meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rabies

#1
Mekanisk / Sv: Rust på bremseskiver Nissan leaf 2015
lørdag 22. september 2018, klokken 08:18
Jeg har nå hatt bilen på etterkontroll hos et annet verksted og tok med skivene for å få de vurdert. Tilbakemeldingen var at en av skivene begynte å bli litt slitt og få litt kant. De ville ikke underkjent de pågrunn av rust, men at kanten var litt i grenseland. Sannsynligvis ville de bli godkjent.

Når det gjelder wire til parkeringsbrems er det slik jeg forstår det noe med innfesting eller strømpe. Verkstedet rådførte seg med SVV og bilen ble underkjent på nytt. Garantien er gått ut, så har reklamert mot selger og kommet til enighet. Wire er utsolgt i Europa og det er 3-5 ukers leveringstid.

Jeg kommer ikke til å bruker Birger N. Haug igjen, men til deres forsvar var ikke vurderingene deres helt på jordet allikevel. Bremsene byttet jeg selv, klosser og skiver kom på ca 2000 og wire kommer på litt over 3000, så da ble det ihvertfall billigere enn først forespeilet.

Dere som bruker zink, sprayes det overalt  på skiver og klosser?

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

#2
Mekanisk / Sv: Rust på bremseskiver Nissan leaf 2015
søndag 09. september 2018, klokken 22:43
De ser tilsvarende ut på innsiden. Høres ut som om jeg bør etterprøve vurderingen, så tar turen innom Birger N. Haug ila. uka for å klage.
#3
Mekanisk / Sv: Rust på bremseskiver Nissan leaf 2015
søndag 09. september 2018, klokken 21:51
Takk for tilbakemeldinger,

Jeg brukte Birger N. Haug i Ski. Tok EU-kontrollen samtidig som jeg tok 3-års service og ser i ettertid at det kanskje ikke var smart.

De skulle ha 6500,- for bytte av bremser og 7500,- for bytte av wire til parkeringsbrems. Jeg har kjøpt nye skiver og klosser som jeg bytter selv, men ønsker en ny vurdering av wire til parkeringsbrems på et annet verksted.

Når jeg demonterte hjulene tidligere i dag så måtte jeg gå over alle bolter med stålbørste for å få pipene til å passe og jeg mistenker at verkstedet ikke har demontert noen ting som en del av bremseservicen. Jeg kjenner ikke detaljene på det de utfører, men den var på service for en ukes tid siden og bilen har omtrent ikke blitt brukt siden, så finner det rart at boltene til kalipper etc er gjengrodd av smuss ila. en uke i garasjen.
#4
Mekanisk / Rust på bremseskiver Nissan leaf 2015
søndag 09. september 2018, klokken 20:57
Hei,

Har hatt bilen på EU-kontroll og fikk to 2'er mangler, hhv. rust på bremseskiver foran og knekt wire til parkeringsbrems.

Jeg har tatt av skivene foran for å ta en titt på det og jeg kan ikke helt se at skivene verken er så slitt eller rustne at de burde byttes. Har forstått at det skal være omtrent 25% rust på skivene for at de skal bli underkjent. Legger ved noen biler av skivene og satt pris på om noen her kan gi sin vurdering av de.

Når det gjelder wire til parkeringsbrems så blir jeg heller ikke helt klok på dette. Jeg har demontert bremsene bak og kontrollert wire. Kan ikke se at den har brudd noe sted og parkeringsbremsen virker slik den skal. Legger ved et bilde her også, men det er vanskelig å se der hvor wire kommer inn i trommelen.

Er det noen andre som har fått tilsvarende feil med parkeringsbrems på sin leaf tidligere?
#5
Jeg endte opp med å kjøpe en 2016 zero dsr. Vurderte lenge en BMW c evolution, men grunnet usikkerheten med tanke på reparasjoner og forhandlere, så falt valget på zero.

Det har foreløpig ikke vært et godt valg for jeg rakk ikke mer enn 20-30 mil før både lader og hovedsikring gikk føyken og oppfølging fra carpoint.no har ikke vært noe å skryte av. Nærmer seg 6 uker siden jeg rapporterte feilen første gang og fortsatt vet jeg ikke når sykkelen er ferdig. Kunne nok fint sent en BMW c evolution til Tyskland, fått den reparert og sendt tilbake på kortere tid. Er oppgitt kjenner jeg.

Sent fra min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

#6
Er i kontakt med en forhandler i Tyskland nå som også er velvillig til å organisere transport etc. Venter på avklaring rundt moms.

Sent fra min MI NOTE LTE via Tapatalk

#7
Jeg er også på utkikk etter å hente en av disse fra Tyskland. Skal bruke den selv og er i utgangspunktet mest interessert i en variant med 35 kW.

Ser at BMW er tydelige på at de ikke på noe som helst vis har til hensikt å supportere de som evt. importerer selv:

http://www.bmw-motorrad.no/no/no/urban_mobility/C_evolution/cevolution_overview.html

Skulle vel allikevel være greit å bestille slitedeler etc fra Tyskland selv.

Er det noen her som har importert enda? Hvis det er flere som er i tenkeboksen, kanskje vi kunne gått sammen og bestilt? Ser på mobile.de at det er enklere forhandlere som har flere til salgs i omtrent samme prisområde.

#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Nøkkel fra statene
torsdag 22. januar 2015, klokken 20:02
Takk for raskt svar.

Min leaf er fra Nederland. Kan jeg kjøpe en USA nøkkel og få den programmert til min euroleaf?
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Nøkkel fra statene
torsdag 22. januar 2015, klokken 19:43
Sitat fra: Mortenmann på tirsdag 21. august 2012, klokken 22:32
Sitat fra: kenmyh på tirsdag 21. august 2012, klokken 12:53
Go-carter og jeg satt og kikka litt på ebay her forleden dag, og kom over Nissan nøkkeler der. Disse hadde egen knapp for å løse ut alarmen, noe som kan være morsomt til tider.

Noen som vet om disse nøklene vil funke på våre norske biler, om de blir programmert riktig?
Vet ikke med denne typen, men jeg kjøpte en lik vår norske fra UK.  Betalte ca 400nok :-) fikk den deretter programmert hos forhandler for 350,- vanlig pris for komplett nøkkel i Norge er egentlig 3000,- grei deal det

Jeg mistet en nøkkel til min 2014 leaf tidligere i dag. Hvor fikk du kjøpt din og hvilken forhandler brukte du her i Norge til å programmere den?
#10
Hei!

Tenkte jeg skulle oppsummere kort de erfaringene jeg har gjort med underveis mens jeg har bygd min første elsykkel.

Jeg har hatt stående en fulldempet terrengsykkel som jeg ikke har fått brukt særlig mye de siste årene og i sommer bestemte jeg meg for å konvertere den til elektrisk drift. Brukte mye tid på www.endless-sphere.com og leste meg opp på ulike alternativer og erfaringer som andre har gjort seg. Endless-sphere.com er enormt og det finnes vanvittig mye informasjon her, så det kan ta noe tid å orientere seg. Etter noen uker bestemte jeg meg for å bestille en Bafang BBS02 750W 48V krankmotor. Her finnes det masse forhandlere i Kina, USA og HK, men i den siste tiden har jeg sett at det også finnes flere som selger motoren i Europa.

Valg av batteri var egentlig en større utfordring enn valg av motor. Ettersom sykkelen jeg skulle ha dette på ikke har en helt vanlig ramme så måtte batteriet tilpasses spesielt. Jeg var også noe usikker på hvor stort batteri jeg hadde behov for og har sannsynligvis valgt et som egentlig er litt overkill. Først vurderte jeg å lage batteripakken selv og tegnet en prototyp i Sketchup, fant ut at det var plass til 14S9P med 18650 batterier innenfor den tilgjengelig plassen i rammen. Deretter fikk jeg omtrent 30 laptopbatterier fra jobb som jeg åpnet og tømte for celler (6 stk i hver). Ladet og kontrollerte hver enkelt celle og kastet de som ikke fungerte tilfredsstillende. Jeg har lite erfaring med elektronikk, lodding og strøm som sådan, så et av målene med dette prosjektet var å lære litt mer. Etter å ha loddet noen batterier sammen ga jeg tilslutt opp ettersom det var svært tidkrevende og resultatet ble heller ikke så bra som jeg ønsket. Begynte å lete rundt på endless-sphere igjen og kom i kontakt med en tysker som heter Andreas som kunne hjelpe meg med å fikse et batteri. Jeg lagde deretter en kasse i finèr som jeg sendte ned til Andreas hvor han så loddet og tilpasset et batteri som passet perfekt og sendte i retur til meg. Så nå har jeg et batteri med 126 18650 Sony V3 celler. Fordelen med å benytte V3 cellene er at det er selvbalanserende og det er derfor ikke behov for BMS utover at kontrolleren på motoren kutter ved for lav spenning og laderen kutter ved høy spenning.

Jeg har brukt vanvittig lang tid på dette pågrunn av kone, barn og mye jobb i høst, men fikk den ferdig like før jul og er ganske fornøyd. Har hatt noen runder både på vei og i skogen før snøen kom og syntes det fungerer veldig bra. Har ikke testet rekkevidden, men har fint syklet tur / retur Oslo uten å tråkke særlig hardt og det var fortsatt futt når jeg kom tilbake (ca 5 - 6 mil).

Legger ved noen bilder også.


126 batterier stablet i kassen før lodding.


Batterikasse malt med flere lag epoxy for å motstå vann og fuktighet.


Batteriet ferdig montert i kassa. 3 kurser, hhv. en til motor, en til lading og en til annet som feks lys, alarm, varme i håndtak, lader til mobil eller lignende. Har en DC/DC som jeg vurderer å benytte til dette.


Motoren nesten ferdig montert. Motoren er beregnet på krank som er 68mm, min er 72, så krever litt tilpassing.


Sykkelen med kasse og motor, men ikke helt ferdig. Mangler fester til batterikassen.


Kjedelinjen fra motoren til kassetten på bakhjulet er ikke helt bra, men den fungerer i alle gir.

Ellers så har jeg noen flere planer for sykkelen utover vinteren:

- Montere alarm og GSM/GPRS/GPS tracker
- Tilkoble lys som er drevet av batteriet. Har en ledlykt på vei som har input 10 - 84 V så kan dermed droppe DC/DC.
- Har hydrauliske bremser, så må tilpasse litt for å få bremsene tilkoblet. Har et custom opplegg på vei i posten.
- Sy et trekk som jeg kan ha rundt triangelet på ramma for å skjule hva som er innunder, samt beskytte mot vær og vind. Har kjøpt vanntett stoff og må bare finne frem symaskina.
- Legge opp kabling skikkelig slik at det ikke fremstår som helt hjemmemekk.
- Installere et wattmeter som viser forbruk etc. På vei i posten.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe ny eller brukt Nissan Leaf?
onsdag 24. desember 2014, klokken 11:40
Sitat fra: arthur på onsdag 24. desember 2014, klokken 08:50
Årsmodell versus registrerings-år - nå vil det vel for mange modellers del (generelt) snart finnes 2015-modeller registrert i 2014 og 2014-modeller registrert i 2015, og tror markedet generelt vil være mest opptatt av når en bil ble registrert siden det ofte er liten, eller ingen, forskjell på bilene rent fysisk. Når man kjøper en bil bør man alltid tenke på hva som er mest lønnsomt ved salg og hvordan markedet vil vurdere. Min oppfatning ved kjøp kan være annerledes enn markedets dom ved salg og da er det situasjonen, markedets dom, ved salg som veier størst i mine øyne ikke minst når man allerede vet at bilen skal selges etter relativt kort tid.

Jeg tenker litt i samme baner. Syntes faktisk Tesla med Roadsteren har vært ryddige her og snakker heller om versjoner i større grad enn årsmodell. En 2014 leaf er etter all sannsynlighet helt identisk med en 2015 leaf, så ser ikke at det skal gjøre noe særlig utslag på prisen, men det er selvsagt avhengig av at man finner en kjøper med samme innstilling.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe ny eller brukt Nissan Leaf?
onsdag 24. desember 2014, klokken 11:37
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:54
Jeg heller mot 2012-modellen siden en brukt bil har mindre verditap enn en ny bil og webasto gir langt vedre rekkevidde om vinteren. Det er også grunn til å tro at webasto gjør bilen lettere å selge senere.
(Den banker garantert 2015-modellen på rekkevidde om vinteren)

Hvis litt større bagasjerom og skinnseter er viktig (barnevogn og smårollinger som griser) er kanskje 2014-modellen et bedre kjøp.

I utgangspunktet synes jeg prisen er litt høy på 2012-modellen, men hvis det er Valdemar på elbilmek.no som har montert webastoen er det grunn til å tro det er gjort på en ordentlig måte og derfor er verd  10-15.000,- ekstra.

En 2016-modell med bedre rekkevidde påvirker bruktprisen på begge bilene, kanskje mer på 2014-modellen som i større grad konkurerer med nye modeller.


Thomas

Ettersom prisdifferansen på 2012 modellen og den nye er såpass liten så tror jeg kanskje verditapet kan bli vel så stort på 2012 modellen.
Med (snart) to små og behov for en del plass frister det med så stort bagasjerom som mulig og jeg liker skinnsetene, så tror nok det går i retning av importbilen.

Det er Valdemar som har montert webastoen og som så mange andre har jeg selv bare gode ord om elbilmek og Valdemar, så ville nok vært villig til å betale litt ekstra ved et kjøp derfra. Jeg har også behov for hengerfeste på denne bilen ettersom jeg frakter sykkelen min endel rundt, så det blir en ekstrakostnad på 2014 modellen.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe ny eller brukt Nissan Leaf?
onsdag 24. desember 2014, klokken 11:33
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 23. desember 2014, klokken 23:42
Eg ville gått til ein Nissanforhandlar og høyrd kva du må ut med for ny bil med tilsvarande utstyrsnivå som på importbilen du ser på. Om du pressar dei litt, og viser til kampanjen som gjekk for ein månad sidan, evt høyrer om dei har ein demobil inne, er det ikkje sikkert du må ut med veldig mykje meir for å få ein ny, norsk bil. Eg  ville iallefall lett lagt på 10 - 20 000 for ny bil laga for Noreg levert av norsk forhandlar.

Jeg har fått et tilbud på en tilsvarende bil fra Birger N. Haug i Follo. Eneste forskjellen på bilen såvidt jeg har forstått er at den har lyktespylere. De skulle ha 263 000 for en Tekna inkludert vinterdekk på lettmetallfelg. Dette tilbudet har vedståelsesfrist ut året.

Ser egentlig ingen som helst grunn til å handle fra en norsk forhandler så lenge forskjellen i pris er så stor og bilene er nærmest identiske. Nissan i Norge må uansett ivareta garanti på de europeiske bilene og de ruller jo ut fra samme samlebånd, så jeg forstår ikke hvordan prisforskjellen på ca 30k kan forsvares.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe ny eller brukt Nissan Leaf?
tirsdag 23. desember 2014, klokken 20:10
Sitat fra: emil på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:51
Sitat fra: arthur på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:32
Og siden det ganske snart er et nytt år så blir det en 2015 versus en 2012 så i mine øyne er valget enkelt og i favør av 2015.

Sånn jeg forsto det var det en 2014 importbil vs 2012 norsk, så om en drøy uke er 2014 modellen allerede et år gammel...

Og så må trådstarter huske at hengerfeste på Leaf er til sykkelstativ. Det er ikke lov å trekke henger bak Leaf på noen som helst måte.

Det er riktig, en 2014 importbil:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54380299&WT.synd_type=finnbox

2012 modellen her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=53604754

Uavhengig av import eller ikke så vil vel en bil produsert i 2014 alltid være et år gammel i 2015?

Er kjent med at hengerfeste på leaf kun er for å frakte sykler etc. Kjenner jeg heller mot å kjøpe importbilen og jeg vil nok da også på denne montere et hengerfeste.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA