Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rymegnal

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Størrelse på "servicebatteri"?
onsdag 18. februar 2015, klokken 21:31
Hei!
Sitat fra: AsErBo på onsdag 18. februar 2015, klokken 20:50
Perfekt! 1000 takk for hjelpen, nå skal jeg bestille nytt!

Bare hyggelig.

Bilen ble forresten solgt i kveld til en som trengte delebil. Skal ikke se bort i fra at det dukker opp noen deler her eller på finn.no etter hvert.
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Størrelse på "servicebatteri"?
onsdag 18. februar 2015, klokken 12:37
Hei!

Sitat fra: AsErBo på tirsdag 17. februar 2015, klokken 15:57
Takk!
26Ah kan vel stemme, men 2 stykker, det virker litt rart...

Hos meg sitter det ett batteri, 2006 modell.  Størrelsen er ca. 16cm * 17cm. Kassa som batteriet sitter i er noen millimeter større ene veien og en cm eller to større andre veien. Målte ikke dette så nøye.
Se vedlagte bilde. Det var det jeg klarte å få til nå.
#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / SOLGT: 2006 model Buddy selges
torsdag 19. desember 2013, klokken 14:59
Hei!

Min gule lille "sinte" veps har gjort sitt, og trenger et nytt hjem. Bilen er en 2006 model Buddy, fulgt jevnlige servicer. (Ikke i år)

Bilen fikk nye batterier i 2010, men trenger nye batterier. Den går nok noen km. Bilen ellers er helt grei, men en ser at den er "barnehagekjørt".

Bilen har byttet hjullager, nesten nye sommerdekk og piggdekk. Motoren er byttet i 2012, og nesten ikke kjørt etter det. Vebasto virker ikke etter siste servicebesøk(!)

Den har stått for det meste i garasje, men siste 1/2 året har den stått godt inne i en carport.

Hvor mye bilen har gått er husker jeg ikke, men tipper ca. 25 000. (Sjekker opp i kveld)

Jeg har kviteringer og rapporter på alt som er gjort med bilen.

Bilen anses for et prosjekt og selges fortrindsvis til en som vet hva dette er både positivt og negativt. Pris blir vi enige om.

Bilen står i Ski kommune rett sør for Oslo.

Send PM for mer info.
#4
Enkle batterispørsmål / Sv: Servicerapport - Buddy
fredag 05. oktober 2012, klokken 11:02
Hei!

Tar en oppfølger på denne.

Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. april 2009, klokken 23:51
Da har jeg vel egentlig konkludert med at det er mine pølsefingere det er noe i veien med. Alternativt at feilen sitter mellom tastatur og stolen et sted... ;)

Hvis/om/dersom jeg finner ut av dette skal jeg holde dere oppdatert.

Jeg har slitt med å få ut servicerapport. Og kjøpte ny converter fra Clas. Bruker nå win7, uten at det hjalp. Fulgte alle mulige oppskrifter. Uten at det hjalp. Men etter en natt med lite søvn og mye tankegang, har jeg nå gjort følgene:

Kjøpte denne: http://www.clasohlson.com/no/USB-til-serieportadapter/Pr382150000 .
Fant en gammel WinXp maskin på jobben, installerte disse driverene: http://www.cooldrives.com/lib/cooldrives/windowsprolificdrivers.zip  Og ikke de som ligger fra leverandøren på nett.
Og en nullmodem kabel.

Og vips, så kom det utskrift i Putty, som er klienten jeg bruker.

Det jeg ikke liker er status på batteriene mine:
   Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
        Battery      1-2      14.84 volt       100 %
        Battery      3-4      15.13 volt       108 %
        Battery      5-6      15.34 volt       103 %
        Battery      7-8      15.19 volt       115 %
        Battery      9-10     14.88 volt        99 %
        Battery     11-12     14.49 volt        83 %

        12 volt battery       13.78 volt

Er vel grunn til bekymring på de to siste der...
#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Problemer med batteri etter service
fredag 05. oktober 2012, klokken 10:19
Hei!

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 10. juli 2012, klokken 15:37
Tror nok at vi to har fått mandags-biler på det tekniske. Man kan jo lure på hvor lenge (kort) hjullager og rattstamme-lager skal vare :D. Eventuelt så er det bare du og jeg som bor og kjører på steder med ekstremt mye fartsdumper/naturlige hull som sliter ut forstillingen.

Da er det kanskje greit at jeg også sier litt om mandagsbiler. Min bil er en 2006 modell... Jeg har nå byttet alle hjullagrene. Fått innrømmet at de har brukt "Made in China" varer her i en periode. Men nå bruker de lager fra SKF, hva hjelper det meg.. Har byttet motor og styring til denne. (Det ble mumlet noe at bedre service på motor kunne ha forhindret dette) Har også byttet batteri en gang og 12v batteri en gang. Batteri bytter er iofs. ok. Byttet også noe greier i forbildelse med 12V batteriet. Noe styringsgreier. Og jeg tror de byttet ut feste og vindusspylertanken også. Står V2 på den nå...

Det hører med til historien at jeg har fått litt hyggligere priser på noe av arbeidet de har gjort. Og det setter jeg jo pris på.

Jeg kan jo nevne at det mangler litt issoloasjon her og der, spesielt bak trekker det mye. Har gått til innkjøp av isolasjonsplater som skal på plass rundt bla. demperfeste bak, og i hjørnet.

Sluttarbeidet på dørene er vel heller ikke helt bra.

Når dette er sagt, så fungerer jo min bil etter mitt behov og jeg ser at de nye modellene har en helt annen finish enn min bil. 2008 modellen til jobben er helt annerledes. Og en annen bil som er innom jobben innimellom, tipper 2010 utgave, ser meget proff ut. Veien har nok blitt til mens de har gått.

Selv er jeg veldig spent på hva som skjer videre. Når bilen var på service sist, så det ikke ut som at det var produksjonen gikk på høygir.

Men nå er vi kanskje litt offtipic.
#6
Hei!

Sitat fra: Rymegnal på torsdag 09. august 2012, klokken 14:25
Jeg tror jeg må ta halen mellom beina og krype til korset og sette bilen på Økern. (Da kan jeg ta service også) Jeg konstanterer at jeg ikke har mulighet til å gjøre dette selv.

Tar en oppfølger på meg selv. Det har gått en tid nå, og bilen har fått ny motor og ny kontroller(?) Kostet en god slump penger og jobben ble gjort på Økern. (Bilen har gått helt greit, men nå ser det ut som at det er noen batterier som spiller meg et puss.)

Litt ergelig at dette kanskje kan ha vært ungått hvis/om man hadde rutiner på dette når bilen har vært på service. Kan tyde på at det ikke har skjedd. Fikk inntrykk av at dette ikke ble gjort på en del modeller.
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Kewet 5 -98mod, røykutvikling fra motor
fredag 05. oktober 2012, klokken 09:58
Hei!

Sitat fra: ØysteinBuddy på fredag 28. september 2012, klokken 20:42
Det kan muligens være mye børstestøv som ligger og koser seg og skaper problemer sammen med slitte børster, kontroller børster og blås ordentelig rent med trykkluft! (MED STØVMASKE OG BRILLER) Er det lager vil du nok høre mye ulyd under kjøring..

Jeg var utsatt for noe av det samme, men hos meg stoppet alt opp. Dette skjedde etter at bilen hadde stått i ferien. Jeg måtte da bytte motor og kontorller. Kostet en del kroner.

Motor og børster bør vel "vedlikeholdes" de også etter hva jeg har forstått. Det har nok ikke skjedd på min. Egenlig veldig ergelig hvis dette kan reddes på service.
#8

Tiden går, Gjensidige består sa en før...

Jeg tror jeg må ta halen mellom beina og krype til korset og sette bilen på Økern. (Da kan jeg ta service også) Jeg konstanterer at jeg ikke har mulighet til å gjøre dette selv. Tiden uten elbil begynner å spille en viktig faktor. Spesielt henting/levering barnehage og SFO "kladder" en del nå.

Takk for forslag både her, i PM og på e-post. Jeg har i hvert fall lært en hel masse. Dog neste gang da... ;)
#9
Sitat fra: El rayo på fredag 03. august 2012, klokken 21:59
Tips:
Merk alle kabler/ledninger godt før du begynner å demontere.
Husk at motoren er tung, sørg for at den er støttet opp eller henger i en kran før festene løsnes. Bilen hever seg ganske mye på fjærene når motoren løsnes.

Merkinga tenkte jeg å gjøre med å ta bilder og merke med tape og eks nr1, nr2 og nr 3 i begge ender av kabelen.

Videre sliter jeg litt med å se for meg selve demonteringen. Ut i fra det jeg har sett selv og har sett på videon til hvordan de lager bilen til Bellona, så ser det ut til å være seks skruer "oppe og rundt" samt en stor skrue/bolt på baksiden. (Den har jeg ikke sett på min bil)

På videon til Bellona bruker de vinsj, og det ser ut til å ha vært festet med krok på motoren, har heller ikke sett denne. Kan det være et feste til en krok bare og at Buddy selvfølgelig har tatt ut kroken etter montering.

Er eneste måten å få ut motoren på å ta den ut med vinsj via bagasjehullet?

Er det noen som har en oppskrift på dette?
#10
Sitat fra: hens på lørdag 04. august 2012, klokken 00:28
Sandpapir på kommutatoren kan benyttes for å friske opp en korrodert kommutator.
Din kommutator er stygt brent og må dreies.
Hvor i verden befinner bilen seg?  Jeg kan dreie kommutatoren, men den største jobben er å ta ut motoren og demontere den.

Takker for det tilbudet, du har straks en PM.

Sitat fra: hens på lørdag 04. august 2012, klokken 00:28
Hvis Buddyen er orange og ofte kjørte gjennom bomstasjonen på Abildsø vet jeg hvorfor kommutatoren har brent.......! Biler med børstemotorer må aldri holdes stille med gassen!

Som Dumdum Boys sier: feil lukt og feil farge. Bilen har vel ikke vært i Oslo annet enn på service de siste årene. Og ja, er fullstendig klar over at man en ikke skal stå stille med gassen.

Sitat fra: hens på lørdag 04. august 2012, klokken 00:28
P.S. Sett inn bosted i profilen
Ja, jeg vet, men jeg har vært og er på andre forum der uærlige folk desverre innimellom praktiserer under motoet "du har, vi tar" når man har satt bosted. Og derfor blir man kanskje litt paranoid. ;) Ellers går vel greit frem i tråden hvor jeg bor... ;)
#11
Sitat fra: El rayo på fredag 03. august 2012, klokken 21:59
Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. august 2012, klokken 21:42
Derfor hadde jeg egenlig tenkt å se om jeg fikset dette selv...
Det er mye man kan gjøre selv for å spare verkstedtimer.

Det var sandpapir trikset jeg hadde tenkt å prøve på selv.
#12
Ok, da har jeg blitt litt klokere.

Var på Clas Ohlson og Torshov bilrekvisita på SKi storsenter nå for å se etter verktøy som er isolert. Ingen av de hadde noe som passet. Clas hadde bare skrutrekkere som var isolert.

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 03. august 2012, klokken 18:47
Sikringen jeg snakker om, hovedsikringen, synes helt i bunn på bilde #1 (uskarpt). Den løsnes med en 13mm nøkkel (hvis jeg ikke husker feil). Ikke kom borti gods! Når du kopler den inn igjen kan du godt holde en 1K motstand over først, hvis ikke får du en fet gnist når kondisene i motorkontrolleren lades opp.

Tok et nytt bilde med mobilkamera nå. Hvis jeg forstår deg riktig, så er det å koble fra de grønne mutterene du ser på bildet her.

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 03. august 2012, klokken 18:47
Det så temmelig grisete ut på de to andre bildene. Hvor langt har denne bilen gått?

Bilen har vel rundet like over 33 000Km. Første året ble den kjørt Ski-Oslo-Ski hver dag, ca. 7mil tur/retur. Etter det  har den blitt kjørt andre veien, og da bare litt over 25 km hver dag tur/retur.

"Selvfølgelig" på norske veier som er godt saltet om vinteren hvis det har noe å si. Den er kjørt lite på grus. Tipper tre fire km i uka til og fra ymse bygg på jobben.

Sitat fra: El rayo på fredag 03. august 2012, klokken 21:10
Børstene skal ikke hoppe og det er nok det som lager tikkelyden når motoren dreies rundt. Kommutatoren bør nok dreies og nye børster og fjærer monteres. Jeg tror ikke det vil bli bra nok å bare bruke sandpapir på denne.

Dette kan sikkert repareres, men med de verkstedprisene vi har her i landet er det kanskje billigst å bytte motoren, slik BuddyElectric foreslo (det er jo ikke alle som ofte reiser innom Polen).

Ok, det er vel dette jeg frykter. Buddy snakket om 9 000 kr for ny motor eks mva regner jeg med.  Jeg synes det er rimelig mye penger til en så "gammel" bil å være. Derfor hadde jeg egenlig tenkt å se om jeg fikset dette selv...

#13
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 03. august 2012, klokken 12:05
Antakelig er det slik at fjærene som presser inn børstene er for svake og/eller at børstene har satt seg fast i (hva-skal-man-kalle-det) "føringsslissene" de ligger i. Ta en sjekk slik som jeg skisserte. Hvis du syns det er skummelt så bør du få bilen inn til Økern.

Er ikke redd for strøm, men har bare fått respet for strøm etter å ha sett brannskader som følge av strøm.

Har gjort deler av det du sier. Har tatt ut lader og en sikring. Er dette rikitg? Mener det stod 10A på den.

Har også tatt av "luftelokket" til det jeg tror er børster. Det ser rimelig grisete ut oppi der. Jeg ser at når jeg drar motoren rundt, så er det noe som sitter fast. Dette ser ut som kobber. Ser også at noen av det jeg tror er børster hopper når motoren trefer disse partikklene.

Se på bildene, er det noe håp, eller er det sluttkjørt?
#14
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Vurderer å kjøpe en Buddy
fredag 03. august 2012, klokken 00:35
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 25. juli 2012, klokken 22:30
Synes bilene er morsomme, og likte å kjøre den på sommerføre. Men vinterstid egnet den seg ikke som pendlebil fra Ski til Oslo. Både grunnet null antispinn/skrens/abs, og full gjennomtrekk. Er vel nesten samme distanse du skal kjøre?

Jeg kjørte Ski - Oslo en vinter før jeg byttet jobb. (Reiser andre veien og mye kortere nå) Det gikk helt greit når batteriene var nye. Kjørte Mosseveien.

Men den er litt trekkfull. Vet ikke hvordan det er med nye modeller, men min 2006 modell er litt som Volvo Gjennomtrekk, mente Volvo Felt, trekkfull. Hos meg trekker den mest rundt demperene bak og i hjørnene bak.

Kjekt med lufting om sommeren, men ergrer meg alltid når vinteren kommer. Og har alldri fått rotet meg til å gjøre noe med det.

Jeg er generelt fornyd med bilen og til mitt bruk, skal bare fra a til b og bruker bilen til lite annet. Men man merker at det store fabrikkene bruker mer på utvikling og at bilen er satt sammen i Norge. (Gjelder min i hvertfall) Er nok en del ting som jeg håper er gjort annerledes i de siste modellene.
#15
Sitat fra: hens på torsdag 02. august 2012, klokken 12:38
Ta av børstedekselet og sørg for at børstene er løse FØR du kjører med bilen.
Å kjøre med trege børster vil forkorte levetiden betraktelig, og i verste fall brenne kommutatoren.

Det blir mye spørsmål her, men hvordan kan jeg se at børstene er løse? Jeg har en mistanke om at det er det du nevner som har skjedd. Etter å ha rullet bilen litt i stad, var det null respons fra motor når jeg satte på tenningen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA