Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - toppi

#1
Model 3 / Sv: Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?
fredag 12. april 2019, klokken 12:29
Er dette det minste batteriet?
#2
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: TMX Hvilke dekk får vi på bilen?
tirsdag 12. september 2017, klokken 20:23
Mener du at bilen leveres ut på vinterdekk på vinteren om man bare har bestilt et sett felg/ dekk til bilen, eller gjelder dette de som har bestilt ekstra sett med felg/ vinterdekk?
#3
TMX Hjul, dekk og felg. / Vinterdekk
tirsdag 12. september 2017, klokken 10:03
Da blir det snart X etter 4 år med S  :)

Jeg har kun bestilt med et sett felg/ dekk og tanken er å legge på vinterdekk på orginalfelgene.
Har kjørt med Nokian Hakka på Sen og er veldig godt forrnøyd med det.
Noe myke, men godt grep på is og snø.

Tenkte egentlig å gå for det samme på Xen, men hva slag erfaring har dere som allerede har vært gjennom en vinter?

Så ser jeg også at Megahjul anbefaler Nereus NS806, og selger disse for 1200,- pr stk.
Merger jeg er veldig skeptisk, og finner heller ingen test av disse. Noen som har erfaring med disse dekkene?
#4
Model 3 / Sv: Spekulasjon rundt toppmodell 3 mot inngangsmodell S
torsdag 27. april 2017, klokken 22:39
Hvor mange reservasjoner har egentlig Tesla på model 3 totalt? Har Tesla kommet med noen tall siden April i fjor? Etter 1 uke var det vel ifølge Tesla over 300 000 reservasjoner. Etter dette har det vært tyst. En kan selvfølgelig anta at mange la inn reservasjon første uka, men samtidig er det garantert kommet inn nye reservasjoner jevnt og trutt.
#5
Model 3 / Sv: Betyr lanseringen av model 3 slutten for model X?
lørdag 09. april 2016, klokken 23:25
Det vil alltid være en kost/ nytte vurdering.
Med en dollar på 5,5 og en X 90 D til 600 000 hadde nok "løsningene" passet for de fleste  ;D
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X med en gang eller vente på AP2?
søndag 17. januar 2016, klokken 23:11
Håper jeg får Xen uten AP jeg - skjønner ikke hva som er så stas med det?
Trodde Tesla eiere var bilentusiaster som likte å kjøre bil?

Det virker som om nesten hele hopen her inne drømmer om å sitte å lese avisa i baksetet.
Gud så kjedelig  :o
NB: Denne løsningen finns allerede og heter tog, taxi, fly, trikk, osv..

PS: Har CC på min 13 mod, men bruker den ikke...
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 03. november 2015, klokken 22:54
Må ha vært noe positivt, slik som aksjen spratt opp i ettermarkedet  ;D ;D
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:15
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:02
Oisann, trodde jeg ved en feiltagelse hadde klikket meg inn på en tråd fra i fjor. Denne ser jo akkurat likedan ut  :o

Ja det er jo bare helt utrolig  ::)
Rett og slett litt artig for nye lesere  ;D
Skal vi tippe videre utvikling  8)
#9
Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:15
Sitat fra: toppi på fredag 23. oktober 2015, klokken 21:23
Forbikjøring til høyre er vanligvis ikke lov, med noen unntak, blant annet kollektivfelt.
På veg med flere felter er det ikke forbikjøring, men derimot passering.
Passering er lovlig på begge sider.

Vel, det gjelder i så fall kun ved tett trafikk:
"Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt"
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:53
Og da var Rio tilbake igjen med hakket i plata  :o
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: High milage Teslaer?
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:46
God oversikt her, og fyll inn for å gjøre den enda bedre.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/htmlview?pli=1
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nå banner jeg sikkert i kirken…
søndag 25. oktober 2015, klokken 21:10
Veldig enig med tråstarter her.
Jeg sliter litt med å skjønne interessen for dette Autopilot greiene.
Særlig blant Tesla eiere.. Skulle tro dette var bileiere som var litt mer opptatt av å kjøre bil enn gjennomsnittet.

Jeg er veldig glad i å kjøre bil, koser meg på langtur, kjører aktivt og kan ikke tenke meg å sitte passiv.
Da kunne jeg like gjerne tatt toget..

Synes nesten litt synd på dagens barn som sannsynligvis ikke vil få lov til å kjøre bil selv, selv om det jo forhåpentligvis vil fjerne alle lidelsene dagens ulykker fører mer seg.
#13
Som nevnt er det en viktig forskjell på kollektivfelt skilt og påbudt skilt med unntak.
Problemet er at mange steder i Oslo står disse påbud skiltene mange steder som gjør at det bare hindrer flyten i trafikken.

For eksempel Ring 3 ut av byen mot Ryen.
Der går kollektivfeltet fra Bryn og helt inn til Ryen krysset, mens man med et påbudt skilt ved avkjøring til Manglerud, skal tvinge alle andre enn buss og taxi inn i ordinært felt i 20 meter.
Dette skaper bare mer kø for alle.

Men noen vurderinger gjøres, fordi det samme skiltet ble fjernet på Mosseveien ved avkjøring mot Ormøya.
Bør ryddes opp i dette mange steder.
#14
Det er prisverdig og topp å ha et ønske om at alle skal følge fartsgrensene.
Men skjønner ikke helt koblingen mot elbil.
Elbilbilister er i snitt som folk flest, så å bli overrasket at også de noen ganger ligger litt over fartsgrensen forundrer meg litt.

PS:
Forbikjøring til høyre er vanligvis ikke lov, med noen unntak, blant annet kollektivfelt.
#15
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 30. september 2015, klokken 16:52
Sitat fra: toppi på onsdag 30. september 2015, klokken 16:30
Jeg tenkte og som deg for flere år siden..

Du kan snu på det; nå slipper jeg å finne en bensinstasjon før jeg skal opp til fjellet, det er jammen bare å fylle den på overnattingsstedet.
Og den er full før langtur, fordi jeg kan lade hjemme og slipper å reise til en bensinstasjon underveis.

Selvfølgelig er det noen som har ut over gjennomsnittlig behov/ kjøremønster, men for de aller fleste vil jeg si at det kun dreier seg om å tenke på en litt annen/ny måte.

Er jo akkurat slik som dette jeg også argumenterer med folk som ikke har elbil, så igjen pls misforstå meg rett. ;)
Det jeg vel prøver å argumentere for er at størrelsen på batteriet er proporsjonal med friheten man får. Er rekkevidden maks 5 mil må du planlegge hele tiden, altså minimal frihet. Er rekkevidden 70 mil må du planlegge "aldri" og du har maksimal frihet. I mellom der er det er det mange shades of grey og sammenhengen er nok ikke linjær men heller litt buet på den måten at økning/minking av rekkevidde betyr mer jo lenger ned på skalaen man er.

Så mitt argument at for "folk flest" har rekkevidden en reell og ikke triviell verdi så lenge man er i sjiktet 35-40 mil. Ikke noe exact science dette, men hadde vært interessant å undersøkt hvor mye folk ville betalt for 5 mil ekstra rekkevidde i en MS. Er vel beste måten å sette en verdi på akkurat dette på.

Sikkert ikke veldig uenige vi da :-)

Mitt tips er at en undersøkelse blant Model s 85 eiere som har hatt bilen over et år, så ville betalingsviljen for lengere rekkevidde vært svært liten.
Altså for kun rekkevidde, ikke innbakt i hestekrefter, aks eller annet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA