Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Jejl

Sider: [1] 2 3 ... 95
1
Kangoo / Sv: Batterygaranti, når gjelder den? erfaringer?
« på: fredag 04. oktober 2019, klokken 18:50 »
Kan legge til at bilen viste 156 km rekkevidde morgenen etter testen.

Mulig at det er placebo, men det virker som at rekkeviddemåleren ble kalibrert etter testen. Jeg har kjørt et strekk på 23 km i rundt 100 km/t 4 ganger denne uken og måleren har gått fra 100% til ca streken på 75% eller like under. Har kjørt med full varme på i bilen (ikke dieselvarmeren). Tidligere mener jeg at måleren har gått ned nesten en strek videre, til ca 62,5% under tilsvarende kjøring.

2
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: fredag 04. oktober 2019, klokken 17:04 »

3
Kangoo / Sv: Batterygaranti, når gjelder den? erfaringer?
« på: søndag 29. september 2019, klokken 22:49 »
Da har jeg gjort en rekkevidde/kapasitettest:

Startet med fulladet batteri, som sannsynligvis holdt 13 grader som utetempen ved start.
Kjørte i 40-50 og 60 soner, men hovedsakelig 40 sone. Start og stopp samme plass.
Kjørte 135,7 km og det sto 11 km rest da jeg var hjemme, så jeg hadde trolig klart 146,7 km hvis jeg hadde kjørt til det var tomt.
Forbruket ble ufattelige 107 wh/km til tross for at jeg kjører med takgrind, stiger og en del annet utstyr på taket og i bagasjen. Totalt fikk jeg altså ut 15,69 kwh (hvis jeg regner med det jeg hadde i rest).

Etter det jeg kunne observere så var forbruket synkende under hele turen. Kapasiteten sank betydelig fortere i begynnelsen og da jeg hadde brukt 25% så hadde jeg kjørt under 25 km, og lå altså an til å ikke klare 100 km engang. Jeg vil tro at motor og drivverk gir mindre motstand når det etterhvert ble varmt, og at også batteripakken ble litt varmere etterhvert. Hadde alt vært varmt fra starten av så hadde nok rekkevidden vært enda bedre og jeg hadde sikkert også fått ut flere kwh.

4
Kangoo / Sv: Batterygaranti, når gjelder den? erfaringer?
« på: lørdag 28. september 2019, klokken 11:44 »
Hvis du vil sjekke kapasiteten selv er kanskje metoden til TB den beste.

Start med 100% og kjør ned til 0%, eller til du kommer ned til "reservetanken"  og beregn 12,5% rest. Hele testen bør foregå i 40 km/t, og helst på flat mark og jevn fart for å få minst mulig energitap i form av varme i kabler o.l. i bilen. Så ser du hvor mange kwh du får ut av bilen. Ideelt sett burde det vel være 25 grader også for å få ut flest mulig kwh, og det blir det vel neppe flere dager av i år, men en oppvarmet garasje vil nok hjelpe.

Hvis du virkelig bare får ut 10,8 kwh ved normal kjøring høres det alt for lite ut for meg. I min 2014 Kangoo med 30 000 km (som er en overligger fra 2012) får jeg ut ca 16-17 kwh (har ikke testet helt nøyaktig i det siste), og jeg har rundt 10% tap i kapasitet fra da bilen var ny. 

5
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: torsdag 19. september 2019, klokken 22:11 »
Etter 6 år med med P85 må jeg for første gang skrive litt i denne tråden. Ikke fordi at bilen til nå har vært feilfri. Det har den ikke vært, men har inntil siste service ikke hatt noen feil som har kostet meg noen penger, og de feilene som har vært har vært såpass små at de ikke har vært noe særlig tenke på. Har heller ikke lest noe særlig i denne tråden, så beklager hvis jeg gjentar noe som flere andre har skrevet før meg. 

Men siste verksted-besøk var langt i fra gratis (har 8 års serviceavtale som skal inkludere deler). Jeg hadde bilen inne på service mens vi var på ferie nylig, og det var flere ting som Tesla ikke ville dekke på serviceavtalen, bla annet flere understelldeler, og noe med A/C. Fordi at bilen snart må på EU-kontroll så hadde jeg egentlig ikke så mye valg, bilen måtte fikses uansett. Jeg forklarte på telefonen at vi flere ganger tidligere hadde klaget på understelldelene (jeg har ingen peiling på hva de aktuelle delene heter), men bilen hadde blitt gradvis mer upresis i styringen og lagd forskjellige kling, klang og kneppelyder. Dette startet så smått for rundt 3 år siden, og på 4 og 5 års servicene så virker det som Tesla har strammet opp og gjort noen midlertidige triks som har fungert noen uker, men nå måtte altså disse delene byttes.Han anbefalte å svare ja på smsen og heller ta spørsmålet om reklamasjon i etterkant. Jeg gadd ikke bruke tid på å argumentere særlig på tlf, så jeg svarte ja på 2 smser. Burde sikkert sikkert visst mer nøyaktig om hva feilene var, men nå kommer jeg til hovedpoenget:

Jeg har ikke fått noen papirer på hva som er gjort med bilen. Disse har jeg spurt om for 2 uker siden, men ikke hørt noe siden. Når jeg skulle hente bilen, og betale for arbeidet så forlangte de  8000 kr mer enn avtalt på sms, men akkurat da hadde jeg ikke tid til å sjekke noen ting, og trakk bare kortet.

Så et par spørsmål: Hvilken mail bruker Tesla til å svare på kundespørsmål, og ta imot reklamasjoner?
                            I serviceavtalen som noen (få?) av oss inngikk står det at alle slitedeler er inkludert i 8-års avtalen. Er det noen med en slik avtale som har krevd å få dekket slike understelldeler, eller lignende og oppnådd noe med det?
Oppdatering: Har fått papirene og fått tilbake ca 5 lapper da Tesla innrømte at endel av fakturaen skulle vært dekket av 8 års service avtalen.
Men fremdeles vil de ikke dekke noen understelldeler eller fiks av ac. Til og med skifte av xenon pære kaller de reparasjon, og mener at disse ikke er slitedeler?

6
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
« på: søndag 15. september 2019, klokken 09:52 »
Må ha nye sommerdekk til våren. Tror jeg går for Landsail en gang til.
Eller er det kommet noe nytt med bedre rullemotstand?

7
Tesla / Sv: Tesla på 4de-plass i pålitelighet - ny kåring
« på: fredag 13. september 2019, klokken 16:02 »
Denne undersøkelsen i pålitelighet må være på bakgrunn av antall feil/mangler som fører til driftsstans?

Det er vel nokså sjelden at Tesla får feil som gjør at bilen ikke er kjørbar. Jeg, eller noen av de andre jeg kjenner som kjører Tesla har ihvertfall ikke opplevd det.

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kjøre fra Oslo til Trondheim?
« på: tirsdag 10. september 2019, klokken 00:09 »

9
Kjøpe elbil? / Sv: Bør jeg kjøpe Think City?
« på: tirsdag 03. september 2019, klokken 09:50 »
Hva med en Kangoo:https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156693757

Siden den er el-varebil ligger den an til å bli fredet i bommen i lang tid. Kjører en slik selv og dieselvarmer er gull verd de kaldeste dagene. Klarer ca 9-10 mil om vinteren. Problemfri bil for meg i snart 5 år.

10
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: tirsdag 27. august 2019, klokken 10:01 »

Du ska absolut få en faktura som i detaljer beskriver vad som är gjort med bilen. Det genereres normalt sett automatisk och skickas ut som pdf i en epost till dig.

Og det har jeg også fått alle ganger bilen har vært inne, bortsett fra denne gang.

11
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: tirsdag 27. august 2019, klokken 09:54 »
Hva kom gildet på?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det ble avtalt at bilen samtidig skulle oppgraderes fra 3G til 4G, og dette skal vi selvsagt betale for selv, og jeg er ikke helt sikker på hvor mye de skulle ha for dette. (5000?) Så er ikke helt sikker, men over 30 lapper i deler og arbeid.

12
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: mandag 26. august 2019, klokken 23:26 »
Etter 6 år med med P85 må jeg for første gang skrive litt i denne tråden. Ikke fordi at bilen til nå har vært feilfri. Det har den ikke vært, men har inntil siste service ikke hatt noen feil som har kostet meg noen penger, og de feilene som har vært har vært såpass små at de ikke har vært noe særlig tenke på. Har heller ikke lest noe særlig i denne tråden, så beklager hvis jeg gjentar noe som flere andre har skrevet før meg. 

Men siste verksted-besøk var langt i fra gratis (har 8 års serviceavtale som skal inkludere deler). Jeg hadde bilen inne på service mens vi var på ferie nylig, og det var flere ting som Tesla ikke ville dekke på serviceavtalen, bla annet flere understelldeler, og noe med A/C. Fordi at bilen snart må på EU-kontroll så hadde jeg egentlig ikke så mye valg, bilen måtte fikses uansett. Jeg forklarte på telefonen at vi flere ganger tidligere hadde klaget på understelldelene (jeg har ingen peiling på hva de aktuelle delene heter), men bilen hadde blitt gradvis mer upresis i styringen og lagd forskjellige kling, klang og kneppelyder. Dette startet så smått for rundt 3 år siden, og på 4 og 5 års servicene så virker det som Tesla har strammet opp og gjort noen midlertidige triks som har fungert noen uker, men nå måtte altså disse delene byttes.Han anbefalte å svare ja på smsen og heller ta spørsmålet om reklamasjon i etterkant. Jeg gadd ikke bruke tid på å argumentere særlig på tlf, så jeg svarte ja på 2 smser. Burde sikkert sikkert visst mer nøyaktig om hva feilene var, men nå kommer jeg til hovedpoenget:

Jeg har ikke fått noen papirer på hva som er gjort med bilen. Disse har jeg spurt om for 2 uker siden, men ikke hørt noe siden. Når jeg skulle hente bilen, og betale for arbeidet så forlangte de  8000 kr mer enn avtalt på sms, men akkurat da hadde jeg ikke tid til å sjekke noen ting, og trakk bare kortet.

Så et par spørsmål: Hvilken mail bruker Tesla til å svare på kundespørsmål, og ta imot reklamasjoner?
                            I serviceavtalen som noen (få?) av oss inngikk står det at alle slitedeler er inkludert i 8-års avtalen. Er det noen med en slik avtale som har krevd å få dekket slike understelldeler, eller lignende og oppnådd noe med det?


13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Batterimishandling
« på: mandag 26. august 2019, klokken 08:58 »
Er neppe noen målbar skade i det hele tatt i den tempen. 6% i -29 grader celsius i 9 timer hadde derimot neppe vært fullt så heldig for batteriet.

14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: søndag 18. august 2019, klokken 23:24 »
https://www.slashgear.com/tesla-autopilot-safety-report-q1-2019-autonomous-progress-10572659/

Her er litt statistikk fra USA.
Tesla har en ulykke hver 1,76 millioner miles uten autopilot og 2,87 med autopilot. For resten av bilparken er ulykkesfrekvensen 4,03 og 6,58 ganger så høy.

15
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: søndag 18. august 2019, klokken 21:47 »
Hvis ikke alle relevante opplysninger er med, så er statistikken lite verd. En sammenligning av antall innmeldte skader mellom elbiler, teslaer og fossilbiler forteller jo ikke så mye dersom de ikke tar i betraktning antall kjørte km og årsmodell på bilene de sammenligner.
På en 10-15 år gammel bil vil folk flest selvfølgelig  bruke forsikringen til å dekke en mindre skade i mye mindre grad enn på en 0-5 år gammel bil.
Og som jeg har nevnt før, så regnet jeg ut snitt kjørelengde på alle teslaer som lå ute på finn.no for en stund tilbake og kom frem til 23 500 km i årlig snitt, mens resten av bilparken kjører 12 140 km (2018).

Sider: [1] 2 3 ... 95