Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ograv

#1
ID.4 / Sv: Headup display id4
fredag 27. august 2021, klokken 13:14
Hvor praktisk er HUD på ID4? Faller nytteverdien noe bort med displayet på rattstammen?
#2
Hei,
Lurer på om det er bare jeg som opplever det, eller om det er et mer generelt problem at bilen ikke reagerer momentant når man trykker inn gassen etter at man har sluppet gassen og bilen driver og regenererer.
Opplever det nesten trafikk-farlig at det tar ca et sekund før bilen reagerer på gasspådrag, f.eks når man skal kjøre inn i en rundkjøring etter at man har sluppet gassen på mot rundkjøringen så er det en altfor lang forsinkelse for å få akselerasjon.
#3
Kia Niro EV / Sv: App?
tirsdag 05. november 2019, klokken 13:33
Etter litt tilbakemelding fra BOS/Kia så bekrefter/gjentar de at biler med app vil komme fra mars/april neste år.
Det snakkes også om en litt større skjerm, og antakelig litt høyere pris.
#4
Kia Niro EV / App?
torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:59
På reservasonssiden hos Kia (der du ser din løpende plass i køen) står det :
NB: Vi regner med at App kommer mot slutten av 2019[/
Noen som vet om dette er ny oppdatert info eller om det er udtatert info?
#5
Bilen ble lagt ut på Finn på lørdag og gikk i løpet av noen korte timer.
#6
Ønsker å høre om noen her inne er interessert i å kjøpe bilen når den utleveres fra forhandler (i Asker) den 14/3, eller ev avtale et annet sted.

Bilen har skinninteriør (uten soltak), med continental vinterdekk og mattesett i gummi som ekstrautstyr (altså topputgave uten soltak). Fargen er Galctic grey.

Laveste pris jeg ser med to hjulsett og under 300 km på Finn er pt 378.000.

Jeg legger med godt under dette og tilbyr bilen for 372.000.

Ta kontakt om det skulle være av interesse  :)


Søk som viser pris på finn for bil under 300 km med to hjulsett og skinn(se bort fra de som kun har 39,2 kwh batteri eller er importert):
https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=12&engine_fuel=0%2F4&make=0.772&mileage_from=0&mileage_to=300&model=1.772.2000438&price_from=200000&price_to=500000&sort=2&wheel_sets=2

#7
Har noen sett om noen av bilene som kom i denne puljen hadde fargen Galatic Grey? Så en del grå biler, men antar det var Dark Night, da de var ganske så mørke. Har vin-nr på et par av de bilene, men vet ikke om man kan finne fargen basert på det.
#8
Er det noen som enkelt kan forklare forskjell på Zapcharger Pro og et Salto anlegg, brukt i et garasjeanlegg som vårt med IT-Nett og 26 garasjer?
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Nybilgaranti-test?
torsdag 08. mars 2018, klokken 09:04
Vekker liv i denne igjen...
Er det noen som har tatt denne testen og fått noe ut av det?
NAF tar 2300,- for denne for medlemmer, så det er nok en omfattende sjekk.
Men spørsmålet er vel hvor stor sannsynlighet det er for å finne større feil som inngår i garantien...
#10
Lurer vel så mye på praktiske erfaringer fra noen som har fått installert et felles ladeanlegg, jeg.
Det er en aldri så liten jungel ute der av leverandører, og lite å høre om praktisk erfaring av de.
Spesielt software og stabilitet er interessant å vite om, samt respons fra leverandør ved eventuelle problemer.
Takk for alle svar :+1:
#11
Er det noen som har praktisk erfaring med felles-løsninger fra Salto eller Zaptec?
Zaptec virker å bygge på en smart infrastruktur, men hvordan er kvaliteten på hardware og software? Noen som ser risiko ved å implementere en slik løsning ift at firma ikke har eksistert lenge og kan forsvinne?
#12
Takk for gode svar  :+1:
Hvilke ekstra kostnader bør man forvente dersom man legger opp til ett ekstra inntak slik at man får 2 inntak på maks 124A i stedet for ett på 160A? Vil det si to stk sikringstavler? Gjør netteier dette uten innvending eller vil ønske /kreve at man kjører på ett på 150A i stedet? Antar de også tenker inntekter når de spytter inn i en slik oppgradering.
#13
Hei,

Jeg jobber med å oppgradere ladeløsning i et rekkegarasje-anlegg. Det er snakk om 26 garasjer på fordelt på 3 rekker og et felles sikringsskap/strømtilførsel. Planen er å oppgradere strømtilførselen slik at vi får 160A på et 3-fas IT-nett slik at vi får en samlet effekt på ca 64 kw.

Ønske for løsning er å ha lastbalansering og mulighet til minst å kunne gi 7,2 kw per stasjon når det ikke overstiger de 64 kw. Samtidig har vi behov for å fordele de løpende strømkostnadene etter bruk. Aller helst burde systemet være online oppdatert på strømkostnad  akkurat ved forbrukt tid slik at vi også kan ta høyde for differensierte strømpriser igjennom døgnet.

Tanken er videre å starte med å legge infrastruktur nå i løpet av våren, og at de som er interessert kjøper ladeboks nå, mens de som ikke har elbil nå eller i nær framtid kan koble seg på enkelt senere ved å kjøpe seg en boks når det blir aktuelt.

En mulighet men ikke et must, er å kunne etablere noen stasjoner på utsiden av garasjen som er til disposisjon til gjester / andre i nærområde, men da mot betaling, og kanskje et ekstra påslag på strømprisen for å dekke inn de ekstra stasjonene og drift av løsning.

De vi hittil har pekt ut som alternative løsninger er: Salto, Zapcharger og muligens Proxll.

Vi er mest interessert i å høre erfaringer fra de som har installert noen av disse (og eventuelt andre som dekker vårt behov), og om det er spesielle forhold vi bør tenke på.
Er det forskjell i løsninger som er viktige?
Er noen bedre på pris?
Hva bør man tenke på ved prosjektering? Er det noen som er totalleverandører (det må graves mellom garasjerekkene hos oss og i fbm å få inn oppgradert effekt).
Noen som har erfaring i forhold til økte kostnader fra strømleverandør pga høy totaleffekt?
Er det økt risiko ved software (ev hardware) fra noen leverandører pga usikker framtid/soliditet i firma? Hva skjer om leverandør går konkurs?

Mange spørsmål stilt og sikkert mange flere andre relevante som burde ha vært stilt.
All input tas i mot med aller største takknemlighet  :)

Til info så gjelder dette et anlegg på det sentrale østlandsområde.
#14
Vi sporer rimelig greit av her...  :-\

DSB har utarbeidet forskrifter og retningslinjer for sikker lading av elbil. Der har de særskilte krav til hva som skal til for å lade med Schuko-kontakt. Noe som er helt sikkert er at det finnes mange enkelt-garasjer, rekkegarasjer og andre fellesgarasjer som ikke er i henhold til disse forskriftene.

Spørsmålet blir da, spesielt der det er felles kurser og strømtilførsel, og felles eie, om hva styrer, vel og slike instanser bør foreta seg? Mange har etterhvert blitt avhengig av elbil og har dette som eneste framkostmiddel, og man har i god tro ladet f.eks på en 16 A kurs med en lader som trekker 10A.

Bør man i slike tilfeller gi en dispensasjon for fornuftig "Schuko-lading" fram til man har etablert lovmessig ladeløsning, såfremt man har fattet beslutning om å få dette på plass innen rimelig tid, eller gir man som i trådstarters tilfelle er totalforbud mod ladning med øyeblikkelig virkning?

Strengt tatt burde det ha vært DSB som burde ha nedfelt en overgangstid slik at folk fikk tid på å lage løsninger i henhold til forskriftene. Slik det er nå setter de mange i en veldig vanskelig "skvis" da det spesielt på slike fellesområder vil ta tid å beslutte og implementere nye og framtidsrettede ladeløsninger.

Fortsetter man å lade blir spørsmålet hva man risikerer dersom det verst tenkelige faktisk skulle skje med tanke på erstatningsansvar og forsikring, eller må man selge / slutte å bruke bilen i de 6-12 månedene det fort kan gå før man har bygd seg i henhold til kravene?

Her hadde det vært bra å få gode innspill fra et engasjert elbilfolk  ;)
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
onsdag 06. september 2017, klokken 13:15
I USA snakkes det om pris fra $30.000 til $36.200 for dyreste versjon. Dette sies det er før incentiver. Det må vel da bety at det er inkl Mva (20%) der borte. Om det skulle stemme, er det ikke litt uforståelig at vi skal betale 300.000 uten Mva i Norge? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Prisantakelser fra denne siden:
http://insideevs.com/2018-nissan-leaf-reveal-details/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA