Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Geving

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lade uten å bruke ladeplassen?
mandag 23. mars 2015, klokken 16:01
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:36
Liker godt kreative løsninger som adresserer tåpelige regler. I dette tilfelle får Think'ern i pose og sekk, D.v.s. strøm OG maks parkeringstid ved hjelp av en skjøtekabel.
Dette får han jo på bekostning av alle andre som forholder seg til de faktiske forhold hvor man normalt sett har tilgang på strøm i to timer av gangen.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. februar 2015, klokken 17:36
Har praktisert det samme i St.Olav men der mener parkeringsvaktene at det ikke er lov å strekke ut skjøtekabel og trekker ut kontakten som hevn. Kan ikke se at de har hjemmel til dette.
Jeg tviler på at de har hjemmel til dette.
Men jeg skjønner hvorfor de gjør det, da det er en ganske sleip måte å omgå de fastsatte reglene på, som går på bekostning av de som følger dem.
#2
Elbilen i Samfunnet / Lade uten å bruke ladeplassen?
onsdag 25. februar 2015, klokken 08:36
Se vedlagt bilde.
Er dette greit?

Bakgrunnsinfo/beskrivelse:

Dette bildet er tatt ved Leũthenhaven parkering i Trondheim.
Her er det "hundrevis" av parkeringsplasser hvor man kan stå inntil 5 timer mot betaling mellom 08-21.
Det er én ladeplass, denne begrenset til 2 timer.

Her har da en fyr tatt med seg kabeltrommel og koblet seg på kontakten ment for ladeplassen, for å lade sin elbil som står 6 plasser lenger unna, i 5-timers avdelingen.

Synes vi dette er greit?
Hva kan man gjøre i slike situasjoner?
Hva ville DU gjort?
#3
Jeg tror de slår av betalingen ved lite bemanning.
I sommer var det gratis lading en hel uke, noe som skyldtes lav bemanning hos EVPower.
Litt merkelig, men jeg klager ikke.. ;)
#4
Lading / Sv: Ladestasjon / ladekabel 16A
onsdag 13. februar 2013, klokken 12:17
Jeg betalte prisen som står oppgitt; 4700 SEK + 140 SEK i frakt.
Dette kom på 4 237,60 NOK etter at kredittkortselskapet har gjort konverteringen sin.
Jeg kjøpte fredags kveld, pakken ble sendt med FedEx på mandag eller tirsdag.
Også tok det to eller tre dager å få den via FedEx.

Jeg antar at det vil komme en faktura fra FedEx på tollgebyr og mva.
Denne er vel på ca 1200-1300 kr, alt etter kurs og gebyrer fra FedEx.

I mitt hode koster denne laderen ca 5500,- og tar ca ei uke å få levert.

Hvis jeg skulle kunne endre noen ting som helst, måtte det være sort ledning i stedet for orange, og andre farger på LED, da de blå er litt for intense.
Men dette blir bare flisespikkeri...

Strålende fornøyd!
#5
Lading / Sv: Ladestasjon / ladekabel 16A
onsdag 13. februar 2013, klokken 09:52
Jeg kjøpte en slik: http://charge-amps.com/um-evse
Rett fra produsent, vesentlig billigere enn norske forhandlere.
Denne kan stilles til å lade på 6A, 10A eller 16A, alt etter hva du har tilgjengelig.

Jeg endte faktisk opp med å ha 16A ladekabelen i bilen, og 10A "original" ladekabelen fast i garasjen.

Hvorfor?
Fordi jeg er mer avhengig av kjapp lading når jeg er ute enn når jeg parkerer hjemme om kvelden.


Og for å faktisk svare på spørsmålet ditt; USA utstyr kan modifiseres til å fungere her i Norge, men det koster mer enn det smaker. (Se link)

Alle ChaDeMo ladere kan brukes på Leafen, men du vil ikke klare å lade med 30A fra denne laderen.
Laderen i 2012 modellen er ikke på mer enn 3,3KW om jeg ikke husker feil.
Dette vil si at 16A er det høyeste du kan lade med, uten å gå over til DC lading.
#6
TLC / Sv: Svake spyledyser?
tirsdag 12. februar 2013, klokken 13:58
Spylerene mine har alltid vært dårlige.
Viskeren bak etterlater også en flekk midt på ruta.
#7
Euroleaf / Sv: Importere fra Danmark?
fredag 08. februar 2013, klokken 09:38
Sitat fra: leafster på torsdag 07. februar 2013, klokken 18:22
jeg "fikk" blomster på døra...

Jøss!
Jeg fikk en "Godt nyttår" sms jeg...
#8
Carwing / Sv: Software versjoner
torsdag 07. februar 2013, klokken 10:35
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 09:10
Er det noen som har vært i kontakt med forbrukerrådet i desimalsaken? Er det så graverende designfeil at kjøpet kan heves hvis de ikke kan fikse det?
For at man skal kunne heve et kjøp, må det foreligge en VESENTLIG feil ved produktet.
En feil som gjør at normal bruk av produktet vanskeliggjøres eller blir umulig.
Mange brukere av Nissan Leaf forholder seg bare til dashbordet.
Her får man god nok informasjon om forbruk og gjenværende kapasitet til å kunne bruke bilen normalt.
Personlig tror jeg ikke det ville vært nok om du hadde manglet hele avlesningen, langt nær hvorvidt du har 1 eller 2 desimaler.


Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:45
Så du mener at en "seriøs" bilprodusent kan sende et ufullstendig produkt ut på markedet fullstendig ustraffet? Så ufullstendig at de etter noen hundre biler må omkonstruere bilene slik at det blir mulig å lese av forbruket, men så omfattende ombygging at det ikke blir kompatibelt med første serie.
Revisjonsendringer skjer ofte.
Å kalle produktet ufullstendig vil nok i de flestes øyne være en overdrivelse.
"Joda, Leaf er god å kjøre og den har god plass.
Men den er ufullstendig som kjøretøy, da den mangler en desimal på visning av momentanforbuket skjønner du..."

Beklager, jeg klarer ikke se for meg at noen sier dette!


Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:45
Men hvis vi som var tidlig ute går sammen i denne saken og stiller et samlet krav til Nissan Norge at saken må løses så stiller vi mye sterkere.
Forbrukermakten er sterk hvis den brukes riktig  :)
Dette blir å sammenlikne epler og appelsiner.
Forbrukermakten du snakker om her, går på vår evne til å påvirke et firma til å gjøre hva vi vil at det skal gjøre.
Din rett til heving av kjøp er en juridisk sak, og påvirkes ikke av antall personer som står sammen, deltar i fakkeltog, protester eller liknende.
#9
Trøndelag elbilforening / Sv: Nye ladekontakter i Åre
mandag 14. januar 2013, klokken 14:47
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 02. januar 2013, klokken 19:28
Sitat fra: Geving på onsdag 02. januar 2013, klokken 13:44
Takker!
Hadde man bare klart seg til Åre uten EVPower så...
Det var gratis å hurtiglade i Meråker før jul ihvertfall.

Joda, men kun 16A lader gjør turen ganske så mye lengre...
(Og jeg har kun 10A EVSE enda...)
#10
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Nissan og Hertz
fredag 11. januar 2013, klokken 14:50
Jeg tror dette er en del av den nye rekkeviddegarantien de nevner i reklamene sine.
Om det gjelder nye OG gamle biler vet jeg ikke.
#11
Hurtilading av Leaf / Sv: folkeskikk ved hurtiglading
fredag 11. januar 2013, klokken 14:49
Hva med en "Norsk Elbilforening"-utgave av denne: http://www.evchargernews.com/chargeprotocolcard.pdf ?
#12
Trøndelag elbilforening / Sv: Nye ladekontakter i Åre
onsdag 02. januar 2013, klokken 13:44
Takker!
Hadde man bare klart seg til Åre uten EVPower så...
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ og 3 barnester til Leaf?
fredag 21. desember 2012, klokken 08:07
Sitat fra: Eirikog på fredag 14. desember 2012, klokken 15:10
Men jeg får også opp "Maks taklast: 0 kg" i Bil og henger-appen. Hadde følt meg på tryggere grunn hvis der sto "Ikke oppgitt", som er brukt for et par andre opplysninger i appen.

Med fare for å bli teknisk, dette kan være rett og slett måten databasen til appen er satt opp.
Jeg tipper at vektkolonnene er satt opp som integer og NULL (ingen data) konverteres til 0.
Resultat: Appen din sier 0kg.

Det er uansett vognkortet som er "juridisk bindende", ikke appen.
#14
Carwing / Sv: RSS Feed i NAVI
tirsdag 18. desember 2012, klokken 08:24
Sitat fra: Erikhb på mandag 17. desember 2012, klokken 19:13
Uansett hvilke norske rss-linker jeg legger inn (først via Carwings på nett) så sier bare systemet i bilen at rss-feeden ikke har samme språk som navi har.
Bilen har kun engelsk språk på stemmenavigasjonen.

Sitat fra: Erikhb på mandag 17. desember 2012, klokken 19:13
Det virker også som om den vil "lese" opp RSS
Det stemmer. Den bruker samme talemotor som navigasjonssytemet for å lese opp innholdet i RSS feeds.

Sitat fra: Erikhb på mandag 17. desember 2012, klokken 19:13
og jeg har bare lagt inn RSS av nettsider som BG, YR, NRK o.l
Da vil jeg tro du får ganske merkelige resultater, da disse feedene er på norsk.

Sitat fra: Erikhb på mandag 17. desember 2012, klokken 19:13
Har noen fått dette til å virke?
RSS feeds fungerer utmerket på engelske feeds.

Lykke til!
#15
Hurtiglading i Trøndelag / Sv: Hvor ville du hatt en hurtigladestasjon?
tirsdag 11. desember 2012, klokken 16:57
Jeg kunne tenkt meg en hurtiglader, drevet av noen andre enn evPower, midt i Trondheim.
Det er ikke ofte jeg har bruk for en hurtiglader, så det å ha et løpende abonnement på 49,- for å få lov til å betale 100,- for en lading i nødstilfeller er lite aktuelt.

Ellers trenger jeg en hurtiglader i Steinkjer for å få benyttet Leaf'en til hytteturer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA