Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nyttblad

#1
Tror fort det kunne blitt køer om det hadde vært flere biler sørover i Europa. Faktisk ladetid for egen del var stort sett 15-20 minutter lenger enn oppgitt på abetterrouteplanner og også lenger enn bilen selv estimerte.
Nå var ikke det noe stort problem idet mange av ladingene inneholdt spisepauser eller dobesøk.
#2
En liten påminnelse om å oppdatere profilen ja. Det var med Tesla S70D ja. Tror den turen hadde blitt lang med Leafen :)
#3
7500 km i sommer. Kjørt til lengst sør i Spania og tilbake.
Nesten helt tomt på de fleste Suc. 1 eller 2 andre biler.
Måtte vente i kø 5 min på et sted i Frankrike der det var en haug med
nederlendere som var på vei hjem.
Eneste innvendinga var at ladehastigheten stort sett var dårligere
enn forventet. Hastigheten falt fort. Men det er jo behørig kommentert
rundt om.
#4
Hadde også lyst til å kjøre Ungarn-Slovakia ifjor men valgte Slovenia-Tsjekkia grunnet superchargers. Var til Sør Spania i forifjor og Kroatia ifjor og har enda ikke brukt noe annet enn Superchargers og Destination Charger hoteller. Har da ikke hatt noe behov for kort/apper/adaptere e.l

#5
Kjørte til Kroatia ifjor gjennom Østerrike. Tok da DFDS til København (kjedelig gjennom Sverige). Gedser-Rostock. 2 dager i Berlin. Så Sölden i Østerrike. Vi tilbrakte 3 dager i Sölden med mye gåing i fjellet. Bodde da på hotell Die Berge Lifestyle med Destination Charger der gondoler m.m (aktivitetskort) var inkludert i prisen. Masse artige sykkelbaner også. Kjørte derfra over et lite fjellpass og inn i Italia der vi tok med oss Venezia på veien til Kroatia. Finnes mange tilsvarende destinasjoner med gode aktiviteter i Alpene.
Istria var det mye små landlige veier og mye opp og ned. Pula er vel ett sted det er verdt å få med seg.
Kjørte Wien-Praha-Leipzig på vei hjem. Så Rostock-Gedser og brua over til Sverige og hjem.
Leipzig var en trivelig by å overnatte på vei hjem (Flott hotell med Desitnation Charger er Melia Leipzig).
Etter noen somre med kjøring i Europa har vi funnet ut at det er tid å spare på å overnatte på hoteller enten ved Superchargere eller hoteller med Destination Chargers. Bruker da Tesla sine sider for å finne Desitnation Charges og slår opp på Hotels.com for å sjekke. Mange av disse hotellene er dyre men ikke alle :)
#6
Tesla / Sv: Norge - Spania med Tesla
torsdag 26. oktober 2017, klokken 13:25
Til Fuengirola kommer du deg helt fint iallefall. Kjørte selv til sør for Estepona i sommer og etter det har det kommet supercharger i Granada. Kjørte selv fra destination charger i Granada og ned da.

Du har noen muligheter på hoteller med Destination Charger (ser at det tom finnes muligheter i Gibraltar). Ladet selv på Villa Padierna Palace Hotel mellom Marbella og Estepona i sommer og der var de veldig hyggelige.

Finnes mange muligheter hvis du ser på kart over Destination Chargers på Tesla sine sider
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hjelp! 75D eller 100D?
fredag 22. september 2017, klokken 12:19
Hadde med S70D i sommer fra Spania:

3722 km 726 kWh 195Wh/km

Lå mye i 135 cruise på autobahn
#8
Turer på kontinentet. / Sv: Langtur og lading - Fra Spania til Norge
fredag 22. september 2017, klokken 09:47
Kjørte tilsvarende i sommer men bare lenger ned. Kjørte da Tyskland. Det er nok kortere men mye veiarbeid. Ingen bompenger i Tyskland er en annen forskjell. Overnatta da på Golden Tulip ved superlader (Sausheim).

Avhengig av preferanser i Spania syntes vi det var mye hyggeligere å stoppe ved Tarragona (ved vingård) enn ved bussholdeplassen på LAldea (stusselig kafe også). Men det er avhengig av om man vil fortest mulig videre eller om man vil ha det hyggeligere ved ladestoppet.

Kan ikke huske at Nimes var spesielt vanskelig

#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prisliste Tesla 70D 2015
onsdag 31. august 2016, klokken 10:30
Bil levert august ifjor:

S70D: 550.000
Metallic: 7.200
Pano: 10.800
Autopilot: 17.900
Luft: 17.900
Vinterpakke: 7.200
Nextgen seter:17.900
Vinterdekk Nokian:21.000
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss i bussfil og vikeplikt
mandag 29. februar 2016, klokken 08:03
Der dette skjedde var akkurat der trekkoppbil har lagt ut bilde fra. Ser nå også at det ikke er merket noe spesielt i veibanen ved busslomma.
Det mest naturlige for bussen er å fortsette i samme felt (høyre) og inn i bussfeltet som er skiltet over lyskrysset.
Min tvil var når bussen blinker hva den egentlig blinker for. Om den skal over i venstre felt eller om den blinker fordi den skal ut av busslomma for å fortsette.
Det beste er vel uansett å vike hvis man kommer og bussen blinker. I mitt tilfelle var jeg nesten på siden av bussen idet den begynte å blinke og legge seg over samtidig
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Buss i bussfil og vikeplikt
tirsdag 23. februar 2016, klokken 08:10
Problemet her er vel hva man definerer som feltskifte idet busstoppet er en del av bussfila. Og nei innser det etterpå at å stå på det man tror er retten sin ikke er så smart. Men blir lettere irritert av at bussjåfører bruker bussen som "våpen". Dvs han opplagt så at jeg var der men legger bussen lenger og lenger over men ikke helt over idet han ser at jeg er der.
#12
Elbilen i Samfunnet / Buss i bussfil og vikeplikt
tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:51
Holdt på å få en buss i sida på bilen i dag ved Vika Atrium ved Aker brygge vestfra. Lurer egentlig på om bussen hadde retten på sin side.  Her er det to filer der høyre fil er bussfelt. Jeg kommer da i venstre felt. Bussen har stoppet ved stopp. Idet jeg er 10 meter bak bussen og nesten på siden begynner han å blinke til venstre. Normalt sett når jeg kjører her pleier da bussene å blinke til venstre for å vise at de skal ut av stoppet. De pleier da å fortsette rett fram i bussfila (venstre fil) og over lyskrysset før de fletter inn i en fil etter lyskrysset til Aker Brygge. Da har jeg forstått det slik som at bussen blinker ut av stoppet men skal fortsette i bussfila. Men i dette tilfellet vrenger han bussen rett over i venstre fil (der jeg kommer) . Bilen min er da midt på leddbussen idet han begynner å vrenge over og det fortsetter han med selv om det kommer bil imot. Med nød og neppe kommer jeg forbi bussen før han er over i fila. Innser i ettertid at jeg burde ha stått på bremsen. Så lurer jeg egentlig på hva som er rett her. Har bussen rett til filskifte fordi han blinker ut eller blinker han ut fra stoppet?
#13
Kjører litt av samme veien selv. Har hytte på Vegglifjell så har nesten 1000 høydemetre siste 10-15 km opp til hytta. Det tar beregninga hensyn til. Det forsvinner fort 40-50 km på den biten.

Etter noen turer i vinter har jeg funnet ut at vær og føre påvirker mye. Særlig kulde og snøvær.

Det tar også forholdsvis lang tid å fylle opp batteriet på superchargeren i og med at man kommer
dit med mye strøm på batteriet.

Du har vel også en chademo i Rødberg som backup?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whispbar WB300 og takboks?
onsdag 17. februar 2016, klokken 09:54
Supert, da har jeg lært noe i dag også :) Det er bare å vri om nøkkelen på ytterste hakk da?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whispbar WB300 og takboks?
onsdag 17. februar 2016, klokken 09:46
Har Whispbar WB300 på Whispbar flush. Grei pris på Whispbar WB300 på Autoload. Funker greit det. Eneste ulempen jeg har funnet med WB300 er at skiene må legges flatt. Legges langrennski feks sammen er det vanskelig å få lukket stativet. Det tåler lite i høyden før den blir trang å lukke
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA