Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rav4_EV

Sider: [1] 2 3 ... 129
1
Lade hjemme / Sv: Lading av 12V driftsbatteri.
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 09:04 »
Noe som er mer viktig enn å lade 12 volts batteriet er å bytte dette etter noen år. Flere elbiler er avhengig at det er noe kapasitet i 12 volts batteriet for at ikke DC/DC omformeren skal kortvarig bli overbelastet. Dette skjedde ofte på Peugeot 106 og Citroen Saxo som var populære for 15 år siden når kuldeperioden startet. Nå ser jeg at de eldste bilene som Miev ofte får havari på DC/DC omformeren. Blybatteri er ikke en konstruksjon som er ment å vare lenge. Bytter du et slikt batteri etter 3 år, er det den beste garanti for at du ikke blir plaget med store reparasjonskostnader.

Man kan sikkert øke levetiden på 12 volts batteriet ved å lade dette eksternt, men hvor mye arbeid skal man legge i å øke levetiden fra 3 til 5 år på noe som koster tusenlappen?

2
Lade hjemme / Sv: Sette opp elbillader på hytta
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 11:53 »
For 10000 får du gjerne boks og montering inkludert. På en hytte er man ofte så lenge at man ikke trenger noe mer enn 18A, enfase.

4
Lade hjemme / Sv: Lademuligheter i garasje
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 13:26 »
@Vollis47 og @eltyl.
Hvorfor svarer dere på en slik tråd når dere mangler kunnskap?

I følge trådstarters kursfortegnelse har han 3 fase til garasjen.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Stjålet Smart ED med reg nr EK 50608 i Stavanger
« på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 06:03 »
Nøkkel til 3 biler i tenningslåsen?

6
Lade hjemme / Sv: Saltoboks / cee kontakt
« på: Fredag 25. Juni 2021, klokken 10:01 »


Når det gjelder punkt 2 så er det ingen som kan ta deg på å lade via en eksisterende CEE kontakt, men det er ikke sikkert Salto godkjenner at den kan brukes med CEE, det må du sjekke med Salto.
Å skru den fast på veggen endrer ingenting, sålenge den er koblet til CEE så er det ikke en fast installasjon.

Det er ikke Salto eller andre produsenter som avgjør om ladestasjonen kan tilkobles. Produsentene må eventuelt oppgi at produktet oppfyller kravene til en Mode 2 enhet. Enten skal de kunne klare å kjøres over eller så må de ha ytre mål på minimum 25x25x25 cm. Selvfølgelig må de også ha en tetthet på innkapslingen slik at de kan ligge ute på bakken i alle retninger.
Enkelte importører leverer CEE kontakt på tilførsel til ladestasjon. Uten at produsenten har dokumentert at ladestasjonen oppfyller krav som Mode 2 må dette sees på som en ulovlig modifikasjon og villedning av kunder.

7
Lade hjemme / Sv: Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 13:15 »
Dessverre er mye informasjon basert på direkte synsing og tøys og tull fra folk som ikke har noen som helst fagkunnskap.

Grunnlaget er Nek400 normen.
Punkt 722.531.2.3.101 Sier: Hvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet mot virkningene av DC feilstrømmer.


8
Lade hjemme / Sv: Ulovlig med ladeboks koblet til industristikk?
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 11:34 »
Du har jo svart på spørsmålet ditt selv. Ved å legge opp en industrikontakt uten B-vern vil du ha mulighet til å benytte en ladekladd UTEN b-vern og således er det fort gjort å gå glipp av den sikkerhet som kreves.
Om du er ute etter fleksibilitet er jo en fastmontert ladestasjon den beste løsningen. Bare å plugge i og ikke ta hensyn til noen innstilling i bil eller ladekladd for å unngå overbelastning.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Overdreven elbilsatsing?
« på: Tirsdag 01. Juni 2021, klokken 16:17 »
"Vektige argumenter" får stå for din regning.
Påstander som "tunge elbiler sliter mer på veiene og virvler opp mer helseskadelig veistøv enn fossilbiler" forteller at forfatteren er totalt nedsnødd.

10
Lade hjemme / Sv: Billigste ladestasjon med jordfeilovervåking og 1 fas 16 A ?
« på: Fredag 28. Mai 2021, klokken 09:47 »
@Elektrolux
Hva skjer i tilfelle du setter opp en Qubev og kunden setter innstillingsrattet på siden til en høyere strømtrekk enn hva kursen tåler? Får du ikke da en overbelastning?

11
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
« på: Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 15:46 »
Egentlig litt rart at en får fylle bensin selv.

Det er jeg helt sikker på hadde vært strengt forbudt i dag om bensin hadde vært et nytt drivstoff. ;)

12
Leaf 2010-2017 / Sv: Disko i bilen
« på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 18:05 »
Kjøp nytt 12 volts batteri !

13
Model X / Sv: Bestille X nå?
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 15:09 »
De trenger ikke å komme på høring. Kommer gjerne rett før jul i budsjettforhandlinger og gjelder fra 1.1.21

14
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 14:02 »
Ingen elbil trenger å være i bevegelse for å lade 12 volt batteriet.

Sånn i utgangspunktet skal elbilen styre oppladingen selv. Noe utlading skjer selv om all elektronikk "sover" i bilen,

Den "våkner" med jevne mellomrom og vil flytte energi fra drivbatteri til 12 volts batteri.

Hvorfor en elbil plutselig har tomt 12 volts batteri har flere årsaker.

1. Programvarefeil, med mye elektronikk ombord kan det være feil som gjør at enheter ikke "sovner".

2. Bilens drivbatteri har så lav ladekapasitet (SOC%) at den ikke kan levere mer uten selv ta skade.

3. 12 volts batteriet har allerede blitt delvis ødelagt fordi bilen er lagret og batteriet har vært tom flere ganger mellom fabrikk og kunde.

4. 12 volts batteriet er utslitt og har ikke kapasitet nok til å holde bilen i live mellom hver gang den "sover"

5. Elbilen vil koble ut lading av 12 volt i korte perioder under ladeprosessen for å kalibrere drivbatteriet. Da er det viktig at 12 volts batteriet har kapasitet til å holde bilen "våken"

Husk at 12 volts batteri er blybatterier og lever sjeldent mer enn 3-5 år
På en elbil får du ikke noen tilbakemelding før det er tomt. En fossilbil vil dreie saktere på starteren lenge før det blir full stans.

Så til slutt en advarsel: 12 volts batteriet koster 800-1500 kr. Om dette har kritisk dårlig kapasitet kan omformeren mellom drivbatteri og 12 volts batteri blir kortvarig overbelastet og havarere. Denne koster fort 20.000 kroner og oppover. Kjøp nytt batteri om det er over 3-5 år. Billig forsikring  :)

15
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Litt for kort kabel.
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 07:31 »


Inferno, m.fl. som feks Deltaco (på Elkjøp) stammar vel alle frå Besen fabrikken. Vi sel også ladeboksar og ladekablar derifrå på jobben.


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no


Og disse går i feil på "diodetest"?

Sider: [1] 2 3 ... 129