Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Espen Hugaas Andersen

Sider: [1] 2 3 ... 465
1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: ſøndag 14. August 2022, klokken 09:42 »
Utifra artikkelen virker det som føreren av Audien ødela føttene sine: "Sjåføren politiet mener forårsaket ulykken ble fraktet til Ullevål sykehus og ifølge politiet skal han ha blitt påført åpne brudd i begge føttene."

I og med at det ikke er noen informasjon om tilstanden til Tesla-sjåføren får man anta bilen gjorde jobben sin og sjåføren var i all hovedsak uskadd.

2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 10. Juni 2022, klokken 16:36 »
Da de begynte salget av FSD nektet revisor dem å føre salget som inntekter. Pengene ble satt inn på interimskonto som man kunne inntektsføre fra i takt med utviklingen av FSD (har en mistanke om hvem som førte taktstokken). Nå er visstnok denne kontoen tom, og dette til tross for at masse utvikling fremdeles gjenstår. Så FSD bidrar nok lite på bunnlinjen i dag, men i en fremtidig drøm/håp om ferdigstillelse påvirker den nok aksjeprisen.
Det er ikke sånn det fungerer.

Når man leverer en bil uten alle lovede egenskaper har man en gjenstående forpliktelse ovenfor kunden, så man kan ikke inntektsføre hele salgsbeløpet. Om man f.eks har tatt $2000 for egenskap X og Y, så kan man først inntektsføre de $2000 når X og Y er levert. Om X og Y anses som like store deler av forpliktelsen, og man så leverer X, så kan man inntektsføre $1000, og så kan man først inntektsføre de siste $1000 når man leverer Y, en eller annen gang i fremtiden.

Tesla har inntektsført store deler av FSD omsetningen, ettersom de har levert bedre og bedre autopilot funksjonalitet. Altså de har levert mer og mer av det som er lovet, og samtidig har de fått inntekt på det de har levert. Når denne "kontoen" er tom betyr det altså at Teslas regnskapsførere mener at alt som er lovet er levert. (Men vi er ikke der ennå. Ved utgangen av Q1 2022 var "deferred revenue" på $3,78 mrd.)

Når det gjelder å faktisk bruke pengene de får inn på FSD, så kunne de i all hovedsak brukes fra samme dag de kom inn. Regnskapsmessig kan det ses på som et rentefritt lån. Man kan bruke pengene med en gang, men man har en utestående gjeld ovenfor långiveren.

3
Alt det andre / Sv: Krigen i Ukraina
« på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 11:20 »
Min tanke er at det kan være vanskelig å unngå at det diskuteres, og da er det bedre at det samles ett sted unna den andre diskusjonen.

4
Alt det andre / Sv: Krigen i Ukraina
« på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 10:10 »
Det spørs hvor populært det er blant russiske krigsfanger å bli utvekslet.
Rett fra trygge omgivelser i et Ukrainsk fengsel til en russisk tanks. Trolig det farligste kjøretøyet du kan befinne deg i.
Det ligger en del intervjuer med russiske krigsfanger på youtube. Det virker som de fleste er veldig interesserte i å komme seg hjem til familien, og har ingen planer om å returnere til fronten. Ett eksempel:

https://youtu.be/RQPa3y2sQjs

5
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 09:47 »
Dette vil spore av veldig raskt. Jeg laget en egen tråd for diskusjon om krigen:

https://elbilforum.no/index.php?topic=60685.0

6
Alt det andre / Sv: Krigen i Ukraina
« på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 09:46 »
Akkurat russerne er vel ikke noe godt eksempel på annet enn dårlig logistikk og elendig materiell.

Ja, sikkert. Nå har ihvertfall alla azovene i azovstahl overgitt seg til russere. over 300. Kaller du det å vinne?
Russerne er så klart ikke 100% inkompetente, men de ukrainske styrkene holdt ut i stålverket imponerende lenge. Beleiringen av Mariupol har vart ca 77 dager hittil. Det vil utvilsomt lages filmer om beleiringen av Mariupol.

Man kan forvente at de som har overgitt seg her vil byttes mot russiske krigsfanger som ukrainerne har tatt under tilbaketrekningene ved Kyiv, Kharkiv, osv.

Men å diskutere denne situasjonen under krigen mister fokus på det store bildet. Russerne har tapt imponerende mengder materiell. https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Og det er estimert at de har tapt i området 15-20.000 soldater hittil, med en tredjedel av styrkene de satte inn i krigen ute av spill. Det var ikke det man forventet av det som skulle være verdens andre eller tredje beste militær...

7
Alt det andre / Krigen i Ukraina
« på: Tirsdag 17. Mai 2022, klokken 09:05 »
Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd for diskusjon om krigen. Ikke legg ut grafiske bilder e.l.

8
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Mandag 16. Mai 2022, klokken 21:43 »
De jammet de vel til å begynne med, frem til SpaceX gjorde noen algoritmetilpasninger. De var vel ikke designet mtp elektronisk krigføring.

Sitatet kom vel fra selvutnevnt Elon rival, sjefen for rozkosmos.
Ja, Russerne hadde litt suksess med jamming til å begynne med, og så gjorde SpaceX noen tilpassninger og har fått operere stort sett uforstyrret siden da.

9
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Mandag 16. Mai 2022, klokken 19:26 »
Russerne er ganske gode på elektronisk krigføring. Det at de ikke klarer å jamme Starlink antennene i Azovstal i Mariupol tilsier at det er tilnærmet umulig å jamme Starlink.

Russerne er ganske butthurt:

https://twitter.com/elonmusk/status/1523464037048020992

10
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Torsdag 03. Mars 2022, klokken 18:57 »
De moderne amerikanske missilene har funksjon for å fortsette mot målet selv signalet blir borte, altså forenklet kobler radar homing med koordinater. Men det er jo rimelig å spørre seg om signalet er sterkt nok.
Signalet er nok borte før missilet får i det hele tatt begynt å sikte seg inn på spesifikke koordinater. Så det hjelper nok lite.

Ser forresten ut som SpaceX gjør noen oppdateringer for å øke nytteverdien: https://twitter.com/elonmusk/status/1499442132402130951

Om man monterer terminalen på en bil betyr det jo ikke noe lengre om de klarer å finne ut av GPS koordinatene. Da vil antennen kunne ha flyttet seg innen de får fyrt et missil.

11
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Onsdag 02. Mars 2022, klokken 21:56 »
Det momentet jeg kanskje er mest usikker på i forhold til Starlink er informasjonssikkerhet.

Starlink terminalene har GPS, som de bruker for å sette opp kommunikasjonen med konstellasjonen. Spørsmålet er egentlig hvordan denne GPS posisjonen benyttes. Om nøyaktig GPS posisjon sendes til konstellasjonen med ingen eller svak kryptering er jo dette noe som kan ville kunne plukkes opp av et overvåkingsfly, og da vet man jo nøyaktig hvor terminalen befinner seg.

Det er ikke sikkert posisjonen benyttes på den måten, men jeg vet ikke.

12
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Onsdag 02. Mars 2022, klokken 21:52 »
Er HARM (radar søkende luft-til-bakke missiler) sensitive for disse signalene?
I teorien er vel frekvensområdene et slikt missil kan søke seg inn på overlappende med frekvensene til Starlink.

Men det er nok bare å glemme å få det til å faktisk søke seg inn på en Starlink terminal. For det første er jo signalnivåene betydelig lavere enn på en radar, og for det andre vil ikke signalet være stabilt nok.

Et overvåkingsfly som ligger i riktig høyde og avstand fra Kyiv, nord-vest for byen, vil detektere Starlink signalene som korte blaff på kanskje et par sekunder, når terminalen sveiper over den delen av himmelen der flyet befinner seg. Altså om dette flyet skulle fyre av et missil, så innen missilet forlater flyet er signalet allerede borte.

13
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Onsdag 02. Mars 2022, klokken 19:54 »
Det er *mulig* å plukke opp signalene fra et fly, men det er ikke lett. Serviett-utregningene mine antyder at man vil stort sett kommunisere med satellittene i under 1 minutt om gangen, og på den tiden beveger den jo seg over himmelen. For å klare å triangulere signalet må man altså klare å plassere seg mellom satellitten og mottakerantennen, og på få sekunder klare å triangulere signalet, før man mister signalet.

Det vil være *mye* enklere å triangulere signaler fra geostasjonære satellitter.

Jeg tror det er en mer relevant løsning for russerne å jamme mottakerantennene til satellittene. Hvis man bare pøser på med støy fra en posisjon nær starlink-terminalene så vil kommunikasjonen brytes ned. Men de må jamme flere satellitter samtidig. Så det krever en del utstyr.

14
Alt det andre / Sv: Bruk av Starlink i Ukraina. Muligheter?
« på: Onsdag 02. Mars 2022, klokken 15:53 »
Det er ikke så lett å stenge ute hele landet fra internett, men det er er fullt mulig å stenge ute Kyiv, om Russland omringer byen. Da er noen titalls Starlink antenner (som er svært vanskelige å jamme) absolutt nyttig.

Det er nok da ikke først og fremst for militær bruk, men heller det å gi befolkningen en mulighet til å holde seg informert om hva som skjer uti verden.

Alternativet er vel fort å bare høre på russisk propaganda om at presidenten er død, hæren har lagt ned våpnene og det internasjonale samfunnet har glemt Ukraina.

15
Elbiler i media / Sv: Her må vi bare si som Teslabjørn: NEIN! NEIN! NEIN! NEIN!
« på: Onsdag 16. Februar 2022, klokken 18:25 »
NEL (stor produsent av elektrolyseutstyr) sier at prisen på hydrogen er ca det doble av prisen på strøm inn. Om strømprisen er 15 øre/kWh blir altså prisen ca 30 øre/kWh. Det forventes at prisen på hydrogen (fra fabrikk storskala, ikke komprimert) vil i 2030 være ca 10 til 14 kr kg (tilsvarer ca 30 til 42 øre/kWh). Prisen på råolje er nå ca 45 øre/kWh (80 $ per fat).
Prisen på strøm er vel nærmere 120 øre/kWh. Og man trenger ca 55 kWh per kg hydrogen, så da er prisen 66 kr/kg. Og så kommer prisen for å produsere, transportere og fylle hydrogen, der NEL sier 100%, men la oss si 50%. Så kan man plusse på 25% mva og 20% bruttomargin, så er man på rundt 155 kr/kg.

Man får ut ca 20 kWh av en kg hydrogen, ved bruk av brenselcelle, så det er altså 7,75 kr/kWh. Eventuelt ca 15,5 kr/mil.

(Her har jeg antatt at hydrogenprodusenten slipper unna nettleie.)

Sider: [1] 2 3 ... 465