Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Svesa på søndag 01. september 2013, klokken 12:17

Tittel: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Svesasøndag 01. september 2013, klokken 12:17
Vurderer å kjøpe Tesla med den minste batteripakka. Har hørt Tesla har lagt inn ekstra dødvekt i bilen for å kompensere for den mindre pakka pga tester i forbindelse med kollisjon og godkjennelser er gjort med 85kwh pakka. Stemmer dette?

Er det samme batteriteknologien i de to pakkene?

Er det kun 85kwh pakka som folk kjøper? Kan kanskje bli litt vanskeligere å selge en brukt Tesla med den minste pakka slik at investeringen allikevel lønner seg....
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: mjepsonsøndag 01. september 2013, klokken 12:24
I følge de som allerede har bestilt, så er det kun noen få som går for 60kwh.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkhbjTlSwONrdEdXaWJNXzZqV1ZzVmhhNi1MdnoxeHc#gid=0
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: laumbsøndag 01. september 2013, klokken 12:41
Mitt forslag til "minstekrav":
85kWh
Tech-pakke.

Alt annet er unødvendig luksus man unner seg dersom det er rom i budsjettet.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: petersvsøndag 01. september 2013, klokken 13:38
Sitat fra: laumb på søndag 01. september 2013, klokken 12:41
Mitt forslag til "minstekrav":
85kWh
Tech-pakke.

Alt annet er unødvendig luksus man unner seg dersom det er rom i budsjettet.

Robin, tech er jo definisjonen på luksus da :P Endog luksus du vil ha! :D
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 01. september 2013, klokken 13:48
Jeg ville først vurdert behovet for kjørelengde. I dag er det noen Leaf eiere som klarer seg helt fint med de 24kWh den har, en TMS med 60kWh klarer seg vesentlig lengre enn en Leaf.

Jeg har stor forståelse for de som velger TMS med 60kWh dersom de ikke har behov for mer kapasitet, eller har strukket økonomien til det ytterste.

Personlig ønsker jeg størst mulig batterikapasitet for å dekke alle mine primærbehov for en bil i ett kjøretøy. Dermed anser jeg vinterpakken som viktig for å maksimere rekkevidde om vinteren; to vintre med Leaf der varme i seter både foran og bak hjelper til med å minimere bruk av varmeapparat.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Bentsøndag 01. september 2013, klokken 13:48
Jeg tror det er mye å si for å velge den absolutt billigste utgaven: 60kWh, hvit eller svart lakk, tekstil og svart pano inni, ingen tilleggspakker. Da kommer den på ca 450kkr, du får en masse bil for de pengene, og du kjøper deg inn i elbilrevolusjonen. Noe å fortelle barnebarna om 20 år.

Av opsjonene er alt luksus du klarer deg fint uten. Kjekt å ha det meste selvsagt, men masse penger å spare på å droppe det. Jeg ville allikevel vurdert to av dem av rent praktiske hensyn:
* Bakovervendte barneseter hvis familien/slekta tilsier at dette vil bli mye brukt
* Superlader-tilgang hvis du ser for deg å ville kjøre mellom storbyene (vil nok også ha stor betydning for bruktverdi)

Disse to legger på ca 10kkr hver på prisen. Det er nok mer enn verdt det hvis du faktisk ender opp med å benytte deg av dem.

I tillegg kan man jo vurdere parksensorer da, bare fordi de er ganske billige. Men det bryter litt med konseptet. Her må man være hard med seg selv og si konsekvent "nei!" hver gang lysten på tech-pakken melder seg på nytt. Det beste signalet man kan gi den indre luksus-slaven er nok å velge bort parksensorene bare for å statuere et eksempel.

Jeg husker ikke hvem, men det var en riking som uttalte at når du skal kjøpe noe så skal du enten kjøpe den aller billigste varianten, eller den aller dyreste. Alt mellom er tull og kompromisser. :)
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: petersvsøndag 01. september 2013, klokken 13:56
Sitat fra: Bent på søndag 01. september 2013, klokken 13:48
Jeg husker ikke hvem, men det var en riking som uttalte at når du skal kjøpe noe så skal du enten kjøpe den aller billigste varianten, eller den aller dyreste. Alt mellom er tull og kompromisser. :)

Var vel Øystein Stray Spetalen som sa det. Ikke enig med han i mye, men dette er det mer enn litt sannhet i.

Tilvalg er alltid "ren profitt".
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Bjoristorsdag 19. september 2013, klokken 13:31
Nå er det jo flere tråder om 60 kw som er mer aktive enn denne, men overskriften på denne er mest relevant.

Det er nå avdekket, sikkert viden kjent for andre, men ikke for meg før nå:

S60 vs S85 er 100 kg lettere. Maks tillatt totalvekt er den samme, 2590 kg på begge og dermed har S60 100 kg mer nyttelast, 595 kg mot 495 kg. En A6 Avant har til sammenligning 555 kg nyttelast.

S60 er da i tillegg 47.350 billigere og har ett lavere forbruk som følge av mindre vekt (litt uklart om andre forhold spiller inn som mulighet for større dekktrykk etc).

Putter en på at det vil komme betydelig bedre batteriteknologi fremover og prisene antas å nermest halveres innen 5 år så er ikke dette spesielt lett.

Det åpenbart mest rasjonelle er å kun velge 85 kw om du trenger dette ifht rekkevidde. Ikke engang de ekstra 60 hk ser det ut til at du sitter igjen med, S60 er jo utrolig rask og antakelig på linje med S85 pga lavere vekt og samme motor.

Argumenter for 85 for de som ikke åpenbart trenger de ekstra 100 km i rekkevidde er jo mindre rekkeviddeangst og kanskje mindre slitasje på batteriet om du er flink å passe på at SOC er mellom 30-80%. Dette vil jo også gjøre at en har mindre behov for å bytte batteri selv om det skulle komme større kapasitet med mindre vekt på markedet. En annen ting er at dagens 85 kw ser ut til å koste ca 200.000 inkl mva. En halvering om 5 år er dermed likevel dobbelt så mye som du må gi ekstra nå. Ok, så får du innbytte på det gml, men det spørs vel om en ikke må klare seg med 60 kw enda noe lengre enn 5 år fra nå for å kunne få en bedre deal enn å kjøpe 85 kw nå...

Nei, blir rett og slett ikke sikker på dette og kommer nok da mest sannsynlig til å gjøre som den gemene hop stort sett har gjort til nå, nemlig å satse på 85, men jeg liker ikke ekstraprisen og jeg liker ikke at den er 100 kg tyngre..
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 19. september 2013, klokken 14:07
Gjør det magefølelsen sier, i praksis er kun behovet for rekkevidda det som burde avgjøre valget. For vår del holdt 60 kW i massevis og vi kjører Trondheim-Malmø hver sommer. Med superladerne på plass og max 25-30 mil mellom dem burde det går fint :)
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: RunarBTtorsdag 19. september 2013, klokken 14:09
Sitat fra: Bent på søndag 01. september 2013, klokken 13:48
...
I tillegg kan man jo vurdere parksensorer da, bare fordi de er ganske billige.
..

Parkeringssensorer er et must på denne bilen. Den er stor! og sjølv ein liten bulk/stripe blir raskt dyrere å fikse enn det koster med sensorer.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Amosstorsdag 19. september 2013, klokken 14:25
Sitat fra: bjoris på torsdag 19. september 2013, klokken 13:31
Nei, blir rett og slett ikke sikker på dette og kommer nok da mest sannsynlig til å gjøre som den gemene hop stort sett har gjort til nå, nemlig å satse på 85, men jeg liker ikke ekstraprisen og jeg liker ikke at den er 100 kg tyngre..

Nei, ingen liker vel å betale mer enn man må, og helst enda litt mindre ;)

Joda, 60kWh holder til f.eks. mitt daglige behov, i motsettning til noen annen EL-bil jeg vet om. Og skal man på langtur så skal jo dette (muligens ved litt pen kjøring) holde for å kjøre mellom SC stasjonene. Så det er neppe noen tvil om at ingen bil gir mer bil for pengene enn denne.

Problemet er om 5 - eller 10 - år. Hvor mye av disse 60kWh sitter man igjen med dag?  Det er det ingen som vet enda :p  Sitter man igjen med 90% er alt ok, og sitter man igjen med 80% så går det med ett skrik (men da blir dette en bil jeg kun kan kjøre svært pent med :p ). Sitter man igjen med mindre så ville jeg måtte selge bilen eller byttet batteri - til en idag ukjent (men høy) pris.

Så for meg er det denne sikkerheten som teller mest. Sitter jeg etter 10 år igjen med 60kWt av de 85 som er i dag, så helt greit  :)  (men kommer sikkert til å "sikle" etter 120kWh batterier da ;) )
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: TEKtorsdag 19. september 2013, klokken 14:51
Jeg vet det er litt teit å si, men det går fortere og billigere å lade opp min 60kwh 8)

Dekkslitasjen kan være mindre grunnet lavere vekt, mindre effekt.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 19. september 2013, klokken 15:05
Sitat fra: TEK på torsdag 19. september 2013, klokken 14:51
Jeg vet det er litt teit å si, men det går fortere og billigere å lade opp min 60kwh 8)

Dekkslitasjen kan være mindre grunnet lavere vekt, mindre effekt.
Gode poenger.
Ang levetid til batteriene har man ut ifra kapasitetsfall hos roadstereierne sett at man etter 10 år kan regne med over 80% gjenværende kapasitet. Ting som er verdt å merke er at Model S benytter enda mer avanserte systemer ift batteriene og at flere Roadstereiere kjører bilene sine svært tøft da det er en rendyrka sportsbil. Mye heftig kjøring går utover levetiden til batteriene.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 19. september 2013, klokken 15:07
Sitat fra: taraquin på torsdag 19. september 2013, klokken 15:05
Sitat fra: TEK på torsdag 19. september 2013, klokken 14:51
Jeg vet det er litt teit å si, men det går fortere og billigere å lade opp min 60kwh 8)

Dekkslitasjen kan være mindre grunnet lavere vekt, mindre effekt.
Gode poenger.
Ang levetid til batteriene har man ut ifra kapasitetsfall hos roadstereierne sett at man etter 10 år kan regne med over 80% gjenværende kapasitet. Ting som er verdt å merke er at Model S benytter enda mer avanserte systemer ift batteriene og at flere Roadstereiere kjører bilene sine svært tøft da det er en rendyrka sportsbil. Mye heftig kjøring går utover levetiden til batteriene.
For min egen del så er det verdt det å kjøpe en type 2-kabel og måtte stoppe en halvtime mellom hver supercharger for å komme i mål mot å betale 50 000 mer nå, bytte dekk oftere, betale litt mer i forsikring osv.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 19. september 2013, klokken 15:13
Sitat fra: mjepson på søndag 01. september 2013, klokken 12:24
I følge de som allerede har bestilt, så er det kun noen få som går for 60kwh.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkhbjTlSwONrdEdXaWJNXzZqV1ZzVmhhNi1MdnoxeHc#gid=0
Tror ikke den nødvendigvis er helt representativ siden det er mange entusiaster der som går for signatur og P. Om man ser på lifetime Wh\mi på TMC så utgjør faktisk 60-gjengen rundt 20%, 40-gjengen utgjør derimot 2% ;) http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13310-Lifetime-Average-Wh-mi/page45 (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13310-Lifetime-Average-Wh-mi/page45)Også verdt å merke at å bruke 21" øker forbruk med ca 5%, og at 60 bruker over 10% mindre enn 85.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Citroeltorsdag 19. september 2013, klokken 15:25
Sitat fra: Bent på søndag 01. september 2013, klokken 13:48
...
I tillegg kan man jo vurdere parksensorer da, bare fordi de er ganske billige.
..

Park-sensorene er billige, men de krever tech-pakken, om jeg har forstått tesla-sidene riktig...
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Bjoristorsdag 19. september 2013, klokken 15:28
Hva tenker dere om den ekstra vekten da? Jeg syns det er et vesentlig poeng, dra på 100 kg ekstra i batterier som koster 50.000 ekstra samtidig som en får lav nyttelast, under 500 kg nyttelast med takboks, ski, fult bagasjerom og 5 stk ombord...? På den andre siden, DA trenger du mye strøm også, haha...
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: thotorsdag 19. september 2013, klokken 15:30
Hvem i huleste bryr seg egentlig om hvilken nyttelast som står i vognkortet? Hvor ofte har din personbil blitt veid av snuten? Tror jeg ikke har hørt om det engang.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Bjoristorsdag 19. september 2013, klokken 15:31
Jeg er ikke redd for å "bli tatt", men hvordan oppfører bilen seg når den blir lastet over maksgrensa? I alle testene jeg ser er det jo bare 1 maks to i bilen... og antakelig ingen bagasje...
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: thotorsdag 19. september 2013, klokken 15:33
Tviler strekt på at 100kg overlast har mye å si for å være helt ærlig.

Edit:

Eller å si det på en flåsete måte. Det er nok ikke sånn at du flyr av veien når du bikker 2500kg.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Bjoristorsdag 19. september 2013, klokken 16:00
Nei, det får vi håpe. Går nok for 85, mest for å kunne ha batteriet lengre uten å bytte det samtidig får en mindre rekkevidde angst og vi planlegger en tur nordover og det hadde jeg ikke giddet i S60... Kanskje det er så kult å kjør Tesla til NordNorge at vi dropper fly fremover:) MEN så var det dette med tid da...
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: tomrhtorsdag 19. september 2013, klokken 16:38
For S60 er superlader ekstrautstyr men for S85 inkludert. Skal man ha superlader (imo et must) er prisforskjellen skuffende liten. Burde vært større rabatt for å "klare seg" med 60.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: luffesøndag 22. september 2013, klokken 09:35
Sitat fra: tomrh på torsdag 19. september 2013, klokken 16:38
For S60 er superlader ekstrautstyr men for S85 inkludert. Skal man ha superlader (imo et must) er prisforskjellen skuffende liten. Burde vært større rabatt for å "klare seg" med 60.

Enig. Jeg vurderte 60, men droppet det siden jeg da måtte kaste penger ut av vinduet ved å betale for supercharing.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: cairnzsøndag 22. september 2013, klokken 11:55
Sitat fra: bjoris på torsdag 19. september 2013, klokken 15:31
Jeg er ikke redd for å "bli tatt", men hvordan oppfører bilen seg når den blir lastet over maksgrensa? I alle testene jeg ser er det jo bare 1 maks to i bilen... og antakelig ingen bagasje...
Se Autofil sin test om Tesla på vinterføre (dog amerikansk versjon) - men den virker godt lastet - http://www.youtube.com/watch?v=XZ5PqPeOPT0

Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: TSsøndag 22. september 2013, klokken 12:00
Sitat fra: tho på torsdag 19. september 2013, klokken 15:30
Hvem i huleste bryr seg egentlig om hvilken nyttelast som står i vognkortet? Hvor ofte har din personbil blitt veid av snuten? Tror jeg ikke har hørt om det engang.

Har du planer om " overlaste" , så ville jeg ha valgt luftfjæringer. Jeg tviler på at du har " nivåregulator" uten dette.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Woodssøndag 22. september 2013, klokken 12:19
Er det ikke slik at Tesla har en software sperre på 60kwh bilene, at de i bunn og grunn bruker samme batteri som resten av serien?

Er isåfall vanlig praksis mange steder, f.eks harddisker. Er dog litt større forskjell og økonomisk i dette tilfelle....
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Anewsøndag 22. september 2013, klokken 12:25
Sitat fra: Woods på søndag 22. september 2013, klokken 12:19
Er det ikke slik at Tesla har en software sperre på 60kwh bilene, at de i bunn og grunn bruker samme batteri som resten av serien?
Nei. 60kWh-bilene er over 100kg lettere enn 85kWh.

De få 40kWh-bilene som er levert har imidlertid fått softwarebegrensede 60kWh-pakker.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: OleJAsøndag 22. september 2013, klokken 12:28
Sitat fra: Woods på søndag 22. september 2013, klokken 12:19
Er det ikke slik at Tesla har en software sperre på 60kwh bilene, at de i bunn og grunn bruker samme batteri som resten av serien?

Er isåfall vanlig praksis mange steder, f.eks harddisker. Er dog litt større forskjell og økonomisk i dette tilfelle....

Nei, du blander sammen 40kWh vs 60kWh. De (få) som bestilte 40kWh i US fikk en plombert 60kWh model. Salget av 40kWh modellen ble etter dette stoppet, denne var forøvrig heller aldri tilgjengelig i EU.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Bjorissøndag 22. september 2013, klokken 21:44
Superchargeren er ikke gratis i 85 kw, den er bare inkludert i prisen. Prisforskjellen mellom 60 og 85 kw er altså 47.350,-!
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Jærbuensøndag 22. september 2013, klokken 21:47
Sitat fra: bjoris på søndag 22. september 2013, klokken 21:44
Superchargeren er ikke gratis i 85 kw, den er bare inkludert i prisen. Prisforskjellen mellom 60 og 85 kw er altså 47.350,-!

Hvilket ikke betyr at det er det man betaler for hurtiglading ;)
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Lanbertirsdag 24. september 2013, klokken 21:08
Det ble sagt at Roadsteren er en rendyrket sportsbil.  Det er like sant som å si at en Tesla S er en rendyrket superbil.
Jeg eier det som er utgangspunktet for Roadsteren, en Lotus Elise.  Selv den trenger god oppgradering for å bli en rendyrket sportsbil.
Min er såpass nå at jeg bruker øreplugger når jeg kjører :-)
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Ebbeonsdag 09. oktober 2013, klokken 15:42
Noen her inne som har 60kWh og har prøvd den i forhold til oppgitt rekkevidde? Har erfaringer å dele i forhold til kjøp av 60kwh vs 85kwh. Virker som alle på forumet har 85kwh. Men vet at det er utlevert mange 60kWh biler.
(grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner en med 85kwh som får ut ca. 42 mil fra fulladet til nesten tom, ut fra hans bruk og en som har en 60kWh som får ut ca. 36 mil fra fulladet til nesten tom) Dette er ikke store forskjeller, men jeg vet da ikke hvordan de to kjører som selvsagt kan ha noe å si på forbruk etc. Men begge bilene går i Vestfold.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Anewonsdag 09. oktober 2013, klokken 16:03
Jeg venter selv på en 60, og er veldig interessert i folks erfaringer.
36 mil fra en 60 høres jo sinnsykt bra ut - veldig nær Teslas egne drømmetall, som forutsetter vindstille, flatt, rett frem og kontinuerlig fart på 88 km/t... Er du sikker på dette?
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Ebbeonsdag 09. oktober 2013, klokken 18:06
Jeg er selvsagt ikke sikker på at det stemmer med 36 mil med 60kWh, men jeg kjenner han som har bilen og vet at han kjører med fin flyt ser lagt framfor seg. Og jeg betviler ikke hans utsagn om at han klarer å få ut 36 mil av "pakka". Han har kjørt elektrisk siden 2011, og har sikkert en del knep som gjør at man får ut flere km pr. kW
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Cowboystrekkonsdag 09. oktober 2013, klokken 19:13
60-utgaven er mer økonomisk enn 85, trolig grunnet lavere vekt (ca 100 kg). I praksis gir 60 nesten 80% av rekkevidda til 85 så at en som kjører en 60 økonomisk greier 36 mil tviler jeg ikke på :) En luring på TMC har jo greid et snittforbruk som tilsvarte 50 mil med sin 60 og verdensrekorden med 85 er jo 68 mil. Selv når batteriet viser 0% så kan du kjøre et par mil til. Andre tips som litt ekstra dekktrykk gjør også sitt.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Balrogonsdag 09. oktober 2013, klokken 19:21
Min erfaring med elbil er så enkel som at dersom man skal ha Tesla som eneste bil (evt. nr 1 bil) velg 85kWh. Du får SC på kjøpet.

Jeg ville gjerne ha byttet ut min Leaf med 60kWh TMS, men det får vente littegrann.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Anewonsdag 09. oktober 2013, klokken 19:49
Sitat fra: taraquin på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:13
I praksis gir 60 nesten 80% av rekkevidda til 85 så at en som kjører en 60 økonomisk greier 36 mil tviler jeg ikke på :)
Joda, det er klart at det er mulig å skvise 400km ut av en 60kwh om man ligger konstant i 50, men det er jo ikke så interessant for oss som ønsker å følge trafikken på landeveien. :)

Jeg er mye mer interessert i å vite hva de som faktisk kjører 60kwh-biler opplever av faktisk rekkevidde. Mitt kjøremønster innebærer at jeg praktisk talt aldri kjører lengre enn 200km på en dag, og da ikke i spesielt høye hastigheter. Imidlertid hender det en gang i blant at jobben tar meg på en tur/retur Oslo-Tønsberg (ca. 200km) eller Oslo-Hamar (ca. 300km) med bare et par timer til lading før jeg setter snuten hjemover. Jeg er fryktelig nysgjerrig på om jeg kan regne med å ta disse turene uten kompromiss (Lierbakkene i 120-130 på returen fra Tønsberg...), eller om jeg må regne med å slakke av litt. Da er jeg mye mer interessert i erfaringer fra 60-eiere, enn synsing fra 85-eiere.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: EvenStevenonsdag 09. oktober 2013, klokken 20:01
Jeg har pratet med en som har 60 utgaven og han er med fornøyd med både prestasjon samt rekkevidde.
Nevnte at selv ved aktiv kjøring + motorvei var det ikke noe problem å få rundt 30 mil fra batteriet.
Så ut fra erfaringer også rapportert fra US forum er jeg ikke tvil om at vi som har valgt 60 vil bli veldig fornøyd.
For meg var det et budsjett spørsmål,  så vil heller ha en godt utstyrt 60 enn en "ribbet" 85.
Lengste strekket mitt er hytta i Strømstad.  17 mil.
Planlegger en test tur-retur uten lading til sommeren. Det kan bli thight, men utrolig artig om det går.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Lanbertorsdag 10. oktober 2013, klokken 09:19
Du trenger ikke gjøre deg umaken med nerver, du nullstiller tripmåleren før start og lader som normalt på hytta og leser av totalt forbruk på tripteller når du kommer hjem.

Mindre enn 55 kwh? Frem med sprudlevannet.
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 10. oktober 2013, klokken 09:31
Sitat fra: Anew på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:49
Sitat fra: taraquin på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:13
I praksis gir 60 nesten 80% av rekkevidda til 85 så at en som kjører en 60 økonomisk greier 36 mil tviler jeg ikke på :)
Joda, det er klart at det er mulig å skvise 400km ut av en 60kwh om man ligger konstant i 50, men det er jo ikke så interessant for oss som ønsker å følge trafikken på landeveien. :)

Jeg er mye mer interessert i å vite hva de som faktisk kjører 60kwh-biler opplever av faktisk rekkevidde. Mitt kjøremønster innebærer at jeg praktisk talt aldri kjører lengre enn 200km på en dag, og da ikke i spesielt høye hastigheter. Imidlertid hender det en gang i blant at jobben tar meg på en tur/retur Oslo-Tønsberg (ca. 200km) eller Oslo-Hamar (ca. 300km) med bare et par timer til lading før jeg setter snuten hjemover. Jeg er fryktelig nysgjerrig på om jeg kan regne med å ta disse turene uten kompromiss (Lierbakkene i 120-130 på returen fra Tønsberg...), eller om jeg må regne med å slakke av litt. Da er jeg mye mer interessert i erfaringer fra 60-eiere, enn synsing fra 85-eiere.
Jerry33 på TMC har 60-utgaven og har livstidsforbruk som tilsvarer 1.6 kW pr mil (på jobbpendlinga hans har han greid 1.2 kW og fulgt fartsgrensene), tviler på at han kjører i 50 hele tiden... http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13310-Lifetime-Average-Wh-mi/page41 (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13310-Lifetime-Average-Wh-mi/page41)

Har selv greit å tyne min kia ceed 1.4 bensin ned 0,47 på mila med tung last når jeg holdt fartsgrensa, kjørte jevnt og hadde 15% ekstra luft i dekkene (påvirka ikke styreegenskapene\bremseegenskapene, men litt røffere på humper eneste). Eller honda civic 1.4 bensin som jeg fikk ned i 0,44. Men med litt hissigere kjøring føk jeg fort opp godt over 0,6. Greier du å holde jevn fart, holde fartsgrensa, kjøre opp lufttrykket litt så er det ikke noe problem å kjøre langt når du trenger det :) Så får man heller kose seg litt med aksing etc når rekkevidde ikke er relevant (dvs det meste av tiden man kjører til daglig) :)
Tittel: Sv: 60kwh vs 85 kwh
Skrevet av: kjelsås1978fredag 11. oktober 2013, klokken 23:39
Så slo magefølelsen til kona inn... Da ble det oppgradering til 85 kWh batteri. Problemer med å nå opp og ned fra hytta på fjellet... Ellers hadde vi absolutt valgt 60 kWh!
Den så fornuftige prisen på 450000,- har steget til 600000,- etter altfor mange timer på forumet :o Jaja....

Lever bare en gang!!