Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Stig O

Sider: [1] 2 3 ... 54
1
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: I går kl. 20:57 »
Grunnen til spørsmålet er at jeg vil ha alternativ (21" spec.) i vognkortet. Kjøpte Tesla Model S med 19" hjul som jeg solgte og kjøpte tredjeparts 21"hjul. I vognkortet stod det bare 19" med lasteindeks 98. 21" hadde LI96, og jeg fikk ikke godkjent bilen på EU kontroll. La fram masse dokumentasjon på at bilen også blir levert med 21" og LI 96, men nei da!! Kranglet en hel måned med biltilsyn, og EU verksted før de gav seg!!!!

2
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: Tirsdag 13. Oktober 2020, klokken 17:54 »
Noen som har 4S performance med 20" sommerhjul, som kan bekrefte om det står alternativ dekkdimensjon i vognkortet? Tenkte og kjøpe lette smidde 21" (9.5X21 265/35-21 og 11.5X21 305/30-21) på sommer og bruke 20" til vinterhjul.

3
Model S / Sv: Luftfjæring
« på: Lørdag 12. ſeptember 2020, klokken 18:05 »
Kostet bare rundt 1250 kr. hos Tesla, men bestillings vare. Kjøpte derfor hos Grønvolds bil demontering for kr.680 med frakt. Hadde den dagen etter, så nå er den så god som ny!!!!
Anbefaler alle med lowering links og smøre de opp med jevne mellomrom.

4
Model S / Sv: Luftfjæring
« på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 20:33 »
Her var det litt forskjellig. Aluminiums braketten, som sensoren sitter på, hadde en sprekk på 80% tvers over. Kula i den ene enden satt bom fast, og jeg klarte og brekke den av inne i linken som var helt sammenskrudd (85mm). På den andre siden var den 90mm. Denne var imidlertid grei og løsne, selv om den også satt godt i den ene enden.
Da er ikke bilen kjørbar på en stund. Må ha nye lower links og ny brakett. Kanskje raskest og få hos en bilopphugger? Noen som har et tips?

5
Model S / Sv: Luftfjæring
« på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 15:05 »
Takk for utfyllende svar. Tenkte meg også det må være sensorlinkene som sitter fast, men synes det var rart at den var høyere en vanlig i very high. Skiftet bærearmer bak og, div. stag i fjor høst, men merket ikke noen forskjell på høyden da. Tok av linkene foran for et par år siden. Hadde store problemer med og løsne de, og gruer meg til og gjøre det igjen. Lett og knekke de grønne sensor platene i plast. Bør smøres opp hvert år, samtidig med bremseklossene. Hvilken rustløser brukte du?

6
Model S / Sv: Luftfjæring
« på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 08:33 »
Nivåene på luftfjæringen bak har forandret seg. Low har blitt betydelig lavere, og det ser ut til at very high har blitt høyere. Har senkestag!
Noen ideer om hva det kan være?

7
TAYCAN / Sv: Taycan overrasker «alle» mht. rekkevidde!
« på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 08:05 »
Får ikke lagt ti linken, men www.idsideevs.com har en interessant betraktning om EPA verdier på Tycan og Model S.

8
TAYCAN / Sv: Tester og medier
« på: Lørdag 22. August 2020, klokken 21:39 »

9
EQS / Sv: EQS - rykter, spionbilder og mer
« på: Tirsdag 04. August 2020, klokken 16:48 »
Har lest det meste av artikkler om denne, og det er hele tiden snakk om 100kWh, så tviler på at det kommer noe mindre. Det må i så fall være 85 kWh batteriet til EQC. AMG modellen kommer i hvert fall 1 år senere ,og har kanskje større batteri. WLPT på 700km er i hvetfall henspeilet på 100 kWh batteriet, selv om det virker rart. Da må de være mere effektiv en Model S med 100 kWh som har 610 km. Tviler i hvertfall på at den er lettere en Tesla, da den sikkert er bedre støyisolert bl.a.
Ser prisen på både Audi GT og EQS er estimert rundt 1 mil, noe jeg tror er realistisk. Så har du i tysk tradisjon x antall sider med tillegsutgifter du må krysse av.
Hadde avskrevet ny modell S, men krysser fingrene for at det annonseres et spenende eksteriør 22 sept. Ellers må jeg tømme alle lommene til en EQS.

10
Model S / Sv: EU-kontroll
« på: Fredag 24. April 2020, klokken 18:09 »
Ja det blir en nødløsning, men hadde vært greit og ordnet opp i dette til den dagen den skal selges. :)

11
Model S / Sv: EU-kontroll
« på: Fredag 24. April 2020, klokken 17:28 »
Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent Nokian R3 255/35-20 vinterdekkene p.g.a for lav LI på 97.( gikk greit for 2 år siden).  Det står LI 98 i vognkortet med 245/45-19.
Har et ekstra sett sommerhjul 245/35-21 med LI 96. Mener at Tesla godkjenner dette. Noen som vet?

Slå opp bilen din på vegvesen.no
Tilfeldig sjekk av P85+ på finn.no:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL30806
Denne har maks aksellast bak på 1420 kg, dvs 710 kg pr dekk som minimumskrav, som gir load index 96.
På foraksel krever den minimum 638 kg pr dekk, aksellast 1276 kg, som gir minimum load index 93.
Eksempel på tabell på load index: https://bridgestone.no/lasteindeks-dekk.html
Dette er uavhengig av kva som står i vognkortet.
Load index tall i vognkortet henviser kun til orginaldekka som sto på bilen levert fra fabrikk, og er følgelig ikkje eit minimumskrav verken på eu kontroll eller andre sammenhenger.

Be kontrolløren på verkstedet lese seg opp på regelverket han skal forholde seg til og be han slette denne anmerkningen på eu kontrollen uten noko meir om og men.


Dette ble vanskeligere enn jeg trodde. Kjøpte bilen med 19" hjul, da jeg ville kjøpe tredjeparts 21" felger som ikke alle har. Leverte disse til Tesla, og fikk de montert på før jeg tok ut bilen. Tenkte ikke over at det gjorde noe om det stod 19" i vognkortet, da Model S blir levert med begge deler. Problemet nå er at det står LI 98 og 1276kg framme og 1500 kg bak. Har ringt både Tesla og Vegvesen uten og komme noen vei. Tesla sier jeg må ta det opp med Vegvesen, og Vegvesen sier Tesla må ta saken. Regner med det er en del som har "oppgradert" til 21" som har 19" i vognkortet. Råd mottas med takk!
Det er to forskjellige typegodkjenninger. En for 19" (5786.003/2013 og 5786.006/2013 for 21")
Håper det lar seg ordne uten og betale ny registreringsavgift på bilen!$%&


12
Model S / Sv: EU-kontroll
« på: Torsdag 16. April 2020, klokken 17:52 »
Mener jo at P85 bilene de første årene ble levert med Micheline P2 dekk i 245/35-21, og de hadde LI 96!!

13
Model S / Sv: EU-kontroll
« på: Torsdag 16. April 2020, klokken 17:29 »
Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent Nokian R3 255/35-20 vinterdekkene p.g.a for lav LI på 97.( gikk greit for 2 år siden).  Det står LI 98 i vognkortet med 245/45-19.
Har et ekstra sett sommerhjul 245/35-21 med LI 96. Mener at Tesla godkjenner dette. Noen som vet?

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 11. Februar 2020, klokken 21:19 »
Nå begynner Tesla og produsere batterier selv, mens de fleste andre får ikke opp produksjonen p.g.a mangel på batterier. Tesla ser problemene og tar styringen selv. Blir spennende og høre om forbedringene på "Battery Day". De sitter i førerstolen for utviklingen av elbiler i uoverskuelig framtid. Ser derfor veldig lyst på aksje utviklingen framover.

Sider: [1] 2 3 ... 54