Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tomatchili

Sider: [1] 2 3 4
1
Hyundai Ioniq / Skitransport (inne i) Ioniq
« på: ſøndag 21. Juni 2020, klokken 13:28 »
hej!
Jag funderar på hur man kan transportera ski med en Ioniq. Backbox verkar ju vara en smidig lösning, men det tar ju bara skidor upp till 1.90: Alla utom mina skidor går ju in i denna boks. Men hur kan man transportera ett par längdskidor på ca 2 meter: Är enda alternativet att fälla ner säte etc:  Eller finns det någon mölighet att transportera ett par langressski på drygt 2 meter och 4 (eller t.o.m. 5) personer samtidig? Typ lägga skidorna på sidan av passagerersätet fram eller liknande?

2
e-2008 / Hurtiglading i kulde
« på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 21:57 »
Hej! Har tittat på video och läst om e2008, men inte sett något om hurtiglading i kulde. Någon som vet eller har en teori om vad man kan för förvänta för ladehastighetet under kalla förhållande?

3
Kjøpe elbil? / Styra ladding till t.e.x. 80% på nya bilar?
« på: Tirsdag 09. Juni 2020, klokken 13:17 »
hej

Det verkar det som många av de nya bilarna inte har logiken att välja mellan t.e.x. 80 eller 100% laddning  tillgänglig (t.e.x. Leaf, Peugot) Att på arbetsdagar ladda till 100% är kanske inte så illa, då vet man ju att bilen snart kommer att köra. Men hur skall man göra på helger för att undvika att bilen blir stående med fulladdade batterier hela helgen? Hålla på att mixtra med olika laddtider olika dagar etc? Verkar ju extremt tungvint jämfört med det schema som jag har på leafen 2012 nu:
Varje arbetsdag ladda till 100%, klart kl 06:00
Lördag och Söndag: Ladda till 80% klart kl 07:00

Är de annan batterikemi i nyare batteri som gör att 80% laddning inte är lika viktigt, eller räknar de med att räckvidden är så lång så att man bara laddar överhuvudtaget  de dagar man vet att måste för att klara av för morgondagens körning (och då laddar man alltid till 100%)?

4
e-2008 / LED lys vs ikke LED lys
« på: Lørdag 06. Juni 2020, klokken 20:47 »
Var och tittade på en e2008 och tyckte det verkar var en trevlig elbil: En av skillnanderna mellan Allure och GT-line som man inte kan uppgradera är LED ljus och fjernlysassitanse  på GT-Line. Eftersom bilens räckvid gör att man nog kommer köra utanför de belysta Oslo/Lilleström vägarna, så undrar jag om någon vet om GT line har märkbart bättre ljus än Allure.

5
Leaf 2010-2017 / Sv: Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?
« på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 13:26 »
Något som jag kan konstatera är att gummimattorna i är designade så vatten väldigt lätt rinner ner under dem. Kan tänka mig att det ger en hel del dugg när det börjar bli varmt i kupé

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering 5kW luft dieselfylt KinaWebasto
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 20:48 »
bara se upp så den inte producerar massa (räcker iofs med väldigt lite) kolmonoxid som kommer in i kupen t.e.x. om du står parkerad i  snö eller nära en mur. . Var en tragisk olycka med en husbuss med dieselvärmer som stod för nära en mur och ingen i bussen vaknade igen. Det går fort när det börjar gå fel.
Jag hade nog kostat på mig att he en sådan här i bilen
https://www.clasohlson.com/se/Kolmonoxidlarm/36-5861

7
Leaf 2010-2017 / Sv: Laddstatus i bil vs hurtigladdare
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 20:45 »
Jag har förövrigt 11 barer i kapacitet på batteriet om det eventuellt kan förklara skillnaden

8
Leaf 2010-2017 / Laddstatus i bil vs hurtigladdare
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 20:38 »
Hej det allvetade forumet!
När jag stannade och hurtigladade på vei hjem från jobb i dag så hade jag 3 bars igen (borde motsvara ca 25%) men när jag kopplade in mig på hurtiglader ca den 40%. Efter att ha ladet drygt 2 kWh sa hurtiglader 50% batteristatus, medan bilen hade 4 bars (ca 35%).
Är det normalt att det skiljer så mycket mellan bil och laders visning, eller har min bil börjat "räkna fel" Eller har hurtiglader fel? Är det Leaf spy som kan berätta sanningen som är lösningen?
/Anders

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Rosttest
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 11:45 »
kanske har detta nämnts tidigare, här är iallafall en svensk rosttest av Nissan Leaf 2018. Inget vidare betyg, sämre än t.e.x. Hyundai och VW. Jag tror det är samma generalagent i Norge och Sverige, men kanske de norska har lite extra behandling?

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-nissan-leaf-2018

10
Leaf 2010-2017 / Extra Leaf forsikring
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 11:18 »
Det verkar ju vara så många dyra fel på som sker på leaf, pg.a. icke-service vänlig elkraft konstruktion.  (min är just på verkstad för 20000, har tidigara haft ett fel på värmen som kostade 12000. Den har bara gått 77000 km) så det borde nästan kunna finna marknad för en leaf forsikring: Jag skulle gärna betala 3000/år och veta att om PTC elemetet ryker så slipper jag skrota bilen.

11
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
« på: Torsdag 29. November 2018, klokken 18:07 »
Jag hoppas på det, skall få prisuppgift på det i morgon: 7000 för delen  (det är väl den som även kallas DC/DC converter?) och 11000 för jobbet.
Det var nog ett relä i "junction boxen" som hade gått: Kanske kan man byta enbart reläet?

Jag har läst om att det finns ett känt problem att DC/DC konverter kan ta kvällen pg.a. ett software fel: Någon som vet hur man ser om bilen är uppdaterad med korrekt SW? Jag har alltid haft bilen på Nissan service, så om den har en felaktig SW version så borde jag ha en bra sak tycker jag: Felet uppkom i samband med att bilen var inkopplad med power on i ca 15 minuter för att få upp värmen i kupen.  Det var ca -10 grader ute. När jag kopplade ur ladekabeln uppstod felet.

Är det så att ett dåligt 12 volts batteri får dyra följder (precis som den märkliga konstruktionen att en kortsluting i PTC elementet ofta tar med sig DC/DC converter i "fallet". Riktigt dålig konstruktion av kraftelektroniken verkar det som!


12
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
« på: Torsdag 29. November 2018, klokken 16:00 »
Det var både 12 volts batteriet och relä/junctionboks. 18000 för att byta relä, så det var ju inte mycket billigare än att byta huvudbatteri:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180403/nissan-lanserar-batteribyte-for-leaf-fran-24000-kronor/

13
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
« på: Onsdag 28. November 2018, klokken 23:37 »
Tack för bra tips!  Får kolla med verkstaden i morgon: Ett nytt 12 volt batteri skulle nog inte skada, men det borde de ju ha testat. (i vilket fall så borde det fungerat med bärgarens power-pack kan man tycka)

14
DRIFTSBATTERI / Sv: Är mitt huvudbatteri ödelagt?
« på: Onsdag 28. November 2018, klokken 20:25 »
Det låter rimligt. Det vanliga "klickandet" kom inte heller när man slog på bilen

15
DRIFTSBATTERI / Är mitt huvudbatteri ödelagt?
« på: Onsdag 28. November 2018, klokken 18:08 »
Hej,
Jag har problem med min Leaf 2012 (77000 km )som saknar en bar på huvudbatteri, och alltid har haft 4 eller 5* på batteristatus.

Verkstaden (inte märkesverkstad, men de jobber en hel del med leaf tror jag) hävdar att det är huvudbatteriet som är ödelagt, men jag tror det är något med 12 volt systemet. Jag tänkte se om forumet har något tips. Jag laddade 12 volts batteriet (som jag tror är det originala batteriet) fullt, och provade även att koppla bort minus polen i 30 minuter. Symptomen var de samma före och efter:
-Bromsen går ned i botten utan större motstånd
-Vid ett knapptryck på "power" så kom stapel upp som visade ca 50% kapacitet på huvudbatteri, det stämmer bra med det som var förväntat med tanke på laddningsstatus
-När jag lyckades få den i "brems+powerknapp" mode så står det bara --- på batterindikator, och batteristapeln var helt tom. Går inte att få i kör-mode
-Kopplade jag in ladeladekabel för huvudbatteriet så blinkade laddnings indikator till, och sedan slutade laddning
-12 volts batteriet höll ca 11.5 volt vid belastning (ljus etc)
-Jag kollade alla säkringar, och såg ingen som verkade trasig

Jag ringde då NAF som kom och kopplade till en power-bank till 12 Volt:Samma symptom som tidigare. Vi vinchade upp bilen på flaket, och körde till verkstad. Jag glömde bilen i power-on läge på flaket. När vi kom fram till verkstad (ca 20 minuters körtid) fick jag inte längre ur den elektiska parkeringsbromsen. Jag slog av bilen och kopplade  in bärgarens power-bank:  Den var svårt att få bilen i power läge och få ur p-bromsen. (powerbanken som var kopplade till batteriet visade 12.5 volt)
-Nu verkar bilen vara helt död, och inte komma upp i power-läge alls, verkstaden menar det beror på ödelagt huvudbatteri

Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Jag tänker inte byta huvudbateri utan att få det bekräftat från någon mer verkstad: Rekommenderar ni att låta Birger N Haug eller elbilsmek för att ta en titt på bilen?

Med hopp om bra tips! Anders


Sider: [1] 2 3 4