Elbilforum.no

Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TMS Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: mjepson på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:48

Tittel: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: mjepsontirsdag 10. september 2013, klokken 12:48
Jeg har tatt kontakt med lokale forhandlere av Polarwheels i Stavanger området, og ville samle opplysninger og priser her for dem som er interesserte.

Polarwheels passer som sagt Tesla Model S: http://polarwheels.com/

(http://polarwheels.no/wp-content/uploads/2013/01/Tesla-Modells-polarwheels.jpg)

Jeg har ikke innhentet opplysninger om 19".

Dekk & Service Sandnes AS

Bredden er 8,5*20". Kan også leveres i 9,5*20", men tror den vil være litt for bred foran. 8,5" er ideel bredde på 245/255 dekk.

Kan levere felgpakken med 245 40 20 Vredestein Wintrac Extreme til 17800,-

1-2 ukers leveringstid på denne pakken.


Kan levere 20" Polarfelger med 255 40 20 Pirelli Sottozero til 19950,-
evnt med 255 35 20 Nokian Hakka R2 til 24900,-
Priser for komplett felgpakke ferdig montert.

Kun felger koster 7560,- for et sett.


Bil og Anleggsdekk

Polarwheels 8,5x20 hjul koster kr. 7875 inkl. mva for alle 4

Vinterdekk i 20" er et stort problem til denne bilen. Flesteparten av dekkene er såkalte høyhastighet vintersportsdekk som ikke er gode på norsk vinterføre.
Yokohama og nokian har skikkelige vinterdekk i 20" som passer bilen, men disse har litt for lav loadindex, som gjør at bilen ikke vil bli godkjent med disse. I praksis så er det ikke noe problem å kjøre med. Bilen må ha 98 Loadindex, Nokian sine dekk er merket med 97 og yokohama er merket med 95.

Yokohama IG30 245/40-20 (q95) kr. 11445 inkl mva

Nokian Hakka R2 255/35-20 (r97) kr. 15480 inkl mva

Vredestein og Pirelli er høyhastighets vinterdekk som er ikke er gode på norsk føre(mye snø og særlig is). Ser at Vredestein dekket er godkjent opp til hastigheter på 270kmt. Gode nordiske dekk har som regel maks godkjent grense på 150/160kmt.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Ampertirsdag 10. september 2013, klokken 13:01
Dekksentralen i Dusavik er som regel meget konkuransedyktige, og vel så det.. så det kan også være et tips..  :)
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: mjepsontirsdag 10. september 2013, klokken 13:06
Var ute og snakket med dem på Lørdag, da jeg hadde punktert på A5'en. Han anbefalte sterkt å ikke kjøre med 20" vinterdekk. Ser ikke ut som de fører Polarwheels desverre.

Jeg kjører idag på 235/35-19 vinterdekk og har ingen problemer med grep, og tror derfor 245/40-20 vil være likesågodt.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Ampertirsdag 10. september 2013, klokken 13:32
de fleste produsenter som leverer til Bmw kan levere til TMS.. forskjellen blir bare dimensjon på plastringen som ligger rundt nav senter.. Tipper det er akkurat lik plastikkring på Polarwheels også.

Ingen stor sak, men er polarwheels på høyde med gud & de så blir enn litt låst på leverandører selvfølgelig. Jeg velger felger etter smak(design) og vekt, den lokale leverandøren blir den som leverer billigst og da med dekket som passer meg best  :)

NB: jeg har ikke noe forhold til polarwheels og aner ikke om de leverer kinahjul eller smidd snacks.. 
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: mjepsononsdag 02. oktober 2013, klokken 17:08
Da har jeg nå bestilt Polarwwheels i 8.5x20 med 245/40-20 Vredestein Wintrac til 17900,- hos Dekk 1 Forus.

Til info (da jeg ikke lett fant info selv):

Det skal ikke monteres TMPS (trykksensor), da jeg fint lever uten dem. Fant info om hva som skjer uten TMPS i felgene her:

(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=31380&d=1380126548)
Sitat
At exactly 7 miles this shows on the dash. The warning in the upper right flashes.
At exactly 8 miles, the warning in the upper right stops flashing and stay on solid.
These warnings stay on for the rest of your drive.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21498-Ordering-winter-tires-without-tpms?p=449974&viewfull=1#post449974
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Jærbuenonsdag 02. oktober 2013, klokken 20:08
Sitat fra: mjepson på onsdag 02. oktober 2013, klokken 17:08
Da har jeg nå bestilt Polarwwheels i 8.5x20 med 245/40-20 Vredestein Wintrac til 17900,- hos Dekk 1 Forus.

Til info (da jeg ikke lett fant info selv):

Det skal ikke monteres TMPS (trykksensor), da jeg fint lever uten dem. Fant info om hva som skjer uten TMPS i felgene her:

(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=31380&d=1380126548)
Sitat
At exactly 7 miles this shows on the dash. The warning in the upper right flashes.
At exactly 8 miles, the warning in the upper right stops flashing and stay on solid.
These warnings stay on for the rest of your drive.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21498-Ordering-winter-tires-without-tpms?p=449974&viewfull=1#post449974

Hva koster 4 stk sensorer da?
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: kjonixmandag 07. oktober 2013, klokken 11:19
Har bestemt meg for Polarwheels, men lurer på om Hakka R2 dekkene. Var det kun pris som gjorde at du falt på Vredestein?
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Jimpecmandag 07. oktober 2013, klokken 11:26
Er det noen som har sammenlignet testresultater mellom Vredestein Wintrac og Pirelli Sottozero?

Hva er forskjellen på disse dekkene? Er Vredestein litt mer nordisk?

17900,- er en god pris da.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: fonbergmandag 07. oktober 2013, klokken 11:36
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 02. oktober 2013, klokken 20:08
Sitat fra: mjepson på onsdag 02. oktober 2013, klokken 17:08
Da har jeg nå bestilt Polarwwheels i 8.5x20 med 245/40-20 Vredestein Wintrac til 17900,- hos Dekk 1 Forus.

Til info (da jeg ikke lett fant info selv):

Det skal ikke monteres TMPS (trykksensor), da jeg fint lever uten dem. Fant info om hva som skjer uten TMPS i felgene her:

(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=31380&d=1380126548)
Sitat
At exactly 7 miles this shows on the dash. The warning in the upper right flashes.
At exactly 8 miles, the warning in the upper right stops flashing and stay on solid.
These warnings stay on for the rest of your drive.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21498-Ordering-winter-tires-without-tpms?p=449974&viewfull=1#post449974

Hva koster 4 stk sensorer da?

4 stk sensorer kommer på ca. 3.500,- ferdig i postkassa di herfra: http://www.tpmsdirect.com/Tesla_TPMS_Sensors_s/1679.htm

Jeg dropper også sensorer på mine vinterhjul. Har kjøpt komplett 19" vinterhjulpakke med R2 dekk hos en lokal dekkforhandler som jeg vet er konkurransedyktig; 17.900,- montert på bil. Hver gang den lille varsellampa kommer på skal jeg tenke at der sparte jeg 5000,-  8)
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: kjonixmandag 07. oktober 2013, klokken 12:01
Min dekkforhandler sier at Vredestein Wintrac ikke har gummiblanding beregnet for norske forhold. Er det flere typer Vredestein Wintrac? Heter dette dekket noe mer? Xtreme?
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Tjostirsdag 08. oktober 2013, klokken 00:28
Jeg ville også holdt meg unna Vredestein Wintrac, da dette er et dekk som ikke er beregnet på nordiske forhold. Vredestein tilbyr Nord-Track som er et bedre alternativ for oss her i nord. Wintrac er nok et bedre dekk på tørr asfalt, men på snø og is er jeg redd man seiler avgårde, gjerne litt lengre enn man hadde tenkt...
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: mjepsonmandag 21. oktober 2013, klokken 13:06
Jeg har hatt Wintrax Extreme på min A5 og fungerer topp der.

Jeg spurte på Dekk1 når jeg hentet felg og dekk om det var bra dekk, og han svarte at det var supre dekk beregnet for norske forhold. Kan være han lyger, men han anbefalte dem iallefall til sine kunder også.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: hennlasøndag 20. juli 2014, klokken 20:16
Er det noen muligheter for å kunne koble ut meldingen på lcd/dashbord om dekktrykk feil? Ønsker ikke å bruke disse sensorene, alt for dyrt.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Harlexsøndag 20. juli 2014, klokken 20:21
Er det ikke disse sensorene som skal bli obligatorisk på alle biler og som vil medføre mangellapp ved kontroller og EU-kontroll?
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: janmbsøndag 20. juli 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Harlex på søndag 20. juli 2014, klokken 20:21
Er det ikke disse sensorene som skal bli obligatorisk på alle biler og som vil medføre mangellapp ved kontroller og EU-kontroll?

De blir obligatorisk på NYE biler. Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: jkirkebosøndag 20. juli 2014, klokken 22:01
Sitat fra: janmb på søndag 20. juli 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Harlex på søndag 20. juli 2014, klokken 20:21
Er det ikke disse sensorene som skal bli obligatorisk på alle biler og som vil medføre mangellapp ved kontroller og EU-kontroll?

De blir obligatorisk på NYE biler. Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft.

Jeg var ihvertfall glad for å ha de når venstre bakdekk fort mistet luft her om dagen. Kunne blitt moro om jeg gikk inn i en hard høyresving med 1 bar i dekket. Da var meldingen "Tire pressure very low, pull over NOW!" grei å få synes jeg. Så slapp jeg å kanskje ødelegge en felg til 5-sifret beløp også.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: janmbsøndag 20. juli 2014, klokken 22:04
Helt enig. Har problemer med å se hvorfor noen som har råd til TMS velger bort å ta seg råd til TPMS på hjulsett nr 2
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: sn0lesøndag 20. juli 2014, klokken 23:21
Det kalles vel på godt norsk "å spare seg til fant."

Ellers synes jeg uttrykket "å spare på kronene mens man sløser med millionene" også er fint. :)
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: janmbmandag 21. juli 2014, klokken 16:55
Sitat fra: mjepson på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:06
Han anbefalte sterkt å ikke kjøre med 20" vinterdekk.

Kjører han selv en stiv bil på over 2 tonn til daglig?

Det er jo for lengst bekreftet at TMS på 19" Nokian er håpløst bløtt og udefinert, så da er kanskje 20" for oss som kjører på nogen lunde fine veier riktig valg.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: mjepsontirsdag 22. juli 2014, klokken 12:50
Sitat fra: janmb på søndag 20. juli 2014, klokken 22:04
Helt enig. Har problemer med å se hvorfor noen som har råd til TMS velger bort å ta seg råd til TPMS på hjulsett nr 2

Enkel grunn at det var ikke å oppdrive når jeg trengte vinterdekkene :) Vi fikk så mild vinter i Stavanger, samt jeg var bortreist mye av tiden, så vinterdekk ble aldri brukt.

Tenkte å ettermontere dette til neste sesong.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Thor2014tirsdag 22. juli 2014, klokken 13:15
Sitat fra: janmb på søndag 20. juli 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Harlex på søndag 20. juli 2014, klokken 20:21
Er det ikke disse sensorene som skal bli obligatorisk på alle biler og som vil medføre mangellapp ved kontroller og EU-kontroll?

De blir obligatorisk på NYE biler. Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft.

Men bilen er fortsatt typegodkjent med sensorer....
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: jkirkebotirsdag 22. juli 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 22. juli 2014, klokken 13:15
Sitat fra: janmb på søndag 20. juli 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Harlex på søndag 20. juli 2014, klokken 20:21
Er det ikke disse sensorene som skal bli obligatorisk på alle biler og som vil medføre mangellapp ved kontroller og EU-kontroll?

De blir obligatorisk på NYE biler. Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft.

Men bilen er fortsatt typegodkjent med sensorer....

Generelt er det slik at montert sikkerhetsutstyr og lys skal virke. Det er f.eks ikke krav om tåkelys foran, men om man har det får man feil om de ikke virker. Jeg antar det samme vil gjelde feilvarsel på dekktrykksensorer.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: jayceatirsdag 22. juli 2014, klokken 15:10
Noen som har bilde av bilen sin med 20" polar? :-)
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Jamestirsdag 22. juli 2014, klokken 17:59
20" Polar Gun bullet :)
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: jayceatirsdag 22. juli 2014, klokken 19:13
Meget pent!!  :D
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Cato76torsdag 07. august 2014, klokken 11:16
Sitat fra: jaycea på tirsdag 22. juli 2014, klokken 15:10
Noen som har bilde av bilen sin med 20" polar? :-)

Her er min grå med 20" Polar (Nokian dekk)
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Havebigfunsøndag 10. august 2014, klokken 11:40
Hvilken erfaring har dere med 20" Nokian R2 og forbruk?
Er det noen som har brukt 20" Michelin Xice og hvilke erfaringer er det med de- mtp støy/traksjon og forbruk?
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Anders Heibøsøndag 10. august 2014, klokken 13:30
Sitat fra: janmb på mandag 21. juli 2014, klokken 16:55
Sitat fra: mjepson på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:06
Han anbefalte sterkt å ikke kjøre med 20" vinterdekk.

Kjører han selv en stiv bil på over 2 tonn til daglig?

Det er jo for lengst bekreftet at TMS på 19" Nokian er håpløst bløtt og udefinert, så da er kanskje 20" for oss som kjører på nogen lunde fine veier riktig valg.

Jeg byttet fra 19" R2 til 20" Wredestein wintrac extreme av den grunn, men hadde heller aldri problem på snø/isføre. Kjørte finfint over Haukeli i vinter på underkjølt regn. Skrev en litt mer utfyllende rapport i Dekk og felger tråden for de som ønsker å søke litt.

Jeg er litt forsiktig med å slakte R2 dekket da det er en folke favoritt, men personlig skal jeg aldri tilbake. Synes det er bedre at bilen har ett litt sportslig kjørepreg på vinteren også.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Muffinmansøndag 10. august 2014, klokken 13:42
Og jeg bestilte nettopp nye 19" R2. Med 20.000 på vinterføre hvert år betyr sportslige egenskaper ingen verdens ting, mens grep på vanskelig føre betyr alt. Ved et tilfelle i vinter var det såpass nære på at jeg er overbevist om at med Pirelli-dekkene Tesla selger ville det nok blitt sammenstøt.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Anders Heibøsøndag 10. august 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Muffinman på søndag 10. august 2014, klokken 13:42
Og jeg bestilte nettopp nye 19" R2. Med 20.000 på vinterføre hvert år betyr sportslige egenskaper ingen verdens ting, mens grep på vanskelig føre betyr alt. Ved et tilfelle i vinter var det såpass nære på at jeg er overbevist om at med Pirelli-dekkene Tesla selger ville det nok blitt sammenstøt.

Hehe, jeg kjører kun 20.000 i året og i tillegg kan for lite faguttrykk til å uttale meg ordentlig, men sammenhengen mellom grep og sportslige egenskaper ser jeg ikke. 90% av det underlaget jeg kjører på om vinteren oppnådde jeg bedre grep. De siste 10% må det en skikkelig bremsetest til før jeg kan si noe sikkert. Jeg ble aldri helt klok på hvor grensen på R2 dekkene gikk og bremselengden ble ofte lengre enn forventet i motsetning til Vredestein der det for meg var vesentlig lettere å anslå bremselengde.

Håpet mitt er at noen kan få til en skikkelig bremsetest med forskjellige merker og dimensjoner i vinter. Jeg trur det kan åpne noen øyne.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Sponzosøndag 10. august 2014, klokken 19:42
Jeg kjørte 20" R2 på Polar felger gjennom hele vinteren (nov-apr) og det fungerte fantastisk - også på fjellet.

Mye bedre enn 19" Continental på forrige bil med forhjulstrekk.

Bare en viktig ting til info!!! - De første 1.000-1.500 km følte jeg meg veldig utrygg på glat føre og jeg angret kraftig på valget av R2, men når dekkene først er kjørt inn da skifter de totalt karakter og får fantastisk med grep.


Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Sensesøndag 10. august 2014, klokken 22:17

Jeg ble aldri helt klok på hvor grensen på R2 dekkene gikk og bremselengden ble ofte lengre enn forventet i motsetning til Vredestein der det for meg var vesentlig lettere å anslå bremselengde.
[/quote]

Det er litt uforståelig for meg. Brukte Nokian R2 dekkene på 19' sist vinter. Nå har jeg kun brukt premium dekk de siste 15 årene, og jeg hadde ingen problemer med å planlegge bremselengden. Men når det er sagt, så er ikke bremselengden spesielt kort, noe som skyldes tyngden på bilen. Så det momentet må tas i betrakning når man sammenligner samme dekk med andre biler som er lettere. I tillegg er bremsene nokså harde på Teslaen.

R2 dekkene på Teslaen er klart den mest positive overraskelsen jeg har hatt med premium dekk. Gripeevnen var solid i alle situasjoner og over mine forventninger. De fungerte mye bedre enn testvinneren fra Michelin på min eks Volvo (forhjulstrekk).
Noe av årsaken er nok at balansen i TMS er suveren sammenlignet med andre biler.
Jeg anbefaler gjerne R2 dekkene på Teslaen.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Sensesøndag 10. august 2014, klokken 22:23
Forresten husker jeg min dekkforhandler hardnakket påstod at jo høyere tommer på felgene, jo mindre friksjon gir vinterdekkene.
Han var så overbevisende at han fikk meg til å legge på 16 tommer på konebilen, (Golf 1,4 TSI) noe jeg angret litt på når jeg så hvor godt 19 tommer fungerte på Teslaen.
Tittel: Sv: 20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger
Skrevet av: Muffinmansøndag 10. august 2014, klokken 23:22
Kan vel neppe sammenlignes. Det er hjul med helt forskjellig diameter, og kanskje like mye gummi mellom felg og vei?