Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bolebo

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Tesla model 3 ønskes
lørdag 24. juli 2021, klokken 17:08
Har en 2019 Long Range, blå med 19-toms sommer og 18-toms vinter original. 59kkm. Pen bil, en kantkjørt felg, ellers veldig fin bil.
Fått innbyttetilbud fra Tesla på 350K.
Kan selge for 370 med overtakelse når jeg får model Y i august.
#2
Lading av Tesla / Blått adapter bare 16A?
onsdag 09. januar 2019, klokken 10:32
I følge Tesla sine sider https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation så leveres UMC med blått adapter som kan lade med 17,5kmt. Dette skulle tilsvare 16A/230V. Såvidt jeg kan skjønne så gjelder dette både model S, X og 3.
Fra 2013 og så inntil veldig nylig har blått adapter vært 32A. Noen som har fått ny bil i det siste og kan sjekke om blått adapter leverer 16A eller 32A?

Kan det være ny UMC som bare kan levere 16A?
Kan man i såfall bruke gammel UMC til å lade ny bil med 32A?

#3
Ser at Bjørn konkluderer med at batteriet er på 67kwh. Men med misvisningen i speedometeret på ca 4% har han ikke kjørt 510km, kanskje ca 490km. Og da stemmer det bra at batteriet er på 64kwh.
#4

15 norskregistrerte Ampera-E på OSL i dag.
Er vel demo for presse og forhandlere.
#5
Høres veldig likt ut som min historie. Jeg hadde nettopp hatt 60k-service, og ba samtidig om å få installert relé for å kunne ta imot 32A-enfas-Type2 (har enkeltlader). De sa at de ikke fikk gjort det da de manglet deler.
Første langtur etter service var bilferie med familien. Dro fra Hamar med fullastet bil, med alt av adaptere og utålmodige unger. Første stopp var Solli. Supercharging virket ikke! Prøvde mange av stolpene, men bilen nektet å ta lading. Første større problem siden jeg fikk bilen i september 2013.
Fikk etterhvert tak i Tesla, de kunne bekrefte at bilen min ikke klarte å ta imot Superlading, men de kunne ikke hjelpe meg. Ingen mulighet for å ta inn bilen hverken i Oslo, Drammen, Brummunddal eller Gøteborg. Heller ingen lånebil tilgjengelig. En fortvilet situasjon, skulle kjøre 300 mil de neste dagene.
Ringte sjøl direkte Tesla Gøteborg og forklarte min desperasjon. De kunne etter mye fram og tilbake ta imot bilen, men kunne tidligst se på den om to dager. Skulle få fossil lånebil, men bare til bruk lokalt i Gøteborg.
Nå var planen uansett to overnattinger i Gøteborg før vi skulle fortsette, så vi gikk for den løsningen.
Dro så til Inspiria for å lade til å kjøre til Gøteborg. Men fikk bare 10-11A på 3fas-400V. Prøvde flere stolper der også med samme resultat. Sto et par timer, men ladinga gikk så sakte. Dro så til Tanum kjøpesenter. Samme resultat der, fikk ca 7KW, 30kmt. Prøvde også Chademo der, men uten hell. Ble der i tre timer, til etter stengetid. Hadde da nok til å kjøre til Gøteborg. Kjørte i 90, og uten A/C for å være sikker på å komme fram.

Kom fram sent på kvelden, og fikk levert bilen på Tesla Gøteborg tidlig neste morgen. Fikk fossil lånebil, og de skulle holde meg informert. De begynte å jobbe på bilen på kvelden samme dag, men den var ikke klar før kl14 dagen etter. Bilen var da OK, og bilferien kunne fortsette, dog nye fem timer etter plan. Som medførte nye planer med ferjer og overnatting, men greit nok.

Tesla kunne fortelle at den ene del-laderen ikke virket, og at jeg kun fikk 2/3 av 16A på trefaslading. Og Superlading og Chademo krever at alle del-laderne funker. De trodde ikke at det hadde sammenheng med min service, men jeg er ikke overbevist. Lader ikke så ofte på trefas og superlader, men det har alltid virket før. Første gang etter service var da problemet oppsto.

Moralen er: Alltid sjekk at Superlading virker FØR du drar på langtur.

Resten av ferien gikk veldig fint, kjørte gjennom Danmark, Tyskland og Polen til Gdansk, ferje tilbake til Sverige.
#6
Prøvde supercharger Elverum i dag. Den sto ikke på kartet da jeg begynte å lade, men da jeg dro derfra var den plutselig kommet. Så den ble offisiell på kart i bilen og på teslamotors.com ca kl 1732 i dag :)
#7
Lading av Tesla / Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...
torsdag 17. juli 2014, klokken 22:08
Oppdatering Torp/Uddevalla:
Var der i går, bare èn reservert Tesla-plass.
I dag var det fem reserverte Tesla-plasser, to generelle max 45min parkeringer, og en uten markering.
Så ting skjer!
Det går forresten an å parkere innenfor de oppmalte strekene, men kabelen når bare såvidt fram. Det bør nok males nye streker, slik som på andre plasser. Enn så lenge er "pumpene" midt mellom strekene.
Møtte også en svenskregistrert i det jeg dro. En skallet mann med briller og familie. Kanskje vonKöningsegg?
#8
Her er en link fra det tyske Teslaforumet, TFF.
En del tyske hoteller som tilbyr lading:
http://www.tff-forum.de/viewtopic.php?t=28

#9

Dette ser jo lovende ut.
Fra Grønnbil på Twitter i Genève.

Både RV3 og E134 dekkes i sommer.

Også E6 sørover til Gøteborg og Malmø, samt E18 til Stockholm.

E6 nordover til ca Bardufoss kommer neste vinter.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Statsrådbil i Danmark
torsdag 30. januar 2014, klokken 13:01
Der lekket det supercharger- lokasjoner for Danmark også!
Farøbroen (mellom Falster og Sjælland), Odense og Århus. Bra!
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor mye kjører Model S eiere?
mandag 06. januar 2014, klokken 10:39
Kjørt 7700 km på snaut 4 mnd ( 10. sept.) Snittforbruk 223 Wh/km.
P85 m/standard 19" helårs og Hakka R2 vinter. Kjørt omtrent like langt på begge.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Avstemming: Har du hatt ladeproblemer?
mandag 30. desember 2013, klokken 12:39
Jeg får alltid feilmelding når jeg er fulladet hjemme. (IT-nett.) Men jeg har klart å stoppe og starte igjen lading fra app så lenge det er kort tid.
Jeg har ennå ikke fått blått adapter så jeg får ikke brukt mitt blå stikk til 12000 som har stått klart i 3 mnd, men må klare meg med en schuko-kontakt som deler sikring med kjøkkenet.
Så hvis jeg skal bruke mikrobølgeovn i 2 min stopper jeg lading med appen, og starter igjen etterpå.
Dette har hvertfall funket et par ganger. Mulig at det er en tidslimit før feilmeldingen kommer.


#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lading av Model S i Sverige
lørdag 14. desember 2013, klokken 20:20
Har vært og prøvd den nyåpnede ladestasjonen på Storlien i dag. Der var det en Chademo, en Combo, to type 2 med kabel, to type 1 med kabel. I tillegg til en rød 32A kontakt. Prøvde type 2 på Teslaen, fikk 13A, ca 45 tkm/ timen. Har bare enkeltlader, så jeg vet inn om det var 11 eller 22 KW.
#14
Jeg har fått 5.8 i løpet av natta.
Har fått vinterhjul fra Tesla, hvor sensorene ennå ikke er kalibrert. Er også koblet opp på Wifi, hvis det har noe å si. Eneste nyheten ser ut til å være TPMS- kalibrering, og service- innstilling på vindusviskerne.
Skal ut å kjøre senere i dag, skal se om jeg klarer kalibrere TPMS sjøl.
#15
Tror nok at det er forskjellen mellom IT og TN-nett som er avgjørende.
Jeg får feilmelding hver gang jeg er ferdigladet eller trykker "stop charging" hjemme.
Ved lading på jobb får jeg aldri feilmelding.
Har IT-nett hjemme, og ganske sikker på at det er TN-nett på jobb.
All lading skjer med Teslas UMC med Schuko-adapter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA