Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: BryneS på lørdag 17. august 2013, klokken 09:04
.
Sitat fra: BryneS på lørdag 17. august 2013, klokken 09:04
05 August 2013 har Tesla Motors Inc. søkt om registrering "Model E" som varemerke.
Skulle gjøre seg godt mellom en Model S og en Model X...
http://www.trademarkia.com/model-e-86029275.html
(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=27863&d=1376085902)
Model Economy blir vel da navnet på Gen3 :)
Etter Sedan og X-over
Tipper at modellen etter det blir model Y
Y?
Heller C for Convertible eller W for Wagon.
Jeg tror ikke du fikk med deg bokstavleken med Model S, E, X og Y. ;D
Sitat fra: MortenH på tirsdag 03. september 2013, klokken 14:31
Jeg tror ikke du fikk med deg bokstavleken med Model S, E, X og Y. ;D
:D
Her er en artikkel jeg fant som spinner litt rundt Model E: http://www.extremetech.com/extreme/165028-tesla-readies-mass-market-model-e-while-the-other-ev-makers-tread-water
http://www.trademarkia.com/model-y-86052035.html
..og her kom model Y
Så... Har de registrert alle bokstavene? Sånn i tilfelle?? Eller er det bare S E X Y ??
Og model M
Sitat fra: MinTesla på torsdag 31. oktober 2013, klokken 19:30
Og model M
Og hvor kommer denne bokstaven fra? Noe som kan dokumenteres?
Om man ser bort ifra at de har skrevet bokstaven feil (det skal jo være T!) så stemmer vell dette bra med Teslas kommende Mpv. Grøss....
(http://images.thecarconnection.com/med/luxgen-7-electric-mpv_100315836_m.jpg)
hmm...
http://www.teknofil.no/artikler/tesla-kommer-med-budsjettbil/155189
Hvordan skal Tesla greie å få prisen så lav som de estimerer?
Noen tanker:
- De tar utgangspunkt i amerikansk pris, da inkl skatterabatt på 7500 USD, siden de sier den skal koste 30 000 USD gir dette reel pris på 37 500 USD
- De vil antageligvis ikke bruke aluminium pga kostnad, grovt sett blir chassi 50% dyrere med aluminium. Hvis vi sier at chassiset i stål koster 50 000 NOK så vil dette gi besparelse på 4000 USD
- Superlading blir nok et tilvalg som koster
- De tar utgangpunkt i at batterikostnadene går ned endel, la oss si 5000 USD
- Pga mindre størrelse og mindre batteri vil antageligvis vekta gå ned på tross av stålchassis, jeg tipper den neppe vil være mer enn 1800 kg noe som gir minst 10% bedre rekkevidde
- Batteriet vil antageligvis være max 40 kW pga pris (esimert prisreduksjon 6000 USD ut ifra hoppet 60-85 kW idag og estimert noe lavere batteripris), de vil nok bruke adskillig mindre hjul\felger og kan dermed komme seg ned på standard LRR-dekk med A-rating på rullemotstand, dekkene blir også betydelig billigere, å få gode LRR-dekk til under 1000 USD på 16" er ikke noe problem, tatt innkjøpsavtaler i betrakning så vil de trolig spare minst 1500 USD bare på dekk\felgvalg
- den blir mer spartansk utstyrt enn S\X som basis med mindre skjerm, enklere lydanlegg, vanlige stoffseter og ikke delskinn som selv de billigste setene er nå, halogenlykter, standard dørhåndtak etc, mindre og enklere motor, besparelse minst 3000 USD
- Bilen blir fysisk mindre enn S\X, noe som de sikkert sparer minst 2000 USD på chassispris
Oppsummering: Estimat 29 000 USD spart på mine høyst uhøytidelige beregninger. Hvordan kan Tesla få til de siste 4500 USD? Antageligvis med å ta lavere avanse. Idag er den på rundt 20%. Rekkevidde TMS med 40 kW-batteriet er 27 mil, + 15% for dekk og vekt = 31 mil og da temmelig nære 200+miles i antatt optimal rekkevidde ala 300+miles som de oppgir på TMS 85 kW idag uten å ta med amerikansk kjøresyklus.
Hva vil norsk pris ende på? Trolig rundt 35 000 USD ala 220 000 uten avgifter + vinterdekk og metallic-lakk 15 000, supercharger 15 000, matter etc 5000, omreg. En norsk utgave vil neppe koste noe under 260 000 i ribba utgave. Skal du ha navigasjon\tech (20 000 litt enklere enn TMS sin), parksensorer (5000), skinn(15 000), større felger\dimensjon (10 000), soltak (10 000), bedre lydanlegg (10 000), spesiallakk (5000), mer HK\miniperformance (20 000) så fyker for prisen godt over 350 000.
Mulig estimatene er helt på jordet, men er spennende å se når det nærmer seg produksjon!
Da er det i så fall på tide å navne om forumene til "Model @" og ikke "Tesla @" hvor @ er modell-bokstaven :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
I agree..
Gidder ikke å starte egen tråd om Tesla Pick-UP, så skriver bare inn her istedet.
Kom over denne to mnd gamle linken (herregud hvor gammelt!).
Har jo hørt snakk om tenkt Pick-Up, men ikke sett skissene/photshoppa versjon av en.
Sikkert postet på TMC for leeenge siden, mulig her også??
http://ecomento.com/2013/11/13/elon-musk-tesla-planning-electric-pickup-truck-rival-ford-f-150-2018/ (http://ecomento.com/2013/11/13/elon-musk-tesla-planning-electric-pickup-truck-rival-ford-f-150-2018/)
Til å være ne pick-up ser den jo snasen ut, får håpe designet ikke ligger så langt unna :)
Jeg er i sterk tro om at "Model E" ikke kan få den betegnelsen media og 'menighetene' har hengt på den. Det blir altfor sterkt for bibelbeltene i USA at Tesla skal tilby S, E eller X til potensielle kjøpere. For ikke å snakke om i muslimske miljøer. Så navnet i seg selv vil nok bli en av overraskelsene når de avduker bilen.
Selv er jeg litt svak for "Model T", som en liten heder tilbake til Henry Ford og den revolusjonen han satte i gang (riktignok uten å tenke så mye på miljøet).
Pick-upen blir selvsagt hetende Model Y. Tesla har søkt patent på dette navnet i likhet med de andre modellene.
Slik at de vil da ha en ganske så S/E/X/Y produksjonslinje. 8)