Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - elektrolux

Sider: [1] 2 3 ... 938
1
Det går tilsynelatende mot Micromobilitet skal en tro dette knippet med nyhetsaker:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/05/27/195680187/slar-alarm-tror-salget-av-elbiler-vil-bli-strupet

At folk bruker en allerede produsert bil videre og supplementere med en elsykkel i stedet for å kjøpe en ny elbil må være bra for miljø og personlig økonomi.

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Pris for å installere jordfeilbryter type B?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 17:37 »
Fikset vaskemaskinen selv.  :D

Var skitt på styrekortet etter ca 17 års drift. Ble vasket i Zalo og tørket i stekeovnen. Fungerte perfekt etter det og kostet 0 kr.

Etter ca 7 år byttet jeg selv motor, og det kom på ca 1600 kr.


3
Lade hjemme / Sv: Easee eller Zaptec?
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 11:53 »
Ønskes smart ladeløsning garantert fri for abonnement og i tillegg rimeligere* enn både Zaptec og Easee er f.eks Myenergi sin Zappi et godt alternativ.

*Totalkost for dynamisk regulert skalerbar ladestasjon med kabel


4
Alternativ energi / Sv: Brukte 76.000 kroner på solceller, så sa kommunen nei
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 10:53 »
Nå går det mot dagbøter for skotten som trodde han kunne montere solceller på eget tak i Stavanger :

https://www.tv2.no/a/11459606/

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Pris for å installere jordfeilbryter type B?
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 09:17 »
Du bør kunne slippe betydelig rimeligere fra dette enn 5000 kr.

Vi leverer f.eks et 2 polt jordfeilvern type B ferdig innkapslet for kr 1500.- som enhver elektriker bør kunne montere på kursen din på 1/2t.

Et B vern vil trippe selv om det oppstår DC pulser på kursen, men slipper gjennom såpass mye støy at oppstrøms jordfeilvern type A kan miste følsomheten. Dette kan være en aktuell problemstilling om huset ellers er sikret med ett felles jordfeilvern type A slik det gjerne ble gjort i forrige århundre.

Aller enklest er faktisk å bytte ut stikket ditt med en ladestasjon med innebygget 6 mA DC + 30 mA AC vern. En dreven elektrikker vil bruke 10 min en slik jobb på f.eks en slik ladestasjon og bor han ikke langt unna bør ikke det koste mange kronene.


6
Denne inverteren liker høy batterispenning:

https://www.ginlong.com/rhi_3pinverter1/29118.html

Men redd en må ha minst 3 stk 11 kasser med NiCd blokker for ikke å havne under 160 V i forbindelse med utlading. Da blir ladespenningen raskt nærmere 300 V

7
2 NiCd blokker i serie vil jo selvballansere ved ladespenningen over 16V. Tror regulatoren at det er Pb celler vil nok ikke ladespenningen komme over 14,7V eller 7,35V som betyr at blokkene aldri blir fullt oppladet.

8
Lade hjemme / Sv: Hvor skaffe: "Krok" til å henge opp ladeledning
« på: Torsdag 21. Mai 2020, klokken 22:58 »
Jeg bruker en gammel felg fra en motorsykkel.

Beste jeg har sett er han som saget en Minilite felg i 2 og brukte den

9
Tesla / Sv: Jeg må skryte av Tesla
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 12:52 »
Støtter den.

Vi fikk bilen levert gratis fra Oslo etter at vi måtte vente noen uker ekstra på leveransen. Alt som har sviktet har blitt fikset på rekordtid mens vi har hatt gratis lånebil.

Da jeg fikk forslag om bremseservice og svarte at det hadde vi rutinemessig tatt selv i forbindelse med hjulbytte fikk jeg skryt for egeninnsatsen.

Oppgradert TPMS sensorer betyr null stress ved hjulbytte. Bilen oppdager selv at der er 4 sensorer som følger bilen og antar disse er montert i hjulene.

Var bekymret for å mekke på bilen selv, men nå er det utstyr for diagnostikk på markedet, og deler har de fleste huggere på lager


10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie: lading på campingplasser
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 10:17 »
Stemmer det, men Tesla er suveren med egen camping modus med bålbrann eller nettflix på skjermen og klimatisert kupe' . Gratis SC er også greit med skrantende Korona budsjett. ;D

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie: lading på campingplasser
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 09:32 »
Støtter fricamping og overnatting på SC.

Men dette er vel fortrinnsvis forbeholdt Tesla eiere. Ikke like lett i en Fiat 500

12
Alt det andre / National Nerdekveld
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 08:28 »
Har ikke fått sett dette enda, men tanken er å bryte ned skrekken , og respekten, mange har for teknikken, og på den måten oppmuntre til å være mer selvhjulpen på reparasjoner:

https://tv.nrk.no/serie/nasjonal-nerdeaften/2020/DORR21400120/avspiller

13
Ser at det som ville kostet meg 800 kr i strøm på en Buddy med 8000 km i året ville kostet 5388.- via Ohmia

Altså nesten 7x så mye som reell strømkost.

Etter si 20 år ville jeg med Ohmia betalt 112 750 kr mot ca 45 000 kr for et Zapcharger anlegg.

Legger jeg inn Teslaen som spiser 3000 kr i strøm i året blir kosten 7788.- og "kun" en dobling av strømkosten som er akseptabel.

Over 20 år snakker vi likevel Kr 155760.- mot ca 55 000 kr for et Zapcharger anlegg.

Utregningene er forutsatt at styret eller en entusiast tar seg av behandlingen av brukerdata fra Zapcharger anlegget og en strømpris på 1 kr kWt og forbruk på Buddy på 100Whr/km og 250 Whr/km på Tesla. Det er videre forutsatt at et Zapcharger anlegg koster 25 000 kr ferdig installert/punkt. Det er ikke tatt hensyn til at en eier Zapchargeren og kan ta den med seg videre, eller at styret ofte legger inn 50 øre i påslag på reell strømpris for å ha en pott til vedlikehold av et Zapcharger anlegg.

Ut fra dette er konklusjonen min at Ohmia anlegg i et sameie er best for Ohmia og ikke beboeren. Vi snakker tross alt mellom 2000 og 4000 kr ekstra kostnad/år over en reell avregningsperiode som kunne vært brukt til helt andre formål. Faktisk ville dette doblet kostnadene i forhold til vårt selveid Zapcharger anlegg :(

14
Zoe / Sv: Defekt ladekabel til Zoe 2020
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 16:10 »
Kabelen er fikset for 300 Kr.

Enkel loddejobb samt fix av knekt deksel.

Dette burde også Motorforum klart å fikse.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Adapter/overgang ok?
« på: Tirsdag 19. Mai 2020, klokken 15:04 »
Så snart vi får svar.

Når vi videreselger følger det med Norske forbrukerrettigheter som fordyrer produktet, så beste er nok å kjøpe direkte fra utlandet uten slike påslag.

Sider: [1] 2 3 ... 938