meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
torsdag 17. juli 2025, klokken 20:34
@Contango
Det Motor har gjort er det stikk motsatt av å fremsette konspirasjonsteorier. De har drevet kritisk og undersøkende journalistikk mot norske myndigheter og et internasjonalt selskap. Dette er jobben deres, som del av en fri og uavhengig presse.

På bakgrunn av det Motor har avslørt, så er det helt naturlig at det kommer kritiske spørsmål og kommentarer rundt myndighetenes og Volvos håndtering av denne ulykken. Samt diskusjoner rundt andre mulige årsaker til ulykken.

Hvis du mener det har kommet påstander her på forumet som går ut over rammene av det Motor har avslørt, så står det deg fritt til å peke konkret på disse. Alternativt påvise hvor Motor tar feil i sine avsløringer. De har gjort ganske grundige undersøkelser.

Hvis ikke, så syns jeg du bør trekke dine påstander om konspirasjonsteorier.

Myndigheter og store internasjonale selskap er ikke ufeilbarlige. De må tåle et kritisk søkelys fra bl.a. pressen. Og selv ta omdømmetapet når de gjør feil.
#2
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
torsdag 17. juli 2025, klokken 15:26
Sitat fra: Contango på torsdag 17. juli 2025, klokken 13:20Du understreker bare poenget mitt. Hypotesen din er velbegrunnet fordi du mener den ikke er sjekket ut ordentlig av "myndighetene". "Myndighetene" er sikkert noen med autoritet og kunnskap, men begrepet er passelig diffust til egentlig å være helt meningsløst. Kan du ikke heller være mer konkret. Hvem er det som ikke har gjort jobben sin her? Herr Olsen hos Biltilsynet i Sandvika? Hvis han ikke synes hypotesen din er verdt en undersøkelseskommisjon, så er det vel han det er noe galt med?
Og Volvo? Jo, de kan man ikke stole på for de vil vel aldri være ærlige om egne biler.



Ta deg en pille. Det er ikke jeg eller noen andre nisser som sitter på bakrommet og konspirerer om dette. Derimot så graver en av Norges største tidsskrifter for bil og samferdsel i saken. Jeg siterer:

"Statens vegvesens eksperter og Volvo har kategorisk slått fast at det ikke var tekniske feil ved bilen og at gasspedalen var aktivert i vel tre sekunder før bilen traff veggen. De formulerer ikke den logiske følgen av dette premisset, at sjåføren derfor selv må ha trykket inn pedalen.
Motor har gjennom to rekonstruksjoner på en tilsvarende Volvo XC40-modell, sammenholdt med funn fra de tekniske undersøkelsene av ulykkesbilen, ikke klart å gjenskape et handlingsmønster som underbygger konklusjonene til Vegvesenet og bilfabrikanten."

https://www.motor.no/aktuelt/hun-var-sandvika-ulykkens-eneste-vitne-kan-ikke-skjonne-det/319486

Dette er en sak som åpenbart burde vært undersøkt av Statens Havarikommisjon. Ikke bare politi og Statens vegvesen. Ulykken står ikke oppført blant pågående undersøkelser på havarikommisjonens nettsider.
#3
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
torsdag 17. juli 2025, klokken 12:59
Nå er det ingen som har drevet fagfellevurdert forskning på Sandvika-ulykken. Så å sammenligne denne diskusjonen med vaksinekonspiratører blir useriøst.

Spørsmålet er om myndighetene har gjort nok for finne den egentlige årsaken. Mangelfull politietterforskning har skjedd før.

Så må man huske at bilprodusenter ikke er uavhengige aktør i slike saker. De er en part, som også har sine egne interesser å ivareta.
#4
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
torsdag 17. juli 2025, klokken 12:23
Sitat fra: daktari på torsdag 17. juli 2025, klokken 09:46Så utrolig snodig at den eneste feilen som alltid oppstår som følge av udokumentert fukt i XC40 er at bilen skyter fart rett i en garasjedør ved parkering.
Aldri skjer følgende:
-bilen nekter å kjøre
-bilen bremser 100% når.man forsøker kjøre
-bilen går i svart fordi et kretskort er kortsluttet
-bilen gir "feil på drivverk"-varsel
-stereo går på fullt
-alle lys blinker
-alle lys skrus av
-styringen går 100% mot venstre
-servostyring slutter å virke.

Men hver gang har noen forsøkt forsiktig parkering der de skulle  flytte foten fra gass til brems, og det er da denne mytiske fukt-feilen i elektronikken alltid  skjer.

Det er på tide at Motor og konspi-gjengen nå spleiser på noenXC40 fra høggern, demonterer alt med drivverket og hacker inn i programvaren og viser hvordan denne feilen faktisk oppstår.

Alle feilsituasjoner får naturlig nok ikke like mye oppmerksomhet. Jeg vil rangere det slik:
- Kritiske feil som medfører dødsulykke.
- Kritiske feil som medfører ulykke med alvorlig personskade.
- Kritiske feil som medfører ulykke med store materielle skader.
- Kritiske feil som medfører mindre ulykker.
- Kritiske feil der fører har klart å avverge ulykke.
- Feil som potensielt kan føre til alvorlige situasjoner
- Andre type feil.

Så er det slik at gjentatte feilsituasjoner fører til økt oppmerksomhet. Spesielt hvis feilen kan kobles til tilsvarende feil høyt oppe på denne lista.

Det er forøvrig ikke uvanlig at elektronikkfeil på biler kan gi merkelige symptomer. Som forsvinner med en resetting av bilen.
#5
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
torsdag 17. juli 2025, klokken 11:52
Sitat fra: daktari på torsdag 17. juli 2025, klokken 09:50
Sitat fra: automat på torsdag 17. juli 2025, klokken 09:38
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 08:41Disse bilene har vel ikke brake-by-wire? Altså fukt i elektronikken kan ikke forklare at bremsepedalen ikke virker, for den er vel mekanisk?

ABS kan overstyre pedaltrykk fra fører. Så man kan ikke utelukke at fukt i ABS-elektronikk kan forårsake bremsesvikt.
Kan du legge frem noe som helst konkret som viser hvordan dette kan skje?

Hele hensikten med ABS er jo å overstyre pedaltrykk, slik at hjulene ikke låser. Failsafe vil normalt være at ABS slutter å virke. I dagens biler er styringselektronikken svært avansert, med mange funksjoner flettet inn i hverandre. Hvilken garanti har man for at failsafe fungerer som forutsatt i alle feilsituasjoner?

Man vet at fuktighet i elektronikk kan gi mange uforutsigbare feil.

Med så mange kjente tilfeller av problemer med gass og brems på XC-40, så syns jeg det blir feil å lukke dette sporet som mulig feilkilde. Spesielt når det er påvist biler med dårlig fuging, med påfølgende fuktinntrening.
#6
XC40-EV / Sv: Sandvika ulykken
torsdag 17. juli 2025, klokken 09:38
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juli 2025, klokken 08:41Disse bilene har vel ikke brake-by-wire? Altså fukt i elektronikken kan ikke forklare at bremsepedalen ikke virker, for den er vel mekanisk?

ABS kan overstyre pedaltrykk fra fører. Så man kan ikke utelukke at fukt i ABS-elektronikk kan forårsake bremsesvikt.
#7
Elbiler i media / Sv: Kan el-sykkel erstatte elbil?
mandag 14. juli 2025, klokken 13:48
Tyveri-risiko og vinter tror jeg er de største hindringene for økt bruk av elsykkel. Jeg har blitt frastjålet en elsykkel på stasjonen, og det har lagt en ganske stor demper på hvor jeg bruker den nye. Og når det blir for kaldt, så syns jeg det er utrivelig å sykle.

Hvorfor har ikke elsykler startsperre?
#8
Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 15:27
Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 15:03
Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 14:04
Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 09:54Første jeg fant, slik Volvo ønsker å presentere det:

"– Volvo Cars har identifisert en feil som gjør at ledningsnettet kan bli skadet og at det kan oppstå vanninntrengning. Dette kan igjen forårsake korrosjon i kretser knyttet til gasspedalsensoren, som potensielt kan føre til feilaktige signaler fra pedalen. Avhengig av hva slags signalfeil som oppstår kan kundene oppleve utilsiktet akselerasjon, ingen akselerasjon, tap av drivkraft eller at bilen ikke starter, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge."

https://www.tv2.no/broom/ma-tilbakekalle-over-5000-biler-i-norge/14823034/


:+1:
Skulle gjerne fått flere detaljer om hvordan disse feilene skjer, og hva slags statistikk Volvo har. Ingen som vil kjøpe seg tilgang til Volvos service-system?

Volvo offentliggjør neppe noe mer informasjon enn de må gjøre. Men Motor har dekket Sandvika-ulykken bredt, så man finner jo noe info der.
https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-mysteriet-sjaforen-satt-aldri-i-forersetet-pa-ulykkesbilen/319426


De artiklene til Motor er fulle av påstander, spekulasjoner og indisier og ganske verdiløse. Jeg vil se Volbos teknisk dokumenter knyttet til tilbakekallingen.

Hva med å prøve å søke litt selv?
Jeg fant f.eks denne ganske lett:
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2022/VOLVO/XC40BEV#recalls

Så kan du f.eks. google videre på: Recall R10170 Accelerator Pedal Sensor
#9
Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 14:04
Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 09:54Første jeg fant, slik Volvo ønsker å presentere det:

"– Volvo Cars har identifisert en feil som gjør at ledningsnettet kan bli skadet og at det kan oppstå vanninntrengning. Dette kan igjen forårsake korrosjon i kretser knyttet til gasspedalsensoren, som potensielt kan føre til feilaktige signaler fra pedalen. Avhengig av hva slags signalfeil som oppstår kan kundene oppleve utilsiktet akselerasjon, ingen akselerasjon, tap av drivkraft eller at bilen ikke starter, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge."

https://www.tv2.no/broom/ma-tilbakekalle-over-5000-biler-i-norge/14823034/


:+1:
Skulle gjerne fått flere detaljer om hvordan disse feilene skjer, og hva slags statistikk Volvo har. Ingen som vil kjøpe seg tilgang til Volvos service-system?

Volvo offentliggjør neppe noe mer informasjon enn de må gjøre. Men Motor har dekket Sandvika-ulykken bredt, så man finner jo noe info der.
https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-mysteriet-sjaforen-satt-aldri-i-forersetet-pa-ulykkesbilen/319426

#10
Sitat fra: daktari på mandag 07. juli 2025, klokken 08:46
Sitat fra: automat på mandag 07. juli 2025, klokken 07:41
Sitat fra: daktari på søndag 06. juli 2025, klokken 22:41Jeg har ikke utelukket noe. Jeg forsøker bare sette oppe en enkel sannsynlighetsberegning. Når folk er overbevist om at noe usannsynlig er årsaken så må det drøftes.

Mest sannsynlig vil den mest sannsylige årsaken være den rette.  Akkurat nå fremmes vage teorier og indisier på grensen til konspiratorisk tanker, med sterk overbevisning.

Jeg tror f.eks. det er mer sannsynlig at bilen kobler ut med en åpen eller skjult feilmelding før den går bananas med brems og gass samtidig.


Hvorfor har Volvo en tilbakekalling? Der de bytter ut komponenenter med korrosjon i forbindelse med bilens gasspedal. Er dette med i sannsynlighetsberegningen din?
Hva vet vi egentlig om den tilbakekallingen? Kan du grave den frem? Det var "fukt i ledningsnettet" såvidt jeg kan huske.

Første jeg fant, slik Volvo ønsker å presentere det:

"– Volvo Cars har identifisert en feil som gjør at ledningsnettet kan bli skadet og at det kan oppstå vanninntrengning. Dette kan igjen forårsake korrosjon i kretser knyttet til gasspedalsensoren, som potensielt kan føre til feilaktige signaler fra pedalen. Avhengig av hva slags signalfeil som oppstår kan kundene oppleve utilsiktet akselerasjon, ingen akselerasjon, tap av drivkraft eller at bilen ikke starter, sier Erik Trosby som er kommunikasjonssjef for Volvo i Norge."

https://www.tv2.no/broom/ma-tilbakekalle-over-5000-biler-i-norge/14823034/

#11
Sitat fra: daktari på søndag 06. juli 2025, klokken 22:41Jeg har ikke utelukket noe. Jeg forsøker bare sette oppe en enkel sannsynlighetsberegning. Når folk er overbevist om at noe usannsynlig er årsaken så må det drøftes.

Mest sannsynlig vil den mest sannsylige årsaken være den rette.  Akkurat nå fremmes vage teorier og indisier på grensen til konspiratorisk tanker, med sterk overbevisning.

Jeg tror f.eks. det er mer sannsynlig at bilen kobler ut med en åpen eller skjult feilmelding før den går bananas med brems og gass samtidig.


Hvorfor har Volvo en tilbakekalling? Der de bytter ut komponenenter med korrosjon i forbindelse med bilens gasspedal. Er dette med i sannsynlighetsberegningen din?
#12
Sitat fra: hanche på søndag 06. juli 2025, klokken 18:34Jeg har et spørsmål. Kankje det kan bringe diskusjonen inn på et annet spor?

Noen som vet om ABS-systemet i elbiler er styrt av en separat prosessor? Jeg tror  at svaret er ja, blant annet fordi ABS er gammel teknologi, fra fossilbilenes dager. Og bilfabrikantene er vel interessert i å bare videreføre løsningen derfra. Hvis det er slik, er det vanskeligere å tenke seg en feil som både kobler ut bremsene (ABS) og gir fullt pådrag fra motoren samtidig. Men hvis begge systemer styres av samme prosessor, er det ikke fullt så utenkelig.


Både antispinn og ESP bruker ABS som "verktøy". På elbiler må også motorstyring ha input fra abs-sensorer, slik at ikke regenerering låser hjul på glatt føre. Om dette ikke styres av samme prosessor, så må det ihvertfall ha en tett samhandling.
#13
Sitat fra: daktari på lørdag 05. juli 2025, klokken 16:10Forklaringen er usannsynlig og urealistisk. Du må komme med noe bedre og helt konkret hvordan en feil kan fjtisk oppstå som 1) gir full gass helt til motor og 2) deaktiverrer enhver mulighet for brems. "Krypstrøm" og "fukt" er bare ikke godt nok.

Etter min mening er det vesentlig  større sannsynlighet for å møte konspiratorikere på internett, og enda større sannsynlighet for at det sitter inkompetente og uærlige folk bak rattet som tråkker feil pedal.

Det er bevist at fuktinntrenging i bilers elektriske systemer kan medføre uventet akselerasjon. Volvo har jo en tilbakekalling på nettopp dette.

Alle moderne biler har en kobling mellom gass og brems, fordi ABS brukes til bilenes antispinnsystem. Hvordan kan du da utelukke at en elektronisk feil i styringssystemet til gassen også kan påvirke bremsen?

Så man jo kunne spørre hvor relevant bremsesvikt er i disse tilfellene. Det er en kjensgjerning at mange mennesker ikke klarer å trykke bremsepedalen hardt nok inn i nødsituasjoner. Det er jo derfor antikollisjonssystemer hjelper til, og øker bremsekraften utover det pedaltrykket skulle tilsi.

Og her havner man i en situasjon der man brått og uventet må overvinne flere hundre kilowatt med motoreffekt. Når man da tråkker inn bremsen kan nok mange oppleve det som at den ikke virker. Mens det som egentlig skjer er at man ikke er i nærheten av å tråkke inn bremsepedalen med den kraft som egentlig trengs for å stoppe bilen. Husk at våre innlærte referanser for pedaltrykk og bremseeffekt gjelder ved null motoreffekt. Ingen vanlige bilførere har noe referanse for hvor mye som skal til for bremse ned en bil som akselerer med full motoreffekt.
#14
Mekaniske systemer har i det minste den fordelen at vrakdelene kan si en god del om hendelsesforløp og årsak til en ulykke.

For elektroniske systemer kan man ha feil som ikke etterlater spor. Og man kan ha feil der symptomene ser helt ulogiske ut. Som kan kreve inngående kunnskaper om designet for å klare og se sammenhengen mellom feil og symptomer.
#15
Selv om en bilprodusent ikke kan finne spor av teknisk feil i loggene, så betyr ikke det at det må være en menneskelig feil. Politiprofessoren i Motor-artikkelen beskriver dette godt:

"Om man tror at man vil kunne finne alle spor som forklarer en hendelse i datamaskinen, så kan man komme til å tro at fravær av slike spor betyr at det må være menneskelige feil. Men, det er ikke riktig. Det kan altså både ha skjedd og ikke skjedd teknisk svikt uten at dette er sporbart i ettertid.

– På samme måte kan det være slik at sjåføren har opptrådt både utenfor og innenfor aktsomhetsnormen uten at det finnes spor som støtter den ene eller andre forklaringen. Feilslutningen skjer nok fordi man har så stor tiltro til at det dataene forteller, gir oss alle spor, at man automatisk slutter det må være menneskelig feil – selv når det ikke finnes bevis som støtter det."
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA