Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Rav4_EV

Sider: [1] 2 3 ... 130
1
Lading av Tesla / Sv: Lading fra strømaggregat
« på: Onsdag 30. November 2022, klokken 12:16 »
Sånn i utgangspunktet er ikke sinuskurven noen problematikk.
Du skal jo bare likerette strømmen uansett.

2
Tesla SW og AP / Sv: Innstilling lys - oppgradere software
« på: Tirsdag 15. November 2022, klokken 16:45 »
@tornaldo Det vet bare de som bor i Re, på Kløfta, Gjøvik m.m. Da skal det vel være plysh og høye fjærer bak også. :P

3
Lade hjemme / Sv: Amina vegglader
« på: ſøndag 06. November 2022, klokken 08:37 »
Ser jo ut som flere og flere ser det upraktiske med smarthet både her og der.

======
Har bestil zaptec go og nissan leaf.
Setter zaptec’n på 20A kurs. Har 50A inntakssikring.
Men kan jeg bruke smart funksjonen med leafen? Er det bare å sette opp funksjonen i appen? Og koble til? Så starter lading når strømmen er billig?
========
Kjøpte Zaptec nylig, men ville nok gått for Easee om jeg skulle valgt igjen. Eco-mode betyr bare at den lader på natta, såvidt jeg forstår uten hensyn til spotpris. Usikker på hvordan det er med styring av lading på Leaf, men jeg har endt opp med å styre alt i Tesla appen istedenfor Zaptec sin, da jeg synes bilen sin styring er mye enklere å endre på.

4
Lade hjemme / Sv: Dumb ladestasjon
« på: Tirsdag 01. November 2022, klokken 11:32 »
@Øyvind.h Enda flere som svarer uten å lese tråden :o At det finnes andre løsninger med RFID har jo Erik Ola Ulvestad allerede svart på.

5
Lade hjemme / Sv: Dumb ladestasjon
« på: Tirsdag 01. November 2022, klokken 11:15 »
@Lars C. Krogenæs Det må være en knakende god anbefaling, men jeg har aldri sett en Easse med fysisk nøkkel slik TS etterspør  ;)

6
Lade hjemme / Sv: Amina vegglader
« på: Tirsdag 01. November 2022, klokken 11:10 »
Antar alle disse "dumme" boksene også trenger egen kurs? Dvs at de ikke kan dele kurs med et vanlig stikk?
Det har ingenting med "smarthet" å dele kurs med en vanlig stikk. Dersom du har en frittliggende garasje med eksisterende kurs, kan du koble inn hvem som helst ladestasjon i kombinasjon med andre forbrukere som portåpner eller lys.

7
Lade hjemme / Sv: Amina vegglader
« på: Fredag 21. Oktober 2022, klokken 18:33 »
Enkel montering gir en lav installasjonskost  :)
https://docs.aminacharging.com/

Så er den produsert i Norge  8)

8
Kia Niro EV / Sv: Tyveri av varmepumpe fra E-Niro
« på: Mandag 14. Februar 2022, klokken 11:50 »
Siden det ikke er slanger eller rør-ender som er eksponert og andre E-Niro med varmepumpe har slanger/rør fremført på en annen måte, må varmepumpen allerede vært "stjålet" på fabrikken.

9
Kia Niro EV / Sv: Tyveri av varmepumpe fra E-Niro
« på: Mandag 14. Februar 2022, klokken 10:16 »
Skal det være noe der til venstre, da.

10
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Bør man velge portabel EVSE med eller uten B-vern
« på: Tirsdag 30. November 2021, klokken 22:40 »
Omtrent som med airbag. Sjelden i bruk  :)

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
« på: Tirsdag 26. Oktober 2021, klokken 20:15 »
Det er mange nye elbileiere som søker etter kunnskap på dette forumet. Strøm er en farlig greie når den havner på avveie og hva du kan gjøre er strengt regulert.
Blir ganske lei å se at man kan legge ut villedende informasjon og lettvinte løsninger uten at det får konsekvenser.

Å gi råd om regelverk fordi man har tittet på noen nettsider er grenseløst dustete. Uten å sitte med NEK400 på fanget og uten faglig bakgrunn er det jo helt galskap.

Det første rådet fra dokumentet "RJK" viser til burde vel være ganske klart ????

1. Kontakt en elvirksomhet (elektroinstallatør) som er registrert i DSBs register og som har erfaring
med etablering av ladestasjoner. DSBs elvirksomhetsregister finnes her:
http://www.sikkerhverdag.no/strom/elektriker/finn-godkjent-elektriker/



12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
« på: Tirsdag 26. Oktober 2021, klokken 09:08 »
@RJK
Fint om du legger inn navn og eventuelt fagkompetanse i signaturen din slik at trådstarter kan vurdere om han får råd, eller bare ren synsing.

1. Nek400 sier at det skal være type 2 der ladepunktet er allment tilgjengelig. Ordet "allment" er snevrere enn ordet "offentlig" som du bruker. Her vil en gruppe mennesker som ansatte, fort falle under gruppen allment.
2. Det er kun uttak som tidligere er lagt opp og definert som "elbillading" som ikke fanges opp av senere krav. Ikke et hvert blå eller rødstikk du finner rundt i riket.
3. Det er ingen garanti for at du kan kontinuerlig kan belaste et 32A rødstikk du finner på en vegg med 32A. Her kan det være at kursen og overbelastningsvernet kun er dimensjonert for 20 A eller at den er koblet opp i flere stikk der andre forbrukere er tilkoblet.


13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
« på: Mandag 25. Oktober 2021, klokken 15:57 »
@RJK Er det greit at du kan slenge ut meldinger som " Så vidt jeg kjenner til"  mens andre må henvise til regelverk?

Du kan sette opp Schuko som er begrenset til 10A eller CEE, men da må disse settes opp med jordfeilbryter type B.
Men når trådstarter skriver at har har mulighet til å lade på et rødstikk kan jeg ikke tenke meg at dette er et dedikert uttak for elbillading med jordfeilbryter type B fra før. Dermed må det bygges om og ihht. dagens krav.
Om kontakten på arbeidsplassen er allment tilgjengelig skal det være type 2 j.før Nek400 722.55.101.1.
Er den plassert slik at gjester kan benytte den vil jeg kalle den allment tilgjengelig.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan lade med 400V uttak?
« på: Mandag 25. Oktober 2021, klokken 11:22 »
Skal du lade fast på jobben kreves det en fastmontert ladestasjon.
Du kan kjøpe deg til fant på kladder og overganger, men dette har du ikke glede av om eltilsynet kommer på inspeksjon.

15
Lade hjemme / Sv: T2 til T1 kabel ødla min T1 kontakt, noen som har opplevd dette?
« på: Mandag 25. Oktober 2021, klokken 11:12 »
Pilotpinnen skal være kortere enn de andre. Dette er ingen feil, men "as designed" som sjokomelk påpeker.
Om du ikke får lade ville jeg kontrollert om låsehaken mot bilen går tilbake når du plugger i. Det skal være en bryter som kutter lading dersom låsehaken blir løftet på et T1 støpsel.

Sider: [1] 2 3 ... 130