Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - oStoreBil

#1
i-Pace / Sv: Brukt I-Pace 2019 - noe man bør være obs på?
lørdag 18. november 2023, klokken 23:28
Sitat fra: geear på lørdag 18. november 2023, klokken 22:03https://electrek.co/2022/08/01/jaguar-i-pace-catches-fire-another-bolt-ev-battery-fire-situation/

https://electrek.co/2023/06/02/jaguar-recalls-all-i-pace-evs-over-battery-fire-risk/

Dette har skjedd i Norge også, hadde det vært folk i taxien som brant under hurtiglading hadde det gått ille. Gikk skremmende fort veldig galt.

Tror tilbakekallingen kun er satt i gang i USA, så hva de tenker i Europa er uvisst.

Shit! Leste fort gjennom, virker ikke som de bytter batteripakke, men oppdaterer med ny software som skal «fikse» dette  :-\
#2
i-Pace / Sv: Brukt I-Pace 2019 - noe man bør være obs på?
lørdag 18. november 2023, klokken 21:58
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 18. november 2023, klokken 09:4012V batterier som dør er vel det aller største problemet med bilen. Det finnes 2 stykker og sikkert lurt å få de sjekket/byttet snart, spesielt om du handler av forhandler for da gjør de det nok det som en del av dealen. Ellers er det ikke mye feil på de.

Takk, har lest at det er en gjenganger, ja.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 13:10Kranglete dørhåndtak om vinteren, låsemekanisme bagasjeromsluke det samme, deksel dempere i bagasjeluke er skjøre, WiFi hotspot takler ikke mange brukere (alt av software tryner, får ikke regulert varme en gang), biler uten glasstak støyer en del i tuneller, litt nøkkete drivlinje, kanaler utsatt for steinsprut. Var og noen recalls på korte kabler som måtte byttet, vil tro de fleste har fått fikset det. Software før EV320 versjonen kom var veldig treg.

Takk! Jeg husker med gru TMS siden dørhåndtak. Er det verre på I-Pace? Steinsprut er vel best håndtert med skvettlapper som med TMX (dessverre). Jeg gruer meg mest til softwarebiten, men det er jo tross alt mine kone som skal kjøre den...
#3
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
lørdag 18. november 2023, klokken 21:13
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 21:01
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 20:54
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:22
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.

Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.

Kanskje man kan sette på led bar?

Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?

Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...

Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?

Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
adsr er de adaptive demperne som kan justeres i infotainment. Kan få luft med vanlige dempere også.

Ah, så det må hete adaptiv dempere og ikke luftdempere? Er det noen spesiell måte jeg kan finne ut av det? Opplever at mange ikke er klar over hva de har eller selger  :-[

Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:26Så vil jeg hevde de fleste ikke trenger ledbar på ipace.

Det får evt bli ettermontering hvis det blir virkelig behov
Alle biler har fjærer og dempere. Du kan ha fjærer av stål eller av luft.
Demperne, som kontrollerer bevegelsen, kan være adaptive/justerbare eller ha en fast karakteristikk.

I-Pace hadde følgende kombo:
Stålfjær-vanlig demper
Luftfjær -vanlig demper
Luftfjær-adaptiv demper.

Luftfjærer er lett å se pga utforming, pluss at bilen kan heves.

Adaptive dempere må man se etter i infotainment. demperne ;D  :D  kan justeres mellom sport og komfort. Da oppleves bilen mykere eller stivere enn standard-demperne som er et kompromiss.

Mest sannsynlig har luftfjærene omtrent samme fjærrate som stålfjær. De blir stivere når man pumper mer luft inn for å heve bilen.

Takk. Jeg tror jeg skjønner hva det innebærer (er på min andre TMX - en før og en etter Raven). Spørsmålet er hvordan jeg kan finne ut hvilken som selges siden ikke alle selgere kan like mye som folk her inne !

Stemmer det at det er de knappene jeg har lagt bilde av posten over, jeg skal se etter?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
lørdag 18. november 2023, klokken 20:58
Er dette luftfjæring med mulighet med nivåregulering de mener?

Jeg regner med det er disse knappene jeg skal se etter?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
lørdag 18. november 2023, klokken 20:54
Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:22
Sitat fra: oStoreBil på lørdag 18. november 2023, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.

Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.

Kanskje man kan sette på led bar?

Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?

Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...

Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?

Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
adsr er de adaptive demperne som kan justeres i infotainment. Kan få luft med vanlige dempere også.

Ah, så det må hete adaptiv dempere og ikke luftdempere? Er det noen spesiell måte jeg kan finne ut av det? Opplever at mange ikke er klar over hva de har eller selger  :-[

Sitat fra: daktari på lørdag 18. november 2023, klokken 20:26Så vil jeg hevde de fleste ikke trenger ledbar på ipace.

Det får evt bli ettermontering hvis det blir virkelig behov
#6
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
lørdag 18. november 2023, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:05Anbefaler å prøve I-Pace før dere kjøper. Man må leve med infotainment, og lysene (selv signatur med Matrix) er midt på treet når det gjelder lysbilde (veldig flatt). Drivlinjen er og litt nøkkete. Og tenk litt på kostnader utenfor garanti. Det er og litt problemer med dørhåndtak, låsemekanisme bagasjeromsluke og diverse annen finish.

Ellers var I-Pace en bil som var lett å bli glad i, veldig god å kjøre, passe sprek, fin størrelse og ekstremt bra på dårlig vei. Pass bare på å få det avanserte understellet med Adsr. Og kjøp med glasstak hvis du ikke vil ha støy i tuneller.

Kanskje man kan sette på led bar?

Er det like mye problemer med dørhåndtakene som med tidlig TMS?

Leste at låsemekanismen kunne fikses, så satser på at det ikke er det verste...

Det med understellet, ADSR, hvorfor vet hvilket understell som er på bilene?

Jeg kommer nok til å ønske en bil med luftfjæring (der min kone kjører, er det til tider dårlig med snøpløying, så fint å heve bilen og kjøre) og panoramatak pga støy.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
fredag 17. november 2023, klokken 19:43
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.

Ok, ser at de ved service ca halvveis i garanti (antall km) får noe batteri-service.  Leste også at det er både fordeler og ulemper med ny vs gammel infotainment og utenom litt mer responsive ikke var verdt pengene (diff ca 100k)

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. november 2023, klokken 18:08
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.

Men er en feil som man faktisk kan fikse selv ved å bytte et par batteri for en billig penge eller sette det bort. Ellers er det ikke mye feil på de og karosseri i aluminium. Har tenkt å ha min en god stund og er ikke redd for at garantien snart går ut  :)


Var det jeg hadde lest meg opp på også

Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 18:13
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. november 2023, klokken 18:08
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 16:33I-pace har noen feil som går igjen med 12V batteri. Men kanskje lete etter de med oppdatert infotainment. Ellers finnes en 300-versjon som har færre hk men samme batteri og motorer.

Men er en feil som man faktisk kan fikse selv ved å bytte et par batteri for en billig penge eller sette det bort. Ellers er det ikke mye feil på de og karosseri i aluminium. Har tenkt å ha min en god stund og er ikke redd for at garantien snart går ut  :)

Og interiøret er både luksus og slitesterkt. Gode lys og i terrengmodus er den rå.

Nice, og dermed blir det kanskje I-Pace fremfor TM3
#8
i-Pace / Brukt I-Pace 2019 - noe man bør være obs på?
fredag 17. november 2023, klokken 14:03
Hei, vurderer en brukt I-Pace 2019, er det noe spesielt jeg bør være Obs på eller sjekke ekstra nøye?
#9
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
fredag 17. november 2023, klokken 13:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. november 2023, klokken 09:07
Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?

Det blir sikkert lettere å anbefale noe dersom du sier mer om behov for rekkevidde, ca alder på bilen og prisklasse, og gjerne noe mer om plassbehov.

Virker som det er mange som er glad i sin BMW i3. Eller BMW iX1, om en skal bruke mye penger. Men kvinnelige journalister kåret også Kia e-Niro til "årets bil" (uavhengig av drivlinje) pga blant annet gode seter, praktisk, rett størrelse osv...

En AWD, hvor man ikke sitter for lavt. Maks 400k. Helst ikke altfor store skavanker.

Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:14Sittestilling i Golf og Model 3 er vel ikke helt ulik. Gulvet er kanskje litt høyere på Teslaen så man sitter med bena litt fremover. Når man kommer fra en suv føles begge de bilene lave. Hvis man derimot får låne en ID.3 sitter man littegrann høyere og oppreist.

ID3 har vel ikke AWD?

Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:15iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.

iX1 koster vel mer enn 400k?

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 17. november 2023, klokken 11:54
Sitat fra: daktari på fredag 17. november 2023, klokken 09:15iX1 er outsider, men brukt I-pace er ikke lettsolgt, så der kan du finne et luksus-kupp.

Wow, I-Pace til 319.000 med to sett hjul, kjørt 57.500km....virker jo som et kupp...

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=328792527

Wow! Takk, er det noe spesielt jeg bør være obs på med tanke på en eldre I-Pace?
#10
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
fredag 17. november 2023, klokken 08:36
Sitat fra: Syklist på fredag 17. november 2023, klokken 08:19Veldig lavt er en overdrivelse. Dersom det hadde vært mulig å sette setet litt lavere, hadde jeg gjort det. (Kan sitte lavere i Corsa-e, og antagelig i e-Golf.)

Sammenliknet med biler folk kjørte fram til 2000 sitter man ikke lavt, men blant SUVer og lastebiler er man jo kanskje lavt nede i en vanlig bil som Model 3.  Prøvekjøring anbefales.

Ja, du har nok rett. Siste bilene vi/hun har kjørt har vært Mercedes b-klasse, TMX, BMW X1 og nå TMX når jeg tenker meg om. Så det oppleves vel som veldig lav når man har kjørt SUVer de siste 10 årene
#11
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
fredag 17. november 2023, klokken 07:27
Sitat fra: daktari på torsdag 16. november 2023, klokken 22:17
Sitat fra: oStoreBil på onsdag 15. november 2023, klokken 09:27Henger meg på denne. Konen ønsker en AWD, "liten" (hun elsker e-Golf) og kan sitte slik at hun får god oversikt over fronten (altså se panseret?). Jeg hadde tenkt meg en brukt TM3, men er det andre bedre forsslag? MG?
Tesla 3 er ikke veldig liten, 4,7m lang, samme som en litt eldre Audi A6 eller BMW 5er. ID.4 er 4,58 m så ikke så kort den heller.
Du har jo kommende Ford Explorer på MEB som blir ca 4,46 m. Volvo C40 er 4,44 m.

Merce EQA enda ikke nevnt, 4,46 m.

Godt poeng. Glemte også at hun ikke liker å sitte lavt. TM3 blir vel veldig lavt, stemmer ikke det?
#12
Model 3 / Sv: Vurderer en brukt TM3
torsdag 16. november 2023, klokken 21:45
Sitat fra: OlaM på torsdag 16. november 2023, klokken 21:22Ikke AWD med LFP, ryggesensorer ble droppet fra ca oktober 22 mener jeg. MCU3 kom vel tidlig 22. Bedre støyniva etter refresh i 2021, men pip stille er det ikke.

Så vår 22 burde være det jeg burde sikte meg inn på...
#13
Kjøpe elbil? / Sv: AWD til under 400'
torsdag 16. november 2023, klokken 21:42
Sitat fra: Moas på torsdag 16. november 2023, klokken 21:11
Sitat fra: Radial på torsdag 16. november 2023, klokken 21:08MG4 er bygget så billig som det går ann å bygge noe, og alt fra MG ruster no så inni hampen fort (har hatt ZS EV i 2 år).
Ikke får du tak i deler heller, selv vindusviskere er en utfordring.

Mellom MG4 og TM3 er det Tesla all the way for ett relativt enkelt bilhold.
takk for at du er ærlig. MG er da off list

Enig! Takk for deling!
#14
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 kjøp tips
torsdag 16. november 2023, klokken 21:35
Sitat fra: Swimmablerocket på onsdag 11. oktober 2023, klokken 10:42Hei,
Er det noe å se etter ved kjøp av brukt polestar 2? Sett på feks 2022 LRDM til rundt 400k å lurt om det kan være bra alternativ til model 3?

Lurer på det samme, kom du fram til en konklusjon?
#15
MG4 EV / Sv: MG 4
torsdag 16. november 2023, klokken 21:17
Sitat fra: Phantom3D på mandag 23. oktober 2023, klokken 17:33Takk, da ble det skrevet kontrakt på en Xpower i dag  ;D

Grattis! Har du blitt forespeilet leveringsdato?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA