Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Siggen

#1
Model Y / Sv: Mystiske biler utenfor GigaFactory Berlin
fredag 19. mars 2021, klokken 12:12
Sitat fra: Ellemelle på fredag 19. mars 2021, klokken 09:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. mars 2021, klokken 15:54
tipper det har kostet litt med alle de garasjeportene
Så en film fra Giga Shanghai som viste hvor smarte disse garasjeportene faktisk er.
De har ingen lagringsplass inne i fabrikken, alt de trenger hentes direkte fra containerne når de trenger det. Når det er tomt byttes containeren ut med en ny.

Rett og slett slik japaneren har drevet det siden tidlig 90 tall der altså :)
#2
Vi slet med det samme på vår P85D i 2015/2016. Ventet totalt 11mnd fra første rettingsforsøk til det var fikset permanent
#3
ID.4 / Sv: Forsinket levering
onsdag 16. desember 2020, klokken 22:12
Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. desember 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 16. desember 2020, klokken 17:36
Jeg tror ikke nødvendigvis at de holder igjen bilene. 
De har jo blitt utlevert i Nederland blant annet. Nederland skal ha blitt prioritert p.g.a innføring av avgifter som trer i kraft på nyåret der.

Er ikke sikkert absolutt alle forhandlerne har fått informasjon og at det er p.g.a dette at folk får forskjellige beskjeder.

Det høres noe snodig ut at VW bare kan vri om på en bryter og prioritere andre kunder - de kundene som er blitt lovt bil i Jan/feb må jo nå føle seg lurt - og med rette vil jeg nå si dersom begrunnelsen faktisk ikke er noe teknisk, men noe politisk som avgifter.....

Nå gjorde JLR det samme med Ipace sist gang Nederlenderne raslet med sablene og varslet avgifter på el kjøretøy. Tror det fleste overlevde det også :)
#4
Audi e-tron / Sv: Delepriser - dårlig skjult svindel?
onsdag 16. desember 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Radial på onsdag 16. desember 2020, klokken 09:37



En jeg kjente som jobba på Møller sa til meg at det er ettermarkedet de tjener penger på, og selger gjerne bilene med lite fortjeneste for dette.

Så.. bevisst strategi kanskje?


Akkurat ja. Samme strategi som resten av importørene her altså. Dette kom mye tydeligere frem etter det innførtes "nettopriser" på tidlig 2000-tallet.
#5
Fantastisk med flere ladestasjoner på Maurset.

Det er til tider det ultimate kaos nede i Eidfjord og det er fortsatt ikke alle som har fått lagt inn strøm på hyttene, vi fikk i først i 2018, men har ikke mulighet til å trekke noe fra hytta til p-plassen så denne var kjærkommen.
#6
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: DeepFu på torsdag 21. mai 2020, klokken 08:14
Vel, forklaringen på de rabiate ladeprisene er jo at laderne i seg selv er enormt dyre. Så da er det vel ikke helt trivielt hvor mange ladere man setter opp?
Ikke bare laderne men og effektavgift. I motsetning til Tesla setter vel ikke Ionity opp egne trafoer og må dermed betale mere.

Ionity er kunde på høyspenningssiden slik som Tesla.
#7
Kia Niro EV / Sv: Priser på service
torsdag 05. mars 2020, klokken 12:59
Sitat fra: gr på torsdag 05. mars 2020, klokken 11:12
De sier at det også skal utføres to servicebulletiner på min bil, som er software og vannpumpe. Det er sikkert de samme som norx fikk gjort. Syns det er litt interessant at de ikke tar kontakt med meg og informerer om dette før jeg sender bilen på service. Hva hvis jeg ikke hadde brukt merkeforhandler til service?

I den tiden jeg jobbet på bilverksted så anbefalte vi alltid å ta førstegangsservice hos merkeforhandler da en del oppdateringer i starten kun ble gjort tilgjengelig for merkeverksted/var på holdback for nonbrand shops.
#8
EQC / Sv: Hurtig/lyn lading
onsdag 04. mars 2020, klokken 09:13
Samt Møller Bil Forus har også 150kw stasjon. Bruker Lade i Norge mener jeg.
#9
Sitat fra: automat på fredag 28. februar 2020, klokken 11:28



De har mulighet til å påvirke hvordan nettleien uformes, slik at den rent generelt ikke slår så ugunstig ut for hurtigladere. Timingen passer bra med at endringer i nettleie er på dagsorden nå.

De har også mulighet til å styre hvor stor del av nettinnvesteringen som må dekkes som anleggsbidrag, og hva som betraktes som generell oppdatering av nettet.

Nettleien går på effekten en stund til okke som. Samme hvem som er kunden i andre enden.

Nei, de har ikke anledning til å styre hvor stor del som dekkes av anleggsbidrag. Nyanlegg bekostes av kunde uansett og kan ikke legges på eksisterende kunder over nettleien. Du blander med reinvestering og utlevd teknisk levetid og fremskyndingskostnader hvor det mer går på valg av løsning som gir grunnlag for anleggsbidraget. Der har de litt handlingsrom men man blir avkledd i NVE revisjonen hvis man ikke praktiserer likhet for forskriften og de bøtene er mye større enn de få kronene man kan trikse med og legge over på de andre kundene i utbyggingen.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
tirsdag 19. november 2019, klokken 18:12
Sitat fra: Rollep på tirsdag 19. november 2019, klokken 12:30


Kan heller ikke skjønne hvorfor selskap som Lyse / BKK må ligge i pristoppen, de eier jo både kraftverk, nett og annen infrastruktur.

Men du blander sammen 3 juridiske enheter som kun har samme fornavn grunnet deres eiere vil det. Tar du vekk eierstrukturen bak så er de og opptrer og skal være som 3 forskjellige juridiske enheter som om de ikke hadde noen tilknytning til hverandre ref Energiloven. Slik har det vært siden 90tallet.

Nå blir dette strammet ytterligere inn og Nettselskapene(i denne omgangen) må de neste 2 årene bruke nærmere 1-1,5 mrd NOK på enda tydeligere selskapsmessig skille. Skifte logo, navn, klær, skilt, maler osv. Uten at det bidrar til merverdi eller bedre nett for nettkundene annet enn høyere nettleie.
#11
Rogaland elbilforening / Sv: Ny Plugit Cloud lader på Randaberg
søndag 20. oktober 2019, klokken 21:26
Det er Holta og Håland som står bak denne men det er Plugit som står for driftløsningen.

www.supercharge.no. De har holdt på noen år nå med å utvikle dette.
Mener de hadde stand på ONS ifjor og viste en prototype.
#12
Lade hjemme / Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:34
Opplever, gitt kapasitet i foranliggende nett at vi får det vi bestiller av Lyse Elnett såfremt vi leverer fornuftige effektbudsjett. Huker jeg bare av for elbilader og ønsket nytt OV fra feks 4x40A til 4x63 så blir det avslått temmelig kjapt og nedjustert til midt i mellom da det ikke uten videre er grunngitt hvorfor effektuttaket skal økes markant..

I noen nyere byggefelt så ligger det gjerne utbyggingsavtaler til grunn der det er maks 4x32A eller 4x40A som gjelder. Men det er det utvikler av feltet som i sin tid har kjipet ned på..

#13
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
tirsdag 23. juli 2019, klokken 21:55
Da har vi vært å prøvekjørt. Og dette sto til forventningene.

Fikk en god tur og ved levering så var det 204km/56% igjen på batteriet. Kan leve med den rekkevidden i det daglige. De lengste turene vi har i bil er fra Sandnes til Kristiansand. Skal vi lenger så er det som oftes fly som gjelder. Fikk spekket den slik vi ville og da sto prisen på 730000 inkl rabatt. I forhold til Jaguaren som det står mellom så er gjerne EQC litt mer lettkjørt og roligere men noe trangere fysisk men det opplevedes helt motsatt. Det er jo voldsomme rabatter på Ipace fortiden som gjør det litt vanskelig. Samt vi er litt langt bak i køen på EQC så det blir bil rundt påsketider. Synd det ikke var mer knock out.

Etron ville fruen kjøre i grøfta grunnet det talentløse regensystemet(jeg også forsåvidt de første milene). Samt prisen blir ca 100000 høyere. Eneste den vinner på er ladingen..

#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Lynladere i Norge
onsdag 26. juni 2019, klokken 20:11
Lyse har også en 150kW på Hundvåg
#15
Tipper det blir slik som med etron at man kan velge å oppgradere til kameraspeil :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA