Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - edyrli

Sider: [1] 2 3 ... 43
1
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 14:28 »
HongqiE-HS9 kan selvsagt og være med på listen, selv om jeg holder en knapp på EQS.
Jeg tror ikke Hongqi klarer levere biler før på nyåret. Da havner de ut av kåringen sånn jeg forstår det.

2
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 09:56 »
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.

Jeg hadde ikke glemt NIO ES8 men fant først ikke noe informasjon om taklast. Ser nå den kan ha 75 kg.
e-traveller og Zafira e-life er også biler jeg så litt på, men nå har jeg kjørt 9 seter noen år så ønsket noe som gav litt mer kjøreglede.
Ref. krangelen over så ender man uasett opp med kinesisk bil sånn det står akkurat nå.

3
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 09:04 »
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

4
Euniq 5 / 70 kWh
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 12:44 »
Da ser jeg Euniq 5 er på plass med større batteri.
https://maxus.no/modeller/euniq5-6-seter/
Det gjør den mer aktuell for mange vil jeg tro, da 52,5 kWh er lite i en så stor bil. 20.000 ekstra er heller ikke så ille mellomlegg. Men de bommer litt på at det ser ut som det kun er 6 seter som kommer med 70 kWh. Da diskvalifiserer de seg selv igjen for mange av de familiene som kunne vært aktuelle kjøpere av denne.

5
MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) / Sv: Euniq 6
« på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 10:25 »
Det som er like interessant her er at i følge prislisten så kommer Euniq 5 med 70 kwt. Det er ikke annonsert noen plass. Ser ut som de har klart å lekke dette selv. Var ute å prøvekjørte den men avskrev den pga for kort rekkevidde (og dels pga. lav hengervekt).
Påslaget fra 52,5 kwt til 70 kwt er bare på 20.000.

6
En overraskende dårlig ide. En halvtimes stopp med Miien som har 40kw lading blir omtrent samme pris på begge.
30 min på 50 kw lader = 93 kr.
18 kwh ved 30 min på lynlader = 90 kr. (tester viser maks effekt på rundt 37 kw)

Da tar jeg heller en lynlader dersom jeg har mulighet for det da effekten faller raskt på Mii etter 40%.

7
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
« på: Torsdag 04. November 2021, klokken 10:41 »
Dette er en diskusjon som er viktig men gjelder alle de Kinesiske merkene og ikke bare BYD.
Polestar, MG, NIO, Xpeng, Maxus, Hongqi + en del merker som er underveis eller muligens kommer.
Om kinesisk overvåkning fra europeisk solgte biler er et problem er ikke så lett å svare på, men man får muligens en bedre debatt om vi flytter denne diskusjonen til en mer generell del av forumet.

8
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Onsdag 03. November 2021, klokken 09:20 »
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Easee med Pulse velger ihvertfall forskjellige faser for lading hos meg. Om det er tilfeldig aner jeg ikke.
Takk da fikk jeg den infoen jeg trengte.  :+1:  :)
Jeg kommer tilbake med en oppdatering senere når jeg har fått testet det ut.

9
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« på: Tirsdag 02. November 2021, klokken 10:57 »
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Dersom det ikke fungerer med Puls, kan jeg velge manuelt hvilken fase som skal belastes? Jeg kan sånn kjapt ikke se noen valg i Easee appen for dette.

10
Tang EV600 / Sv: Vi som har fått bil.
« på: ſøndag 31. Oktober 2021, klokken 09:35 »
Lydanlegget låter bra når man slår av lydeffekter. Det stod innstilt på concert stadium eller noe sånt. Dab har elendig lyd. Det ble best når jeg installerte Spotify på skjermen sånn jeg slapp tap over bluetooth.
Lane assist lager ikke lyd på min meg gir er liten vibrasjon i rattet.
Lyden under 30 er høy og plagsom ja. Men fra juni i år har dette blitt påbudt. Skjønner hensynet til fotgjengere med trodde også man ønsket mindre lydforurensning.

11
Tang EV600 / Vi som har fått bil.
« på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 10:19 »
For meg som ikke har eid "premium" biler før er bilen ekstremt bra, og jeg har ikke noe å utsette på den annet enn software. Gode seter, god støydemping, tight og fin på styringen, godt sammenskrudd og helt enomt med krefter.
Jeg har ikke gjort noen nøyaktige rekkevidde tester nå i hørstværet men ser ut som den nok er noe under 400km wltp. Blir spennende å se om den drar mindre strøm med vinterdekkene som er 20 tommere.

Av software issues så kan jeg nevne:
Manglende navigasjon men jeg har installert et annet kart som fungerer ok offline.
Ingen internet til eget bruk via innebygget sim.
Jeg får ikke delt internett fra iPhone da det ser ut til at bilen ikke støtte WPA3.
Ingen Apple CarPlay.

12
Kjøpe elbil? / Sv: El-SUV til 6-700.000 med goood plass og komfort
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 13:30 »
Jeg synes BYD Tang også fortjener en plass i denne tråden. Det var denne vi endte opp med da den tikket av på alle boksene vi så etter.
- Pris
- 7 seter
- Bagasjeplass
- 1500kg hengervekt
- Takbøyler
- Nok rekkevidde
Så langt meget godt fornøyd. Og etter en test tur på harryhandel Stavanger - Strømstad, så svarer rekkevidde og ladefart til forventningene.
Nå gjenstår det å se kvaliteten over tid, men BYD produserer iallefall mye biler, busser og lastebiler og leverer batterier og annet til elektriske drivlinjer til andre produsenter. Er vel f.eks. snakk om enkelte utgaver av Tesla model 3 får BYD batterier.

13
Citroën (PSA) / Sv: Citröen AMI
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 10:20 »
Denne hadde vært genial. Trenger en våren 2023. Da blir neste unge 16 og vi må levere tilbake Mii'en. Da hadde jeg fått kombinert behovet for kjøretøy nr 2 et par ganger i uken og moped til 16 åringen.

Alternativet er andre billige kina mopedbiler, ofte med bly batterier. Eller en diesel mopedbil.

14
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 09:54 »

15
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil skal jeg velge?
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 19:52 »
En kompis med liknende behov kjøpte akkurat Ionic 5. Jeg synes den overrasket positivt. Spesielt på plass. Den ser ut som en golf på bildene men er i paksis ganske romslig. Han endte opp med RWD, ink vinterdekk til under 500k. Skal man ha AWD bikker nok Ionic'en 500. God rekkevidde og 220 kw ladning trekker opp.

Sider: [1] 2 3 ... 43