Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - El-vis

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Forvarme Leaf ved tilkobling av type 2 ladeboks
tirsdag 09. januar 2018, klokken 17:42
Akkurat lagt inn kommentar i tråden om lading i sameier og borettslag. Jeg har samme problem, men Zaptec er på saken. Årsaken er at felles ladesystem fordeler lading/effekt og når når du er ferdig ladet kobles boksen fra. Da kan den ikke vekkes med appen til Carwings... Systemet er basert på at alle gjerne vil lade med en gang de kobler til anlegget og ikke når du har satt tidsur eller selv vil starte lading eller oppvarming. Du får ikke strøm, fordi den er koblet fra...
#2
I vårt sameie har styret vært flinke. I forbindelse med oppgradering og rehabilitering av fellesgarasje i høst ble det etablert mulighet for alle med å få ladeboks. Avtale ble inngått med Zaptec og de som vil ha lademulighet betaler for boksen selv (17.850 - dyrt, ja).  Så etter å ha ladet via uttak for motorvarmer i garasjen de siste ti årene er jeg omsider kommet i mer ordnede forhold :-)

Men, et problem dukket opp - og spørsmålet er om dette er kjent fra andre steder. Et felles anlegg som skal fordele ladestrøm og koble seg ut når lading er over har ikke tatt høyde for de av oss som ikke ønsker å starte lading i det turen er slutt og til 100 prosent, men som vil sikre at batteriet  bare lades til 80 prosent innen utkjøring neste morgen - og samtidig med oppvarming av kupeen. (regnes vel for å være god strategi for forlenget batterilevetid) Det fikser ikke anlegget. Hvis jeg ikke lader umiddelbart går ladeboksen i dvale, og den kan ikke vekkes opp med min ladeapp. Resultat er kald bil og med for lite strøm på batteriet.

Nå skal det sies at Zaptec er på tilbudssiden for å finne løsning - de hadde ikke vært borte i dette før - og inntil videre er min ladeboks satt i konstant tilkobling slik at jeg kan starte lading når jeg ønsker. Det fungerer så lenge vi er få som skal konkurrer om strømmen, men ikke på sikt. Tok en sjekk også med kundeservice hos Carwings (ladeappen til Nissan) og BN Haug som selger en del Leaf - ingen hadde hørt at dette kunne bli en utfordring.

Erfaringer, noen? Råd?
#3
Carwing / Sv: Feil i Carwings etter sentral oppgradering
torsdag 14. januar 2016, klokken 14:26
Takk, det var akkurat det jeg tenkte å gjøre, men kunne ikke huske hvilke app som går til iPhone. :-)
:)
#4
Carwing / Feil i Carwings etter sentral oppgradering
torsdag 14. januar 2016, klokken 13:55
De siste dagene har jeg fått "ugyldig id/passord" når jeg forsøker å logge inn i Carwingsapp på iPhone. Har omstartet, lagt inn id/brukernavn på nytt, dobbelsjekket navn, men uten hell. Fikk kontakt med kundeservice i dag, som kan fortelle at etter en teknisk oppdatering av appen for noen dager siden har det blitt en feil, og derfor fungerer ikke appen for meg og mange andre (alle?). De vet ikke når feilen blir rettet...
Passer jo ganske dårlig nå som det er så kaldt...
#5
Carwing / Sv: Carwings kan brenne i h.....
torsdag 14. januar 2016, klokken 13:52
Har snakket med Nissan kundeservice som forteller at etter en teknisk oppgradering av Carwins-appen for et par dager siden har det skjedd en feil. Dermed får jeg ikke logget inn, men får feilmelding ugyldig id/passord. De vet ikke når feilen er fikset - og den gjelder ikke bare meg, men mange brukere (alle?)

Utrolig kjiipt når det er så kaldt - skulle gjerne hatt litt varme å starte på.


#6
Skulle kjøre Oslo-Hamar, tenkte å stoppe på Minnesund og fikk tilbud fra Aasen bil for andre års service.
Dessverre fikk jeg ikke tatt turen, men deler gjerne pristilbudet:
2-års service kommer på kr. 3.800,- inkl. mva.
Fordelt slik: arbeid: 3.350,-  deler: 450,-
:)
#7
Det sitter en lapp i døråpningen på førersiden der det står hvilket lufttykk det skal være for dekkene foran og bak.  :)
#8
Her er info fra Gol:
Første årsservice på din Leaf koster på Gol Auto kr. 3.148,-
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
torsdag 27. september 2012, klokken 21:08
Sitat fra: Finnøy på onsdag 26. september 2012, klokken 20:31
Sitat fra: Blip på onsdag 26. september 2012, klokken 19:44
Da blir det kanskje danmarkstur med Leafen! :-B

Gi et vink de som finner priser på service hos Nissan forhandler i Danmark. Kan gjerne ta en tur til Danmark med innlagt Leaf service :-)

De som bor nærmere svenskegrensen finner kanskje bedre tilbud på den sida også :-)

Vi må bare bruke de virkemidler vi har til rådighet som kunde.

Leaf-forhandler og verksted i København for den som måtte ha lyst til å sjekke priser
autonorden@autonorden.dk
#10
Dekk / Felger / Hurtigkjetting
onsdag 26. september 2012, klokken 12:23
Noen som har erfaring med hvilke hurtigkjettinger som er smarte til Leafen? Skifter snart til mine piggfrie vinterdekk - men vet om en veldig lang bakke opp på fjellet som kan bli ugrei når det blir  vinter.  :P

Hurtigkjetting, Easy-grip eller snøsokk?
Lett å legge på, må sitte på is i nedoverbakke.  ;D

Og i nedover må man kanskje sette kjetting på bakhjulet siden vi har forhjulsdrevne biler?
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
onsdag 26. september 2012, klokken 12:16
Tja, danskene mener tydeligvis at det ER billigere å få service på elbilene
(selv om eksempelet her er trillingene)

Elbiler er billigere i drift: http://bit.ly/P4loME
#12
Fortsatt på tur rundt i Danmark. Kjøpte Clevers ladekort gjennom Elbilforeningen, men føler meg jo litt lurt siden hurtigladerne fortsatt er gratis... Tok med en blå cee til lading på kommunale plasser, og evt campingplasser. Pluss en 2,5 mm skjøtekabel. For å lade privat trengte jeg trebenet jordet kontakt, strevde litt med å finne en overgang uten å måtte mekke den selv. Harald Nyborg hadde bare delene. Men fant tilslutt løsningen hos Bauhaus i Århus. Så nå kan jeg lade i sommerhuset.

Møter mange hyggelig og hjelpsomme dansker på min vei. Og nysgjerrige! Og en entusiastisk Leaf-eier som akkurat hadde fått Leaf nr 40 i Danmark. Så de henger litt etter. Da han så at jeg kunne komme meg rundt i DK fikk han lyst til å prøve ferie i Norge.
#13
Sitat fra: i_expect på tirsdag 26. juni 2012, klokken 12:37
Når det gjelder 10/16 amp stikkontakt trenger du egentlig en overgang for å få jord (det går fint an å lade uten jord, men det er jo betryggende med). Jeg ladet både med og uten overgang.

Har du tips om hvor jeg finner en slik overgang og hva den heter/hvordan den ser ut?

Har fått tips av El Toro om overgang fra Cee-plugg, http://bit.ly/NIK4ga men den er jo til bruk på ladepunktene.
#14
Kjører bilen til Danmark i sommer - det vil si - tar den med på båten til København. Vurderer å kjøpe tilgang til Clever http://bit.ly/Oi9an6, men skjønner at det kanskje ikke er riktig kontakt for oss? ??? Eller? Og at man likegodt kan bruke de mange gratisladerne, som finnes på www.ladestik.nu. Men også der er det listet et virvar av kontakter, og for en som ikke er overteknisk (selv om jeg regnes for det av de fleste jeg kjenner...hehe ;)) er jeg usikker på hva som skal til for en Leaf, hva jeg evt bør kjøpe av overgang, og hvor jeg finner det som trengs.  Noen som kan gi oppklarende informasjon - langsomt - og uten stammespråk? :)
#15
Elektriske utfordringer / Sv: Lys i ladeluke
søndag 13. mai 2012, klokken 21:22
Har satt en liten lysdiodelykt (ca kr 30) fra Clas Ohlson på nøkkelen jeg låser ladekabelen med.
Enkelt - og tilgjengelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA