Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: Allan på onsdag 18. september 2013, klokken 18:27

Tittel: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Allanonsdag 18. september 2013, klokken 18:27
Hei.

Er der noen her der vet når den batterivarmer egentlig slå inn og varmer ?
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Bobbulfonsdag 18. september 2013, klokken 18:34
Det ser ut til at det er ved minus 10:
http://blogs.cars.com/kickingtires/2011/06/2012-nissan-leaf-battery-warmer-more-details.html
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: el-snorreonsdag 18. september 2013, klokken 18:39
Det står beskrevet i brukerhåndboka til bilen. Mener det for Japan produserte Leaf er ved -18. Ved Europa produserte Leaf skal det skje tidligere, tror det er ved -12.

Batterivarmer eksisterer kun på de nordiske leaf-bilene.
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Allanonsdag 18. september 2013, klokken 18:46
Takk for svar folkens :)

Her det mye å si om det kommer ved -12 eller -18 ?
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: el-snorreonsdag 18. september 2013, klokken 18:55
Kommer an på temperaturen ute, men ca 5-10% vil jeg tro.
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Allanonsdag 18. september 2013, klokken 18:59
Ok det kan man vel leve med her på østlandet :)
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Bekkenesonsdag 18. september 2013, klokken 23:31
Sitat fra: el-snorre på onsdag 18. september 2013, klokken 18:39
Det står beskrevet i brukerhåndboka til bilen. Mener det for Japan produserte Leaf er ved -18. Ved Europa produserte Leaf skal det skje tidligere, tror det er ved -12.

Batterivarmer eksisterer kun på de nordiske leaf-bilene.

Før ja.
Ikke på 13 modellene, nå er de på alle Tekna utgavene.
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: el-snorretorsdag 19. september 2013, klokken 08:43
I følge Nissan Europa sin pr ansvaluge, er det kun de nordiske landene, Island og Polen som har batterivarmer.

Om noen kan bevise at Euro-Leaf har det på Tekna, så send dokumentasjon.

Husk comfortpakke/ klimapakke er ikke nødvendigvis det samme som batterivarmer.
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Leaftekna2018torsdag 19. september 2013, klokken 10:53
Lionebatterivarmeren skrur seg automatisk på ved -17 (-1F)
Den skrur seg automatisk av ved -10 (14F)

Dette ifølge bruksanvisningen jeg har på norsk. Mener det står det samme i andre bruksanvisninger.Det er dog modellavhengig,så det er ikke en selvfølge at dette er på alle modellene!
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Allantorsdag 19. september 2013, klokken 16:13
Blir en veldig inntresant tråd. Denne batterivarmer er jo Nissan sin grier mot egen importen og slå den først inn på -17 er det jo bare å ta inn biler selv så lenge man bor på østlandet og vestlandet langs kysten.
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Leaftekna2018torsdag 19. september 2013, klokken 19:04
I engelsk bruksveiledning fra 2012 står det at den skrur seg på ved -20 eller kaldere.
Den vil automatisk skru seg av ved - 10 eller høyere

I engelsk brukerveiledning fra 2013 er tallene -17 og - 10,dvs det samme som i norsk brukerveiledning.
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Leaf_entusiasttorsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Alle Leaf i USA og Canada har det ihvertfall som standard siden 2012 i følge Nissan. Nissan Norge medgir at det stemmer (på deres offisielle hjemmeside) og de presiserer at de ikke sier at det ikke finnes i andre land utenfor norden, men at det ikke er "standard" på alle modellene.

Jeg skjønner egentlig ikke konseptet med varme rundt batteripakken. Dersom det er -17/20 grader vil bilen begynne å varme opp batteriet med egen strøm. Hvis du feks parkerer bilen utenfor hytten med 70% igjen av batteriet så vil i praksis bilen varme batteriet mens den står der inntil batteriet er tappet ned til 30%. Etter det vil oppvarmingen stoppe. Jeg ville absolutt ha foretrukket at dette ikke skjedde. Mye bedre å komme til bilen med 70% batteri enn 30% batteri...
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.


Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Thomas Parslifredag 20. september 2013, klokken 00:00
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.

Batteriet tar varig skade av (intern) temeperatur under -20. Det er nettopp derfor bilene selges med varmeteppet i "kalde land".
Det er en grunn til at Nissan skriver "Avoid storing a vehicle in temperatures below -13°F (-25°C) for over 7 days." i "Nissan Leaf Owner Manual".

Thomas
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Allanfredag 20. september 2013, klokken 00:16
Om det skulle bli så koldt i lenger tid kan man ikke bare sette på litt varme inni bilen så holder batterierne seg vil varme nok ?
Tittel: Sv: Batterivarmer Når slår den inn ?
Skrevet av: Leaf_entusiastfredag 20. september 2013, klokken 08:29
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 20. september 2013, klokken 00:00
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.

Batteriet tar varig skade av (intern) temeperatur under -20. Det er nettopp derfor bilene selges med varmeteppet i "kalde land".
Det er en grunn til at Nissan skriver "Avoid storing a vehicle in temperatures below -13°F (-25°C) for over 7 days." i "Nissan Leaf Owner Manual".

Thomas

LI-ion batterier benyttes av NASA og beregninger der viser at de uten problemer tåler -50 grader og at grensen er trolig på -80 grader. Jeg tok det opp med Nissan etter at de gav standardsvaret sitt. Etter et par dager kom de tilbake med et svar om at; ja det tar ikke skade av det, men en for brå oppvarming kunne være skadelig. Husk at det kan fint være -20 grader og kaldere i store deler av Europa. Litt kjipt om alle Leafene strøk med etter en kald vintersdag...