Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - aalbork

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ekstralys / LED-bar
mandag 25. oktober 2021, klokken 23:02
Det så jo riktig fint ut. Jeg fikk min Ioniq 5 på fredag, og har allerede kjørt fra Oslo til Nordland, og merket behovet for noe kraftigere fjernlys. Jeg tenker også å montere og koble den selv, men for å gjøre minst mulig inngrep i en helt ny bil hadde det vært fint å vite hvliken ledning som er til fjernlyset. Er det freidig å spørre hvor stresignalet fra fjernlyset er hentet? Ser også ledningen er trukket ned bak skiltholderen. Er det noen naturlig åpning i området, eller må det bores?
#2
Mekanisk / Sv: Reduksjonsgir olje
onsdag 27. april 2016, klokken 14:07
Sitat fra: MHLD på mandag 08. juni 2015, klokken 18:01
Ja motorn är en permanentmagnet synkronmotor det stämmer. Dock ej borstelös!

Det finns en "borste" på motoraxeln, i änden. Detta för att avleda inducerade strömmar i rotorn, som annars skulle passera genom kullagren och förstöra dessa. :D

Og finnes det noe inspeksjons/bytteintervall på denne børsten? Den holder helt sikkert ut girkassens garantiperiode og kanskje også flere ganger bilens og lagerets levetid. Men den dagen den er utslitt og det går strøm i lageret går det ikke lang tid før lageret også ryker. Men her er det nok ingen grunn til panikk.  ;)
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
onsdag 27. april 2016, klokken 13:34
Sitat fra: Kanutten på onsdag 27. april 2016, klokken 11:34
Sitat fra: aalbork på onsdag 27. april 2016, klokken 11:21
...Alt i alt er vi svært fornøyd med Leafen, og jeg synes jeg har fått mye bil for penga når jeg sammenlikner med e-Golfen jeg av og til kjører i jobbsammenheng.

Av ren nysgjerrighet, hva er det du synes gir mye bil for penga sammenlignet med eGolf?

Da jeg kjøpte lå e-Golfen en del høyere i pris og hadde selvsagt noe mer utstyr, men utstyr jeg ikke følte jeg hadde behov for som lane assist etc. Videre virker Leafen mer romslig både for fører og baksetepassasjerer og sittekomfort er bedre på midtplassen bak i Leafen enn i Golfen. (Det sammen med noe større bagasjerom var det viktigste kriteriet for vårt valg ettersom vi er en  familie på 6). Ungene likte klart Leafen best.

Selv om bilene skal ha samme batterikapasitet og Golfen, såvidt jeg husker, var oppgitt med lenger rekkevidde, opplever jeg at SOC faller raskere på Golfen enn på Leafen på samme rute, og jeg opplever at Golfen er litt brå i reaksjonen selv i Eco-modus. Det er lettere å kjøre mykt med Leafen i tillegg til at den er mer enn sprek nok når man ønsker det.

Som mangeårig eier av VW Caravelle skal det vel også innrømmes at jeg ikke bare har godord å komme med om VWs forhandler/verksted-apparat i Norge. Ser at det er en del som har sitt å si om Nissans nettverk også. Men foreløpig har bilen fungert prikkfritt. Jeg ble i tillegg møtt av en hyggelig bilpusher som gadd reise seg fra pulten og komme bort da jeg sirkla rundt en av Leafene deres.

Dette handler nok til syvende og sist mest om hva man liker og hvilke erfaringer man har fra tidligere. Jeg kunne helt sikkert levd fint med en Golf også.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Teite ting med Leaf...
onsdag 27. april 2016, klokken 11:21
Har nå kjørt min Leaf siden juli i fjor. Det som irriterer meg mest er menyen for DAB-radioen jeg kjøpte med samt innlegging av adresse i navigatoren og at navigatoren ikke oppdateres automatisk.


  • På DAB-radioen burde det være mulig på programmere opp en favorittmeny så man slapp å lete gjennom hele listen når man ønsker å bytte kanal

  • Navigatoren trøbler det til når valgt gate/vei går gjennom flere bydeler/områder. Da må man velge område før husnummer. Hvorfor ikke velge husnummer direkte fremfor å starte på nytt når man har valgt feil område.

  • Jeg feier ofte borti kanalvelgerknappen på rattet når jeg rygger eller ratter mye på trange steder.

  • Ryggekameraet er ofte tilgriset når jeg trenger det. Den som finner en løsning på det vil glede manges hjerter.
Alt dette er funksjoner jeg ikke har hatt på bli tidligere. Alt i alt er vi svært fornøyd med Leafen, og jeg synes jeg har fått mye bil for penga når jeg sammenlikner med e-Golfen jeg av og til kjører i jobbsammenheng.
#5
Med litt tungt hjerte har jeg kommet frem til at jeg må selge min(e) Renault Kangoo. Da bilen begynte å få et visst reservedelsbehov kjøpte jeg en brannskadet bil som kun hadde gått ca 28 000 km. Planen var å få bevart en av disse artige, praktiske og funksjonelle bilene for ettertiden. Jeg må imidlertid innse at jeg dessverre ikke har kapasitet til å prioritere å restaurere bilen

Bil nr 1:
Mangler:
Kjørt ca 75 000 km. 4/5 defekte batteriblokker, DC/DC defekt, bremseskiver forran må skiftes. Slakk i styrestag venstre side. Foringer i forstilling slitt. Skadet skyvedør høyre side.

+:
Fire splitter nye piggfrie vinterdekk på nye felger følger med. 4 sommerdekk på aluminiumsfelg, med lav rullemotstand, benyttet en sommer

Bil nr 2:
Denne ble kjøpt som brannskadd delebil som har kjørt bare 28 000 km. Jeg kjenner derfor ikke til evt andre mangler med denne bilen. Den har hatt brann i bakre batterikasse og har derfor defekt håndbrems og avbrente bremseslanger bak. Videre har den ett flatt bakhjul. I følge forige eier var den i god stand og var EU-godkjent ca 1 måned før brannen.

Batteriet i Bil 1 er utladet for å hindre krystallisering.

Planen var å bruke deler fra denne for å sette bil 1 i stand.

Med litt innsats kan det bli en bra bil ut av dette. Jeg kan i utgangspunktet tenke meg å selge bilene samlet for ca  12 000,- og kan være behjelpelig med transport i rimelig nærhet til Oslo.

Renault Clip og lader for enkeltblokker følger med.

Gi bud!

mob: 90165756

Edti: satt ned pris til 12. 000


#6
Kjøp og salg av deler og utstyr / DC/DC ønskes kjøpt
søndag 08. juni 2014, klokken 22:42
Trenger en DC/DC på min 500 W. Innspenning mellom 120 og 192 volt.  Har tidligere ringt på en DC/DC fra Think, men forstod det slik at den neppe tåler maksimal ladespenning på Kangooen, som kan komme opp i rundt 192 volt (22 blokker)

Mobil; 90165756
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flyer for feilparkerte biler...
lørdag 01. mars 2014, klokken 16:23
Enkelte ser ut til å tro det er påbudt å parkere på elbilplass fordi de har elbil. Eksempelvis på Lambertseter senter er de to ladeplassene svært ofte belagt av ikkeladende elbiler selv om det er flust med andre gratisplasser.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Designet på Model X
fredag 21. februar 2014, klokken 12:20
For oss er det vesentligste at det er en reell 7-seter, er en elbil og har hensiktsmessig rekkevidde for å dra på tur med passe komfort for 2 voksne og 4 tenåringer + bagasje.

De fleste fosilalternativene er 4 1/2 + 3/4 + 3/4 setere uten bagasjeplass. Utseende kommer et godt stykke ned på listen for oss også. Når det er sagt, synes jeg den ser bedre ut de bilene som er reelle alternativer for oss.
#9
e-up! / Sv: Kobler ut ved start i motbakke
lørdag 15. februar 2014, klokken 09:58
Jeg hadde det samme problemet med Kangooen i jula. Da var det en defekt strømsensor på den ene faselederen til motoren. Det var registrert i feilminnet hvilken sensor det var. Nå har sikkert ikke Kangooen fra 2002 og E-UP samme styring, men verkstedet vil forhåpentlig kunne lese av feilminnet og finne ut hva som har sviktet.
#10
Har det i det heletatt vært uhell mellom elbiler og myke trafikanter på grunn av manglende støy? Det finnes jo også rimelig støysvake fossilbiler, og sykler kan være vel så farlige ihastighetene det er snakk om.
#11
Hadde Caravelle da vi kjøpte Kangooen. Caravellen ble bare brukt til helt spesielle oppdrag og de gangene vi skulle på langtur. Da den en vinter hadde stått så lenge at 12 V batteriet frøs og sprakk, solgte vi den. Nå leier vi bil når vi skal på langtur og håper mod X blir en reel 7-seter ikke så alt for mye dyrere enn S. Vi kommer ikke til å kjøpe fosilbil igjen.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - størrelse og sammenligning
lørdag 01. februar 2014, klokken 15:07
Ble det sagt/spurt mer om beinplass og komfort i seterad 2 og 3? Blir det en bil med 7 ordentlige seter eller en 5 + 2 som mange andre sk. 7-setere. For oss står og faller bilkjøp på om vi alle 6 kan dra på langtur med bagasje.
#14
Kangoo / Sv: vann påfylling på kangoo
fredag 16. august 2013, klokken 19:50
Jeg kjøpte min (Clip versjon 114) på eBay. Min versjon fungerer ikke på win 7, men kjører greit på en gammel laptop med XP. Kjenner ikke til hvordan nyere versjoner fungerer og om de evt. kan kjøre på win 7.

Ellers fyller jeg etter hevertprinsippet med en 10mm transparent slange kjøpt på biltema. Jeg veier vanndunk og oppsamlingsfat samlet før og etter fylling av en fyllekrets for å måle medgått vannmengde. (1 liter = 1 kilo). Fant ut at det å kjøre til vannfyllingslampen tenner er for langt. Nå bruker jeg å avbryte lading noen ganger etter kjørte 1500 til 2000 km. Tar så en full lading og fyller ca 1/2 time etter at den er fullført. Når vannfyllingslampen tenner, kjører jeg vanlig vannservice. da går det med ca 1,5 - 2 dl pr. blokk. Litt avhengig av tiden på året. Da er jeg sikker på at platene alltid er dekket av elektrolytt også når SOC er lav.
#15
Zoe / Sv: lampe for isoleringsfeil
fredag 16. august 2013, klokken 19:47
Ikke umulig du har hatt en svak celle i en blokk som har reversert og gått varm. Det kan være lurt å investere i en eller annen form for batteriovervåking. Har selv bare bygget meg en enkel sak som er vel grov, men har samtidig laget meg en mulighet for å måle hver enkelt blokk. Eller virker Robometer som en god investering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA