Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyvind.h

Sider: [1] 2 3 ... 819
1
ID.4. / Sv: Kan bilen sees før 1ST blir utsolgt?
« på: I går kl. 22:04 »
1+ års venteliste ?.
Det var en avsporing knyttet til ID3, at den har solgt i bøtter og spann og at Møller er tilfredse.
1,5 år henviser til hvor lenge en har kunnet forhåndsreservere ID3.

Men - det er en avsporing, så bare å fokusere videre på visning :)
Når den dukker opp på nærmeste Møller tar jeg sikkert en tur innom.

2
Model 3 / Sv: Nedbetaling - hvor mange år?
« på: I går kl. 19:57 »
Er lett å henge seg opp i 0,25% rente, men ser at effektiv rente er 1,07 eller hva det var. Fortsatt superlavt, men altså stor differanse fra nominell. Må ta dette med i beregningen også

Ja, gebyrer er noe dritt. Vi har huslånet i Sbanken med 1,39% nominell rente. Null gebyrer, så effektiv rente er også ca. 1,39%. Heia Sbanken ;)
Mener jeg kom frem til effektiv 0,87% rente ved 100% belåning.
Dvs lavere enn boliglån.
Edit:0,78% effektivt.

Når det gjelder Sbanken er det en bra totalbank, men det er lenge siden de var best på pris. Gebyrfri er bra, men en kan spare veldig mye ved å bytte til en bank som er bedre på pris.
Tekna hos Danske Bank er vel eksempelvis nede på 1,25, og Sparbanken Øst nede i 1,1. For et par mill i lån vil det å gå fra 1,39 ned til 1,25 kan spare en for nesten 3000 før skatt. Klarer en å komme ned på 1,1 sparer en nesten 6000 før skatt. Gebyrer blir peanuts....

3
Mine :)
Egentlig ganske fornøyd, selv om det bare ble 19" denne gangen.
Settet kostet 10.900,-. Hadde egentlig tenkt til å gå for et annet sett til 18.000,- med Trinity Polaris og CVC7, men endte på Nereus/Firemax 806 og Axe felger.
Hjulene er 245/55/19, noe som gir bittelitt større rulleomkrets enn originale 20. Dvs litt mer korrekt speedo, en snau cm høyere bil og et litt mer røft preg på bilen enn man får med lavere profil.

Det blir fjelltur på snødekte veier allerede til helgen, så da får jeg testet dem litt. Det er alt for tidlig å si om de er gode nok, men støy og kjørefølelse er god på tørr og våt asfalt.

4
EQC / Sv: Navi og rekkeviddeberegning
« på: I går kl. 18:33 »
Rekkevidde til høyre ved speedometer tror jeg ikke oppdateres. Det er basert på historiske data. Men til venstre på navi skjerm står det hvit mye strøm du har igjen ved ankomst destinasjon, så en trenger ikke km beregning i tillegg.

5
EQC / Sv: Navi og rekkeviddeberegning
« på: I går kl. 17:57 »
Når du legger inn destinasjon i navi skal den ta høyde for vei og topografi. Du får opp estimert rest kapasitet ved ankomst i navi. Det stemmer ganske bra når jeg tester. Bommer din på det?

6
Model 3 / Sv: Ikke HUD, men noe mye, mye bedre for Tesla Model 3
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 21:20 »
Ikke så dum den der! Nå vil jeg i utgangspunktet ha HUD fordi informasjonen jeg trenger skal være der jeg ser, dvs i frontruta. Men - en høy plassering ved rattet kan hjelpe noe. I S og X avhjelpes mangelen på HUD ved at hastighet vises i store tall helt øverst på dash.
I Model 3 og Y er all info flyttet til midten av bilen. Har en kjørt med HUD en stund hvor det meste viktig informasjon vises omtrent uten å flytte blikket fra veien fremstår en sentrert skjerm midt på dashbordet som reneste galskap. En må nesten eie og bruke HUD en stund for å forstå hvor enkelt og fornuftig det er. Men - det er jo ja takk begge deler. Stor og velprogrammert infotainment-løsning er viktig det også, på lik linje med visning av viktig kjøreinformasjon i frontruta.

Tror nok fortsatt jeg går for HUD i Y`en, selv om denne skjermen virket ganske innholdsrik og fint integrert.


7
Men da tar du utgangspunkt i at LFP tangerer andre kjemier mtp energitetthet, noe som ikke virker sannsynlig. Det er mer sannsynlig at begge kjemiformer fortsetter en jevn utvikling.
All den tid batterikjemi er en avveining mellom egenskaper vil høy energitetthet føre til ulemper på andre områder.

Det kan naturligvis komme en kjemi i fremtiden som ikke har noen negative egenskaper hva gjelder pris, energitetthet, vekt, sikkerhet, formfaktor eller annet. Det vil være veldig positivt.
Men per i dag og i overskuelig fremtid finnes ikke noe sånt.
Dermed må en ta utgangspunkt i at både LFP og andre kjemier vil forbedres gradvis. Dvs om 5 år har kanskje LFP høyere tetthet uten å gi slipp på muligheten til 100% lading uten degradering. Men - da må en også regne med at andre kjemier har utviklet seg jevnt positivt de også.

For den jevne forbruker kan jeg ikke tenke meg at det å justere opp ladegrensen noen ganger i året skulle være en veldig stor ulempe. Det er en mye større ulempe å ikke ha tilgang til bedre rekkevidde ved behov. Alternativt å bli helt avskåret fra å bruke full rekkevidde gjennom stor låst topp-buffer.

8
EQC / Sv: Mercedes me Charge
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 14:21 »
Godt spørsmål. Jeg vil tro tjenesten aktiveres og løper fra datoen du oppretter tjeneste-knytningen via Mercedes.me. Uten at jeg kan si det for sikkert. Mercedes.me nettsiden og tjenestespekteret/integrasjonene der er jo litt rotete og dels ustabile....

9
Enkelte kjemier har vel ikke samme negative effekt ved 100% lading som den kjemien Tesla normalt benytter? Mener i3 har valgt en slik kjemi, og jeg oppfatter også LFP batteriene i SR+ fra Kina som en slik kjemi med andre egenskaper.

Fordelen er at en kan lade fast til 100%. Ulempen, i hvert fall for i3 og tilsynelatende også SR+, er at energitettheten er lavere. Det gir plass til mindre batteri. For biler med behov for stort batteri/lang rekkevidde er det dermed ikke ideell kjemi. Da er det bedre å velge en kjemi som ikke bør lades til 100% fast, men som fint kan lades til 100% de få gangene en faktisk har behov for det. Da får en i pose og sekk mtp holdbarhet, fleksibilitet og vekt/volum for batteriet. Med eneste ulempe at en må justere ladegrense de gangene hvert år en trenger å utnytte batteriets fulle kapasitet.

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hva er beste tilbud på 62kw Leaf i dag?
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 12:32 »
Bare 2-3 uker tror jeg.

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hva er beste tilbud på 62kw Leaf i dag?
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 12:24 »
Den kampanjen har vel pågått en god stund lenger enn Teslas prisjustering? Nærmer seg lansering av Arya, så jeg vil tro de vil tømme lagrene.

12
EQC / Sv: Mercedes me Charge
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 11:54 »
Prislisten på nett er intetsigende ja. Rart de ikke har fikset den enda.
Men ja - du får ett år rabattert lading. Deretter mener jeg det koster 990,- for rabattert abonnement.
Pris per kWh er 1,65kr hos Ionity. De andre aner jeg dessverre ikke, men tror det står i appen og i navigasjon i bilen. Jeg tror primært det er Ionity som gir bra rabattert pris, mens de andre (GK, Fortum osv) bør brukes med brikke fra dem og ved å sette seg inn i diverse rabattordninger. Om du hurtiglader mye da. Jeg har bare en stor haug med brikker i midtkonsollen, og ørten apper på telefonen.

13
EQC / Sv: Ladefart på EQC
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 11:47 »
Jeg har forsøkt meg med en epost til Mercedes nå via Mercedes.me med 4 spørsmål om batterivarmerens virkemåte. Lager en tråd for det dersom jeg får vettuge svar på spørsmålene.
Testen din i dag er forsåvidt relevant med et "folk flest" perspektiv og uten å foreta seg noe spesielt for å heve temperaturen. Men Mercedes vil ikke lykkes med å tilfredsstille alle uansett hvilket spor de legger seg på.
Jeg ville normalt ikke ønske at bilen forvarmer batteriet på en vilkårlig 45 minutters tur i et par plussgrader, fordi det ikke er behov for det. Ideelt sett har de løst det slik at ECO og/eller Max range deaktiverer batterivarmeren, comfort gir moderat oppvarming mens sport kjører maks effekt på batterivarmer. Har de løst det slik er jeg fornøyd, for da kan jeg vippe over i eco på langtur uten ladebehov, comfort om jeg vet jeg skal lade etter 3-4 timers kjøring, eller sport om jeg må lade etter veldig kort distanse.

Om jeg vet jeg må lade etter 45 minutter i kulde ville jeg som "elbilnerd" sørget for å forvarme i hvert fall en halvtimes tid, sørge for at bilen har ladet en del i forkant og helst avsluttet lading rett før avreise, og jeg ville kjørt i comfort eller sport og ikke kjørt økonomisk på veien da forbruk drar opp temperaturen.

14
EQC / Sv: Ladefart på EQC
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 11:13 »
Synes det er bra med slike praktiske erfaringer jeg :)
Der jeg bor i Oslo har der vært bra med minusgrader på natta de siste dagene, bortsett fra i natt hvor det var rundt en minus.
Når batteriet varmes og hvor mye er foreløpig ikke veldig tydelig for EQC, selv om forbruk kan gi en indikator.
En 45 minutters tur er tydeligvis ikke tilstrekkelig for god ladehastighet, og det vil jo være begrenset hvor mange grader en 10-20 minutters forvarming ville løftet batteriet. Jeg har ikke inntrykk av at forvarming drar enorm effekt i EQC. Mulig det skyldes varmepumpen, men må nesten vente til det faktisk er 10-15 minus på hytta før jeg får litt relevant erfaring.

Eneste langtur jeg har gjort i moderat temp så langt var turen til Bergen som foregikk i 5-8 grader før ankomst lader. Der fikk jeg litt lavere effekt enn forventet, men egentlig som ventet da den laderen sjelden gir full effekt. Og da hadde jeg kjørt 3,5 timer før første pause, som blir noe helt annet enn 45 minutter.
Batteritemp har jeg ingen anelse om hva var da, for det viser ikke bilen. Og batteritemp vil være avhengig av eksempelvis både dag- og nattemperatur dagene i forveien, bruk dagene i forveien etc.

15
ID.4. / Sv: Kan bilen sees før 1ST blir utsolgt?
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 10:33 »
Litt usikker på hva jeg skulle være bekymret for :) ? Med 1,5 års venteliste er det naturlig at salgene renner inn i enormt tempo nå, og det vil flate ut etter hvert. Får bare håpe at ikke problemene som blant annet Motor melder om nå tiltar i styrke. De bør i hvert fall være visket ut når ID4 kommer for min del (skal ha 4wd og den er noen måneder unna).

For ID4 som tråden handler om er jeg litt mer usikker mtp salgsvolum fra start og over tid. Den vil nok holde seg bra den også, men det er mye spennende å velge mellom. Ser på nett at det er veldig mange som har mange reservasjoner inne på tvers av merker. Jeg har sett igjennom en del youtube-videoer av den nå og det virker som det blir et bra VAG produkt. Ikke så spenstig design, men helt greit.
Norge er tradisjonelt VAG-tungt. Jeg var selv stor tilhenger av VAG en del år tilbake og foretrakk Audi og VW. Etter litt erfaring med andre merker er bildet langt mer nyansert.

Blir spennende å se hvor raskt de får på plass 4wd for ID4. Det står mellom Model Y og ID4 for min del, om jeg skulle velge å droppe EQC`en.

Sider: [1] 2 3 ... 819