Elbilforum.no
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: Allan på onsdag 18. september 2013, klokken 18:27
Hei.
Er der noen her der vet når den batterivarmer egentlig slå inn og varmer ?
Det ser ut til at det er ved minus 10:
http://blogs.cars.com/kickingtires/2011/06/2012-nissan-leaf-battery-warmer-more-details.html
Det står beskrevet i brukerhåndboka til bilen. Mener det for Japan produserte Leaf er ved -18. Ved Europa produserte Leaf skal det skje tidligere, tror det er ved -12.
Batterivarmer eksisterer kun på de nordiske leaf-bilene.
Takk for svar folkens :)
Her det mye å si om det kommer ved -12 eller -18 ?
Kommer an på temperaturen ute, men ca 5-10% vil jeg tro.
Ok det kan man vel leve med her på østlandet :)
Sitat fra: el-snorre på onsdag 18. september 2013, klokken 18:39
Det står beskrevet i brukerhåndboka til bilen. Mener det for Japan produserte Leaf er ved -18. Ved Europa produserte Leaf skal det skje tidligere, tror det er ved -12.
Batterivarmer eksisterer kun på de nordiske leaf-bilene.
Før ja.
Ikke på 13 modellene, nå er de på alle Tekna utgavene.
I følge Nissan Europa sin pr ansvaluge, er det kun de nordiske landene, Island og Polen som har batterivarmer.
Om noen kan bevise at Euro-Leaf har det på Tekna, så send dokumentasjon.
Husk comfortpakke/ klimapakke er ikke nødvendigvis det samme som batterivarmer.
Lionebatterivarmeren skrur seg automatisk på ved -17 (-1F)
Den skrur seg automatisk av ved -10 (14F)
Dette ifølge bruksanvisningen jeg har på norsk. Mener det står det samme i andre bruksanvisninger.Det er dog modellavhengig,så det er ikke en selvfølge at dette er på alle modellene!
Blir en veldig inntresant tråd. Denne batterivarmer er jo Nissan sin grier mot egen importen og slå den først inn på -17 er det jo bare å ta inn biler selv så lenge man bor på østlandet og vestlandet langs kysten.
I engelsk bruksveiledning fra 2012 står det at den skrur seg på ved -20 eller kaldere.
Den vil automatisk skru seg av ved - 10 eller høyere
I engelsk brukerveiledning fra 2013 er tallene -17 og - 10,dvs det samme som i norsk brukerveiledning.
Alle Leaf i USA og Canada har det ihvertfall som standard siden 2012 i følge Nissan. Nissan Norge medgir at det stemmer (på deres offisielle hjemmeside) og de presiserer at de ikke sier at det ikke finnes i andre land utenfor norden, men at det ikke er "standard" på alle modellene.
Jeg skjønner egentlig ikke konseptet med varme rundt batteripakken. Dersom det er -17/20 grader vil bilen begynne å varme opp batteriet med egen strøm. Hvis du feks parkerer bilen utenfor hytten med 70% igjen av batteriet så vil i praksis bilen varme batteriet mens den står der inntil batteriet er tappet ned til 30%. Etter det vil oppvarmingen stoppe. Jeg ville absolutt ha foretrukket at dette ikke skjedde. Mye bedre å komme til bilen med 70% batteri enn 30% batteri...
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.
Batteriet tar varig skade av (intern) temeperatur under -20. Det er nettopp derfor bilene selges med varmeteppet i "kalde land".
Det er en grunn til at Nissan skriver "Avoid storing a vehicle in temperatures below -13°F (-25°C) for over 7 days." i "Nissan Leaf Owner Manual".
Thomas
Om det skulle bli så koldt i lenger tid kan man ikke bare sette på litt varme inni bilen så holder batterierne seg vil varme nok ?
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 20. september 2013, klokken 00:00
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.
Batteriet tar varig skade av (intern) temeperatur under -20. Det er nettopp derfor bilene selges med varmeteppet i "kalde land".
Det er en grunn til at Nissan skriver "Avoid storing a vehicle in temperatures below -13°F (-25°C) for over 7 days." i "Nissan Leaf Owner Manual".
Thomas
LI-ion batterier benyttes av NASA og beregninger der viser at de uten problemer tåler -50 grader og at grensen er trolig på -80 grader. Jeg tok det opp med Nissan etter at de gav standardsvaret sitt. Etter et par dager kom de tilbake med et svar om at; ja det tar ikke skade av det, men en for brå oppvarming kunne være skadelig. Husk at det kan fint være -20 grader og kaldere i store deler av Europa. Litt kjipt om alle Leafene strøk med etter en kald vintersdag...