Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 742
1
Basert på siste tall er det vel konstatert at E50 har 64,7kWh tilgjengelig, og dermed 1,7 mer enn først antatt. Buffer er redusert fra rundt 11kWh på E55 til 6kWh på E50. Det slår positivt ut på rekkevidde og anvendelighet.

Praktisk rekkevidde blir 20-35 mil avhengig av vær, føre og strekning/hastighet om man kjører 100%-0%.

2
Om man snakker om brems og nye strategiutforminger etter det tynne greiene de har smurt utover nå  må jeg si meg fryktelig skuffet over hva en så stor konstellasjon presterer. Med så mange merker og potensielt finansielle muskler burde de ha alle muligheter til å langt overgå det amerikanske merket.

Når de ser på layout og pågang på Teslas ladere lurer jeg litt på hva de tenker. Mener de det er helt feil? Tenker de at folk bare kan ha det så godt på utfartsdager? Vil de vente til biler takler 3-400kW og krever kortere ladepause?
Som vordende CCS bileier er dette ekstremt skuffende å lese.

3
Model 3 / Sv: Vinterdekk Model 3
« på: I dag kl. 16:33 »
kjøper du av tesla, slipper du mva, aka instant 25%

Forstår ikke alle som kjøper ræva ettermarkedsfelger med plastikk sentreringsringer :o  (finnes mye bra, men da er du på 20-30-40k)

At vi får kjøpe vinterdekk/felger også mva fritt med bilen er gavepakke (som garantert blir borte på sikt)
Årsaken til at jeg ikke gjør det er følgende:
1. Jeg opplever ikke kvaliteten på felgene Tesla leverer som spesielt god. I lys av manglende mva virker de rett og slett grovt overpriset. Derimot har jeg kjøpt rimelige tredjepartsfelger med korrekt senterhull (altså ingen ekstra ring) som har holdt seg i god stand (altså uten korrosjon etc) i flere sesonger. I den grad det har vært forskjell i kvalitet har det med andre ord vært i disfavør Tesla.
2. Jeg får de dekkene jeg vil ha. Foretrekker eksempelvis helt klart CVC6 eller 7 foran Nokian R2/R3. Det leverer ikke Tesla.
3. Jeg sparer masse penger. Komplett hjulsett med bedre dekk inkl. mva fikk jeg til 18k der Tesla skulle ha 28k eller noe sånt.
4. Annet design på hjulene. Jeg ville ha grå hjul på forrige bil. Det fikk jeg ikke hos Tesla.

Long story short - til S og X har jeg ikke anbefalt noen å kjøpe hjul fra Tesla. Du får bedre og rimeligere løsninger fra tredjepart.
Ikke har jeg hatt noe problemer med reklamasjon på oppheng, bremser eller annet med uoriginale hjul heller. Så utelukkende positiv erfaring.

Men obs - min erfaring er fra S og X. Det kan godt være situasjonen er annerledes for Model 3.

4
Men du vet hvor du skal sende den gamle, og du har fått beskjed om å kjøpe en ny?

Kan du ikke bare gjøre det da? Så får du heller gjøre krav på den tiden en elektriker bruker på å bytte ut den nye med den gamle.

Det er i hvert fall den soleklart raskeste vei til mål om man har kjøpt noe fysisk over disk. Ta med enheten tilbake der den ble kjøpt, få en ny og send regning på kostnad for bytte.
Minner meg om når jeg oppdaget fargeforskjeller på kjøkkenfronter. Elkjøp sendte komplett nytt sett med fronter, men når det ikke var de som hadde montert dem nektet de å ta kostnad til snekker for bytte. På fastmontert utstyr kan det godt være jeg har krav på at de skal fikse det, men det ble såpass slitsomt at jeg ikke brukte mer tid på det. Sparer frontene til kjøkkenet blir mer slitt og bytter selv.

Juridisk kan man sikkert vinne frem med bytte, men å få et stort selskap til å bestille småjobber og ta administrasjon med avtale av tid, overlevering av utstyr osv. kan fort bli såpass tidkrevende at det er like greit å fikse det selv. Og heller bruke tid på å purre på refusjon av kostnaden istedenfor å stå uten fungerende lader.

TWC har jeg sett såpass mange ha trøbbel med at jeg ikke ville montert en selv. UMC`en, som nå virker bra og feilfri er mye lettere å bare plugge ut, sende inn og få ny.

5
Model S / Sv: Tesla model S P85 runder 1 000 000 km
« på: I dag kl. 11:54 »
Artig :)
Det er vel samme karen som var litt forbanna på Tesla tidligere fordi batteriet i Roadsteren var nær dødt etter en kvart mill km. Det var en del negativ omtale da husker jeg fordi Tesla ikke ville hjelpe til (først i hvert fall). Ser ut til at forholdet til selskapet har bedret seg om han gidder å gjennomføre dette prosjektet, for det er en solid fjær i hatten for selskapet å kjøre så langt med originalt batteri. DU-bytte er vel bare å forvente da det har vært en god del revisjoner på den for å forlenge levetid. De som leveres nå kan vel tenkes å klare 1 mill + uten bytte.

6
Mach-e / Sv: Amcar og Mach-E
« på: I dag kl. 11:50 »
Øyvind.h, Ikke feiltolk dette til at Amcar-klubben er mot elbiler. Les for eksempel denne, helt fra 2012: https://elbil.no/amcar-synlig-i-elbilkampen/
Det var bare ment som et innspill i debatten rundt elbil vs "vanlig" bil. Det er verd å lese lenken jeg la ut og se underholdningsverdien i den. Den syder av "oss vs dem" holdninger, noe som er lite matnyttig.

Utfra det jeg har hørt har Tesla vært velkommen på Amcar treff og jeg har ikke notert meg noe negativt fra Amcar-klubben, så dette var en liten digresjon fra min side!

7
Mach-e / Sv: Amcar og Mach-E
« på: I går kl. 20:26 »
Jeg er med i en FB gruppe for klassiske biler.
Der ble denne nylig postet. Nå har de gamle vise menn besluttet at du ikke får kalle en konvertert bil for klassisk.

Hele artikkelen oser av grinete gammel gubbe. Komiske greier :D

At en ombygget bil ikke er det samme som original bil og dermed ikke aktuell i en del konkurranser forstår jeg. Men det dårlig skjulte angrepet på elbil gjør bare hele greia til en skikkelig bitter tilnærming. Can't teach old dog new tricks :)

https://viaretro.dk/2019/11/nu-er-det-officielt-klassikere-ombygget-til-eldrift-er-ikke-laengere-klassikere?fbclid=IwAR0B3UnDjHDTRAjPp0Stp7rhOtZdNvfUYA_QexI6byhdUAj97nt95ktR2jE

8
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
« på: I går kl. 19:01 »
Mach-e er oppgitt med 100l frunk (135 liter i USA). Model X har til sammenligning 187l. Det er praktisk anvendelig og lett tilgjengelig.

Med manuell spak i fotbrønn og dobbelt lokk synes jeg frunk i E-tron er veldig dårlig konstruert. Men den er så liten at det ikke gjør noe tenker jeg.

Om frunk i Mach-e kan åpnes med app eller nøkkel gjenstår å se.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I går kl. 16:36 »
Formueskatt på aksjer er peanuts sammenlignet med skatt på gevinst :)

10
Model X / Sv: Frustrert
« på: I går kl. 14:47 »
Mulig det er å dra det litt langt å kalle det latterlig. Uansett er jo verken effekt eller vekt av et kaliber bilverden aldri har sett før. Sånn sett burde det fint være mulig å ta høyde for dette i utviklingen.
Enig i det. Ideelt sett bør understellet holde godt 100k+ og bør dimensjoneres for vekt og krefter.

I mitt tilfellet var det dog ikke løse deler, klunk etc. Det var sjenerende knirk. Antakelig tørr foring da lyden forsvant om jeg kjørte i regn. Men de valgte å bytte noen stag. Knirk kom tilbake og de byttet flere. Mulig det skyldes tørr foring på begge sider som for meg opplevdes som samme feil.
Utfra det jeg leser på div forum var dette en ganske vanlig feil på X med sjenerende knirkelyd fra forstilling.

Når det gjelder holdbarhet er jeg rimelig sikker på at en nærstående som har X, som kjører mye mindre på humpeveier enn meg og som "aldri" har gitt flatt jern" kan kjøre sikkert 100-200.000km før det blir behov for å se på understellet. Han kjører stort sett bare pent på motorvei, så da varer det ekstremt lenge.
For meg som har sikkert 20 hytteturer i året og dermed sikkert 40-60 turer på ruglete hyttevei, kjører en del med tilhenger, kjører litt mer aktivt, bruker kreftene osv vil jeg tro understellet får betydelig mer juling og dermed varer mye kortere.

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: I går kl. 14:34 »
Man må vel uansett skatte av aksjer man sitter med 31. desember?

TSLA er notert i USA og faller dermed utenfor EU/EØS ift aksjesparekonto. Formue - ja. Realisert gevinst - ja, når det gjelder TSLA.

Med aksjesparekonto kan du selge med gevinst uten å skatte av gevinsten før du tar ut penger fra kontoen. Dermed kan du reinvestere gevinst uten å betale skatt. Du må ikke betale skatt før du tar ut et beløp fra aksjesparekontoen som er større enn det du opprinnelig investerte.

Men dette gjelder som sagt ikke aksjer notert utenfor EU/EØS.

12
Model X / Sv: Frustrert
« på: I går kl. 12:10 »
Man kan si hva man vil, men å bytte mange slitedeler i forstilling, drivaksler, førersetet m.m før 70.000 km er ikke holdbart, bokstavelig talt. Det er faktisk helt latterlig. At man trenger en ny frontrute er ikke unormalt på den kjørelengden, men resten burde ved normal bruk holde lenger.

Førersetet skyldes nok at det perforerte setets skinn strakk seg mer enn det bør. Noe bølger i skinnet skal man regne med, det ser du på Finn annonser for tyske konkurrenter også. Men jeg syntes det var mer enn en bør forvente, noe Tesla var enig i. Dermed fikk jeg splitter nytt sete.

Forstilling - tja og ha. Du ser jo samme problemer på biler fra andre merker? Understellet ses av mange importører som slitedeler. Vi snakker 2,6 tonn SUV med 4-500hk og middels kjørelengde. Deler i forstilling ble byttet pga knirk. Mulig det er noe så enkelt som foring som var tørr/slitt, men de byttet div stag før det ble stille. Dvs. De byttet nok mer enn nødvendig fordi knirk kom tilbake. Og dette har jeg lest om hos Volvo, Nissan, Audi ++++.

Drivaksler synes jeg bør holde lenger enn dette. Altså - feilen med vibrerende akslinger som ikke tåler motoreffekten er ikke bra nok.

Å gå så langt som å kalle antall feil for latterlig opplever jeg ikke som rimelig. Jeg er medlem i et tysk merkeforum for en modell jeg vurderer og det flommer over av feil, både mekaniske og software. Men jeg vil ikke kalle modellen eller kvaliteten hverken latterlig, uventet eller representativ.

13
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 09:02 »
Er nettop det, har hørt mye bra om e tron og audi fortalte meg at e tron har ganske rask lading, så dette blir sikkert ikke et problem.

E50 lader raskt, men ikke som E55. Du har maks 120kW mot 150kW for E55.
I tillegg er 91% av kapasiteten tilgjengelig istedenfor 88%, så du må regne med en noe mer moderat ladekurve også. Men sammenlignet med alternativene blir det rask lading målt i snitt kW.

"Du kan jo bare lade på vei til hytta" et utsagn jeg ser oftere og oftere som begrunnelse for å velge mindre batteri.
Med økende antall som tenker slik kan du jo bare se for deg hvor lett det blir å få ladet på utfartsdager. Kjøp batteri som er stort nok til at du ikke trenger lade på korte turer eller turer du tar veldig ofte.
Kommerse ladeaktører har allerede vært ute og advart om at de ikke dimensjonerer for topper (det ser du ved at de setter opp 4-6 stolper der et annet merke setter opp 40). Så det er veldig lurt å ikke gjøre seg avhengig av hyppig hurtiglading.

14
Må si jeg likte designet på denne! Bedre enn enkelte prototype-bilder jeg har sett tidligere. Nærmeste konkurrent blir vel X6, men E-Tron Sportback ser uendelig mye bedre ut enn det greiene BMW har satt sammen!
Med såpass solid økning i rekkevidde sammenlignet med vanlig E-Tron, og 64,7kWh utnyttbar kapasitet for 50-modellen, kan det faktisk være en bil som fungerer til og fra hytta.

Med 91% tilgjengelig kapasitet spørs det vel om ikke vi ser en litt kjipere ladekurve enn for E55, men fortsatt meget bra.

15
DRIFTSBATTERI / Sv: Km Stand og Batterikapasitet
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 19:58 »
Har noen Leafer i verden brukt opp batteriet ennå?
Bjørn fant denne i Thailand med 3 barer igjen. Det er vel ganske nære oppbrukt.

Sider: [1] 2 3 ... 742