Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jkirkebo

Sider: [1] 2 3 ... 910
1
Spørsmålet er jo om man vil ofre enormt med rekkevidde for å spare noen skarve kroner på husstrømmen, å når man begynner en tur med flere hundre meter nedstigning så får man ikke igjen noe... f. Eks hvor mye energi går til oppvarming av batteri på preheat kontra å tape 400 høydemeter uten regen? Og når bilen nå varmer batteriet når du begynner å kjøre sånn at du har full batteri heater på når du skal opp igjen de 400 høydemeterne, og på toppen har man full regen pga. Effektuttaket. Det går MYE batteri og mye unødvendig bremsing.

Ja, bor man på toppen av et fjell og begynner hver dag med å kjøre ned 400 høydemeter så er det kjipt å ikke ha regen. Jeg tror dog det ikke gjelder så veldig mange ;)

2
Hyundai KONA / Sv: Kona 2020 fra 309 900?
« på: I dag kl. 17:25 »
Svaret fra HN:

"Nødladekabel» med schuko kontakt er uforandret og ligger i bilen sammen med en type 2 kabel.

Med type 2 kabel kan man max lade på 1-fas 230V med 7,2kW om man ikke oppgraderer til 3-fas 400V 11kW ombordlader. I bilen har man da altså enten 7,2kW ombordlader eller 11kW, ikke begge to.

NB! 11kW ombordladeren lader kun med 3,6kW om kun den ene fasen benyttes via 1-fas ladestasjon.

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Kundeservice Hyundai

Vil påstå at jeg ikke var HELT på jordet.......

Oj, det var ikke bra. Så vidt jeg vet har ALLE andre produsenter klart å sørge for at deres biler med 11kW lader også klarer å lade på 1x32A ved behov (MB B250 må riktignok ha lasket ladestasjon, men den klarer det). Dette var dårlig av Hyundai. Da får vi håpe den klarer 2x16A på 3-fase 230V...

3
TMS 75D, juni 2017.   -1oC i dag, og ingen regenerering whatsoever.  >:( Aldri opplevd det før 36.1. Noen har føkka opp noe i softwaren, det er det ingen tvil om. TM3-innstillinger for TMS og TMX høres veldig plausibelt ut. Håper det ikke blir slik permanent; vi er jo stuck med GUI på storskjermen som er laga for TM3. :(

Edit: Hadde på max defrost en stund før jeg skulle ut, men ikke noe batterisymbol i appen.

Akkurat samme oppførsel som om range mode står på med andre ord? Ihvertfall er min alltid slik, jeg har range mode på hele vinteren. På langturer så blir batteriet uansett varmet nok opp av restvarme fra motorene, på korte turer er det liten vits i å varme opp batteriet i ett sett (tror også det sliter mer på batteriet). Ulempen er null regen i starten, men det er vel bare bra å få brukt bremsene litt på vinteren med alt saltet? ;)

4
Mach-e / Sv: Amcar og Mach-E
« på: I dag kl. 13:02 »
hemi, små motorer har man igrunnen alltid fått, både i Mustang og Camaro. Innstegsprisen har alltid vært hyggelig - i USA.

Ja, i 1985 fikk man f.eks Camaro med en 2,5L rekke-firer som hadde hele 88hk ;) Den kostet under $9000.

5
Er det fortsatt EV eller er de begynt med EB nå ?

Jeg hentet en SR+ for 3 uker siden og fikk EB.

6
Og strengt tatt er det bedre med mange semihurtige AC-ladere ved kjøpesentere, enn noen få hurtigladere. Hurtig- og lynlading er jo egentlig best egnet for langtur. All annen lading bør være AC-lading. Men bilene bør klare å AC-lade 11-22kW først.

Ja takk til begge deler. Når jeg lader ved kjøpesentre er det stort sett hurtiglading jeg er interessert i. 11kW AC gir ikke mye i løpet av 90 minutter eller så. Sto og ladet 74 minutter utenfor CC på Gjøvik senest tirsdag denne uka. Det hadde ikke skjedd om de ikke hadde hatt CCS-hurtigladere, da hadde jeg kjørt et annet sted og ladet (samt spist og handlet).

7
Model S / Sv: Død MCU
« på: I går kl. 17:25 »
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader.

Det var en borte i us som fikk se et hemmelig dekret som sa at Tesla skulle snart begynne å retrofitte mcu2, og at kostnaden var $5k = kr 50.000...

Husk å legge på momsen. Blir nok minst 60k.

8
Mye snakk om effekttariff per lader, men vil den ikke regnes ut fra hele installasjonen? Det vil vel hjelpe litt. Enda sjeldnere at alle laderne går for fullt samtidig

Det skjer nok titt og ofte på utfartsdager. Jeg var i Gjøvik og ladet utenfor CC i går, der er det 3 hurtigladere. Alle 3 var opptatt når jeg ankom, så vi måtte vente i 7-8 minutter. Etter at jeg hadde ladet i 72 minutter var fortsatt de to andre opptatt, da av andre biler. Og det på en helt vanlig tirsdag ettermiddag.

9
Model X / Sv: Frustrert
« på: I går kl. 14:37 »
Jeg vurderer å kjøpe Tesla selv (Y), men jeg må si jeg er litt halvbekymret for kvaliteten som beskrives her. Man kan si hva man vil, men å bytte mange slitedeler i forstilling, drivaksler, førersetet m.m før 70.000 km er ikke holdbart, bokstavelig talt. Det er faktisk helt latterlig. At man trenger en ny frontrute er ikke unormalt på den kjørelengden, men resten burde ved normal bruk holde lenger.

Vår har gått 72kkm og den har fått nye drivaksler foran på garanti (barnesykdom). Men ingen andre slitedeler i forstilling eller bakstilling er byttet, og førersetet er som nytt (riktignok stoffsete/delskinn).

10
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 21:06 »
E-mach har i hvert fall fått med seg mer enn en skjem, noe TM3 ikke har. Her synes jeg Ford må få en +.
Jeg satt akkurat og tenkte på at det er et minus for meg. Jeg har enda ikke sett et interiørbilde av Mach-E hvor ikke den lille skjermen er delvis skjult av rattet. Det er problemet, det blir for fristende å plassere diverse "varsellamper" oppe i hjørnene hvor man ikke ser dem. Man mister også muligheten for å trykke på et symbol for å utføre noe, eller for å få frem mer info. Skal det suppleres med display foran føreren så bør det være enten HUD eller at selve rattet er en skjerm.


Enig. Dessuten krever det at bilen har et ganske stort ratt. Det lille rattet er en av tingene jeg liker best med TM3. Lett å håndtere, og det blir enklere å gå inn/ut av bilen. Etter å ha kjørt vår TM3 en tur synes jeg rattet i X'en er gigantisk ;)

Jeg ville nok gjerne hatt TM3-type interiør i X'en også om jeg hadde kunnet velge.

11
Model X / Sv: Ladefeil
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 00:56 »
Sikker på du har 32A type2 kabel, og ikkje 16A?  ::)

Det finnes ikke 16A kabler. Kablene kan kodes for 13A, 20A eller 32A. En "16A" kabel er egentlig 20A.

Jeg gjetter på defekt dellader, har hatt samme problem selv tidligere.

12
Model 3 / Sv: Kjøpshjelp Model 3
« på: søndag 17. november 2019, klokken 23:25 »
Jeg kjøpte P pga at jeg regner med at den holder seg bedre i verdi. Forskjellen var 27k på den og LR. Hvitt interiør.

Jeg har overhode ikke behov for Performance, og egentlig så skremmer det meg litt.

Performance edition er faktisk billigere i Norge enn i USA, det er ikke LR.

Jeg tror at prisen på Performance editon skal opp litt, sånn at avstanden mellom LR og P blir lik i Norge som i USA.

Slik har det ikke vært på Model S ihvertfall. På noen år gamle biler har man knapt fått noe som helst ekstra for P-modellene i forhold til de vanlige.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 21:55 »
Joda, men det forklarer ikke hvorfor ikke GK og Fortum ikke i det minste går break even med de høye prisene sine. Bare dersom Tesla taper grovt på å bygge og drifte superchargerne gir det mening. "Tesla is committed to ensuring that Supercharger will never be a profit center." er policyen deres. Det sier riktig nok ikke at de ikke taper stort på dem, men jeg forventa da at 1,70 kr var break even-prisen deres, superchargerne sett isolert fra resten av virksomheten.

For øvrig vil jeg gjerne se tall på at Tesla tar en høyere fortjeneste enn andre bilprodusenter. Tesla har jo hatt store problemer med å gjøre basisutgaven av Model 3 lønnsom, så vi venter ennå på Model 3 SR til $35,000.

1,70 er nok break-even på drift, uten at man regner med investeringskostnadene. De dekkes opp av bilsalget.

14
Jaguar i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« på: søndag 17. november 2019, klokken 21:54 »
Lillestrøm - Nordbyshopping i Sverige i dag. God driv. Mye av strekket i 110-125kmt. Aldri over 125. Ikke i nærheten av å komme frem og tilbake uten lading. Er vel totalt 26mil ish. Får samme rekkevidde med iPace som jeg fikk med X75D.

Min X75D klarer fint oppunder 300km slik været er nå, så Lillestrøm-Nordby og retur skulle jeg fint klart uten lading.

Men jeg holder fartsgrensa da, det utgjør nok forskjellen ;)

15
Audi e-tron / Sv: Vinterbilen e-tron quattro
« på: søndag 17. november 2019, klokken 21:46 »
Forøvrig er jeg enig i at ryggekameraet som er beskyttet av VW emblemet på Golf er en supervløsning. Har ikke EQC sammevløsning.
EQC har samme løsning ja. Men da kan man jo ikke ha kameraet aktivt under kjøring...
Nei, men har man noen praktisk nytte av å kunne det ?

På Tesla brukes det som dashcam, sammen med sidekameraene og ett av frontkameraene. Kjekt som dokumentasjon om noe skjer.

Sider: [1] 2 3 ... 910