Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - opheim

#1
Sitat fra: Hårek på mandag 24. februar 2020, klokken 10:22
Fant nå en annen tråd hvor Opheim refererer at Audi sier "Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet."
Ikke sikker på om "8 ganger" er fakta eller fiksjon.

Jeg heller litt mot at det er fiksjon. Det ble opplyst fra en tekniker hos Møller til en kunde på direkte spørsmål, men det er f.eks ikke gjengitt i SSP'en som har blitt tilgjengelig i etterkant. En slik begrensning tenker jeg i hvert fall er såpass spesifikk at den burde vært opplyst der om den var reell.
#2
Audi e-tron / Sv: Android Auto E55
mandag 09. mars 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Hyperstress på søndag 08. mars 2020, klokken 23:08
Fortsatt ikke trådløst for Android auto?

Rent teknisk er det deaktivert også i 2020-modellene, men enkelt å aktivere med OBD verktøy. Men jeg har tilgode å se/høre om noen som faktisk har fått det til å fungere - selv med aktivering. Fikk anledning til å teste det selv på en nabo sin (uten hell), men der var det også en telefon vi ikke var helt sikre på om det ville fungere på. Hvis noen har en Samsung S10 (?) er vel det den modellen det angivelig er størst sjanse til å få det opp og stå med. Samtidig virker det rart at det ikke er noen som har rapportert å få dette til, så jeg tviler vel litt.

Om noen har en S10 eller tilsvarende, og er interessert i å teste, kan jeg godt stille med OBD-verktøyet i Romerike/Oslo-traktene.
#3
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
onsdag 04. mars 2020, klokken 12:14
Sitat fra: tromsø på onsdag 04. mars 2020, klokken 12:06
Lurer også på hvis bakre kamera har spyling?
Mener jeg leste det et sted..

Jepp. Kan aktiveres manuelt når bilen står i revers via MMI, eller ved å spyle bakruten - da aktiveres også spyleren på ryggekameraet. Det er en kjent feil på bilene at spylervæsken ser ut til å "trekke seg tilbake" mot tanken når den ikke er i bruk, som gjør at det kan ta noe tid før du får væske ut på både vindu og kamera bak. Audi skal visstnok komme med en fiks på det etterhvert.
#4
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
onsdag 04. mars 2020, klokken 12:07
Sitat fra: tromsø på tirsdag 03. mars 2020, klokken 18:36
Men hvordan slår man av ACC og bruker vanlig cruise isteden for å få regen hele tiden?

Det kan du ikke. Du kan imidlertid slå rekuperasjon over til manuell, da kan du aktivere full regen med to knepp på venstre ratt-paddle når du starter, så vil den holde den innstillingen helt til du slår av bilen igjen.
#5
Audi e-tron / Sv: Easee lader blinker grønt.
onsdag 04. mars 2020, klokken 12:05
Sitat fra: daktari på mandag 02. mars 2020, klokken 21:21Stemmer ikke helt, må ha medlemskpasgreier fra både netteier og strømselskap. Men Easee funker med alle slike medlemskap, medlemskapsgreiene på hytta er det Eidsiva som leverer (både strøm og nett) og det funker supert.

Man _må_ ikke, men det er praktisk fordi man får litt ekstra funksjonalitet av det. Men det er ingenting som hindrer deg i å kjøpe en Easee lader løst og få den installert hjemme av en elektriker, uten at det utløser noe abonnement.

Jeg prioriterte funksjonaliteten og gikk da for Tibber strømabonnement som koster 39,- pr måned eller noe sånt. Men da har jeg også pr i dag 20% rabatt på strøm som går til elbilen, i tillegg til at jeg har en Tibber Pulse installert på HAN-porten for presis forbruksanalyse og automatisk lastbalansering av Easee-laderen mot hovedsikring.
#6
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
onsdag 04. mars 2020, klokken 12:01
Sitat fra: elektro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:07Men er det en fordel eller ulempe? :)

LIDAR er angivelig det som gir "narrow lane assist", som i så fall ikke er på 2020. Jeg prøvekjørte mye 2019 mens jeg ventet på min, og endte opp med å få en 2020 selv. Kan ikke si jeg merket veldig mye praktisk forskjell på assistentene i vanlig kjøring. Ulempen med LIDAR'en er jo at den også har en dedikert spyler som lider av spyle-tourettes, så du har et _vesentlig_ høyere forbruk av spylervæske på 2019 enn på 2020 modellene. Skal visstnok bli avhjulpet noe av en software-endring fra Audi som reduserer hyppigheten av spylingen noe, men vil fortsatt være høyere sies det.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
onsdag 04. mars 2020, klokken 11:48
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 03. mars 2020, klokken 16:45Her er vi enige. Tror absolutt Ionity prøver å lage et så isolert tilbud som mulig.

Men hva er grunnen til at Audi skal ha spesialbehandling?

Audi skal ikke ha spesialbehandling, kostprisen fra Ionity inn til Audi er nok den samme som til de andre eierne. Men Audi har valgt å gi betydelig dårligere betingelser til sine kunder enn det som ser ut til å bli fasit hos de andre eierne. I tillegg er det overordnede problemet at de har prioritert "lik pris i Europa" og dermed priset seg helt ut av markedet i Norge hvor strømmen koster vesentlig mindre enn andre steder.

Audi gir 1 år gratis månedsavgift ved kjøp av e-tron, 189,- pr måned etter det, og 3,20 pr kWh. Tilsvarende har det begynt å komme nyss om 1 år gratis fra Mercedes og 990,- pr år etter det (altså ca 60% lavere pris enn Audi) med ca 2,7-3 kroner pr kWh. Porsche gir 3 år gratis til Taycan-kjøpere. Det har begynt å svirre rykter om 3 år fra VW også uten at det er bekreftet. BMW er ikke tilgjengelig i Norge ennå, men i Tyskland tar de €9.50 pr måned (Audi tar €17.95) og €0.28 pr kWh (Audi tar $0.31).

Her i Norge er lading på Ionity uten abonnement, eller lading med e-tron ladeavtale etter det første gratisåret, dyrere enn alle andre ladeoperatører på markedet. Det er jo "litt" spesielt når Audi tross alt er en av eierne bak Ionity, at man da ikke har en form for fordel som kunde der.

Så lenge man ikke er helt nødt til å benytte Ionity ladere vil alle andre alternativer (Fortum, BKK, Grønn Kontakt, og til og med Circle K med sine nye priser) være billigere for de aller fleste lademønstre. Circle K er i grenseland, men de tre andre er billigere _alltid_. Og det er frittstående kommersielle aktører uten noen knytning mot Audi eller e-tron.

kWh-prisen isolert er helt ok, så man kan godt si at det er månedsprisen som er problemet. Får man den ned til mellom 29,- og 79,-, eller kanskje helt opp i 99,- så blir det i hvert fall ikke helt katastrofe. Og skal man først på en tur nedover i Europa har det en verdi.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: E.ON betaling
fredag 28. februar 2020, klokken 09:18
Fikk endelig stoppet innom E.On sin nye ladestasjon ved Mortens Kro mellom Gjelleråsen and Hellerudsletta. Tre stk CCS/Chademo 50kW hurtigladere, ABB-ladere. De oppfordrer til bruk av Easypark app'en for betaling. Prisen er 4,- pr kWh, og så tar Easypark 15% ekstra for at du bruker app'en deres, så 4,60 pr kWh totalt. Laderne kommer også opp i Virta-app'en, da til 4,- pr kWh. Har ikke testet ladingen.

[ You are not allowed to view this attachment ]
#9
Audi e-tron / Sv: Mange etron på Finn.no
torsdag 27. februar 2020, klokken 01:10
Nesten alt er firmaer, mye av dette igjen er gråimport som aldri har vært solgt i Norge, noe av det er demobiler fra autoriserte forhandlere. Svært få private som selger sin egen bil.
#10
Sitat fra: Ladeklof på mandag 24. februar 2020, klokken 18:30
Noen som vet om det er planlagt flere ladere på Beitostølen? Er jo et stykke over Valdresflya og alltid fullt på den ene laderen til Fortum i sommerhalvåret...

Vet ikke om noen, du har fått BKK sin nye på siden av Fagernes Kjøpesenter om du kommer sørfra, evt om du tar omveien og svinger innom der vestfra i stedet for å dra over Ryfoss. Der har du to 150kW lynladere og 3-4stk 50kW hurtigladere hvis jeg husker rett, har brukt lynlader der noen ganger nå siden det er perfekt for vårt hyttestrekk. Ellers er det vel én Fortum 50kW nede ved vannet i Fagernes og to stk på Leira. Men som du sier - kun den éne på Beito. Ser det er en del byggeaktivitet på baksiden av Coop'en i Heggenes, men vet ikke om det evt vil dukke opp noe lading der.
#11
Sitat fra: hemi på fredag 21. februar 2020, klokken 21:45
21-23 mils turer til hytta, og alle lader :o

Jeg er en av dem, med ca 23 mil opp. Har ikke strøm på hytta, lader på siste lynlader ca 45km før hytta for å kunne kjøre hele veien hjem igjen uten lading. Har som oftest bedre tid på vei opp. Alternativt for å kunne ha til lokalt forbruk uten å måtte lade på 50kW som er nærmeste ifbm mathandel eller annet, ca 25km unna, dersom vi skal ha lengre opphold her oppe.
#12
Audi e-tron / Sv: Bilder av din e-tron
tirsdag 18. februar 2020, klokken 14:34
 [ You are not allowed to view this attachment ]
55 excl
Galaxy Blue
Sort optikk
Sorte speilhus
S-Line interiør med sort taktrekk
20" Dynamic felger (sommerhjul)
#13
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
onsdag 12. februar 2020, klokken 23:37
Sitat fra: Kires på onsdag 12. februar 2020, klokken 08:24
Får en 50 levert i neste uke, den har ikke Matrix eller Virtual cockpit plus.
Er det mulig å enable matrix evt de 4 strekene i DRL? Virtual cockpit plus skulle jeg også tro bare er en software endring?

Ryktene sier at man må ha et sertifikat som lastes ned fra Audi. Som forsåvidt «makes sense» siden dette er tjenester de skal selge i FoD-sjappa. Ville vært i overkant tåpelig om det var så enkelt som å slå på en bryter via OBDeleven for å aktivere dette for dem som ikke har betalt for det.

I hvert fall ingen jeg har hørt om som har fått det til, aå får vi se hva som skjer når FoD lanseres.
#14
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:04
Effektavgiften på en lynlader er i Oslo i januar kr 28.125,-. Eller ca. 1000kr per dag, per lynlader. Dette en en kostnad man ikke har når man lader bilen hjemme. I tillegg kan vi legge på 1 million i kostnad til infrastruktur og selve laderen, så er det utgifter til drift, vedlikehold +++

Takk for at du gidder å klargjøre dette igjen og igjen :) Nysgjerrig spørsmål; Er effektavgiften per lader, eller per lokasjon? Altså - vil det være 6x effektavgiften om man har 6 ladestolper på én lokasjon? Eller vil det være en (vesentlig) lavere snittkostnad pr stolpe på én lokasjon jo flere man bygger?
#15
Sitat fra: Carkub på mandag 20. januar 2020, klokken 11:28
Er det egentlig en annen diskusjon? Begrensningen i app på 15 dataoppkall for å spare 12v batteriet er jo «kanskje»? nødvendig for å være sikker på at man ikke risikerer å overstige 8 oppladinger av 12v og dermed få flatt 12v batteri?

Jeg tipper nok at den begrensningen henger igjen fra fossilbiler hvor man ikke hadde noen måte å lade batteriet mens bilen sto parkert. Med 2019/2020-teknologi burde den begrensede datatrafikken uansett ikke utgjøre noen "trussel" for 12V-nivået innenfor rimelige grenser.

Hvis vi f.eks sammenligner med en mobiltelefon, så har den typisk f.eks 3000mAh batterikapasitet på en 5V bus. I bilen har vi et 12V 68Ah batteri, som tilsvarer 163.200mAh på en tilsvarende bus som datakommunikasjonen i en mobiltelefon. I tillegg har vi altså et 400V batteri med en tilsvarende kapasitet på rundt 16.700.000mAh (basert på netto tilgjengelig 83,6kWh). En telefon holder typisk et døgn, og datakommunikasjonen vi her snakker om ville holdt mye lenger siden det ikke er noen skjerm e.l som skal driftes samtidig. Om vi tar et meget konservativt anslag på 1500mAh forbruk pr døgn for datatrafikk til/fra bilen ville 12V batteriet holdt til ca 108 døgn, så med 8x ladinger fra driftsbatteriet snakker vi 2,5 år med kontinuerlig trafikk.

At mer enn 15 oppkall til bilen skulle utgjøre en utfordring her har jeg _store_ vanskeligheter med å forstå.

Det som åpenbart vil bruke _vesentlig_ mer er eventuell aktivisering av oppvarming og drift av viftesystemer, pumper osv for å forvarme kupé og glassflater. Hadde man gjort det 15 ganger uten lading ville det nok vært godt merkbart. Men dataoppkall i seg selv er noe helt annet - og det er der problemet ligger.

(Massiv disclaimer - matematikken over er selvsagt latterlig forenklet, men den gir litt perspektiv om ikke annet).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA