hadde for noen dager siden med vår P85 2013 mod. 
326 km skulle kjøres t/r (=652km) på danske motorveier på en dag. Google estimerte 7t og 2 min totalt. Vi startet med 92% (og nedkjølt batteri, ca 14 timer siden sist lading), og siden jeg alltid er en optimist tenkte jeg at vi på første etappe kunne kjøre like langt som vi gjorde i sommer i ca 155 km/t dersom vi reduserte faren til 136 km/t på cc siden vi hadde endel medvind. Vi fant nokså raskt ut at det ikke ville gå så da ble etappen forkortet og kjørefarten økt til 152 km/t. Hedensted ble erstattet av Randers istedet, og vi ladet 9 min der for å ha nok til å komme til Hedensted.
Så kom vi frem der vi skulle, og satt bilen på lading i huset. Fikk faktisk fylt på 33% på 2t og 50 min på et dansk "kraftstik". Så kjørte vi hjemover igjen og måtte lade i Hedensted igjen, nok til å komme til Haverslev, og så opp til Hirtshals. Totalt brukte vi ca 6 t og 45 min på turen, dersom vi trekker ifra tiden vi var i huset.

Forbruket var på ca 280 wh/km totalt. Ikke så verst siden det var over 450 kg ekstra i bilen på returen, og medianfarten var på 152 km/t.

Har kjørt akkurat samme tur for 2 år siden. Og det gikk betydelig tregere den gangen grunnet at det da ikke var noen superladere hverken i Hedensted eller Haverslev.
Så det er viktig at Superladerne står tett nok, særlig om vinteren for at en skal kunne kjøre raskt totalt sett på motorveier med høy fart. Er det særlig lengre enn 120 km mellom dem taper en betydelig med tid totalt sett med en P85 på vinteren.

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Kompressor i varmepumpa må byttes. 2014 mod
« på: Torsdag 07. Februar 2019, klokken 10:47 »
Dieselvarmer.........

9
Kjøretips / Sv: Kjørerute for en Renault Zoe fra Sandefjord til Bergen
« på: Tirsdag 05. Februar 2019, klokken 22:47 »
Det går ferge fra Langesund til Bergen. Jeg tror kanskje jeg hadde vurdert det på en slik tur. Zoe er ikke akkurat kjent for å for rask lading, spesielt på vinteren. Det er også mulig å få en av fergemannskapet til kjøre bilen av og på fergen uten at du er med på turen selv. (Vi har ihvertfall fått gjort det med en bil fra Hirshals - Stavanger.)

10
BMW iX3 / Sv: Reservasjon av iX3
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 08:28 »
Tesla har kanskje verdens mest idiotiske karrosseri

Kanskje det er derfor TM3 er den sikreste bilen noensinne testet i kollisjonstestene i USA,med  S og X på plassene etter. Ser du på sidekollisjons videoen av TM3 der den blir sammenlignet med Volvo V60(?) så er det tydelig at batteripakken er med på å gjøre bilen sikrere.

11
Tesla SW og AP / Sv: 2018.50.6
« på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 22:01 »
Unormalt lenge siden sist oppdatering nå (fisemodus en liten uke før jul), men fikk 2018.50.6 nå nettopp. Merkelig at de ikke er over på 2019 enda? Samme release notes som på 48.12.1 som jeg hadde fra før. Noen som vet hva 50 går på?
Tror det er tre mnd siden vi fikk sist oppdatering. Fisemodus har vi ikke fått.

12
Det er ganske mange mil av autobahn som kun har fri fart fra kl 20-06 og ellers 120km/t. Det er merkelig hvor små fartsgrenseskiltene er i Tyskland. De er betydelig mindre enn i Norge, og de blir da ofte vanskelige å få øye på tidsnok til en at du kan foreta en normal fartsreduksjon fra f.eks 200 til 120 km/t før skiltet.

Forøvrig så har vel 5-6 fotobokser blinket på meg i tyskland, ikke på autobahn men i 70- soner på øde landeveier hver gang. Har vel hatt 85-90 på speedometeret, men aldri fått til-sendt noen bot derfra.
Men fra Spania har vi fått til-sendt et par bøter på 50 Euro hver for å kjøre i 142 i 120 sone, og 106 i 80 sone.

13
For tre-fire episoder siden på "Now you know" på YouTube så hadde de et kort innslag om optimalfarten for å komme fortest mulig frem inkl lading TM3 LR, og den skulle være 190 km/t.  Den skal i teorien klare 1000 km på 8 timer i den farten.

14
Vi har kjørt 4 ganger Norge-Spania i vår P85, og vi har som regel kjørt hele strekket i ett uten overnattinger. Det er utrolig hvor mye fortere milene går unna nattestid med lite trafikk, i forhold til om dagen.
Jeg kjører hele natten til kona våkner om morgenen ca kl 7-8. På natten pleier jeg å ta to høneblunder på rundt 40 min mens bilen lader, også sover jeg noen timer på morgenen mens kona kjører 2 etapper. Har alltid vært uthvilt når vi har kommet frem.

Har prøvd å kjøre fossilbil samme rute med overnatting på hotell for endel år tilbake, men for meg er det bare mer stress.

15
Model 3 / Sv: Tesla model 3, komfortabel også for høye folk
« på: Tirsdag 18. Desember 2018, klokken 17:38 »
Jeg satt veldig godt i setene bak på model 3, og følte jeg hadde god plass til mine 186 cm slik jeg foretrekker å sitte. Setet i midten var ikke fullt så behagelig å sitte i, og det virket også smalere. I min 2013 P85 er det omvendt. Der sitter jeg absolutt best i setet i midten, hvis jeg skal sitte bak. Prøvde også framsetene i Xen og etter min mening er setene i model 3 mye bedre.

Sider: [1] 2 3 ... 90