Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EinarV

#1
BMW i3 / Sv: Tips & råd til nye i3 eiere
torsdag 04. februar 2021, klokken 17:45
Du kan faktisk sette lokket til bilen og lokket til kabelen sammen og henge kanten på lokket til bilen på denne kroken. Da er det ingenting som henger å dingler 👌🏻
#2
BMW i3 / Sv: Priser service i3
onsdag 14. desember 2016, klokken 23:25
Sitat fra: Rollep på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:47
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på søndag 04. desember 2016, klokken 18:15
En god sjåfør bremser mindre. Alle kan klare å planlegge dårlig og dermed måtte kaste seg hardt på bremsene i siste liten. En god sjåfør klarer å tenke langt frem og tilpasser farten tidlig. Med så kraftig regenerering som i3 har så betyr det at bremsene nærmest er unødvendig tilleggsutstyr. Da blir det fort rust.
En god og ansvarlig sjåfør passer på at han har bremser som virker optimalt den dagen han virkelig trenger dem. Da hjelper det fint lite å ha tilpasset fart og kjøring så til de grader at bremsene omtrent aldri har blitt brukt. Det er selvsagt spesielt viktig å ta en skikkelig brems etter å ha vasket bilen eller når det er regnvær. Selv tar jeg dessuten en ganske lang brems rett før jeg parkerer bilen slik at skivene er rimelig tørre.

Bare et lite tips, temperatur er en driver for korrosjon. Kan være lurt å ikke ha altfor varme skiver når du parkerer.
#3
BMW i3 / Sv: Koding av I3 - Hva har du gjort?
tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:18
Sitat fra: streken på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:12
Og hva gjør jeg den dagen jeg trenger å rygge mens jeg titter ut av åpen førerdør? På mørke, smale skogsveier er det faktisk nødvendig iblant.

Beholder setebeltet på...
#4
BMW i3 / Sv: Rekkevidde på kart i i-remote appen
fredag 09. desember 2016, klokken 23:59
Prøvde du fra flere lokasjoner? Hvis du står inne i et borettslag eller lignende som på kartet er avstengt så tror jeg kanskje du kan oppleve dette...
#5
Sitat fra: Beckern på tirsdag 29. november 2016, klokken 18:41
Bilen ble hentet i går kveld. BMWs garanti fungerer upåklagelig og jeg kjørte videre med leiebil.
Den sluttet å lade rett etter at den gjorde en vellykket start av hurtiglading.
Ladet en % eller to før det stoppet uten feilmelding.
Når jeg oppdaget dette forsøkte jeg på nytt ørten ganger på tre forskjellige hurtigladere og en AC lader.
Alle kom med "Error" eller "Avbrutt av bruker". Ingen feilmelding i bilen og oppkobling blir aldri fullført (i motsetning til første gangen da ladeporten blinket blått før jeg slapp den med blikket)
Samtidig har jeg hatt et alt for høyt forbruk den siste måneden. Snittforbruket har ligget på 16-17-18kwh/100km med moderat varme, Eco Pro og blandet kjøring. Vet ikke om det er noen sammenheng her. Skal bli spennende å høre hva det er.

94Ah?
#6
Rogaland elbilforening / Sv: Batteriservice på Haugalandet/Rogaland
tirsdag 29. november 2016, klokken 00:04
Sitat fra: Harald Helland på lørdag 26. november 2016, klokken 13:37
Hei!
Det har oppstått et varsellys i min Renault Kangoo elect'road (2004) elbil, som visstnok betyr at den trenger batteriservice.

Er det noen på Haugalandet som utfører dette? (evt. Stavanger-området)  :)
Har litt dårlig erfaring med å levere inn denne bilen på flere verksteder her, men.. (de har ikke klart å reparere ting på den)

Mvh Harald

Prøv www.elbilhjelpen.no , han er vel den jeg vet om som kan disse bilene best...
#7
Nå er kommet to nye hurtigladere ved Shell Helleland. Disse Fortum laderne kommer i tillegg til Grønn Kontakt sin singel lader ved Bens Kafe. To ABB ladere med CHAdeMO og CCS og en dobbel stolpe med 22kW Type 2.
#8
BMW i3 / Sv: Redusert ytelse i3 94ah
torsdag 10. november 2016, klokken 23:54
Jeg kjørte ned fra Leirvik på Stord til Stavanger i går etter endt arbeidsdag. Bilen hadde stått på kaia i den kalde vinden hele arbeidsdagen. På vei opp av Bømlafjord tunellen så møtte jeg veggen halveis oppi bakken. Gassen i bånd og det var akkurat som det var en hastighetssperre som slo inn. Den gikk helt fint opp i denne hastigheten, men der stoppet akselerasjonen. Da hadde jeg kjørt ca en mil hvorav de siste tre kilometerene var regenerering ned i tunellen. Slik oppførte aldri gamlebilen seg. Tippetall: ute temp 2 grader, tunell temp 5-8 grader, batt temp 2isj før turen startet, ladenivå før turen 99%, 93-95% når jeg først merket, comfort mode, hastighet var rett over tre sifret....

Ikke noe stort problem for meg her på vestlandet da det hører til sjeldenheten at jeg har såpass effektuttak med bilen over en slik distanse og i allefall så tidlig etter oppstart, men jeg tipper dette kan bli en case i USA hvis dette er normalt. Bilen oppførte seg som den gamle da jeg kom opp fra de to andre tunellene nær turens slutt...
#9
Sitat fra: honning57 på mandag 10. oktober 2016, klokken 14:46
Den motorbremsingen i3 oppnår ved å løfte foten fra gasspedalen, såkalt regenerativ bremsing, medfører at bilen utnytter energien bedre og gjør den i manges øyne mer lettkjørt.
Etter 2500 km i ny i3 opplever jeg nå at denne bremse-effekten brått er merkbart redusert, og at jeg må bruke bremsepedalen vesentlig mer. Jeg skal få sjekket dette hos Bilia, men lurer på om andre har opplevd det samme?
Noen har antydet at dette muligens kan justeres i innstillingene, andre mener det kan ha sammenheng med temperatur (at bilen skrur ned denne effekten når det er kaldere for å unngå at bakhjulene skal miste traction), men jeg har jeg har ikke funnet belegg for noe av dette.
Er det noen der ute som har erfaringer?

Er vel to ting som kan påvirke regen og det er batteribeskyttelse (bilen kompenserer ved å bruke brems) eller at bilen av en eller annen grunn tror det er glatt. Sistnevnte kan påvirkes av veldig mange ting. Endret lufttrykk i dekkene eller skifte dekk uten å initiere sensorene etterpå, vaske bilen og ha på gummifornyer på dekkene, ute temp endrer hardhet gummien og lufttrykk i dekkene eller mye off spec dekktrykk. Det er bare noen promille endret slipp i dekkene eller rulleomkrets som gjør at antiskrenssystemet reduserer regen. Forsøk tractionmode og se om det blir bedre. Min erfaring er at bilen "lærer" seg endrede forutsetninger på sikt og at det normaliserer seg igjen etter en del kilometer.
#10
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
mandag 10. oktober 2016, klokken 22:59
Sitat fra: hELgenen på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:59
Sitat fra: Usikker på detta på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:29
Sitat fra: Klykken på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:19
Et par hundre ekstra watt  er nok ikke utslagsgivende nei. Men ikke sikkert 12v-batteriet lades fort nok for dette ekstra forbruket.

Beklager at jeg ikke forstår, men det var liksom både ja og nei i det svaret der :)

En har vel 2 sett batteri i bilen - ett for fremdrift, og ett 12 V som brukes til lys,duppedingser tilkoblet 12 V osv. Forstår jeg det rett så sier han vel at 12 V batteriet kanskje ikke blir ladet raskt nok under drift dersom du har for mye forbruksdingser tilkoblet - Konsekvensen av dette kan være et noe kortere liv for 12 V batteriet ditt gitt at det ikke blir ladet tilstrekkelig opp igjen etter hver tur. Jeg ville bare forhørt meg med forhandler først.

På den gamle Citroen Saxo Electrique'n jeg kjørte i gamle dager så var det DC/DC kontrolleren som takket for seg hvis 12V batteriet ble dårlig eller forbruket ble for høyt. Det er bare et lite tips, regner med at den i3en er noe kraftigere og bedre beskyttet.
#11
BMW i3 / Sv: Ladebrikker og div. abonnementer
torsdag 06. oktober 2016, klokken 20:11
Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 06. oktober 2016, klokken 17:39
Trodde jeg hadde full kontroll. Tok feil.

Har registrert ladebrikken min hos 4-5 forskjellige selskaper - de jeg fant hos elbilforeningen. Har også testet brikka mi for første gang idag på en ladestasjon som het "Caro"? "Cargo"?....det var ihvertfall en Fortum-klistralapp på den. Fungerte utmerket. Jeg rakk å lade 2% i løpet av et potetgullpose-kjøp.  ::)

Men de som har hatt elbil en stund innehar en del lade-kort (i visa-kort formater) som visstnok skal være nødvendige å ha på enkelte plasser. Og ikke minst apper, oversikter over ladestasjoner i sverige, danmark osv..

Jeg måå ut på en langtur snart og må få kontroll på dette, så jeg lurer på:
Har dere noen tips om ting jeg må skaffe meg, bortsett fra det åpenbare som går ut på å få ladebrikken min registrert hos div. selskaper?

Alle tips tas imot med stor takknemlighet  :)

Jeg har registrert elbilforening brikken min hos Grønn Kontakt og Fortum og klarer meg med det. Mine langturer går nord og sør på E39 fra Stavanger.
#12
BMW i3 / Sv: Tips og triks
onsdag 05. oktober 2016, klokken 20:46
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:23
Fikk nettopp høre fra et klokt hode, en genial ting fra i3-forumet på FB - kan hende det er postet her tidligere  ::)

At autopass-brikka kan plasseres på innsiden i frunken. På den måten unngår man å lime fast ting i vinduet :)

Genialt :)

Min ligger i hanskerommet, funker helt fint :)
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
fredag 30. september 2016, klokken 20:51
Sitat fra: bjorngb på fredag 30. september 2016, klokken 13:41
Den lokale i3 pusheren forteller BMW sliter med IT systemer og får ikke sjekket om vin nr har kommet til min bil. De kan heller ikkegjøre endringer på biler i bestilling. Noen andre som har hørt noe om dette?

De har forskjellige issues med connected drive og. Solgte bil i dag, men fikk ikke aktivert connected services når vi fikk bilen inn i ny profil. Var visst noe de hadde slitt med hele uken i følge Bavaria...
#14
BMW i3 / Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3
fredag 30. september 2016, klokken 10:11
Sitat fra: KAM på torsdag 29. september 2016, klokken 23:08
Sitat fra: Amigakongen på onsdag 28. september 2016, klokken 23:04
Satser på at i3 kommer med ca45kw i 2019 også. :D
Sitat fra: hemi på onsdag 28. september 2016, klokken 21:44
ganske heftig, med 43kwh allerede tidlig 2017, og 60 i ampera :o tesla sin nye med 60 i 2019 er brått ikke så imponerende?
Vil tro dette skjer allerede i 2017, VW Golf skal komme med nytt batteri i Januar. Er vel ingen som vet eksakt hvor stort dette batteriet blir? Renault eier Nissan, Så ny Leaf vil mest sannsynlig få nytt batteri nå som Zoe har det.I tillegg har Opel tatt på seg ledertrøya for de mindre elbilene. Da blir i3 sittende igjen med vesentlig dårligere batteri/rekkevidde enn konkurentene. Når BMW allerede har liggende batteri fra Samsung på 120ah som leverer rundt 43,2 kWh så ser jeg ingen grunn til å ikke levere det alt i 2017.

For oss forbrukere så er det ingen grunn til å holde på 120Ah cellene, men så sitter det noen blåruss å gnir seg i hendene siden produksjonen går for fulle mugger. Tviler på at 120Ah cellene dukker opp før det blir litt slakk i produksjonen igjen og kanskje også betydelig slakk i produksjonen.
#15
BMW i3 / Sv: Hjelp til valg av wallbox
lørdag 24. september 2016, klokken 15:56
Sitat fra: Zuexi på lørdag 24. september 2016, klokken 12:24
Sitat fra: EinarV på lørdag 24. september 2016, klokken 11:45
Sitat fra: thorum på fredag 23. september 2016, klokken 16:58
Ikke like sexy, men jeg er godt fornøyd med denne under:


http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-p20b-32a#product

Kjører denne på 400 volt 16a (3 faser). Har dessverre ikke fått testet den på en ny BMW i3 (11 kw)  lading. Denne har rj45 og sånn sett får satt den på nettverket og kan da enkelt holde oversikt grafisk på en web side om forbruk årlig og div...

Tar jeg ikke helt feil så er det Keba som lager innmaten i BMW boksene...
Trodde det var Schneider jeg?

Det er godt mulig, husker ikke kilden til min info...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA