Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 873
1
EV 6 / Sv: Leveringstid ev6
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 22:22 »
Min skulle komme i oktober, så det er lov å håpe på noen kundebiler :)
Men i dagens marked er det sikkert ikke det.

2
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:46 »
Dette virker merkelig. Hvis det er oppgitt taklast kan du jo likevel ikke laste som en tulling. Og hva som er å "laste som en tulling" er jo også en vurderinggsak. Er det slik at det er forskjellige vurderingsprosedyrer i de to tilfellene, der du kan være litt mer tulling hvis du har originale bøyler? Det tviler jeg litt på.
Hva høres merkelig ut? At kontrolløren må vurdere lastsikring? Det er da ingen som påstår noe i retning av det du viser til (laste som en tulling).

Et svar fra Vegvesenet i 2019 postet på forumet tidligere:.
Sitat
Hei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Med hilsen
kenpau

Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no  e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no

3
Model 3 / Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 12:37 »
Ja det er i mørket toning av vinduene foran kan gjøre at du går fra å se fotgjengere til ikke å se dem. Jeg kjører forbi et 3-veiskryss hver gang jeg kjører hjemmefra, og der medførte toningen at jeg ikke lenger følte jeg hadde oversikt på venstre side av bilen i mørket når jeg kjørte inn i krysset. Dårlig belyst område, men i blant fotgjengere, joggere, syklister uten lys osv. Det gikk helt fint uten toning, men med toning ble det akkurat for mørkt til at jeg opplevde å se godt nok.
Da måtte utseende vike for trygg bruk av bilen.

4
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 11:37 »
Fra at Tesla bare "godkjenner" eget ekstrautstyr, til å si at det er ULOVLIG er å strekke den langt. Betyr det da et mine Thule skiholdere som er montert på mine originale Tesla takbøyler (så vidt jeg vet lager strengt tatt ikke Tesla takgrind) er ULOVLIGE, siden de da er en del av et "system"??

Akkurat dette er blitt diskutert tidligere når Model S? ikke hadde oppgitt taklast. Om det ikke er oppgitt taklast var tilbakemelding fra Vegvesenet at det da er vurderingssak om lasten er tilstrekkelig sikret.
Dvs. om du har et stativ som bruker originale fester og sitter godt så er det ingen grunn for Vegvesenet til å reagere på løsningen.
Det skal nok ekstremt mye til for å møte en ansatt som vil pirke i manual og deretter i hvilket merke takstativet har, så det ville jeg ikke ofret en tanke. Så lenge stativet sitter godt og lasten er sikret godt har en dekket det Vegvesenet er opptatt av. I den grad en noensinne støter på en kontroll hvor noen velger å bruke tid på å sjekke takstativ.

5
Model 3 / Sv: Solfilm hvor lite siderute foran for å minimere EU kontroll/politi risk
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 19:44 »
At det er trafikkfarlig, nja. Når du kjører Tesla ser man vel stort sett alle de andre bilene i sidespeilet uansett?  :laugh:

Common misconception. Det er ikke fordi du skal se ut at du ikke får ha mørke ruter foran, men for at andre skal kunne se inn.
Jeg opplevde det trafikkfarlig/ubehagelig med moderat toning foran B-stolpen. I et kryss rett oppi gata følte jeg rett og slett at det ble for dårlig sikt i mørket, så foran B-stolpen toner jeg aldri igjen. Selv moderat (tror jeg hadde 20-35-50 på bakrute, bak B og foran B).

6
Roro frakt er visstnok betydelig billigere enn container ja.
https://www.shipoverseas.com/blog/difference-cost-roro-container-shipping/

7
ID.4. / Sv: Kjøremodus eco/comf/sport
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 11:40 »
På en del slike veier er det 70-80 grense og en møter biler titt og ofte. Tror ikke det er mange som halverer farten hver gang en møter en bil. Det er som oftest god plass, med mindre bilens. "sikkerhetssystem" vil at du skal frontkollidere.

8
I dag finnes det mange konkurrenter. Men hvilken elbil er den mestselgende? Model 3. Ca 7500 bare i 2021.

9
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

To be fair så har prisen på model 3 falt betraktelig siden den kom ut da 😅
edit: + forbedret seg i kvalitet
Kostet ikke Model 3 LR omtrent nøyaktig det samme nå som ved lansering? 464k?

Men poenget står. De aller første leveransene blir bare en brøkdel av salget.

10
Har ikke hørt annet enn at min Y ikke kommer før neste år en gang, så jeg står fortsatt på liste. Rett nok Performance. Men ser det er en del som har bestilt relativt nylig som også venter (LR), så listen er i hvert fall ikke tom :)
Når Y nå begynner å rulle rundt kommer de mindre våkne/mer trauste kjøperne på banen. De som må prøvekjøre først.
Model 3 ble også levert i relativt solid volum fra start, og folk fikk bil ganske kjapt. Men etter de første tusener var levert har Tesla nå blåst forbi 30.000 levert av den. Siden 2019. Med andre ord - de som kjøper akkurat i starten er bare en liten brøkdel av potensielle kjøpere.

11
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 15:47 »
Har pratet med to som har fått sin Y nå, og begge er fornøyd med støydemping. Begge kommer fra relativt ny X og er sånn sett godt vant til moderat støynivå, selv om X ikke er best på det området.

ID4`en jeg hadde uten doble sideglass varierte fra stillegående til bråkete, avhengig av veidekke.
Men - nå gikk jeg fra EQC til ID4 så da er en jo rigget for skuffelse på støydempingsfronten.
Nå som jeg har hatt IX3 en stund før jeg gikk til Ioniq 5 synes jeg støynivået i IX3 og I5 var helt OK.
Dermed tenker jeg nok at Model Y skal være god nok mtp støy den også, men gjenstår å prøvekjøre.
Det jeg nok derimot må gjøre noe med er 21" på Y`en, for de tror jeg blir litt for harde mtp at jeg kjører en del på hyttevei på sommeren. Gikk fra 22 til 20" på X`en av samme årsak.

12
Kjøpe elbil? / Sv: BYD Tang, Mercedes EQA 350 AMG, Volvo XC40 eller noe helt annet?
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 17:48 »
Og da har fruen bestemt oss. EQC it is. Må bare passe på å få en med HUD og Burmeister for min egen del... Og ikke kjøpe en importbil, jeg skal ha med full, norsk garanti.
Grattis! EQC har helt nydelig komfort. Skal du ha noe mer stillegående/komfortabelt må du opp på EQS...

13
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 12. ſeptember 2021, klokken 10:22 »

Frunk glemte jeg. Men tok heller ikke med visker for bakrute på Id4  ;)

Nå har vel TMY så skrå bakrute at den ikke trenger bakrutevisker. Jeg har ihvertfall aldri savnet det på min TMX.
Feil, det samler seg støv og skitt på bakruta til y. Men en ser ikke stort ut gjennom den lille glugga uansett.

Bakrutevisker kan jeg ikke si jeg har savnet på noen av bilene som mangler det. Kamera og sensorer gir mye bedre oversikt. Bakruteviskeren er stort sett bare noe som skraper opp ruta og gir en dårlig følelse når den starter automatisk på skitten rute i revers.

I går fikk jeg besøk av en kamerat med Model Y. Veldig gode seter, romslig og lekker! Bagasjeplassen under gulvet er jo veldig stor. Frunken var også større enn fryktet, så her er det masser av plass til å pakke mye, trygt og smart.  Jeg skjønner godt hvorfor Tesla selger bøtter og spann av den. Y`en som kommer neste år rykket et solid hakk frem i køen på min prioriteringsliste etter å ha sittet i den i går. Tror nok jeg går for en HUD-løsning til den, og må se an om 21" beholdes eller byttes i 20".
Så er det bare å krysse fingrene for at langtur-behovet endres neste år så jeg får dratt skikkelig nytte av Teslas ess i ermet - hurtiglading.

14
Model Y / Sv: Y på finn
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 13:34 »
Denne bør gå raskt.... 545k, rød. Akkurat lagt ut.

https://www.finn.no/231501404

Satt inaktiv så den gikk nok på timen ja.

Skjønner godt at mange hiver bilen rett på finn med det mulighetsbilde de har akkurat nå. Helt vilt å kunne hente ut så ekstrem gevinst, til haugevis av kjøpere.

Satt med knappen på bestilling av en LR i tillegg til performance, men droppet det. Den beslutningen tapte jeg 60-80k på.

15
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 13:01 »
Stoler du på det i en ID.4, eller legger du inn en ladestopp?
Så vidt jeg husker har faktisk ikke ID4 beregning av prosent ved ankomst. Ei heller noen side som forteller deg hvordan du ligger an ift beregnet forbruk.
Men ved å gå inn på ladeskjermen mener jeg i det minste en kunne få opp nåværende prosent på batteri.

Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?
Absolutt. Jeg kjøpte en jeg. Litt på impuls da. Det var en romslig og fin bil jeg likte godt. Men gikk for en 1st, og den er rimelig skrapa for utstyr dessverre. Det ble ganske raskt klart at det ikke var noe jeg ville hatt permanent, men en GTX kunne jeg nok beholdt lenger. Mye av det folk trekker frem som negativt ved den plaget ikke meg nevneverdig. Litt mer støy enn ønskelig (hadde ikke doble vinduer) og understellet var ikke det beste på ujevnheter. Men til rett over 400 synes jeg det var et veldig godt kjøp. Godt mulig det dukker opp en Mangan grey eller glacier hvit GTX utenfor huset her på impuls. Kona likte den også.

Men vårt langtur-behov er relativt begrenset nå, så jeg har begrenset nytte av at Model Y er overlegen på langtur (fleksibilitet, trygghet etc). Dermer er det ikke sååå viktig at bilen ikke klarer beregne presist hva jeg har igjen på batteriet ved ankomst, godt synlige ladere med tilgjengelighet i kartet osv. For meg veier plass, pris mm mer.
Slik det ser ut nå henter jeg garantert ut Y performance. Men hvor lenge jeg beholder den gjenstår å se.

Sider: [1] 2 3 ... 873