meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#1
Tesla / Sv: Svar ærlig!
tirsdag 01. juli 2025, klokken 16:33
Om en først skal pirke i detaljer er det kanskje greit å påpeke lønnspakken Musk skal motta, hva den gjør med eierandel i selskapet, styrets uttalelse knyttet til rettssaken der de påpekte ganske så direkte at Musk har kontroll over styret....
Så når en begynner å grave er Musk langt større del av Tesla enn bare CEO og merkevare. Med pengene han tjener har han manipulert et helt valg, tatt rollen som en av tidenes verste løgn- og propagandaspredere (påpekt av hans egen AI) og startet innblanding i europeisk demokrati. Jeg synes det har vært skummelt å se hva han har utrettet med sin fremferd den senere tid, og det er derfor det for meg er så lite aktuelt å sende penger i hans retning. Samtidig ganske skremmende å se hvor likegyldige en del har vært, såpass at en kan lure på om de forstår konsekvensene eller ei. Omtrent uansett hvilket aspekt ved Musk jeg ser nærmere på, avdekkes holdninger og adferd som byr meg kraftig imot.
Og det kommer ikke utelukkende fra "fake news/overskrifter i DB" osv, men fra uttalelser, videointervjuer etc.

Men - vi lever i et demokrati og kan velge fritt, så jeg må jo bare tåle at andre gjør valg som potensielt kan ha dystre effekter for resten av befolkningen. Slik er det jo strengt talt på alle områder i politikken, selv om spennvidden i norsk politikk er relativt begrenset.
#2
Tesla / Sv: Svar ærlig!
tirsdag 01. juli 2025, klokken 15:06
Mtp hva Musk bruker makt og penger på fremstår det noe bakvendt å antyde at det å sende penger i den retningen er positivt for Norge og Europa. Da har en ikke fulgt så nøye med?

Er det greit å sponse en aktør hvor CEO strengt talt burde vært straffeforfulgt, men slipper unna? Fremfor produsenter med historiske hendelser der de faktisk er blitt stilt til ansvar?

Årsaken til at så stor andel av Norges befolkning (antakelig over halvparten skal en tro diverse spørreundersøkelser) reagerer kraftig på Musk og Tesla er nettopp fordi de synes det han bruker makt og penger på er forkastelig og direkte farlig for Norge og Europa.
Velger man å støtte mannen med mer penger må en akseptere at en stor andel av befolkningen synes handlingen er tragisk, men vi lever i et demokrati så vi må tåle at noen sponser Musks holdninger og fremferd, og andre synes det er helt grusomt.

Tesla har nok av kjøpere som ikke bryr seg om moral eller politikk. De kjøper bare det de har lyst på, så får alle rundt bare leve med konsekvensene.
#3
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
tirsdag 01. juli 2025, klokken 14:59
Å trille rundt som reklameplakat for fascisme er ikke aktuelt. Men klart – vi fant en bil som leverer bedre over tid enn hva Y gjør, lenge før imaget ble totalt smadret, så sånn sett er diskusjonen lite relevant for oss. Veldig befriende å tre ut av boblen jeg satt fast i når jeg kjørte Tesla. Nesten litt pinlig hvor snevert fokuset var for noen år siden. Det var en vekker å bytte merke. Men får Tesla byttet CEO, fikser diverse løsninger som ikke fungerer bra på vinteren, får på plass litt mer moderne utstyr samt løfter komfort, kan det bli Y igjen en gang i fremtiden. Såfremt den fortsatt kan matche alternativene på pris.
#4
Med forbehold om Ford har løst det annerledes - du bruker ikke bremsene mer ved å kjøre i D fremfor B. Det medfører bare at bilen triller når du går av gassen. Når du trykker på bremsen vil du antakelig se at bremsingen gjøres med regenerering og ikke mekanisk brems. Se på effekt/regen måleren, så ser du at regen skjer ved bruk av bremsepedalen.

Skal du slite godt på bremsen kan du vippe girspaken mot R oppe i fart (bare et lite hakk, ikke full R selv om det er sw sperre mot å sette bilen i R på motorvei....). Da går bilen over i N og du kan bruke bremsene uten regenerering.

Se om et par gode oppbremsinger fjerner pipelyd. Kanskje bremsene har satt seg litt om bilen har stått litt før salget?

MEB plattformen har vært plaget av noe pipelyd fra tromlene bak og mange har fått byttet pakning på disse.
Men - jeg har inntrykk av at det er noe en hører i lav hastighet. Dvs ved sakte rygging på parkeringsplass etc.
#5
Tesla / Sv: Svar ærlig!
onsdag 11. juni 2025, klokken 15:04
Kjøperne nå er de som ikke bryr seg. Dvs den halvparten av befolkningen som tar avstand finner du ikke blant kjøperne.
Ellers ville de åpenbart ikke kjøpt.
Ser du en ny Y nå er de enten tilhengere av Musks holdninger, eller i kategorien «bryr meg ikke om hva folk mener».
#6
Tesla / Sv: Svar ærlig!
onsdag 11. juni 2025, klokken 12:50
Sitat fra: Vaduz på mandag 09. juni 2025, klokken 14:21Nå er det vel ikke bare trump støtte som gjør musken uspiselig, et par strak sieg heil på presidentinnsettelsen, tale til AFD og ganske mye rart på Twitter har han jo gjort helt uavhengig av trump. Men morsomt å se at de nå hater hverandre, og håper selvfølgelig de begge taper denne duellen, selv om jeg nok tror musk blir knust om han drsr dette for langt.
Å kalle det Musk har gjort på twitter/X for rart er en enorm underdrivelse. Han har pumpet løgner og kospirasjoner i et tempo som savner sidestykke fra en så synlig og fremtredende person. En skulle ikke tro det var sant, men det er helt grotesk. Hensikten derimot er lett å forstå, for han appellerer til de som følger han ukritisk og som gjerne stoler mer på innlegg på X enn på journalister. Usikker på om det er rusmisbruket som har fått slike konsekvenser, eller om det rett og slett er penger og makt som har forandret synet på verden. Uansett årsak er det direkte farlig.
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
mandag 09. juni 2025, klokken 11:07
Buffer under 0 er det dessverre ingen fasit på.
Det kan være mange mil, få mil eller ingen ting. Det avhenger av forbruk, batteritemperatur, alder på batteriet etc.
Vet ikke hvordan Tesla håndterer buffer under 0 nå, men før ble denne redusert med degradering av batteri. Dvs god buffer med nytt batteri, men synkende med alder/slitssje.
Fordelen var at det var kjent at ca 20kW effektuttak limit var der bilen ville dø. Sikker endret nå, men pådrag med tilhørende spenningsfall kan utløse at bilen mener batteriet er helt tomt og stopper.

Ned til 0% bør derimot bilen alltid være kjørbar i ordinære hastigheter selv om det å tømme en batteripakke helt ikke er bra for batteriet.
#8
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
fredag 06. juni 2025, klokken 13:28
Biltestere burde kanskje ha en tydelig disclaimer når de tester biler de eier, slik at leseren skjønner at de ikke leser/ser en uhildet test. Biler en kjenner godt, vet hvordan fungerer og er vant med, gir en helt naturlig bedre score.

Har sett blant annet i VG at journalister trekker vurderingen av biler ned på grunn av brukerfeil eller at de rett og slett ikke kjenner bilen/har satt seg inn i funksjoner.
Kommenterte det for en stund siden i en test der journalisten trakk for et par ting som var direkte feil, men journalisten brydde seg ikke og korrigerte ingen ting etter innspillene.
#9
Tesla / Sv: Er det typisk norsk å være flau?
fredag 06. juni 2025, klokken 12:32
Så lenge en ikke har EN eller EJ skilter går en forhåpentligvis klar av olme blikk og kommentarer.
Eksisterende eiere kan jo ikke noe for at Musk har ødelagt merkevaren.
Hadde jeg kjørt Tesla fortsatt ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet ettersom jeg hadde kjøpt lenge før jeg skjønte hva pengene og makten gikk til.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 05. juni 2025, klokken 21:14
Full ordkrig mellom to narsissistiske psykopater tipper jeg er det som har utløst dette.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til ny bil småbarnsfamilie
onsdag 04. juni 2025, klokken 22:51
Med mindre en ønsker komfort.
#12
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 03. juni 2025, klokken 23:05Ja, i Norge er bilen (les Tesla) viktigere enn verdensfreden... :o

Ja det er jo bare fryktelig trist. Fin app og skjerm er mye mer viktig enn demokrati og fred.
Middelet mot angrep på demokratiet er mer kunnskap, ikke mindre. Ellers gjentar vi bare tragiske historiske hendelser på nytt. Hadde mediene belyst mer tydelig hva Musk har sagt og gjort, samt konsekvensene av dette, hadde kanskje flere valgt annerledes.

En liten trøst er at kjøperne er noen helt andre (mtp holdninger) nå enn tidligere, og at en stor del av befolkningen faktisk viser ryggrad på tross av at kun brøkdelen av Musks handlinger er belyst. Selv om det rett nok står bedre til i andre europeiske land enn Norge.


#13
Sitat fra: derwaechter på tirsdag 03. juni 2025, klokken 17:48Musk får masse mediedekning. Før mest positiv, nå er det meste negativt. Men det har ingenting med propaganda men alt med hans handlinger å gjøre.

Mediene har dessverre vært fryktelig dårlige på å belyse alle de grusomme tingene han har gjort den senere tid. Veldig lite blir grundig belyst, med få konsekvensanalyser. Egentlig trist.
#14
ID.4 / Sv: Møller sin batteri test dårlig?
mandag 02. juni 2025, klokken 20:15
Bilens anslag for kapasitet kan du avlese med en OBD dongel til en hundrelapp eller to.

Alternativt - lad til 100% sommerstid og kjør bilen uten pauser ned så nære 0% du kan. Fortrinnsvis med moderat forbruk.
Gang kjørelengde med forbruk og du har et greit forhold til maks kapasitet.

Men det er veldig lett å gjøre feil med slike tester. Når noen hevder degradering er veldig lav etter flere år har de som oftest bommet på ett eller annet. Eksempelvis ved å se på bilens oppgitte rekkevidde fulladet, selv om produsenten har justert på parametere for beregning underveis i eierskapet.

En annen vanlig påstand er «Jeg merker ikke noe forskjell, batteriet er som nytt». Det stemmer i praksis ikke.
#15
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
mandag 02. juni 2025, klokken 13:19
Det fungerer jo på alle ID4 GTX frem til nye versjonen kom, så det er litt rart at de har kuttet støtten selv om 3 fas på IT nett har høstet en god del kritikk.

Men så en kommentar i går om at sw-oppdatering skal åpne for 3fas IT lading på de nye modellene. Litt usikker på om jeg så det i en ID4 eller ID7 gruppe, men vil anta delene er like? Mulig det var SW5.7 et eller annet.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA